یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بر اساس آماری که حدود دو سال پیش معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما در جلسه با مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم اعلام کرد، بیش از ۲۹۵ شبکه فارسی‌زبان ماهواره‌ای علیه کشورمان برنامه پخش می‌کنند.
دکتر علی دارابی گفت: این شبکه‌های تلویزیونی با سرمایه‌های کلان کشور‌های استکباری و معاند فعالیت می‌کنند و در تلاش هستند تا ریشه دین و دین‌گرایی خانواده‌ها را سست و تضعیف کنند.
هزاران گروه، کانال و صفحه که در سال‌های اخیر در فضای مجازی و در بستر پیام‌رسان‌های فراگیری نظیر تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، توییتر، اسکایپ و... ؛ و اخیراً هم کلاب هاوس تشکیل شده را هم باید به آمار بالا اضافه کرد.
این شبکه گسترده رسانه‌ای شبانه‌روز حجم زیادی از خبر، مستند، تحلیل، گزارش و مصاحبه و اخبار راست و دروغ علیه اعتقادات، مقدسات و هنجار‌های جامعه ایران تولید و در این فضا پخش می‌کنند.
علیرغم این هجمه گسترده در فضای رسانه‌ای و مجازی و نقش مخرب این شبکه‌ها و کانال‌ها و صفحه‌ها در تخریب و سست کردن باور‌های مردم ایران به‌ویژه نسل نوجوان و جوان، اما هنوز مسئولان امر برای رفع این مشکل که مثل خوره به جان کشور افتاده چاره اساسی نکرده‌اند.
مضاف بر این با توجه به فناوری‌های امروز و گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی و نیز دسترسی آسان مردم به ماهواره و بیشتر از آن، گوشی‌های هوشمند، امکان جلوگیری از ورود امواج و تولیدات این شبکه‌ها به داخل کشور وجود ندارد و یا به‌سختی امکان‌پذیر است.
در مواجهه با این هجمه سنگین رسانه‌ای در کشور، دو نوع مخاطب وجود دارد؛ مخاطبان فعال و مخاطبان غیرفعال.
مخاطب فعال به‌محض دیدن یک پیام، خبر، تحلیل و یا هر محصول رسانه‌ای دیگر، با شناختی که از تهیه‌کننده، ارسال‌کننده و توزیع‌کننده پیام یا محتوا و در نهایت سیاست و سمت و سوی تولید‌کنندگان محتوای مربوطه دارد، به این آسانی و به‌اصطلاح چشم‌بسته پیام را باور نمی‌کند.
اما مخاطب غیرفعال هرگونه پیام و یا محتوایی که دریافت می‌کند، بدون توجه به چرخه و سیاست انتشار و دست‌اندرکاران تولید پیام، آن را قبول کرده و می‌پذیرد و در بیشتر موارد حتی با باز ارسال آن در کانال‌ها و گروه‌های مختلف، نادانسته در خدمت اهداف شوم بنگاه‌های خبرپراکنی قرار می‌گیرد.
چنین مخاطبی وقتی پای شبکه‌هایی نظیر بی‌بی‌سی (bbc)، وی او‌ای (voa)، ایران اینترنشنال (Iran International‎ یا ایران بین‌الملل) و یا هر کدام از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ماهواره‌ای می‌نشیند و یا محتوا‌های کانال‌ها و گروه‌ها در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های اینترنتی فارسی‌زبان را دریافت می‌کند، بدون کم و کاست تمام اخبار، تحلیل‌ها و برنامه‌های این شبکه‌ها را قبول کرده و می‌پذیرد!
در مقابل، مخاطب فعال و آگاه وقتی پای این شبکه‌ها می‌نشیند، می‌داند که سیاست، سمت و سو و رویه برنامه‌سازی در این شبکه‌ها، ضد کشورمان است و این بنگاه‌های خبرپراکنی که عمدتاً از سرویس‌های جاسوسی همچون سیا، موساد و‌ام‌ای ۶ و اخیراً هم از خاندان سعودی تغذیه مالی می‌شوند، با تلفیق اخبار راست و دروغ، هدف غایی‌شان در نهایت تضعیف ایران، ایجاد اختلاف و درگیری داخلی و درنهایت تجزیه کشورمان است.
لذا در عین حال که به اخبار این رسانه‌ها گوش می‌دهد، فریب دست‌های پشت پرده این رسانه‌ها را نخورده و به آسانی تسلیم جنگ روانی دشمنان نمی‌شود.
مخاطبان منفعل و غیرفعال فقط در بین قشر کم سواد و یا بی‌سواد جامعه دیده نمی‌شوند، بلکه بخش اعظمی از افراد باسواد جامعه هم از دانش رسانه‌ای کافی برخوردار نیستند.
بر این اساس در بیشتر تحولات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور و به‌ویژه انتخابات مختلف، این رسانه‌ها با افزایش حجم برنامه‌های خود، تلاش وافری برای جهت‌دهی افکار عمومی ملت ایران به کار می‌گیرند.
وارونه جلوه دادن واقعیات، سست کردن باور‌های دینی مخاطبان، بی‌تفاوت کردن نسل نوجوان و جوان به باور‌ها و هنجار‌های مذهبی و عرفی جامعه، ایجاد فاصله بین مردم و حاکمیت، پوشش گسترده رسانه‌ای گروهک‌های معاند و تطهیر خائنان و وطن‌فروشان و تجزیه‌طلبان و در نهایت ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور و تهدید تمامیت ارضی و امنیت ملی از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که رسانه‌های معاند در چند سال اخیر در پیش گرفته‌اند.
تنها و بهترین راه مقابله با این موج رسانه‌ای معاند، آموزش مخاطبان و کاربران و ارتقا سواد رسانه‌ای آحاد جامعه است.
متأسفانه بخش عظیمی از جمعیت کشور به دلیل نداشتن آگاهی لازم از ترفند‌های رسانه‌ای دشمنان، تأثیرپذیری آن‌ها از مواد و به‌اصطلاح خوراک تولیدی این شبکه و کانال‌ها زیاد است و به راحتی تحت تأثیر بازی‌های رسانه‌ای و جنگ روانی این شبکه‌ها قرار می‌گیرند.
به نظر می‌رسد برای خنثی کردن جنگ روانی و رسانه‌ای دشمنان، رسانه ملی و سایر دستگاه‌های فرهنگی می‌بایست تدابیر مناسب را برای بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای مخاطبان بیندیشند؛ چرا که دشمنان در سال‌های اخیر هجمه رسانه‌ای خود را افزایش داده‌اند و اگر برای آموزش مردم برنامه‌ریزی لازم صورت نگیرد، در درازمدت نه تنها امنیت اجتماعی که امنیت ملی کشور به مخاطره می‌افتد.
 
شهادتت مارِک سردار

مصطفی رباطی 21 اردیبهشت



 

اردبیل – بیله سوار – پارس آباد – خلخال – شهرستان سرعین – کوثر – گرمی – مشگین شهر –  نمین – نیر – ارومیه – اشنویه – بوکان – پلدشت – پیرانشهر – تکاب – چالدران – چایپاره – خوی – سردشت – سلماس – شاهین دژ – شوط – ماکو – مهاباد – میاندوآب – نقده – تهران – آران و بیدگل – اردستان – اصفهان – برخوار – بوئین میاندشت – تیران و کرون – چادگان – سمیرم – شاهین شهر و میمه – شهرضا –  فریدن – فریدونشهر – فلاورجان – استان آذربایجان غربی – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان – استان کرمانشاه – استان کرمان – استان کردستان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین – شهرستان آباده – شهرستان ارسنجان – شهرستان استهبان – شهرستان اقلید – شهرستان بوانات – شهرستان پاسارگاد – شهرستان جهرم – شهرستان خرامه – شهرستان خرم بید – شهرستان خنج – شهرستان داراب – شهرستان رستم – شهرستان زرین دشت – شهرستان سپیدان – شهرستان سروستان – شهرستان شیراز – شهرستان فراشبند – شهرستان لامرد – شهرستان مرودشت – شهرستان ممسنی – شهرستان مهر – شهرستان نی ریز – شهرستان سمیرم

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1400-02-22 17:38
هر کس که خون ایرانی در رگهایش جریان داشته باشد تا آخرین قطره اش را فدا میکند تا این مرز وبوم که یادگار نیاکان ماست را پاسبانی و حمایت کند همچنانکه در هشت سال جنگ،متجاوز را سرجایش نشاندند ولی اگر کسی انتقادسازنده وصحبت یا مصاحبه یا نظر راجع به کمبودها و کاستی ها بکند را نباید به بیگانه منتسب کنیم یادشمن و گول خورده پنداشت،باید شفافیت در اخبار رسانه داخلی آنقدر باشد تا مردم به رسانه های داخلی اتکا کنند.درتاریخ هر زمان،مردم از داخل ناامیدشده اندآنموقع دشمن خارجی توانسته است نفوذ کندپس مابجای اینکه این و آن را متهم به نفوذ خارجی بکنیم،سعی کنیم پشتیبانی ازگردش آزاد اخبار و اطلاعات بکنیم خودبخود مسائل مربوط به دشمن حل میشود
نقل قول کردن
#2 مهدی 1400-02-23 15:19
این که بگیم مردم چرا به رسانه های فارسی زبان خارجی اقبال دارند مال الان نیست. خیلی وقت پیش ها باید فکر این چیزا رو میکردید نه الان که هیچ چیز سالمی توی ایران نمونده. خیلی دیره برای پرداختن به این موضوع.
نقل قول کردن
#3 اکبر-ظ 1400-02-23 17:55
به نقل از شهروند:
هر کس که خون ایرانی در رگهایش جریان داشته باشد تا آخرین قطره اش را فدا میکند تا این مرز وبوم که یادگار نیاکان ماست را پاسبانی و حمایت کند همچنانکه در هشت سال جنگ،متجاوز را سرجایش نشاندند ولی اگر کسی انتقادسازنده وصحبت یا مصاحبه یا نظر راجع به کمبودها و کاستی ها بکند را نباید به بیگانه منتسب کنیم یادشمن و گول خورده پنداشت،باید شفافیت در اخبار رسانه داخلی آنقدر باشد تا مردم به رسانه های داخلی اتکا کنند.درتاریخ هر زمان،مردم از داخل ناامیدشده اندآنموقع دشمن خارجی توانسته است نفوذ کندپس مابجای اینکه این و آن را متهم به نفوذ خارجی بکنیم،سعی کنیم پشتیبانی ازگردش آزاد اخبار و اطلاعات بکنیم خودبخود مسائل مربوط به دشمن حل میشود

افرین.
نقل قول کردن
#4 سید محمد قاسمی 1400-02-25 14:02
با تقدیر و تشکر از این مطلب بسیار مهم و حساس ، سوال اینجاست کدام ارگان متولی آموزش به آحاد مردم است ، صدا و سیما ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تبلیغات ، فرمانداری ها یا ...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا