در حالی که به سالروز شیوع ویروس کرونا نزدیک میشویم، کارشناسان بهداشتی از تداوم این میکروب حداقل تا یک سال دیگر خبر میدهند.
سال گذشته در هنگامه شیوع این بیماری با مطرحشدن لزوم دو هفته قرنطینه چنان برداشت میشد که خط پایان کرونا همین زمان اعلام شده است و قطعاً با توجه به روحیات آدمی چنانچه در همان زمان در خصوص تداوم دوساله این بیماری سخنی به میان میآمد، شاید بردباری در مقابل این خبر به حداقل میرسید، اما امروز در حالی مردم همچنان با این بیماری دست به گریبان میباشند که وارد پایان سال نخست آن میشویم و این تبلور زیبایی از امید انسان به آینده روشن است و...
بیشک خسارات ناشی از شیوع کرونا بخشهای زیادی از جامعه را تحتالشعاع قرار داد که مهمترین آن سیستم آموزشی کشور میباشد، گذشته از مقاطع آموزش عالی بیشترین تأثیر منفی بر مقاطع تحصیلی پایه وارد شد و متأسفانه آموزش مجازی هم نتوانست انتظارات را برآورده نماید.
دیماه را میتوان فصل نخست برآورد و آزمایش سال تحصیلی دانست که آموزگاران و دبیران بهواسطه این فرصت دانش آموزان و آموختههای ایشان را موردبررسی قرار دهند و قطعاً نتیجه این بررسی و آزمون نمادی از توفیق یا عدم توفیق آموزگاران نیز خواهد بود.
متأسفانه این روزها فرایند آزمون در فضای مجازی و سیستم آموزشی مجازی معنای واقعی خود را از دست داده و بهرغم تلاش اکثریت قشر دلسوز فرهنگی، بعضاً شاهد بیتفاوتی تعداد اندکی آموزگاران و اقداماتی صرفاً برای رفع تکلیف ایشان میباشیم و صد افسوس که برخی والدین هم خسته از سیستم آموزش مجازی صرفاً به دنبال کسب نمره با هر قیمتی برای دانشآموز میباشند که قطعاً خسران تداوم این روال در آینده نهچندان دور هویدا خواهد شد.
در این خصوص شایسته است اولیا دانش آموزان نظارت نمایند تا دانش آموزان آموختهها و داشتههای واقعی خود را ارائه نمایند و نظام آموزشی نیز با حساسیت بیشتری نسبت به تکالیف قانونی خود عمل نمایند.
اما سخنی هم با ستاد ملی کرونا، امیدواریم با توجه به حساسیت موضوع تحصیل دانش آموزان، تدابیری برای برگزاری آزمون حضوری با رعایت دستورالعملهای بهداشتی و حتی در مراحل مختلف صورت گرفته تا یک محک واقعی از آموختههای دانش آموزان، تلاش آموزگاران و حتی خروجی سیستم آموزشی مجازی در اختیار مسوولان وزارت آموزش و پرورش قرا گیرد.
عباس شاه علی
دیدگاهها