شاید اگر سال گذشته در همین حوالی، کسی از اپیدمی ویروسی مهلک و جهانی خبر میداد، از سوی دیگران مورد تمسخر قرار میگرفت!
کرونا در طول شش ماه تمام کره جغرافیا را در نوردید و بیاعتنا به مرزهای حفاظتشده، اقتصادهای قدرتمند و نیروی نظامی مجهز کشورها، در قامت یک دشمن با برنامه، تمامی بنیانها را به همریخت و امروز تیتر یک تمام نشریات جهان است قاتلی بالفطره
بهرغم تمام مصائب این بیماری، از نظر نگارنده، نکات جالب و جذابی میتوان از آن برداشت نمود:
- کرونا دوست انسان مدرن است، انسانی که عاقلانه زندگی میکند و میداند که هیولای سرکش کوید ۱۹، با عمل کردن به چند دستور ساده بهداشتی قابلکنترل و ریشهکنی است.
- کرونا ملکالموت انسان سنتی است، کسی که با گاردی همیشگی و قرونوسطایی، سعی در ادامه عادات ضد بهداشتی خود دارد، هدف اصلی آن است.
- کتاب کرونا، کتاب حرکتهای جهادی و اتحاد ملی است که البته در رأس آن جامعهی پزشکی و پیراپزشکی میدرخشند.
- کرونا معیار آشکارسازی کمبودهای جهانی در تقسیم سرانه بهداشت است و نیازهای جدید به ساخت بیمارستان، تجهیزات تازه و تربیت کارکنان زبدهی بیشتر را در سراسر دنیا عیان نموده است.
-کرونا به طبیعت فرصت رویش و خود ترمیمی داده است و قسمت اعظم جمعیت تخریبکننده محیطزیست را به شکلی خانهنشین و کم اثر کرده است.
کرونا خط بطلانی است بر رفتارهای قبیله محوری که حضور و فراوانی را نشانهی بزرگی و قدمت میداند و در مراسمات عروسی و عزا، جمعیت رقصنده و یا مویهکن را بهعنوان معیاری برای قدمت، حقانیت و گستردگی خود محاسبه میکنند!
و...
کرونا فرصت خوبی برای فراموشی رسوم عبث و مندرآوردی است که از گذشته به ما رسیده است
حضور این جمعیت بیشمار پرس و پو کن و فاتحهخوان پنجشنبهها در گرمای ذوب کننده آرامستان های شهرستان و استان مؤید چیست؟
دوستی تعریف میکرد امروز در هجده قبر فاتحه خواندهام و جمعیت معزا با تحسین و اشتیاق مرا نظاره کردند!
اینهمه حاضری زدن از سوی اشخاص در مراسمات برای چیست، از کفن و دفن و مسجد گرفته تا سوگواری خانگی تا هفته و چهلم و سال!
اگر معیار اظهار محبت و فروتنی این است که از کار و زندگی دست شسته و مدام در حال نمایاندن و عرضه خود به بازماندگان باشیم، پس بدا به حال ما و فرهنگ ما!
مگر چه گلی به سر آن مرحوم در زمان حیاتش زدهاید که اینک در مماتش میخواهید به سر عزادارانش بزنید
در عروسیها نیز وضع بدین منوال است، نمایش حضور خانوادگی همراه با تناول ناهار یا شام عروسی به شکل نگرانکننده و خطرناک!
کرونا آمده تاما بیندیشیم حذف بعضی رسومات نهتنها زشت نیست بلکه مفید فایده نیز هست.
از فرصت کرونا برای زدودن این رفتارهای خطرناک استفاده کنیم.
دیدگاهها
ما در مراسم عزایی چندسال پیش که اصطلاحا از صاحبان عزا هم بشمار میرفتیم یک هفته ی اول فقط دنبال آشپز و گوشت و برنج و چای و دستمال و حلوا بودیم و متوفی کلا فراموش شده بود تا چهلم هم بصورت انفرادی ناهار و شام و..وهر هفته هم برای پنج شنبه ها حلوا و میوه و آب و چای خلاصه بجای دعا و قرآن برای متوفی فقط مشغول تهیه ی اغذیه برای میمانان بودیم بسیار پسندیده است این رسم عزاداری و چله و سال نشینی حذف شود چون با این اوضاع اقتصادی توان مالی به این مراسمها نخواهد رسید
کاملا موافقم
کاملا موافق هستم که نقد کاملی نیست.بعضی کارها ذاتا مثبت هستند ولی در این شرایط رعایت کردن لازمه و این به معنی نیست که این رسومات از بیخ و بن ناپسند هستند.