یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کاش این قدرنامه را زمانی که او زنده ‌بود، می‌نوشتم، اما دریغ که پس از رفتنش، راز افتادگی‌اش برملا شد!
۱۳ اُردی‌بهشت ۱۳۹۹ مصادف با سال‌روز درگذشت
«سیدمحسن رشیدالاسلامی» از دیپلمات‌های ارشد وزارت امور خارجه و از لرستان‌پژوهان توانمند است.
اگر چه ممکن است بسیاری از پژوهشگران لرستانی نام او را نشنیده و خودش را ندیده باشند اما این‌ها دلیل بر نبودن او در تاریخ دیارمان نیست!
این بزرگ‌مرد تا زمان مرگ، اکثر فعالیت‌های فرهنگی‌اش در مورد لرستان را به صورت گم‌نام با انتشار در وبلاگ در اختیار سایرین می‌گذاشت. به همین خاطر کمتر کسی باور داشت که مدیر وبلاگ پربیننده لُرسون به نشانی loresoon.blogfa.com محسن رشیدالاسلامی باشد؛ مردی که اگر چه لرستانی نبود اما وبلاگ را به منظور قدردانی از همسر لرتبارش (خانم میرزایی‌مقدم اهل خرم‌آباد) به روزرسانی می‌کرد.
از سال ۱۳۸۴ وبلاگ لرسون را مطالعه می‌کردم که با مطالب ناب و زیبای تاریخی، ادبی و فرهنگی مرتبط با لرستان و قوم لر، به روزرسانی می‌شد اما هیچ‌گاه نام پژوهشگر گردآورنده و منتشرکننده‌ی مطالب وبلاگ را در آن ندیدم. فقط مدتی تصویری از مردی میان‌سال در بخش پروفایل وبلاگ قابل مشاهده بود که احتمال می‌دادم تصویر واقعی نویسنده نباشد، اما بود!
یکی از پُست‌های جالب آن وبلاگ فیلم صامت بازدید رضاشاه از قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد بود که مدتی کوتاه روی خروجی وبلاگ لرسون قرار گرفت. این فیلم را تاجری به نام «عباس‌آقا عتیقه‌چی» تهیه کرد.(صفحه ۵۶۴ دانشامک لرستان، سیدفرید قاسمی)
از پژوهش‌ها و نوشته‌های ناب وبلاگ لرسون احتمال می‌دادم کسی مثل استاد «سیدفرید قاسمی» به صورت مخفیانه آن را مدیریت ‌کند اما بعدها و خیلی دیر متوجه شدم که مدیر وبلاگ، مرحوم محسن رشیدالاسلامی است.
وبلاگ ارزشمند لرسون تا حدود سال ۱۳۹۴ در دسترس بود. از آن تاریخ گویا به دلیل گرفتاری کاری و سپس عود کردن بیماری مرحوم رشیدالاسلامی، ابتدا راکد و چندی بعد از دسترس خارج شد.
به هر حال به منظور قدردانی از زحمات و تلاش‌های فرهنگی آن مرحوم که بدون ادعا و در گمنامی، سال‌ها برای معرفی توانمندی‌های لرستان و لرستانی تلاش کرد، این چند سطر را نوشتم بلکه ادای دینی نسبت به روح پرفتوح این مرد بزرگ باشد.
سیدمحسن رشیدالاسلامی فرزند سیدمحمود از دیپلمات‌های برجسته کشورمان بود که پس از طی یک دوره سخت بیماری، عصر روز جمعه ۱۳ اردی‌بهشت‌ماه ۱۳۹۸ در وین (محل آخرین مأموریتش در سفارت ایران در اتریش) به سن ۵۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
پیکر او پس از انتقال از اتریش به تهران ۲۰ اردی‌بهشت از مقابل ساختمان وزارت امور خارجه تشییع و در قطعه ۳۰۷ آرامستان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
یک هفته پس از آن نیز مجلس یادبودی در خرم‌آباد برپا شد.
با انتشار خبر درگذشت او، علاوه بر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، «اشتفان شولتز» سفیر اتریش در ایران نیز ضایعه از دست دادن این دیپلمات و پژوهشگر توانمند را تسلیت گفت.
روحش شاد و جایگاهش بهشت برین باد.
رضا جایدری- خرم‌آباد

یادبود دیپلمات خندان و لُر بِلاگر قدیمی

دیدگاه‌ها  

#1 ناصر 1399-02-12 14:17
با سلام ،من نیزبا وبلاگش بسیار دمخور و لذت میبردم ، خدا رحمتش کند .
نقل قول کردن
#2 مراد 1399-02-12 15:04
افسوس که شهرداری یا شورای شهر ما در قبال تلاشگران عرصه فرهنگ این شهر منفعل بوده و هیچ ذوق و ابتکاری برای قدردانی از امثال این مرحوم ندارند . البته چندی است با برگزاری چند جلسه به اسم هم اندیشی با انجمنهای مردم نهاد به صورت گزینشی و معمولا جهت پیشبرد اهداف خود برگزار می کنند و فکر می کنند کار فرهنگی و تعامل و تقدیر یعنی این :sigh:
نقل قول کردن
#3 معتمدی 1399-02-12 16:54
مرحوم آقای رشیدالاسلامی بسیار انسان محترم شریف بزرگ مردم دار مهربان با معلومات فعال دانا متواضع معتقد و متعهد بودند خدایش رحمت کند
نقل قول کردن
#4 علی ب 1399-02-12 18:59
روحش شاد. مرد دوست داشتنی ، مردم دار و با معرفتی بود. فقدان این عزیز واقعا محسوس است.
انا لله و انا الیه راجعون.
از همکاران
نقل قول کردن
#5 دهقانی 1399-02-12 19:54
با تشکر از جناب جایدری که یاد دوست و همکار عزیز م را برای من زنده کرد باید بگویم که چهره همیشه خندان زنده یاد رشیدالاسلام هرگز از خاطر دوستان و هر که او را دیده بود فراموش نمی شود. او انسانی مهربان، بذله گو و با معرفت بود که بسیار به خانواده عشق می ورزید. و به عشق همسرگرامیش که از خطه مردان و زنان با صفا و سخاوتمند لرستان بود این وبلاگ را درست کرده بود. چون می دانست این حقیر نیز از آن خطه دلربای ایران عزیز می باشم هر از گاهی من را صدا می کرد و به روز شدن وبلاگ رابرای من توضیح می دادم. باید بودید و شوق زایدالوصفی که در هنگام توضیح در چهره اش مشاهده می شد را می دیدید.
علت عاشق ز علتها جداست. عشق اسطرلاب اسرار خداست. روحش شاد.
نقل قول کردن
#6 بهروز رضایی. 1399-02-12 21:57
روح پرفتوحش قرین رحمت الهی. یادش همیشه در دل ماست.
نقل قول کردن
#7 انجمن مجازی لرستانی ها 1399-02-12 23:19
واقعا خیلی از مطالب که مربوط به لرستان بود از وبلاگ ارزشمند ایشان تهیه می کردیم یک دائره المعارف کامل لرستان بود روحش شاد و یادش گرامی باد
نقل قول کردن
#8 جابر انصاری 1399-02-13 16:40
یک سال از سفر بی بازگشت یار عزیزمان مرحوم سیدمحسن رشید الاسلامی گذشت. رفیق شفیق و همکار صدیقی که سالهای حضورش در وزارت امور خارجه مشحون از شور و اشتیاق به کار و رفتارش حاکی از رعایت ادب و اخلاق، همراه با حسن خلق و گشاده رویی بود.
او با فروتنی بذر امید می کاشت و بر لبان همکارانش لبخند می نشاند. معرفت و پایداریش در رفاقت زبانزد خاص و عام و نقش صورت خندانش همچنان بر لوح جان دوستانش حک شده است. نه شرایط سخت کاری و نه حتی آگاهی از فرجام بیماری لاعلاجی که داشت نتوانست تا آخرین لحظات عمر کوتاهش خللی در روحیه شاد و خصلت بذله گوئی او وارد کند. براستی:
گنج زری بود در این خاکدان
کو دو جهان را به جُوی می شمرد

اینک که حسرت گردآمدن بر مزار آن فقید سعید و ابراز همدردی با همسر گرامی و دو فرزند برومندش، اندوه فراق آن یار سفر کرده را دو چندان نموده، یاد و خاطره او را گرامی داشته و بار دیگر همراه و همدل با خانواده داغدارش، فاتحه ای نثار روح بلند سید محسن عزیز کرده و بر روان پاکش صلوات هدیه می کنیم.
مجموعه یاران
جمعی از دیپلماتهای ارشد جمهوری اسلامی ایران
نقل قول کردن
#9 مهسا 1399-02-13 20:27
روحت شاد عمو محسن مهربان و خوشرو ...
نقل قول کردن
#10 جواد کبیری 1399-02-15 01:48
محسن رشیدالاسلامی یار دبستان و دبیرستان و دانشگاه و عزیزترین و نزدیک ترین دوست من بود؛ سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی...
خنده به او وامدار است؛ عشق را او به درستی
معنی کرد؛ پشتکار و صداقت و پاکی روح و صافی دل وزلالی محبتش مورد تایید همه کسانی است که حتی یک بار او را دیده بودند؛
نازنینم چه زود رفتی!هیچکس مثل من طعم گذشت و رفاقت تو را نچشیده، و همین مسئولیت مرا در پیشگاه خداوند و خانواده اصیل و مهربانت(همسر و فرزندانت) صدچندان میکند.
به روح بلندت سوگند میخورم پای عهدم بمانم و تاسرحد توان کوچکی همسر و دو یادگا نازنینت را بکنم.
تو را به چهل سال همنشینی و همراهی ؛
تورا به جدّت قسمت میدهم دعایم تا سرشکسته تر از این که هستم،نشوم.
سیراب شده از زلال محبت وبزرگواریت:
جواد...روحت شاد...
نقل قول کردن
#11 رضا جایدری 1399-02-15 17:22
لرها از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین اقوام ایران‌زمین و بسیار انسان‌های قدرشناسی هستند. محسن عزیز را اگر چه زاده قم بود اما به پاس سال‌ها تلاش ایشان برای معرفی تاریخ و فرهنگ قوم لر، ما ایشان را برادر و هم‌تبار خود دانسته و تا همیشه مدیون او و زحماتش خواهیم بود، لذا زین پس با قلب و قلم‌مان در زنده نگه داشتن نام و یاد او کوشا هستیم.
نقل قول کردن
#12 میرزایی مقدم 1399-03-08 02:05
با سلام و عرض ادب خدمت برادر بزرگوارم جناب آقای جایدری ،سپاس فراوان از قدر نامه زیبایتان ،۳۲سال با محسن عزیزم زندگی کردم و افتادگی و گذشت سر لوحه زندگیش بود وقتی وبلاگ را درست کرد گفتم چرا اسمت رو نمی نویسی گفتن من برای دل خودم این کار رو انجام میدم نه نمایش و واقعا عشق می ورزید گاها ناراحت می شدم می گفتم این همه وقت میذاری که چی فقط نگاه می کرد و می گفت به عشق تو و همه لرها ،وقتی شروع کرد به نوشتن متون های استاد ایزد پناه و مطرح کردن ایشان و به دنبال آن دوستی با ایشون و هفته ایی دو سه بار گپ زدن با اسکایپ ،یک بار استاد گفتن محسن بیکار بودی منو انداختی سر زبان ها مخصوصا زمان بزرگداشت ایشون یادمه کلی با هم سر متن سخنرانیشان با یکدیگر تبادل نظر کردن ،اونجا استاد گفتن اجازه بده اسمت رو به عنوان لر پژوه بیارم که اجازه ندادند ،محسن به معنای واقعی عاشق لر و لرستان بود و همش می گفت بازنشسته شدم باید بریم خرم آباد زندگی کنیم ولی افسوس که تقدیر چیز دیگری بود ،از تمامی دوستان عزیز که با نوشته هایشان اظهار لطفشان را به محسن عزیزم نشان دادند سپاسگزارم ،
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا