یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

تخریب و بازسازی پل بهداری خرم‌آباد بهانه‌ای شد تا یادی کنم از پل‌های کهن، آثار تاریخی و میراث فرهنگی لرستان، میراث گران بهایی چون قلعه تاریخی فلک‌الافلاک، سنگ‌نوشته، گرداب سنگی، میل آجری و سری بزنیم به میراث فرهنگی لرستان برای چاق‌سلامتی.
اصلاً نمی‌دانم مناقشه بر سر چه بود. در فروردین‌ماه سال جاری سیل بخشی از ابنیه، جاده و پل‌های شهرستان خرم‌آباد را خراب کرد. ازجمله همین پل بهداری.
تقریباً هشت ماهی از آن اتفاق ناگوار می‌گذرد و در یک مرحله حدود یک ماه پل توسط شهرداری مسدود و قرار بود بازسازی شود که نشد حالا به هر دلیل نه خبری از سوت زن‌ها بود و نه گاله زن‌ها حرفی زدن و نه میراث فرهنگی واکنشی نشان داد که این پل جز آثار تاریخی و ملی استان لرستان است. بگذرم چون قرار است از میراث و خواب برایتان بگویم:
خواب خرسی: گویا میراث برای نگهداری و آزادسازی قلعه فلک‌الافلاک به این شیوه به خواب‌رفته است و تقریباً واکنشی از خود نشان نمی‌دهد، تنها زمانی که به علت سوختن علف‌های هرز محوطه قلعه دودی بلند می‌شود اظهار و نظری از متولیان امور می‌شنویم که خدا را شکر قلعه آسیب جدی ندیده است.
خواب خرگوشی: واکنش به تخریب و بازسازی پل بهداری از جانب میراث فرهنگی این شیوه خواب‌آلودگی را برای ما یادآور می‌شود. که آیا میراث حق دارد و این پل تاریخی است. اگر هست تا حالا چرا واکنشی انجام نداده است. حالا که پل تخریب‌شده این چه واکنشی هست جز جلوگیری از ساخت این پل که همین مناقشه احتمالاً سال‌ها طول بکشد.
خواب آب‌نباتی: در این شیوه سر طرف مقابل را گرم می‌کنی تا یواش‌یواش خوابش ببرد. درست مثل آب‌نبات دادن دست بچه و لالایی خواندن برایش؛ که فکر می‌کنم دوستان میراث بیشتر از این شیوه سرگرم‌کننده دارند استفاده می‌کنند.
پیشنهاد: حالا که قرار است از سوت زن برای جلوگیری از فساد اداری استفاده کنیم در همین فقره ساخت پل بهداری سوت بزنیم که میراث در آفساید است. شاید به خود بیاید تا با جلوگیری نکردن از ساخت پل بیشتر از این باعث عذاب مردم نشویم.
پی‌نوشت: چون در زمینه ابنیه تاریخی تخصصی ندارم دوستان متخصص در این امور مرا خواهند بخشید. این موضوع بیشتر جنبه رفاهی مردم را در نظر دارد.

عبدالرضا شهبازی


میراث فرهنگی لرستان و انواع خواب

دیدگاه‌ها  

#1 شهریار 1398-08-17 20:06
این پل انقدر از نظر دوستان میراث فرهنگی حائز اهمیت است شاید نگران خیل بازدید کنندگان داخلی وخارجی ان هستند دوستان میراث حالا یک پیشنهاد دارم پل که خراب شد جنب این پل ساختمان قدیمی وباغ بیمارستان ارتش که در حال حاضر ساختمان علوم پزشکی است قدمتی هم پای این پل دارد خواهشا" شما که دلسوز ومتولی میراث فرهنگی هستید از تخریب ساختمانهای باقی مانده جلوگیری نمایید اگه میتونید ساختمان را ومحوطه ان را که ارزش تاریخی زیادی هم دارد وهمچنین درختان کهن سالش را دریابید بی شک کیس بهتری است نسبت به یک پل تخریب شده هست به عبارتی دانشگاه علوم پزشکی چرا باید ساختمان ا داری خود را در یک محل تاریخی دارای ارزش فرهنگی مستقر شود این گوی واین میدان ببینم چکار میکنید
نقل قول کردن
#2 بروهی لورستان 1398-08-17 22:05
کی از این‌پل دیدن میکرد ک‌ناراحتش شدین قدمتش به رضا پالونی میرسه همون بهتر تخریب شد..شما ک‌نگرانید واسه سنگ‌نوشته و دژشاپورخواست و ....کاری بکنید شما ک نگرانی فکری به حال سراب پایین پل گپ بکن ک لج گرفتش
نقل قول کردن
#3 سام 1398-08-17 22:48
از ثبت جهانی ها عقب نیفتید.میراث
نقل قول کردن
#4 فرهاد 1398-08-17 22:49
از ثبت جهانی ها عقب نیفتید.میراث
نقل قول کردن
#5 کمال 1398-08-18 08:48
حیف شد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا