یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رضا جایدری/ یافته: سیزدهمین نمایشگاه کتاب خرم‌آباد مصداق بارز «هر سال دریغ از پارسال» بود.
به دلایل مختلف از جمله عدم توجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، این نمایشگاه به صورت سوت و کور بر پا شد به گونه‌ای که به نظر می‌رسد هدف از برگزاری به جای رفع نیازهای قشر دوست‌دار کتاب، بهره‌برداری تبلیغی و آماری توسط متولیان جهت ثبت در رزومه کاری باشد!
از مهم‌ترین نقاط ضعف این نمایشگاه، محل برپایی بود. با توجه به تجربه چند دوره برگزاری نمایشگاه در محل کنونی و چند دوره در مصلا الغدیر خرم‌آباد، به نظر می‌رسد محل مصلا به جهت دسترسی بهتر و راحت‌تر مردم، جای مناسب‌تری جهت برپایی نمایشگاه کتاب باشد اما متاسفانه متولیان نه تنها مکان نمایشگاه‌های دائمی که در حاشیه شهر و دارای مسیری صعب‌العبور است را بر آن ترجیح می‌دهند بلکه سرویس لازم برای رفت و آمد مردم نیز فراهم نمی‌کنند.
در کنار آن قیمت کتاب‌ ظرف سال گذشته به صورت سرسام‌آوری افزایش یافته و برای مردم به صرفه نیست که تا محل دائمی نمایشگاه‌های بروند، زیرا برای خرید یک کتاب ۱۰ هزار تومانی باید معادل همان مبلغ را برای کرایه خودرو به ازای هر نفر پرداخت کنند یا اگر چند جلد کتاب خرید کنند، لزوماً باید هزینه‌ای گزاف برای انتقال آن‌ها تا درون شهر برای کسانی که خودرو ندارند، پرداخت شود.
از طرف دیگر، همانند مبلغ یارانه ماهانه پرداختی توسط دولت به هر نفر که یک دهه است ثابت مانده است، سقف مبلغ یارانه اختصاص یافته به هر نفر با ارائه کارت ملی در نمایشگاه کتاب همان ۴۰ هزار تومان سال‌های قبل بوده و محدودیت‌های مورد نظر به دلیل جلوگیری از سوء‌استفاده از یارانه کتاب اعمال می‌شود. این کار اگر همین یک حسن داشته باشد، به یقین چندین عیب دارد؛ از آن جمله ایجاد محدودیت برای دوست‌داران واقعی کتاب است چرا که قیمت کتاب هر ساله افزایش چشمگیری می‌یابد اما سقف دریافت یارانه خرید کتاب، سال‌هاست که ثابت است! این موضوع نشان از ضعف برنامه‌ریزی مسئولان است که همپای تورم و مشکلات، سال‌هاست فکری برای حل‌شان نکرده‌اند.
همان طور که برشمردیم عدم برگزاری نمایشگاه در مصلا، هنگامی توجیه‌ناپذیرتر جلوه می‌کند که زمان برگزاری آن از روز شنبه تا پنج‌شنبه بود و به روز جمعه که زمان استفاده از مصلا برای برپایی نماز جماعت است، نکشید لذا متولیان برگزاری می‌توانستند از این امتیاز عدم تقارن با نماز جمعه نیز برای برپایی نمایشگاه در مصلا استفاده کنند.
از دیگر نقاط ضعف برگزاری نمایشگاه کتاب عدم تبلیغ مناسب در رسانه‌های جمعی است. متأسفانه هزینه هنگفتی از طرف مسئولان صرف چاپ و نصب بنرهای بزرگ و متعدد مزین به تصاویر مقامات دولتی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از میدان دانشجو تا دامنه کوه و محل برگزاری نمایشگاه شد که کاری غیرضروری به نظر می‌رسد زیرا کسانی که از برپایی نمایشگاه مطلع شده و به این محل مراجعه کنند دیگر نیازی به این نمایش‌های تبلیغاتی ندارند. این در شرایطی است که خلأ اطلاع‌رسانی و تبلیغات در سطح شهر خرم‌آباد محسوس بود و می‌‌شد هزینه این قبیل بنرها را صرف اطلاع‌رسانی در سطح شهر کرد زیرا بسیاری از مردم از برگزاری نمایشگاه کتاب در خرم‌آباد بی‌اطلاع ماندند!
نکته آخر این که زمان برگزاری نیز به نحو مطلوبی برنامه‌ریزی نشد. بهتر بود به جای برگزاری از شنبه تا پنج‌شنبه، شش روز برپایی طوری بین ایام هفته قرار می‌گرفت که روز جمعه را نیز در بر گیرد بلکه علاقه‌مندان کتاب در سایر شهرهای استان نیز فرصت حضور در نمایشگاه را با توجه به تعطیلی پایان هفته پیدا می‌کردند.
به هر روی پرونده سیزدهمین نمایشگاه کتاب خرم‌آباد در حالی بسته شد که روند نزولی برپایی آن هر ساله ادامه دارد. این در شرایطی است که متولیان به جای درس گرفتن از ایرادها و مشکلات نمایشگاه‌های قبلی، به گونه‌ای عمل می‌کنند که هر سال شاهد بروز مشکلات جدید در این زمینه هستیم که باعث بی‌رونقی و ضعف برگزاری نمایشگاه کتاب می‌شود.




کتاب‌های خاک‌خورده و متولیان خواب‌بُرده نمایشگاه کتاب خرم‌آباد


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 رضا جایدری 1398-07-25 21:15
اضافه کنم که تلاش‌های کارکنان اداره ارشاد در برپایی این نمایشگاه ستودنی است. اکثر آنها صبح‌ها در اداره حضور داشتند و عصرها در نمایشگاه جهت برقراری نظم و برنامه‌های جانبی همکاری داشتند. ای کاش مسیولان ارشد استان و ارساد، برنامه بهتری برای جذب مردم و برپایی باشکوه‌تر آن داشتند تا این زحمات، هدر نمی‌رفت ...
نقل قول کردن
#2 محمد 1398-07-26 09:30
ززمانش بد موقع بود آخر ماه بود همیشه باید نمایشگاه ها اول ماه برگزار بشه که قشر متوسط که اکثرا کارمند هستن و بعضا اهل مطالعه حقوق گرفته و توان خرید دارن و لی آخر ماه تقریبا جیبشان خالیست و توان خرید کتاب رو ندارن
نقل قول کردن
#3 مصطفی حسنوند 1398-07-26 11:07
انشالله فرهنگ کتابخوانی هرچه بیشترتوسعه یابد و نواقص و کمبودهایی که جناب جایدری تشریح نمودند روزی برطرف شوند تاشرایط بهتری دراین زمینه فراهم گردد.همه امیدواریم...
نقل قول کردن
#4 اکبر-ظ 1398-07-27 17:50
قیمت کتابها خیلی بالاست بخصوص در سبد مردم محروم لرستان هم که قدرت خرید کافی ندارند کتاب جایگاهی ندارد.
نقل قول کردن
#5 رضا-س 1398-07-28 12:01
چرا محل دائمی نمایشگاههای استان در منطقه صعب العبور احداث شده است؟مگر برای مکان یابی طرح ها ، بررسی کارشناسی انجام نمی شود؟
نقل قول کردن
#6 رشنو 1401-07-17 11:15
دیگه برگزار نمیشه؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا