یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از دوره‌های کهن تاریخ تا هنوز، در اقلیم غرب کشور و خاصه لرستان و شهریت خرم‌آباد، کلیدواژه‌هایی مانند غسالخانه، خضر، تدفین، شب هفت، چهل، سالگرد زبان هرروزه مردم بوده و هست. انگار این فضای غم‌آلود و یاس زا مطلوبیت بیشتری داشته و خود را محق‌تر می‌داند برای عرضه.
این موضوع وقتی پررنگ‌تر می‌شود که به موسیقی فولکلورمان رجوع می‌کنیم، موسیقی کهنی که بازتاب برآیند منویات و فرهنگ و احساسات ماست در بعد عزاداری سنگین‌تر و پرطمطراق تر است. اینکه چه عللی دست‌به‌دست هم داده که ما در صف عزا و معزا کارکرد دیگری داشته باشیم در حوصله‌ی این بحث نمی‌گنجد.
انگار که ما بازیگرانی چیره‌دستیم که در بزنگاه پَرس و ترحیم دقیقاً می‌دانیم که کدام کاراکترمان محبوبیت بیشتر را در خانواده‌ی بازمانده برایمان ایجاد می‌کند. حرکات و سکناتی که بعضاً علیرغم میلی باطنی انجام می‌دهیم با شخصیتمان در تضاد است و ریشه‌یابی آن به تحقیقی بزرگ و طویل و مدقق نیازمند است.
می‌توان برای جای خالی دیگران ناراحت بود، گریست و مستأصل بود و شریف هم ماند و بلوا به پا نکرد؛ به‌جز بعد شخصی این مسئله، بعد اجتماعی آن نیز در طول سالیان گذشته کارکردی ناموزون و نازیبا پیدا کرده است که بر جو و اتمسفر منطقه نیز اثرگذاری کلانی داشته است.
عدم تنظیم ساعتی مناسب در فصول سرد و گرم جهت حضور در آرامستان‌های شهر، نبود راهکاری مناسب برای حذف بعضی سنت‌های ایجادشده در این خصوص، عدم اراده کافی برای کاستن از هزینه‌های برپایی این قبیل مراسمات و... همه و همه دست به دست هم داده‌اند که سال‌های سال هر طایفه و گروهی با رویکردی شخصی این مسیر را ادامه داده و بدهد.
یافته، رسانه‌ای ایست جهت خدمت به مردم و بیان واقعیت‌ها؛ در ماه‌های اخیر تماس‌ها و پیام‌های بسیاری در خصوص موضوع نصب پرتره اموات و در گذشتگان در اغلب محلات به خصوص کوی فلسطین داشته‌ایم که به‌رغم گذشتن چند ماه هنوز جمع‌آوری نشده‌اند.
حق‌الناس بالاترین حق کائنات است که تا پس از مرگ و حیات محشر آثار آن باقی است و خداوند متعال آن بر اولا برحق خود می‌داند، اینکه ما با این قبیل حرکت‌ها باعث مخدوش کردن چهره‌ی شهر و تبدیل محله به عزاخانه‌ای شخصی شویم در هیچ کتاب و شرع مقدسی نیکو نگاشته نشده است.
به نظر می‌رسد باید در این خصوص نهادها و ارگان‌های متولی خدمات شهری بدون مماشات و طایفه‌گرایی، نسبت به جمع‌آوری و جلوگیری از تکرار این رویه، اقدام عاجل نمایند.
 
مهرداد خدایی سوری/ یافته


هرگونه کپی‌برداری منوط به ذکر نام نگارنده و همچنین پایگاه خبری یافته است


 




دیدگاه‌ها  

#1 دوست 1398-05-09 10:38
مراسم فاتحه خوانی سنت پیامبر اکرم(ص) است به خودی خود ابراز همدردی با بستگان
اقوام و دوستان در مصائب بد نیست زیبا و پسندیده هم هست اتفاقا،بعضی انتقادهای
این متن وارده ولی نباید این آداب ورسوم فراموش بشه خود جمع شدن اقوام دور و بر
فردا مصیبت دیده باعث تسلی خاطر میشه
نقل قول کردن
#2 بردبور 1398-05-09 12:44
اي بابا
نقل قول کردن
#3 جودکی 1398-05-09 13:47
آدم تا زنده است باید بدادش رسید مرده چه سودی بحالش داره؟
نقل قول کردن
#4 ن.ل 1398-05-09 14:10
متاسفانه همیشه مرغ همسایه برایمان غازه همه جای ایران همین جوریست از بالاترین نقطه پایتخت بگیر تا ...
نقل قول کردن
#5 قدرت اله بازگیر 1398-05-09 15:42
با سلام،با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی و نیز با توجه به مشکلاتی که این مراسم هم برای صاحب عزا و هم برای بستگان و دوستان و کل شهر بخصوص از نظر ایاب و ذهاب ایجاد می کند و با توجه به اینکه در دین اسلام نیز تاکیدی بر برگزاری مراسمات مختلف در این خصوص نشده است کوتاه کردن زمان این مراسم و نیز جلوگیری از تحمیل هزینه به خانواده مصیبت دیده امروزه یک ضرورت است که انشاالله همانطور که بسیار از اقشار مختلف مردم و طوایف مختلف اعلام کرده اند این مراسمات در یک روز خلاصه شود بطور قطع و یقین کوتاه کردن این مراسم بر کارکرد آن می افزاید.خدایا چنان کن سرانجام کار توخشنود باشی ما رستگار
نقل قول کردن
#6 مهرداد 1398-05-09 16:02
آره واقعا بنر و این چیزا باید جمع بشه و افرادی هم که دوس دارن پیش صاحب عزا باشن بدونن تو این وضع اقتصادی بیشتر باعث رنجششون میشن همون برن خونه هاشون همدردی خوبی می کنن :sad:
نقل قول کردن
#7 عباس 1398-05-09 16:30
این تجدد گرایی و نفی سنت های گذشته مدتی است که مد شده و برخی روشنفکران و مدعیان در این راستا جامه بر تن می درند بی توجه به آنکه سنت و تجدد هیچ منافاتی با هم ندارند و در خیلی جاها و حتی کشوری مدرن و مترقی مثل ژاپن سنت های گذشته به درستی حفظ شده اند به همین دلیل به جای نفی این سنت ها سعی در به روز آوری این سنن داشته باشیم تا هم ارتباط نسل ها حفظ شود و هم به نوعی آسیب هایی که در افراط در سنت گرایی وجود دارد برطرف شود و این مهم وظیفه رسانه ها و روشنفکران است . این مواردی که در متن بالا ذکر شده نظیر نصب پرتره متوفیان و یا نصب تعداد زیاد بنرهای تسلیت اصولا ربطی به سنتها ندارد و از قضا اقتضائات دوران مدرن است ما در گذشته چنین رسومی نداشته ایم . رسم هایی مثل پرسونه و ... از زیباترین جلوه های تعاون در بین مردم و کمک به کاهش هزینه های خانواده متوفی بوده که باید زنده بماند.
نقل قول کردن
#8 میرزائی 1398-05-09 20:03
شرکت در مراسمات عزاداری آشنایان پسندیده است اما افراط وخودستائی برخی از صاحبان عزا با تشکیل جلسات متعدد ( هفته ،چهلم، سالگرد و...) نصب پرده وپلاکارد ، مزاحمت برای مردم است. بهتر نیست این هزینه ها بنابت متوفی بمصرف شهروندان نیازمند برسد؟
نقل قول کردن
#9 مسعود 1398-05-10 01:21
جالبه همه هم میگن حلالم کن ؟؟؟
مگه چیکارکردن این مرحومان
حلالیت بدون دلیل نمیشه
بعدهمه هم میزنن تواعلا میه وبنربزرگ خاندان!!!
نقل قول کردن
#10 رضا 1398-05-10 08:42
د همه گن تر ایی رسمه جدیده که یه بنر گپ 3در4 سر در محله یا نصب میکن و مینویسن هلالم کنید :zzz :zzz :zzz :zzz
نقل قول کردن
#11 فرزاد 1398-05-10 15:38
تو را به خدا این رسم جدید زدن بنر در محلات را بردارید، به خدا قسم با این کار هیچ تاثیری در آخرت متوفا ندارید و هیچ بزرگی هم برای خانواده و بازماندگان به ارمغان نمی آورد.
نقل قول کردن
#12 چگنی 1398-05-10 19:10
گرفتن سوم و هفتم و چهلم و سرسال و زدن بنر و پلاکارد و دادن شام و ناهار و مداح آوردن و...تماماً هزینه تراشی است ایکاش بجای این رسوم هزینه زا برای خانواده مصیبت دیده با سادگی و بی آلایشی فقط بخانواده مصیبت دیده محبت کنند
نقل قول کردن
#13 الفتی 1398-05-10 19:12
ایرانی جماعت رسم و رسوم میتراشد مثلا مراسم نوروز با آن همه هزینه تراشی و انواع سفره چیدن و هرسالم یک سین بهش اضافه میکنند خداوکیلی چرا باید نسل سمندرلرستانی بخاطر سین اول نامش منقرض شود؟ همین رسوم دست و پا گیر باعث شده جوانها ازدواج نکنند چون هزاران رسم جورواجور پیش پای خاستگار میگذارند
نقل قول کردن
#14 شهروند 1398-05-12 14:35
خیلیر اتفاقات بدی داره شکل میگیره متاسفانه یکیشک همین چاپ بنر های بزرگ و نصب اون در محله ها هست که خیلی ناپسنده
توی اینشرایط اقتصادی بهتره همه اینها حذف بشه که باعث رنجش بقیه هم نشه
نقل قول کردن
#15 برزو نادری 1398-05-14 19:05
به نقل از چگنی:
گرفتن سوم و هفتم و چهلم و سرسال و زدن بنر و پلاکارد و دادن شام و ناهار و مداح آوردن و...تماماً هزینه تراشی است ایکاش بجای این رسوم هزینه زا برای خانواده مصیبت دیده با سادگی و بی آلایشی فقط بخانواده مصیبت دیده محبت کنند
احسنت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا