یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آنچه که تحت عنوان رشد صنعت توریسم و رونق گردشگری در لرستان گفته می‌شود اشتباه محض است اصولاً بین گردشگر یا همان توریست و مسافر تفاوت بسیار است.
وقتی آقای مدیر کل فرق گردشگر و مسافر را نمی‌داندتوریست به کسی اطلاق می‌گردد که برای بازدید از اماکن تاریخی و طبیعی و یا به قصد سیاحت و تفریح به منطقه‌ای برنامه‌ریزی و سفر می‌کند مسافر برای مقصد خود و مکان‌های جذاب پیش روی خود مانند توریست برنامه‌ریزی نمی‌کند.
او بلیتی با تاریخ ورود و خروج تعیین شده ندارد. مسافران از جاذبه‌های توریستی و نشانه‌های تاریخی بازدید می‌کنند، اما آن‌ها فقط از این مکان‌ها عبور می‌کنند در حالی که توریست‌ها برای جزئیات سفر خود برنامه‌ریزی می‌کنند و اغلب همراه یک تور با راهنما به‌قصد صرفه‌جویی در زمان و دیدن همه‌ چیزهای مهم محل، به سفر می‌روند.
به‌طور خلاصه توریست در طول مدت سفر بابت دریافت خدمات پول پرداخت می‌کند این پرداخت‌ها شامل هزینه هواپیما، حمل‌ونقل عمومی، هتل، استراحتگاه، رستوران و غذاخوری، خرید از بازار، و ... هست.
توریسم به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، خدمات و صنایع می‌گویند که امکانات مسافرت را فراهم می‌آورند که شامل امکانات حمل‌ونقل، رفاهی، خوراکی و آشامیدنی، فروشگاه‌های خرده‌فروشی، تجارت سرگرمی و دیگر خدمات درمانی فراهم‌شده برای افراد یا گروه‌هایی هستند که از خانه دور می‌باشند.
مسؤولین استان علاقه زیادی دارند مسافران نوروزی و مسافران گذری را گردشگر و توریست بنامند این مسافران که شب را در چادرهای مسافرتی و اماکنی مانند مدارس که به‌صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار داده شده است به صبح می‌رسانند کمکی به رونق صنعت گردشگری و اقتصاد توریست محور استان نمی‌کنند بلکه باعث تخریب محیط زیست، شلوغی و آلودگی شهرها و فرسایش طبیعت می‌شوند.
برای ارزیابی توریست پذیر بودن یک منطقه باید به دفتر تورهای گردشگری معتبر و شناخته شده سری زد و آمار گرفت که در طول سال چند نفر به قصد گردشگری به این آژانس‌ها مراجعه نموده‌اند، هتل‌ها هم می‌توانند معیار خوبی برای ارزیابی این موضوع باشند.
عدم استقبال سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل در استان یکی دیگر از نشانه‌های عدم سودآوری این بخش می‌باشد و یا پروازهای هواپیمایی استان نشان‌گر کم رونق بودن سفر هوایی به استان می‌باشد به‌گونه‌ای که پروازها از هفت روز هفته به سه روز کاهش پیدا کرده‌اند بنابراین مسافرانی که با ماشین شخصی از شهرهای ما عبور می‌کنند و در دل طبیعت استان با وسایل آشپزی که به همراه دارند غذایی طبخ و میل می‌کنند و بعضاً با این کار باعث آلودگی محیط‌زیست و تخریب درختان می‌گردند را نمی‌توان توریست خواند.
متأسفانه مسؤولین امر با گسیل خیل عظیم مسافران آن هم به صورت رایگان برای بازدید از آثار و اماکن تاریخی نه‌تنها موجب درآمدزایی حتی در حد ترمیم و نگهداری این آثار نمی‌گردند بلکه بیشتر آن‌ها را در معرض تخریب و فرسودگی قرار می‌دهند، آن‌ها حتی نتوانسته انداز این مسافران گذری هم برای رونق اقتصاد استان کسب درآمد داشته باشند.

وقتی آقای مدیر کل فرق گردشگر و مسافر را نمی‌داند
آرش کاظمی/ یافته

دیدگاه‌ها  

#1 ناشناس 1397-10-12 08:42
سازمان جهانی جهانگردی (W.T.O) ضمن انجام یک تقسیم بندی بین اصطلاحات جهانگرد یا گردشگر (Tourist) گردشگر یک روزه (Same day visitor)، دیدار کننده (Visitor) و مسافر (Traveler) تعاریف ذیل را ارایه می دهد:

ـ جهانگرد یا گردشگر (دیدار کننده یک شبه): مقصود کسی است که دست کم یک شب در یک اقامتگاه عمومی یا خصوصی، در محل مورد بازدید بسر برد.

ـ گردشگر یک روزه کسی است که یک روز به مکان دیگری می رود ولی شب را در آنجا نمی گذراند
نقل قول کردن
#2 رضا 1397-10-12 09:38
برای استانهایی نظیر لرستان ابتدا باید با مدل های تشویقی گردشگر را جذب کرد در مرحله بعد باید به دنبال درآمد زایی بود.البته گردشگران در صورت رضایت از سفر ،می توانند استان را به دیگران تبلیغ کنند.
نقل قول کردن
#3 دوستی 1397-10-12 09:55
((((((بنابراین مسافرانی که با ماشین شخصی از شهرهای ما عبور می‌کنند و در دل طبیعت استان با وسایل آشپزی که به همراه دارند غذایی طبخ و میل می‌کنند و بعضاً با این کار باعث آلودگی محیط‌زیست و تخریب درختان می‌گردند را نمی‌توان توریست خواند.)))))...خ ب طرح مشکل کردید برنامه چیه برنامه دارید ؟مثل کسی میمونه که میگه ما در صدر بیکاری کشور هستیم خب همه می دانیم بادر من ،برنامه تو چیه ؟
نقل قول کردن
#4 خرم آبادیم 1397-10-12 11:48
درد را از هر طرف که بنویسی درد است.
آقای کاظمی لطف کنن و مدیر کل قبلی میراث فرهنگی و قبل تر از او را نقد کنند.
خیلی جالبه علاوه بر انسانها؛ کلاغ های شهرم ترک های قلعه رو دیدن و قارقار میکردن
اما مدیر قبلی میراث فرهنگی میگفت کو ؛ کجاست؟
یا اون مدیر که دبیر فیزیک بود و شد مدیر کل میراث فرهنگی.
لطفا ساختمان موجود در باشگاه افسران که به دلیل عدم تخصص مدیران قبلی آسیب دید را هم در نظر بیاورید و متوجه بشید که قاسمی میراث دار چه کسانی است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا