یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مناره را واژه‌نامه‌ها «بنایی بلند و استوانه‌ای به‌عنوان بخشی از مسجد یا مکان متبرک که بر بالای آن اذان می‌گویند» و یا «برجی که برای دیدبانی یا رساندن اخبار می‌ساختند و معمولاً در آن با روشن کردن آتش، اعلام خبر می‌کردند»‌.
هر دو تعریف با مناره خرم‌آباد همخوانی دارد. کهن‌سالان بر این باور بودند که در شهر شاپور خواست و گرداگرد مناره مسجدی به نام امام حسن (علیه‌السلام) - مسجد جامع شهر شاپور خواست نتیجه تصویری برای ‫مناره آجری yaftenews.ir:‬‎- وجود داشته است. تاریخ‌نگاران متقدم نیز بعضی بر این نظر صحه گذارده‌اند اما برخی محققان سلف بر این باورند که مناره / میل خرم‌آباد با تعریف دوم سازگاری بیشتری دارد. نکته جالب‌توجه آنکه خرم‌آبادی‌ها به مناره، منار می‌گویند که به معنای «محل نور» است.
گفته می‌شود این اثر که برجای‌مانده از آل‌بویه (۳۲۳- ۳۸۹ ق) محل اذان‌گویی و دیده‌بانی شهر اتابکان و راهنمای کاروانیان بوده است. مناره اکنون ۲۹.۴۵ ارتفاع دارد که درگذشته بیش از این بوده و براثر مرور زمان و عوامل طبیعی همچون باد و باران اندک‌اندک فروریخته و از ارتفاع آن کاسته شده و به این شکل درآمده است.
مصالح بنا آجر و ملات است. در داخل مناره ستونی استوانه‌ای شکل قرار دارد که ۹۹ پله با حدود ۷۰ سانتی‌متر دارد. پله‌ها به دوران می‌چرخد و می‌توان به‌وسیله این پله‌ها به بالای مناره راه یافت. در ورودی مناره (۲۲۰ *۸۰) سانتی‌متر و به‌سوی غرب باز می‌شود. شش دریچه کوچک و یک دریچه بزرگ نیز برای ورود روشنایی بر پیکره مناره تعبیه‌شده است. این بنا مرکز اطلاع‌رسانی روزگار خود بوده و با دود خبر و آتش خبر نقطه‌های دیگر به‌ویژه دژنشینان شاپور خواست را از رویدادها مطلع می‌کرده است.
سید فرید قاسمی/ کتاب پیشینه ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم‌آباد



دیدگاه‌ها  

#1 شهر یار 1397-10-09 20:04
شکی نیست مناره آجری خرم اباد از آثار ارزشمند این شهر می باشد اگر نگاه کنیم این اثر در محلی واقع شده چشم هر مسافری که وارد خرم اباد میشود به ان می افتد ولی متاسفانه نسبت به سامان دهی اطراف ان قصور وکوتاهی صورت گرفته اگر نگاه کنیم در قسمت شرقی ان مخروبه های بار فروشی قدیم شهر ان را احاطه کرده پارکی که در مناره واقع است بعد گذشت ۴۰ واندی سال هیچ تغییری نکرده به عبارتی هیچ جذابیتی ندارد شاید بتوان با جانمایی آب نما وتغییر شکل هندسی ومکانی برای پارک خودرو گردش گران انرا زیباتر نمایید ولی در حال حاضر مکانی شده برا تجمع کارگران ساختمانی امیدوارم شهر دار محترم ومسئولیت سازمان میراث فرهنگی اهتمام لازم در این خصوص داشته باشند ودر اسرع وقت نسبت به سامان دهی اطراف این اث منحصر بفرد اقدام لازم را به عمل اورند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا