یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

متأسفانه در کشور ایران، فرهنگ پژوهش برخلاف فرهنگ آموزش، گسترش نیافته و نهادینه نشده است؛ اما فارغ از این نقاط ضعف در زمینه مسائل پژوهشی، آنچه که اهمیت دارد، استفاده مفید و مؤثر از ظرفیت‌های موجود تحقیقاتی علمی به منظور انجام اقدامات مدبرانه در بهبود اقدامات دستگاهی اجرایی است. اهمیت پژوهش در مدیریت مدبرانهبا انجام مطالعات پژوهشی می‌توان جلوی بسیاری از دوباره‌کاری‌ها، اتلاف وقت و بودجه را گرفت زیرا با انجام مطالعات علمی، ریسک تصمیم و اجرا را به حداقل ‌رساند. در صورتی که برنامه‌ریزی پروژه‌ها و طرح‌ها فاقد پشتوانه تحقیقاتی باشد و به طور همه‌جانبه پیش از آغاز مورد بررسی قرار نگرفته باشد، به یقین در اجرا و عملیاتی شدن با مشکل روبه‌رو خواهد شد.
همچنان که در سیل مورخه 3 آذرماه 1397 سایت مسکن مهر که نتیجه احداث، حفر، میزان شیب، عمق، ابعاد، زاویه ورود آبراهه‌ها به کانال اصلی تعبیه ‌شده بر اساس مطالعات علمی هیدرولوژیکی نبود بخشی از شهر پل‌دختر به میزان 6000 نفر جمعیت دچار بحران سیل‌خیزی و در معرض خطر سیلاب قرار گرفته‌اند. برای رفع مشکل اصولی و منطقی سیل‌خیزی سایت مسکن مهر شهر پل‌دختر مدیران متولی ما به‌جای توجیه مکان‌یابی نادرست و گسترش بی‌ضابطه شهر به سمت مناطق کوی بسیجان و تنگ علی، باید از طریق انجام مطالعات تخصصی با پشتوانه علمی و پژوهش مشکل سیل‌خیزی این مناطق را برای همیشه رفع نمایند.
از آنجایی‌که شهرستان پل‌دختر حدود 87 درصد نفت تولیدی استان لرستان را تولید و پایانه نفتی عبور روزانه بیش از 700 هزار بشکه خطوط انرژی می‌باشد، نیازمند پالایشگاه و مینی پالایشگاه است ولی با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی در جانمایی زیرا که با انجام مطالعات و ارزیابی‌های زیست‌محیطی در مکان‌یابی، احداث و ساخت صنعت نفت بر اساس پژوهش‌های علمی ریسک خطرات بالقوه این صنعت را به حداقل رساند.
از این رو می‌توان گفت پژوهش در تصمیم‌گیری‌های نقش عمده‌ای دارد؛ زیرا پژوهش «حلقه مفقوده توسعه» یا «سنگ زیر بنای توسعه» است و باید در شهرستان پل‌دختر نتیجه پژوهش‌های علمی منشأ تصمیمات دستگاه‌هایی اجرایی باشد، نه آزمون‌وخطا و هدر رفت زمان و سرمایه بیت‌المال توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی.

مهدی مهدی نسب

دیدگاه‌ها  

#1 کوشکی 1397-09-27 10:08
روز حمل و نقل در استان ما از هفته پژوهش مهم تر است.
نقل قول کردن
#2 ایمانی 1397-09-27 20:11
برادر من زیست انسان از زیست قورباغه مهمتر است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا