یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

جلد دوم کتاب «بلدچی» اثر ارزشمند «اسماعیل سپهوند» از رزمندگان لرستانی 8 سال دفاع مقدس امروز سه‌شنبه 97.8.23 با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان استان در خرم‌آباد رونمایی شد. «بلدچی» بزرگ‌ترین و جامع‌ترین روایت حوزه دفاع مقدس در لرستان است و به نظر نگارنده، قلم آقای سپهوند را باید طلا گرفت.
جلد نخست این کتاب ارزشمند آذر‌ماه سال 95 با شمارگان 3000 نسخه در خرم‌آباد رونمایی شد؛ واقعیت مطلب این است که به استان لرستان نه تنها درحوزه توسعه و عمران اجحاف شده بلکه در حوزه دفاع مقدس نیز آن طور که باید، نقش رزمندگان این استان در 8 سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بازگو نشده است.

به بهانه رونمایی از جلد دوم کتاب بلدچی

در بیش از سه دهه گذشته، به قول اهالی سینما یک سکانس که هیچ، حتی یک نما یا "شات" یا "فریم" راجع به لرستان در هیچ سریال یا فیلم بلند سینمایی با موضوع دفاع مقدس درکشور ساخته نشده است و داستان بیشتر آثار تهیه‌شده از شمال کشور شروع و به جنوب کشور ختم می‌شود یا از جنوب کشور شروع و در شمال خاتمه می‌یابد؛ به عبارتی در این آثار، نقش اول که بماند حتی یک نقش فرعی و حاشیه‌ای در مورد رزمندگان این استان که استان دوم خسارت‌دیده از جنگ تحمیلی، بعد از استان خوزستان است، اختصاص نیافت.
به بیانی دیگر در هیچ کدام از آثار هنری دفاع مقدسی کم ترین اشاره‌ای به لرستان و رزمندگان این استان که نقش بی‌بدیلی در دفاع از کشور در مقابل رژیم خونخوار بعثی صهیونیستی صدام داشتند، نشده است.
در سال های طولانی (تقریباً بیش از 10 سال) که هر شب مستند بلند «روایت فتح» از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد، در هیچ قسمتی دانسته یا ندانسته راجع به رزمندگان لرستانی و در کل قوم لر در کشور، مطلبی حتی تلویحی پخش نشد.
تنها تصویری که هم‌اکنون از رزمندگان لرستان در دوران دفاع مقدس ثبت‌شده، یک مورد فیلمی است که «علی امرایی» از تهیه‌کنندگان و پیشکسوتان صداوسیمای مرکز لرستان از مراسم حنابندان رزمندگان لرستانی در شب قبل از عملیات گرفته و دیگری تصویری کوتاه از مداحی «علیرضا قهرمانی» مداح اهل بیت علیهم‌السلام و اهل خرم‌آباد است که نوحه معروف «رولم رو اصغر رو» را می‌خواند و رزمندگان لرستانی سینه می زنند.
تا جایی که نگارنده کنکاش کرده به غیر از این دو فیلم کوتاه، دیگر فیلم و تصویر در خور توجهی که بیانگر رشادت رزمندگان استان باشد وجود ندارد؛ این درحالی است که نیروهای لرستان در جبهه‌های جنگ، خط‌شکن بودند و به گفته بیشتر فرماندهان دفاع مقدس از جمله سردار محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر فرماندهان که در محافل رسمی و غیر رسمی بر زبان آورده اند، هر جا که در خط مقدم جبهه‌ها در پیشروی نیروها وقفه‌ای ایجاد می‌شد، رزمندگان لرستان را وارد صحنه نبرد می‌کردند.
عملیات کربلای 5 تنها یک نمونه از این رشادت هاست؛ یکی از راویان دفاع مقدس به نگارنده گفت: «در این عملیات چند بار نیروهای سایر استان ها به مواضع دشمن بعثی حمله کردند که با مقاومت شدید بعثی‌ها مواجه می‌شدند و جلوی پیشروی نیروها سد شده بود تا این که رزمندگان لرستان وارد صحنه شدند و خط را بازگشایی و عراقی‌ها را وادار به عقب‌نشینی کردند.»
در این خصوص مطلب فراوان است ولی متأسفانه بیشتر این خاطرات به صورت سینه به سینه و شفاهی نقل شده است؛ مطالب شفاهی هم تا زمانی که ثبت و ضبط نشود برای محققان و نویسندگان قابل استناد نیست و به دست فراموشی سپرده می شود.
به همین علت، گفتم که باید قلم آقای سپهوند و نویسندگانی نظیر او را طلا گرفت، چون این قبیل کارها خیلی ارزشمند است واگر این خاطرات ثبت شود، بالاخره هنرمند و فیلم‌سازی پیدا خواهد شد و آن را تبدیل به اثر سینمایی یا تلویزیونی خواهد کرد.
از این نظر کتاب ارزشمند «بلدچی» ظرفیت مناسبی را پیش روی هنرمندان و فیلم‌سازان قرارداده تا با استفاده از این منبع معتبر و دست اول دفاع مقدسی، به خلق آثار سینمایی، تلویزیونی، پویانمایی و ...بپردازند؛ تا خاطرات و رشادت‌های رزمندگان ایران اسلامی و لرستان ثبت و ضبط‌شده و به دست نسل‌های آینده این مرز وبوم برسد.

مصطفی رباطی

دیدگاه‌ها  

#1 نیلوفر 1397-08-24 09:19
جای تشکر دارد از برادر ارزشمند آقای اسماعیل سپهوند .جلد اول آن را مطاله کردم لذت بردم .واقعیتهای دفاع مقدس را بیان کرد بود .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا