یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مطبوعات را به عنوان رکن "چهارم دمکراسی" در جوامع امروزی دانسته‌اند که از نقش و جایگاه مهمی در "آگاه‌سازی" و روند "نهادینه شدن" آن در جامعه برخوردار می‌باشند.
نقش و جایگاه مطبوعاتبه‌ویژه در جوامعی که از ساز وکارها و مکانیسم‌های مشخص در حوضه " نهادهای مدنی" و "فعالیت احزاب" که مدافع حقوق عمومی و منافع مردم هستند - برخوردار نبوده و یا قادر به ایفای نقش خود نباشند- و یا به طرق و صورت‌های مختلف مورد تهدید و یا دست‌اندازی نهادهای قدرت قرار داشته باشند.
مطبوعات مستقل بدون عدم وابستگی قادر خواهند بود. حداقل کورسوی امیدی علی‌رغم فشارها در دفاع از حقوق عامه بر عهده داشته باشند که البته در این راه هزینه‌ها و آسیب‌هایی نیز متوجه آن‌ها خواهد بود.
به‌هرحال آنچه قابل‌ذکر و حائز اهمیت است؛ مطبوعات مستقل قادر خواهند بود که در بالانس قدرت و نظارت و حرکت به سمت شفافیت و اصل مسئولیت و پاسخ‌گویی و دفاع از منافع عمومی مردم نقش و کارکردی مثبت ایفا نمایند.
استان لرستان به لحاظ شاخص‌های توسعه نتوانسته در جایگاه حقیقی و واقعی خویش قرار گیرد و از مشکلات و نارسایی‌های فراوان رنج می‌برد و دچار محرومیت‌های مضاعف می‌باشد که همین معضلات و نقایص به‌تبع حوزه‌های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار داده که مطبوعات نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشند.
بدون شک قوی‌ترین عامل در نقش‌آفرینی یک مطبوعه بحث " مستقل بودن" آن می‌باشد که بدون تأثیر از حواشی پیرامونی در انجام رسالت و وظیفه ژورنالیستی خویش قادر به ایفای نقش خود باشد ‌که متأسفانه در چشم‌انداز کلی مطبوعات در استان جز در چند مورد بقیه فاقد حداقل‌های یک رسانه با کارکردهای حرفه‌ای می‌باشند و بسیاری از آن‌ها با توجه به تأمین نیازهای مالی و ضعف مفرط در این زمینه عملاً به "روابط عمومی" بسیاری از "ادارات "و "سازمان‌ها"مبدل گشته‌اند که وظیفه سخنگویی و مجیزگویی را بدون توجه به جایگاه بایسته و ارزشمندی که مطبوعات از آن برخوردار می‌باشند را بر عهده گرفته‌اند و در سویی دیگر به لحاظ کمیت مطبوعات با وفور فراوان نشریات مواجه هستیم که با بررسی و نگاهی کلی به فرم و ساختار آن‌ها در خواهیم یافت که فاقد شاخصه‌ها و نشانه‌های حقیقی یک مطبوعه با چهارچوب‌های تعریف شده در این عرصه هستند که فاصله زیادی با آنچه که یک نشریه و رسانه از آن انتظار می‌رود هستیم.
امروزه با توجه به بسط و گسترش فضاهای مختلف رسانه‌ای و خبری و به‌ویژه فضای مجازی که در کمترین زمان و فرصت و اخبار و داده‌های فراوانی را در دسترس همگان و عموم مردم قرار می‌دهد؛ اساساً انعکاس اخبار و بازتاب آن در نشریات خطا و ضعف محسوب می‌شود که نشریات باید این واقعیت را مدنظر داشته باشند و از انعکاس اخبار تکراری و سوخته خودداری نمایند- و نشریات قوی و توانمند خواهند بود که به سمت‌وسوی <تحلیل> و تبیین موضوعات مختلف"سیاسی"،"اجتماعی"، و "فرهنگی" رفته که غنا و بار معنایی به لحاظ کیفیت را به دنبال دارد که در ترغیب و استقبال مخاطب از نشریات و مطبوعات حائز اهمیت می باشد.
با توجه به وجود چندین نشریه که علی‌رغم امکانات محدود توانسته‌اند حداقل پیش‌نیازهای اولیه و ساختارمند را رعایت نمایند.
مابقی نشریات فاقد هرگونه " جذابیت"و "کنش ارتباطی"در جذب مخاطب می‌باشند که این نگاه و روش بدون توجه به سلیقه و ذائقه مخاطب باعث رکود و بی‌رونقی نشریات در سطح استان شده و تعداد تیراژ پایین مطبوعات و متوسل شدن به آگهی‌های تبلیغاتی خود گواه روشنی است؛بر این واقعیت تلخ که نشریات استان تا رسیدن به نقطه محوری و مطلوب فاصله زیاد دارند- امری که گریبان گیر عرصه رسانه‌ای استان شده و جا دارد که برای آن راهکار و چاره‌ای اندیشیده شود.
 
محسن رستمی

دیدگاه‌ها  

#1 محمد 1397-07-28 12:43
باسلام مطبوعات میتوانند ذهن پروری کنند و زمینه ساز شکوفایی جامعه را فراهم سازند جامعه ای پیشرفت میکند که فکری پویا داشته باشد پس پیش ضمینه پویایی مطبوعات است . باتشکر ازشما
نقل قول کردن
#2 شهروند مطالبه گر 1397-07-29 21:04
بسيار مطلب پخته وتيزبينانه اي بود مرسي از سايت يافته بخاطر اين مطالب آموزنده والبته نويسنده آقاي رستمي .خيلي علاقمندم ايشون رو ازنزديك ملاقات كنم ،زاويه ديد بسيار عالي و هوشنمدي دارند
باتشكر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا