یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یکی از مشخصه‌های شناختی و تمایزی هر ملتی پیشوند و پسوندهای الحاقی خانوادگی یا طایفه‌ای ست که به‌طورکلی گویای ارتباط سببی و نسبی نسل حاضر با پیشدادیان خود است و غالباً در برگیرنده معانی مالکیتی و تعلقی مختلفی من‌جمله: فرزند، دختر، پسر، برای، از و ... می‌باشند که به ابتدا یا انتهای نام خانوادگی یا طایفه‌ای (که خود برآمده از هر عنصری می‌تواند باشد) اضافه می‌شوند. برای مثال:
آلمانی‌ها از پسوند von-van فن- به معنای* از* استفاده می‌کنند
در فرانسوی‌ها، پسوند Tu مالکیت مرسوم است.
پسوند nik - ni نیک - نی به معنای *دختر* مربوط به اسکاتلندی‌هاست.
پرتغالی‌ها دارای پسوند dos دوس به معنای* از* هستند
اعراب پسوندهایی مانند Abu و Ben و Al ابو و بن و ال به‌معانی *پدر* و* پسر* را استمهال می‌کنند
ژاپنی‌ها از پسوند Naka ناکا به معنای *وسط*، ایتالیایی‌ها از پسوند Degli دگلی *مالکیت* و ارامنه از پسوند Der به معنای* فرزند* استفاده می‌کنند.
در ترک‌ها پسوند Lu لو متداول است، بلوچ‌ها از zo, zehi زو و زهی و انگلیسی‌ها از Son,Mc سون و مک به معنای *فرزند* استفاده می‌کنند.
مردمان لر تبار نیز از این خصیصه مستثنا نبوده و در اَسما خانوادگی و طوایفی بیشتر از پسوند *وند/ون* از ریشه مصدر *ونن/وندن* به معنای افکندن و دوانیدن بهره‌مندند که به دو صورت *ون* و *وند* ادا می‌شود.
در ادوار گذشته در طرحی کشوری و به‌منظور ساماندهی جمعیتی و آماری، اعطای نام خانوادگی و سجلد آغاز گردید. به علت آنکه این نهضت در آن دهه بی امکانات و‌ کم‌جمعیت از سوی مردم کشور (که عموماً در بخش‌ها و روستاهای مختلف سکنا داشتند و شهرنشینی و‌ وسایل ارتباط‌جمعی به شیوه امروز غریب می‌نمود) با عدم استقبال و پیگیری مواجه شد، شیوه‌های مختلفی برای اجرایی شدن آن آزموده شد. از ترغیب، تشویق و استفاده از ریش‌سفیدان مناطق گرفته تا اعمال زور.
لرستان آن روزها که در نبود نیرویی متحدالشکل و دولتی برای ایجاد امنیت، از قدرت و کاریزمای خوانین و کدخداها، بصورت خویش گردان اداره می‌شد نیز با گاردی مخالف برای نهادینه شدن این طرح روبرو بود. هر چند که در طی آن سال و سال‌های بعد موضوع کاملاً متفاوت شد و امرای نظامی مختلفی از سوی دولت مرکزی و به‌منظور ایجاد نظم و یکپارچگی به چهارگوشه کشور گسیل شده و جنگ‌ها و کشتارهای فراوانی در کشور، صورت گرفت که تاریخ آن را به‌خوبی به یاد دارد.
اجرای قانون اعطای شناسنامه منوط به داشتن نام خانوادگی بود، در برخی مناطق لرستان، نام ایل برای شهرت و فامیلی انتخاب شد و برخی مناطق دیگر خویش برگزیدند خانوادگی به‌جز نام ایل‌ها به میل و رغبت مختلف ازجمله تداخل جمعیتی نام‌های خانوادگی در میان مردمان لر بسیار متنوع شده و در برخی مناطق نیز کاملاً این ساختار دستخوش تغییر شد و نام‌های متفاوتی برگزیده شد.
و این‌چنین بود که وند به ثبت کشوری رسیده و سازمان ثبت‌احوال وقت کتابت‌های متفاوتی از این پسوند (extension) یا دامنه فامیلی لری را ثبت کرد.
گستردگی این دامنه‌ی عشیره‌ای از شخص به شهرها رسید و شهرهایی با این دامنه وجود آمدند، ازجمله دماوند، نهاوند، الوند، سیوند، کساوند (ملایر) و...
دامنه‌ی *وند* همچنین در برخی کلمات و ادیان نیز وجود دارد من‌جمله *ورجاوند* در دین زرتشت.
 
برای آشنایی هر چه بیشتر، در زیر تعدادی از نام‌های ایلات و طوایف لرستان ازجمله لر تبار بختیاری، لک، فیلی و ... نوشته شده است.
البته باید این نکته را نیز یادآور شد که دلایل مختلفی مانند تغییر مکان زندگی متأثر از کوچ و تبعید و ...، آمیختگی‌ها و پراکندگی‌هایی را در مناطق جغرافیایی مختلف به وجود آورده و که گویش و خواستگاه اولیه جغرافیایی آنان را لک وضع کرده به قسمی که نام طوایف و خانوادگی به پسوند *وند/ون محدود نمی‌شود:
 
*لرهای بختیاری:
دیناروند، بختیاروند، زراسیوند، اسیوند، ایهاوند، سیفالدین وند، سهماروند، خلیل وند، گاییوند-شیخ عالی وند، کلاوند، قاسم وند، ارزویی وند، کوراوند، علاءالدین وند، بلیوند، تساروند - دویروند، فرخ وند، جمالوند، غریب وند -عاشوروند، عالیوند، جاوند، ممی وند، پولاد وند، عبدال وند، حاجی وند، عیسی وند، گرگیوند، جلیل وند، وسوند، آدین وند، شهروسوند، میزه وند، پولادوند، سالاروند، گراوند، الاسوند، بیران وند، حاجی وند، عیسی وند، جعفر وند، جمشیدوند، بهداروند.
 
* لک‌های لرستان:
بیرانوند، باجلوند، حسنوند، کاکولوند، جلالوند، یوسفوند، کولیوند، ترکاشوند، کرم علیوند، کاکاوند، مظفروند، ولدوند، مرادوند، تاجدینوند، باریکوند، موسی وند، احمدوند، میروند، تالوند، گُجوند، درگا وند، آدینه‌وند، بالاوند، کاوشوند، جلیل وند، نامی وند، پایروند-هموند، شیرازوند، عثمانوند، بیژنوند، قلابوند، گراوند -رومانوند-کرنالوند-دینارآوند، زینل وند، غیاثوند-دشتی وند، کیدخورده وند-همایون وند، خیروند، نشوند، خضروند، سهراب وند، پایروند، هم وند، شیرازوند، عثمانوند، بیژنوند، قلابوند، گراوند، رومانوند، کرنالوند، دینارآوند- زینل وند غیاثوند، دشتی وند، کید خورده وند-همایون وند، خیروند، قنیوند، خضروند، سهرابوند، سپهوند-هداوند.
 
*لرهای پشتکوه:
سکوند، بهاروند، شهنشی‌وند، طاهروند، قاسم‌وند، خلفوند، ندروند، شهرخوند، مرتضی‌وند، بیساوند، قلاوند، دركوند، سیراوند، دیرکوند، شیرکوند، مراد علي وند، دالوند، كردعلي وند، متاوند، شون وند-میرزاوند، ويس وند، پولادوند، کمالوند، گلالی وند -زینیوند، طالبوند، کرفوند، ساتیاروند، هدروند، شاهی وند، ایسه‌وند، کیاوند، حیدروند، رماوند
.
*لرهای کلهر و فیلی:
روتوند، کیخسروند، راوند، ریزه وند، دوستعلیوند، نوروژه وند، باپیروند، مه‌میه‌وند، مظفروند، کرکلوند، پایه وند، جمالوند، یارم وند، ستار وند-خزروند، مرشدوند، خرزینوند، سرایلوند، کله وند، کناری وند، رسولوند.
پسوند شناسه لرتباران یکی از وجه‌های تمایز بین لرها و دیگر اقوام به خصوص کردها است; چنانچه به گفته سیسیل جی. ادموندز پسوند *وند* در بین کردها وجود ندارد.
چنین است که ایل *باجولوند* هنگامی که در هم‌جواری کردها زندگی می‌کند شناسه * وند* خود را از دست داده و *باجلان* خوانده می‌شود.
 
م.مستمر

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1397-07-05 18:36
سلام و سپاس از سایت یافته و نگارنده این مطلب
من خودم فامیلیم وند داره ولی هیچ علاقه ای به وند آن ندارم الانم رفتم ثبت احوال میگم به استناد قانون هر ایرانی میتونه یکبار فامیلی و اسمش رو عوض کنه که فرمایش میکنن ثبت احوال کل دو سال پیش به ما مجوز داده که فامیلی های دارای وند رو عوض کنیم اما الان مجوز نداریم.
من از آقای قاسمی و تیم کاری ایشون خواهش میکنم همانگونه که همیشه زبان گویای مردم بودن الان نیز در این امر مهم و احقاق حق باز نماینده مردم بشن و از ثبت احوال بخوان که به تهران نامه نگاری کنه و بگن فقط در استان لرستان فامیلی با وند به تعداد زیاد وجود داره لذا به استناد حقوق شهروندی هر شهروندی که بخواد میتونه از قانون استفاده کنه و نام فامیلش رو عوض کنه.
لازم به ذکر است که اینجانب به لر بودنم افتخار میکنم اما به این نتیجه رسیدم که وند و به تبع طایفه گرایی سبب بدبختی شهر و استانم شده و حال میخوام با تغییر فامیلیم به طایفه گرایی نه بگویم.
نقل قول کردن
#2 .... وند 1397-07-05 20:35
والا منم خسته شدم از وند و وند بازی
تا میری جایی میگن از کدوم تیره ای
میگی از تیره x میگن
ایما براریم و کارت رو راه میندازن
میگی از تیره y میگن پس از ما نیستی و به تبع...
آقا تو رو خدا این وند وطایفه بازی رو کنار بذاریم دیگه
اصالت خوبه ؛ شجره داشتن خوبه اما دیگه فامیلی بازی دورانش گذشت و رفت
نقل قول کردن
#3 مجتبی 1397-07-05 21:10
عجب فامیلی هایه عجیب غریبی
نقل قول کردن
#4 مصطفی 1397-07-05 23:23
سپاس از نویسنده مقاله
نقل قول کردن
#5 حمزه 1397-07-06 01:06
جناب این متن کامل نیست و تقریبا کپی هستش
سگوند و دالوند اصالتا از ایل باجولوند هستن که اصالتی لک دارن
و خیلی موارد دیگر
نقل قول کردن
#6 چگنی 1397-07-06 07:58
به نقل از مجتبی:
عجب فامیلی هایه عجیب غریبی
عجیب نوع نگاه شماست ما مردم لر هر چی باشه شناسنامه و تاریخ مکتوب داریم و پسوند وند نشانه هویت ماست ترکها پسوند لو دارند و لرها وند ولی شماها چی؟
نقل قول کردن
#7 ویسی 1397-07-06 07:59
هداوند اصالتأ از طوایف لر بختیاری ساکن دورود و الیگودرز هستند و زمان صفویه طبق کتاب نقاوه الآثار از لرستان به سمت ورامین و ری و خوار تبعیدمیشوند
نقل قول کردن
#8 دریکوند 1397-07-06 08:01
به نقل از .... وند:
والا منم خسته شدم از وند و وند بازی
تا میری جایی میگن از کدوم تیره ای
میگی از تیره x میگن
ایما براریم و کارت رو راه میندازن
میگی از تیره y میگن پس از ما نیستی و به تبع...
آقا تو رو خدا این وند وطایفه بازی رو کنار بذاریم دیگه
اصالت خوبه ؛ شجره داشتن خوبه اما دیگه فامیلی بازی دورانش گذشت و رفت

امیدوارم زمانی در ایران فرا برسد که هر فردی بر حسب شخصیت خود احترام ببیند نه تیره و تبارش
نقل قول کردن
#9 رضا بداق 1397-07-06 08:04
به نقل از .... وند:
والا منم خسته شدم از وند و وند بازی
تا میری جایی میگن از کدوم تیره ای
میگی از تیره x میگن
ایما براریم و کارت رو راه میندازن
میگی از تیره y میگن پس از ما نیستی و به تبع...
آقا تو رو خدا این وند وطایفه بازی رو کنار بذاریم دیگه
اصالت خوبه ؛ شجره داشتن خوبه اما دیگه فامیلی بازی دورانش گذشت و رفت

همین طایفه بازی و جزیره ای فکر کردن علت العلل یکسری از ناهنجاری ها و معضلات جامعه ماست ما با تفکر خودی و غیر خودی اجتماع خود را اتیمیزه و تکه تکه کردیم درصورتی که اکثر مردمان ما با هم خویشاوندی و وصلت خانوادگی کردند و این تعصبات پوچ و پوشالی فقط استان ما را عقب نگه میدارد مهم انسانیت است آخر نژادپرستی چیزی جز جنگ و ویرانی نیست ما دیگه نژادپرست تر از آلمان نازی و فاشیست ایتالیا نداشتیم ولی آخرش چی شد؟ جز اشغال آلمان و تحقیر ایتالیا دستاوردی داشت؟
نقل قول کردن
#10 میرزایی 1397-07-06 08:07
به نقل از مجتبی:
عجب فامیلی هایه عجیب غریبی

جناب خود برتر بین حالا فامیلی خودت چیه؟ هر چی باشه مردم لر قبل از تأسیس ثبت احوال همین فامیلی ها رو داشتند درصورتی که امثال شماها فامیلی های عاریتی و ترکیبی و تازه اختراع بر روی خود گذاشتند اگر تاریخ گزیده را بخوانی که متعلق به ۸۰۰ سال پیش است میفهمی که همین اسامی در آنجا ذکر شده پس تز روشنفکری نده
نقل قول کردن
#11 اسکینی 1397-07-06 08:12
کردها فام فامیلی که در بینشان فراگیر باشد ندارند مثلا بعضی از کردها پسوند " لو" دارند که متعلق به ترکهاست یا برخی که در کنار لرها زندگی میکنند پسوند" وند" را به عاریت گرفتند ولی طوایف اصلی کرد هیچ پسوند یا پیشوندی ندارند مثل جاف یا زوله که خود اسامی مستقل هستند اما جدیدأ برخی پانکردها برای توسعه ارضی دست به جعل سند و تاریخسازی بدون مدرک تاریخی زدند و به قول معروف افسانه سرایی میکنند که در دانش تاریخ هیچ برهان و سندی آنها را تأیید نمیکند
نقل قول کردن
#12 وند در بین طوایف لر 1397-07-06 10:18
دالوند _ زینی وند _ قلاوند _ نجف وند _ میرزاوند _ پولادوند _ میوند _ دریکوند _ سالاروند _ بهاروند _ هداوند _ عیسوند _ مرادوند _ حاجیوند _ عبدالوند _ بهداروند _ دیناروند _ شیراوند _ شهسواروند _ کردعلیوند _ ساتیاروند _ فولادوند _ فلاوند و … پسوند وند مختص لرهاست و هیچ قومی به اندازه لرها پسوند وند ندارند
نقل قول کردن
#13 آریان 1397-07-06 11:00
ون وجه اشتراک لرهاست
نقل قول کردن
#14 عبدل 1397-07-06 12:39
به نقل از مجتبی:
عجب فامیلی هایه عجیب غریبی

اتفاقا همه ی شهرها تو کل ایران فامیل های متفاوت دارن و فقط مختص بروجرد و خرم آباد و سایر شهرهای استان نیست.
نقل قول کردن
#15 ..... وند 1397-07-06 12:55
حالا که همه هم عقیده شدن که طایفه بازی خوب نیست ؛ آیا ثبت احوال نباید فکری به حال فامیلی های دارای وند بکنه؟
به خدا من خودم لر خالصی هستم و روزی هزار بار خدا رو شکر میکنم که لر و عشیره هستم اما وقتی دارم میبینم بعضی ها دارن برا رسیدن به مقام و گرفتن رای از همین وند استفاده ابزاری میکنن دلم میشکنه
خیلی جالبه بیشتر ضرر رو هم همین وند ها دارن میبینن. یه نادان میاد و از سادگی و دل پاکی ما وندها بهره میبره و وقتی به هدفش رسید چون غیر متخصصه میره و پشت سرشم نگاه نمیکنه.
اولین قدم برای داشتن خرم آبادی ؛ خرم و آباد ؛ نه به طایفه گرایی است.
نقل قول کردن
#16 ..... وند 1397-07-06 12:56
برای اثبات حرفم آمار به دست آمده بعد از اعلام تغییر نام فامیلی وند توسط ثبت احوال رو مشاهده کنید
مطمئن باشید عدد به دست آمده شگفت انگیز خواهد بود.
چرا؟
چون همه فهمیدن که طایفه گرایی سبب شده ما نماینده و به تبع مدیر متخصص نداشته باشیم.
ما اگه نماینده و مدیر متخصص داشته باشیم بیشتر به اصالتمون افتخار خواهیم کرد.
برای اثبات اصالت حتما نباید فامیلیت وند داشته باشه.
نقل قول کردن
#17 سپهوند 1397-07-06 16:51
منم وند دارم .میخوام عوض کنم میگن فعلا مجوز نداریم
درخواست دادیم اما فعلا جواب ندادن
خسته شدم از بس میگن
چه تیره کی ؟
از مدیر کل ثبت احوال خواهش میکنم یه جلسه ای با ثبت احوال کل کشور داشته باشه و براشون توضیح بده که استان لرستان با بقیه استانها فرق داره و مجوز بگیره که تمامی وند ها هر موقع خواستن تغییر فامیلی بدن و دیگه منتظر مجوز سالانه و جدید نباشن.
لازم به ذکره اونی که تو تهرانه هیچ گاه متوجه عمق بدبختی هایی که طایفه بازی خلق کرده نمیشه و این وظیفه ثبت احوال لرستانه که با یک تحقیق جامع تهران رو مجاب به دادن مجوز جهت تغییر فامیلی با پسوند وند کنه.
از آقای قاسمی و نگارنده خواهش میکنم پیگیر این مسئله باشن و یک جلسه و مصاحبه با مدیر کل ثبت احوال داشته باشن و ببینن برنامه ایشان برای حل این معضل چیه.
نقل قول کردن
#18 بختیاری 1397-07-06 22:04
به نقل از حمزه:
جناب این متن کامل نیست و تقریبا کپی هستش
سگوند و دالوند اصالتا از ایل باجولوند هستن که اصالتی لک دارن
و خیلی موارد دیگر

کاشکی چنین تعصبی نسبت به اقتصاد و صنعت شهر و استانت داشته باشی از بیکاری دیگه نمیدونید به چی گیر بدید
نقل قول کردن
#19 عزیزی 1397-07-06 22:08
به نقل از حمزه:
جناب این متن کامل نیست و تقریبا کپی هستش
سگوند و دالوند اصالتا از ایل باجولوند هستن که اصالتی لک دارن
و خیلی موارد دیگر

تو اصالت و هویت دیگران را تعیین میکنی؟ همین دید تونلی و تنگ نظری امثال شما عامل عقب نگه داشتن لرستان و عامل نارضایتی در بین شهرهاست
نقل قول کردن
#20 میلاد 1397-07-06 23:12
ما شنیدیم در زمان قدیم وند به معنی نگهبان بوده و ارتش ایران بین نهاوند و دماوند بوده که نها وند به معنی نگهبان جلوی ارتش و دماوند به معنی نگهبان عقبه ی ارتش بوده و همچنین بعضیها که مسولیت نگهبانی چیزی به عهده داشتند مثلا دریکوند به معنی نگهبان پول بازوند به معنی نگهبان پرندگان و.... دیگه نمیدونم چقد صحت داشته باشه
نقل قول کردن
#21 وند ندار 1397-07-07 23:40
به نقل از حمزه:
جناب این متن کامل نیست و تقریبا کپی هستش
سگوند و دالوند اصالتا از ایل باجولوند هستن که اصالتی لک دارن
و خیلی موارد دیگر

جناب همین کپی پیست باعث شده دوبار طوایف وند دار لک ذکر بشه هر چند نصفشون مثل شیراوند و رومانوند و هداوند و ... لک نیستن که حالا این برای شما مهمه نه برای من !
ولی همین دید و عقب ماندگی فکری برخی طایفه ها است که باعث عقب رفت عجیب این استان شده این استان نه از لحاظ انسانی ضیعفه نه از لحاظ طبیعی بلکه...
نقل قول کردن
#22 شهروند دارای وند 1397-07-09 10:45
سلام ممنون از این خبر
به قرآن منم از وند خسته شدم.
کامنت ها رو خوندم جهت صحت منم به ثبت احوال رفتم ولی وفتی گفتم میخوام عوض کنم گفتن چرا سه سال پیش نیومدی چون اون موقع مجوز تغییر فامیلی وند رو داشتیم ولی الان نداریم.
گفتم الان باید چیکار کنم ؟
گفتن نامه به تهران ولی جواب ندادن.
سوال من از کل مردم دنیا اینه
وقتی اداره یا سازمانی نامه به مرکز میفرسته آیا باید بیخیال بشینه تا ببینم مرکز کی جواب میده؟
آیا جلسه برای این اختراع نشد که مدیرکل بره تو جلسه و برا مافوق خودش توضیح بده که علت نامه و درخواستم چه بوده؟
اصولا کار ثبت احوال چیه؟
چرا همه ی کارها تو شهر خرم آباد کُند پیش میرن؟
آیا نبود تخصص حس نمیشه؟
من میخوام فامیلیم رو عوض کنم و بر اساس قانون یکبار این اجازه رو دارم. قانون هم قبلا اعلام کرده که کسی که وند داره میتونه تغییر بده
آقای مدیر کل ثبت احوال لطف کن و با تهران هماهنگ کن و جوابیه درخواست قانونی و به حقتون رو بگیر
ما وند ها منتظر اقدام عاجل شما هستیم.
نقل قول کردن
#23 بهروزی 1397-07-09 19:31
چرا سه سال پیش ثبت احوال نام فامیلی وند را تغییر میداده اما امروزه نه ؟ دلیل چه بوده ؟
نقل قول کردن
#24 قریوند 1398-04-25 21:41
قریوند جزء کدوم تیره هست
نقل قول کردن
#25 ابوالفضل بناوند 1398-05-12 17:55
سلام
سپاس از مطلبی که گذاشتید اما مطلب ناقصه . چون بسیاری از فامیل های اصیل دیگه رو نام نبردید البته احتمالا چون تحقیق کاملی در این زمینه صورت نگرفته این مطلب ناقصه .
نام خانوادگی " بناوند " هم از خانواده لرهای اصیل جنوب شرق استان هرمزگان و جنوب استان کرمان هستند .
نقل قول کردن
#26 فاطمه 1398-06-07 11:44
من هم خسته شدم از این فامیلی پدر بزرگم اجازه نمیده که پیشوندشو برداریم ولی باز هم رفتیم ثبت احوال و مجوز نمیدن
نقل قول کردن
#27 جلیلوند 1398-06-07 23:32
به نقل از چگنی:
به نقل از مجتبی:
عجب فامیلی هایه عجیب غریبی
عجیب نوع نگاه شماست ما مردم لر هر چی باشه شناسنامه و تاریخ مکتوب داریم و پسوند وند نشانه هویت ماست ترکها پسوند لو دارند و لرها وند ولی شماها چی؟





دمتم گرم داداش :lol: :lol: :lol:
نقل قول کردن
#28 جلیلوند 1398-06-07 23:34
به نقل از عزیزی:
به نقل از حمزه:
جناب این متن کامل نیست و تقریبا کپی هستش
سگوند و دالوند اصالتا از ایل باجولوند هستن که اصالتی لک دارن
و خیلی موارد دیگر

تو اصالت و هویت دیگران را تعیین میکنی؟ همین دید تونلی و تنگ نظری امثال شما عامل عقب نگه داشتن لرستان و عامل نارضایتی در بین شهرهاست




:lol: :lol: :lol: :lol:
ممنون
نقل قول کردن
#29 جلیلوند 1398-06-07 23:36
به نقل از ابوالفضل بناوند:
سلام
سپاس از مطلبی که گذاشتید اما مطلب ناقصه . چون بسیاری از فامیل های اصیل دیگه رو نام نبردید البته احتمالا چون تحقیق کاملی در این زمینه صورت نگرفته این مطلب ناقصه .
نام خانوادگی " بناوند " هم از خانواده لرهای اصیل جنوب شرق استان هرمزگان و جنوب استان کرمان هستند .



لابد نیست دیگه

به هر حال ماکه بودیم هم اشتباه نوشته بود

داداش جلیل وند نیست جلیلونده
نقل قول کردن
#30 جلیلوند 1398-06-07 23:37
به نقل از فاطمه:
من هم خسته شدم از این فامیلی پدر بزرگم اجازه نمیده که پیشوندشو برداریم ولی باز هم رفتیم ثبت احوال و مجوز نمیدن


افتخار کن عزیز جان
17سالمه با فامیلیمم حال میکنم

دمشونم گرم
نقل قول کردن
#31 احمد 1398-06-18 05:48
تیره (کر دلی وند) از طایفه بهاروند میباشند. (کر دلی) نامی که بین مردم لربختیاری رواج داشته است معنی (کر دلی) به زبان لری بختیاری = (کر) یعنی پسر، و (دلی) یعنی مادر، کر دلی = پسر مادر .
همچنین معنی (کر دلی وند) به زبان لری (لرستان) = کر یعنی پسر، و (دَلی) نوعی شاعر سروده سرای محلی، باتشکر. کر دلی وند = پسر سروده سرای
نقل قول کردن
#32 ریوار 1399-04-22 16:50
این پسوند کاملا کردی است هر چند همه برادریم تمام اقوام ولی در زبان کردی این وند به معنی بودن و هستن است مثلا بگن یعنی بزرگ هستند بیچکن یعنی کوچک هستند و ... اگر در زبان لری بخواهیم بگویم بگن می گویم بگ هیسن و کوچک هیسن گر چه به نظر من هیچ فرقی بین لک و لر و کرد نیست این پسوند کاملا کردی است که در فارسی بگون به بگوند تبدیل می شود که همین پسوند نشان از همشنین بودن این اقوام در گذشته و حال را دارد بیاید با هم دوست باشیم
نقل قول کردن
#33 احمدی 1399-05-18 22:59
ماهرچندهدفمان فراموش کردن نژادپرستی است است،متاسفانه بع بعضیهاگرچه جزایل یا طایفه ای نیستندوفامیلی بعضی ایلهایاطوایفی که دریدیم اسم ورسم داشته یاخودراکوچک میدانندافتخارمی کنند.که این ییک نوع نژادپرستی است...
نقل قول کردن
#34 Firoz 1399-06-19 02:26
پس بازوند چرا توش نیست
نقل قول کردن
#35 جواد 1399-07-23 00:26
طایفه بزرگ بوالحسنی از ایل منجزی بهداروند یا همون بختیاروند. از قلم افتاد
نقل قول کردن
#36 سلام 1399-09-08 17:18
بعید میدانم وند مختص لرها باشه من کرد هستم طبق شجره نامه هم اجداد ما از سلیمانیه عراق امدن سمت کرمانشاهان .طایفه ما بیگوند
نقل قول کردن
#37 مونا 1399-09-24 11:36
فاميلى نجيوند جزو چه طايفه ايى هست؟ لر بختيارى يا لك ؟
نقل قول کردن
#38 ایلامی 1399-10-14 00:00
وند درست نیست. ون درسته، به معنی محل پیوند و تلاقی و رسیدن به هم. مثلا جلال ون: افرادی که جد آنها جلال نام داشته و کل آن طایفه از نسل جلال به وجود آمده اند. این پسوند بین طوایف و ایلات زاگرس، چه کورد و چه بود وجود داشته؟و مشترک است.
نقل قول کردن
#39 علی گودرزوند چگینی 1399-11-23 12:03
در استان قزوین و گیلان هم وند وجود دارد که بعضی از طوایف لر چگینی (چگنی)هستند که در زمان آقامحمدخان قاجار به این منطقه تبعید شده اند مانند گودرزوندچگینی،ب هادیوندچگینی،نظ امیوندچگینی ،سردیوندچگینی،پ یرمردوندچگینی، میرخوند چگینی ،کوگیر چگینی،کلهر چگینی و...بعضی ها هم لک هستند مانند الله بخش غیاثوند،شمسینی غیاثوند،محمدخان ی غیاثوند،سلخوری غیاثوند،درویشون د، روتیوند ،زنگیوندو کاکاوند ، جلیلوندو خواجه وندو... که احتمالا درزمان زندیه به این مناطق کوچانده شده اند. جالبه این طوایف قبل از وجود ثبت احوال و شناسنامه به این مناطق آمده اند اما نسبت فامیلی راه حفظ کرده اند.
نقل قول کردن
#40 علیرضا 1400-01-01 22:30
دوستان فامیلی گل گوند به کدوم تیره میخوره اسمی ازماهانیست میشه راهنمایی کنیو
نقل قول کردن
#41 محمد رضا لرزمانی 1400-01-02 05:04
سلام بر هم تباریهای عزیزم من تازه برا پیدا کردن نام طایفه ام تلاش میکنم واز هم تیره ایی های خوبم میخوام کمکم کنن تا بدونم از کدام طایفه هستم تعدادی از لرها و لک ها که در زمان قاجار به مازندران شهر مرزن اباد وکلاردشت تبعید شدند ودر زمان گرفتن شناسنامه نام خانوادگی لرزمانی را برگزیدند ممنون میشم اگه کسی از این طایفه اطلاعی داره من رو در جریان بگذارد ، بعد اینکه وند داشتن فامیلی مشکلی نداره اصل شخصیت خود انسانهاست مهم این است که همگی ازقوم شجاع و با فرهنگ وپاک لر هستیم
نقل قول کردن
#42 دالوند 1400-01-08 15:14
سلام پس تو مطلبتون دالوند کجاست اسمی نبردید نه لک نه پشتکوه یا فیلی این سایت اصلا خوب تیستتتت
نقل قول کردن
#43 جشنیان 1400-01-08 15:15
طایفه بزرگ دالوند از ایل غیور باجولوند است همین و بس افتخار میکنیم
که لر هستیم
نقل قول کردن
#44 ا 1400-01-08 15:18
سلام لر های پشتکوه یعنی چی توضیح میدید لطفا
نقل قول کردن
#45 علیرضا 1400-01-10 03:12
به نقل از وند ندار:
به نقل از حمزه:
جناب این متن کامل نیست و تقریبا کپی هستش
سگوند و دالوند اصالتا از ایل باجولوند هستن که اصالتی لک دارن
و خیلی موارد دیگر

جناب همین کپی پیست باعث شده دوبار طوایف وند دار لک ذکر بشه هر چند نصفشون مثل شیراوند و رومانوند و هداوند و ... لک نیستن که حالا این برای شما مهمه نه برای من !
ولی همین دید و عقب ماندگی فکری برخی طایفه ها است که باعث عقب رفت عجیب این استان شده این استان نه از لحاظ انسانی ضیعفه نه از لحاظ طبیعی بلکه...
نقل قول کردن
#46 نوری میزابیگی 1400-03-27 05:35
به نقل از چگنی:
به نقل از مجتبی:
عجب فامیلی هایه عجیب غریبی
عجیب نوع نگاه شماست ما مردم لر هر چی باشه شناسنامه و تاریخ مکتوب داریم و پسوند وند نشانه هویت ماست ترکها پسوند لو دارند و لرها وند ولی شماها چی؟

میرزابیگی درون چه تایفه لری هست ؟ ، اصلا میرزابیگی درون طایفه لر هستبه نقل از چگنی:
به نقل از مجتبی:
عجب فامیلی هایه عجیب غریبی
عجیب نوع نگاه شماست ما مردم لر هر چی باشه شناسنامه و تاریخ مکتوب داریم و پسوند وند نشانه هویت ماست ترکها پسوند لو دارند و لرها وند ولی شماها چی؟
نقل قول کردن
#47 ابوالفضل بناوند 1400-04-02 11:56
به نقل از جلیلوند:
به نقل از ابوالفضل بناوند:
سلام
سپاس از مطلبی که گذاشتید اما مطلب ناقصه . چون بسیاری از فامیل های اصیل دیگه رو نام نبردید البته احتمالا چون تحقیق کاملی در این زمینه صورت نگرفته این مطلب ناقصه .
نام خانوادگی " بناوند " هم از خانواده لرهای اصیل جنوب شرق استان هرمزگان و جنوب استان کرمان هستند .



لابد نیست دیگه

به هر حال ماکه بودیم هم اشتباه نوشته بود

داداش جلیل وند نیست جلیلونده

سلام
اگه یه تحقیق ساده در مورد ایل طیبی و طایفه نامرادی کنین متوجه می شین « بناوند » جزء بزرگترین طایفه لرها در استان کهکیلویه و بویر احمد هست که خواستگاه اصلی اون شهرستان دهدشته بزرگوار .
فراموش نکنیم به دور از پراکندگی فامیل و تیره و تبار لرها ، ما همه یک قوم محسوب می شیم و اون هم قوم لر هستش که تاریخ چندهزارساله ی ایران رو رقم زده ، پس به لر بودن خودتون افتخار کنین و با افتخار از فامیل و تبار خودتون پاسداری کنین رفقا .
ابوالفضل بناوند
نقل قول کردن
#48 السا 1400-05-07 13:42
در گذشته کسانی که به لرستان مهاجرت می‌کردند برای اینکه بین افراد بومی و مهاجر تمیز قائل شن یه پسوند وند اضافه میکردن که الان جز ساکنین اصلی لرستان هستن همه لرها وند ندارن
نقل قول کردن
#49 شاهرخ 1400-05-29 23:55
قبایل وند و زند از یک ریشه و تبار هستند
نقل قول کردن
#50 عاطفه 1400-06-25 10:44
لطفا به هیچ قوم و بانی توهین نکنین من ترک هستم افتخارم می کنم ولی متاسفانه بعد این همه دهه سال وماه هنوز هم خیلیا که دم از فرهنگ ودمکراسی میزنن تا همدیگرو می بینن کجایی هستی ترکی کجایی ترکها اینن لرها اینن کردها هنوز به این باور مغزپوچشون نرسیده من ما همه مون ایرانی هستیم من ترک هستم تهران بزرگ شدم هنوزم ترکی صحبت می کنم با خانواده اصالت یعنی این نه این بیاییم فضای مجازی به پسوند پیشوند فامیلی وریشه لر وترک کرد بلوچ وغیر با تمسخر حرف بزنیم چیکار آرین کی کجایی هست چه زبونی داره برین ازفرهنگ ریشه آداب و سومش تحقیق کنین لطفا بهم دیگه احترام بزارین با حرفهاتون کسی رونرنجونین هممون بنده خداهستیم روزی دهنده خداست نه ماها وهمه مون ایرانی هستیم ممنون
نقل قول کردن
#51 دالوند 1400-11-20 14:25
زنده باد طایفه دالوند
نقل قول کردن
#52 ....وند 1401-01-15 03:32
چرا عرب و هندی های لرستان و بخش الوار گرم سیری پسوند وند دارند.. چرا اکثر طایفه ها چشم با می هستند . وجدانن لر یا کرد چشم با دمی داریم چرا دی ان ای نمی‌دهند این طایفه ها .. نارحت نشید چون بعضی از طایفه ها نه بخشنده گی لر دارند نه بزرگی کرد
ساکن بخس الوار گرم سیری هستم ... دی ان ای یادت نرا
نقل قول کردن
#53 وند 1401-02-05 13:52
وند ها نشانه ی اصالت و نماد مردم و نشون دهنده ی تاریخ هستن، با پاک کردنشون مشکل طایفه بازی حل نمیشه، باید فرهنگ سازی بشه، مشکل اصلی کشور رانت و رابطه است که اینجا شاید بیشتر باشه، تا وقتی شایسته سالاری نباشه پارتی بازی هست حالا چه با وند چه بی وند
نقل قول کردن
#54 لهراسب 1401-02-30 13:47
پسوند وند علامت جمع هست به همراه گل به معنی جمع گروه و دسته واژه گله از همین میادمانند زنگل دخترگل جمع مکسر گل هست اینها مختص جمع در زبان لری هست پسوند وند نسبت رو میرسونه مثلا در لری بختیاری وقتی میخوان بگن احمد اینها اومدن میگن احمد وندون اومدن یا اوویدن
نقل قول کردن
#55 ‌ونداد 1401-04-27 22:46
وند پسوندنسبی و پسوند متمایز نژادی قوم لر هستش اگر در مناطقی از کشور فامیلی با این پسوند وجود داشته باشه شکی نیست که نیا و ریشه‌ی اون‌به لرها برمیگرده بنابر این در بوشهر، سیستان، کرمان، فارس، اصفهان، کرمانشاه، قزوی، مازندران ، ایلام، همدان، مرکزی ، کردستان و حتی زنجان لرها وجود دارن چراکه در دوره های مختلف تاریخی به این مناطق کوچ کردن یا تبعید شدن و جای تعجب نیست حتی بر احدی پوشیده نیست که دماوند به لری به معنای پشت قرار گرفته و نهاوند به معنای جلو یا روبرو قرارگرفته است همون دما و نها ، دوستان وند نشان همبستگی
و اتحاد و یکدستگی و همدلی لرها محسوب میشه و وجه تمایز با کردها و سایر اقوام ایران در شرایط فعلی خیلیا بفکر بهم زدن اتحاد قوم لر و ایجاد تفرقه و جعل ساختارهای تازه هویتی هستن امیدوارم آگاهانه تر مطالعه کنیم و این مسئله رو با مسائل طایفه گرایی قاطی نکنم هرچند که ما لرها خیلی از نگاه طایفه گرایانه آسیب دیدیم
نقل قول کردن
#56 محمدرضا کوردی 1401-06-30 13:12
به نقل از محمد رضا لرزمانی:
سلام بر هم تباریهای عزیزم من تازه برا پیدا کردن نام طایفه ام تلاش میکنم واز هم تیره ایی های خوبم میخوام کمکم کنن تا بدونم از کدام طایفه هستم تعدادی از لرها و لک ها که در زمان قاجار به مازندران شهر مرزن اباد وکلاردشت تبعید شدند ودر زمان گرفتن شناسنامه نام خانوادگی لرزمانی را برگزیدند ممنون میشم اگه کسی از این طایفه اطلاعی داره من رو در جریان بگذارد ، بعد اینکه وند داشتن فامیلی مشکلی نداره اصل شخصیت خود انسانهاست مهم این است که همگی ازقوم شجاع و با فرهنگ وپاک لر هستیم


فکر کنم از تیره سگوند و دالوند و باجولوند باشند ک سرش ب لک ها بخوره
ماهم از پدری حریث کوردی و مادری لرزمانی هستیم
نقل قول کردن
#57 Mahi 1401-07-13 14:50
زنده باد طایفه با صلابت زینیوند
نقل قول کردن
#58 مهران 1401-07-17 13:55
با سلام و خسته نباشید
فرض که فامیلت نقل ونباتی باشه ولی اگه شخص بخواد در طول عمر عوض کنه به بن بست میخوره ،شاید یه عده میخوان طایفه بازی در لرلرها تا ابد باشه!!!! چرا یکسال یه عده بتونن عوض کنن ولی الان نمیشه این قانون باید عوض بشه و یک مسیر نرمال و غیر سلیقه ای اعمال بشه لطفا نظرات رو به مسؤلان ثبت احوال لاقید برسونید و بزارید هر انسانی اونجور که دوست داره زندگی کنه و منع غیر قانونی سر راه ملت نزارن
نقل قول کردن
#59 هداوند دورودی 1401-08-03 16:45
این اطلاعات غلط است دیناروند و هداوند از قوم لر و لر زبان هستند. اصل ما هداوندها از دورود لرستان است که زمان شاه عباس صفوی بعد از کشتن میر شاهوردی خان آخرین اتابک لرکوچک ایل هداوند را به ورامین تبعید میکند ولی هنوز بعد از گذشت چند قرن ما زبان لری را که زبان مادری ماست حفظ کردیم
نقل قول کردن
#60 رشنو 1401-08-03 16:50
به نقل از السا:
در گذشته کسانی که به لرستان مهاجرت می‌کردند برای اینکه بین افراد بومی و مهاجر تمیز قائل شن یه پسوند وند اضافه میکردن که الان جز ساکنین اصلی لرستان هستن همه لرها وند ندارن
پسوند وند یک پسوند فارسی و قدیمی است مثلا نام ورجاوند در اوستا به معنای جاویدان آمده و ربطی به قوم و قبیله خاصی ندارد همچنین حکومت‌های شمال ایران باز پسوند وند دارند اکثر طوایف لر و ایلات بختیاری وند دارند و وند یک پسوند فارسی است
نقل قول کردن
#61 سلاحورزی 1401-08-03 16:51
به نقل از ....وند:
چرا عرب و هندی های لرستان و بخش الوار گرم سیری پسوند وند دارند.. چرا اکثر طایفه ها چشم با می هستند . وجدانن لر یا کرد چشم با دمی داریم چرا دی ان ای نمی‌دهند این طایفه ها .. نارحت نشید چون بعضی از طایفه ها نه بخشنده گی لر دارند نه بزرگی کرد
ساکن بخس الوار گرم سیری هستم ... دی ان ای یادت نرا
ما تو لرستان هندی نداریم فقط یک روستا بنام هندی در الشتر است که فامیلی هندی زاده دارند و لکی تکلم می‌کنند سایت یافته چرا هر پیام بی ارزشی را چاپ میکنی
نقل قول کردن
#62 ل 1401-08-05 20:56
به نقل از ایلامی:
وند درست نیست. ون درسته، به معنی محل پیوند و تلاقی و رسیدن به هم. مثلا جلال ون: افرادی که جد آنها جلال نام داشته و کل آن طایفه از نسل جلال به وجود آمده اند. این پسوند بین طوایف و ایلات زاگرس، چه کورد و چه بود وجود داشته؟و مشترک است.

وند درست است علامت جمع هست تقریبا تو لری بختیاری میگن مثلا احمد وندون یعنی احمد اینا کسانی که به احمد مرتبط هستند یا زاده او هستند و یا دوستان و فامیل او که سرشناس تر و شناخته شده تر بوده
نقل قول کردن
#63 امیر دیلمی 1401-08-07 19:11
عزیزان اگه یه خورده تاریخ خوانده باشید هزارسال پیش وند برای قوم دیلم بوده مثل خاندان های بزرگ باوند و دماوند و پادوسوند که با حکومت بر مناطق زاگرس و کوچ بعضی از این طوایف دیلمی به اونجا انتقال یافته.
نقل قول کردن
#64 طهماسبی 1401-08-11 23:45
نام خانوادگی طهماسبی هم متعلق به لرهاست؟
نقل قول کردن
#65 الناز قريوند 1401-08-27 20:01
درود به همه
عزيزان من دارم شجره نامه خانوادگى مان را مينويسم
از دوستانيكه اطلاعات دقيق و درستى دارند
ميخواستم خواهش كنم كه به بنده كمك كنند
"قريوند و يا غريوند" و نه غريب وند كه گفته شده
از كدام يك از ايل هاى گفته شده است؟
و اصالتا بختيارى هستند يا لرستان؟
ممنونم
نقل قول کردن
#66 احسان عبدلی 1401-09-28 23:05
کتابی در دست چاپ دارم که وند را کلا ریشه یابی کردم به لرستان و بالاگریوه و اندیمشک سفر کردم زاگرس را خوب میشناسم زاده زاگرس و ساکنین عصیانگر آن هستم و وند از همین ریشه گرفته بایستی کتاب وند نامه حقیر را بخوانید و به وند افتخار کنید کاش من هم وند داشتم
نقل قول کردن
#67 IRI.31 1401-10-01 12:47
سلام من زینی وندی هستم از دریکوند ها ولی فامیلامون شمسی فرد هست و هرجا میریم میگن بیرانوند هستین ب شدت بدم میاد ثبت احوال هم میریم میگه نمیشه
آیا راه داره ما فامیلیمون بشه همین زینی وند؟
نقل قول کردن
#68 چنگیزی 1401-10-05 20:37
سلام
آیا در میان اقوام لر .فامیل لری هم داریم.
نقل قول کردن
#69 آرش 1401-10-30 10:02
نظامیوند رو چرا نیاوردی؟
نقل قول کردن
#70 محمد جلیلوند 1401-11-07 13:58
کسی که میخواد فامیلی خودشو مخصوصا وند که نشانه مردم شجاع و با صفا لر هست میخواد ریشه خودشو از خاک در بیاره بزاره تو اب :-x :eek: :-* :-* 8) من هم به فامیلم افتخار میکنم
نقل قول کردن
#71 طوایف بهاروند 1401-11-22 23:40
وند های طوایف بهاروند
(در حد اطلاع بنده)
فقط طوایف پدر تبار دارای وند در ایل بهاروند می‌نویسم
♧مرادعلیوند (مِرالی وند)
داوودوند
شیرولی وند
گنجعلی وند
کهزادوند
حیدروند
+ بقیه طوایف شعبه مرالی وند از ایل بهاروند که به صورت متدوال و قدیمی، وند نداشته اند
چون:
جافر {امیدوند، یاقو و ...}
کوگانی،
اماالله {حوی‌وند (علیآقا و ...) و اسد (حیدر و ...)}
وَلّی
مَئسی (قربان، کوچک، عبدی و ...)
بآوَک (محمدبک، بساط بک، بارانی، ظهراب)
♧شعبه کُردَلی وند
نظرعلی وند
شاپوروند
و + اونایی که وند ندارند صیفور، ممیرزا، بهروم، شیری، ممجو
تعدادی تیره و طایفه وند دار دیگر بهاروند
که پدرتبار نیستن.
و در سرس های معتبر و یا افراد آگاه می‌توان
جویا شد.
♤♤♤
وند در میان بزرگ ایل بختیاری به کرات وجود دارد.

#طوایف_بهاروند_لر_بالاگریوه
نقل قول کردن
#72 سکاوند 1401-12-04 22:39
به نقل از حمزه:
جناب این متن کامل نیست و تقریبا کپی هستش
سگوند و دالوند اصالتا از ایل باجولوند هستن که اصالتی لک دارن
و خیلی موارد دیگر
باجلان ها در اصل گورانی و اهل موصل عراق هستند حتی نام باجلان در شرق موصل عراق موجود است ولی باجول نام قلعه‌ای در باغملک بختیاری است و سکوندها هم من شجره‌نامه شون رو دیدم خیلی از طوایف بهشون الحاق شدند که در اصل لرند مثلا طایفه پمه هر چگنی هستند یا یاقوند ها دریکوند هستند یا میرعالی و میرچناری ها از ایل لر میر هستند که به سکوند الحاق شدند و دالوند هم جزء همان باجول هاست و حتی خیلی از طوایف بیرانوند الحاقی هستند و جالبه درتاریخ گزیده براوند به‌عنوان طایفه‌ای از قوم لُر آمده ولی درآن کتاب اسمی از لک نیست
نقل قول کردن
#73 چگنی 1401-12-04 22:40
به نقل از آرش:
نظامیوند رو چرا نیاوردی؟
نظامی وند چگنی هستند و تو قزوین هستند و از لرهای تبعیدی زمان صفویه هستند ولی هنوز لری حرف می‌زنند و شیراوند و میرزاوند و فلاحوند هم چگنی هستند
نقل قول کردن
#74 لری سیرجان 1401-12-04 22:41
به نقل از چنگیزی:
سلام
آیا در میان اقوام لر .فامیل لری هم داریم.

بله یک ایل بزرگ بنام لری در سیرجان داریم که زمان صفویه بعد از کشتن میر شاهوردیخان آخرین اتابک لُر بدست شاه عباس صفوی مجبور به مهاجرت به سیرجان کرمان می‌شوند
نقل قول کردن
#75 زیناوند 1401-12-04 22:43
به نقل از IRI.31:
سلام من زینی وندی هستم از دریکوند ها ولی فامیلامون شمسی فرد هست و هرجا میریم میگن بیرانوند هستین ب شدت بدم میاد ثبت احوال هم میریم میگه نمیشه
آیا راه داره ما فامیلیمون بشه همین زینی وند؟
خیر زینیوند یا زیناوند در اصل از ایل دریکوند هستند که لر و لر زبان هستند و در دوره اواخر قاجار برخی طوایف از خاوه مثل کولیوندها و بیرانوندها برای اینکه دامهایشان از سرما نمیرند به گرمسیر میروند و در دره شهر وارد می‌شوند ولی ساکنان اصلی دره شهر زینیوند و میر و کلانتری هستند و از اون زمان عده‌ای از زینیوندها میان داخل بیرانوند ولی در اصل دریکوند هستند
نقل قول کردن
#76 بختیاری 1401-12-04 22:44
به نقل از الناز قريوند:
درود به همه
عزيزان من دارم شجره نامه خانوادگى مان را مينويسم
از دوستانيكه اطلاعات دقيق و درستى دارند
ميخواستم خواهش كنم كه به بنده كمك كنند
"قريوند و يا غريوند" و نه غريب وند كه گفته شده
از كدام يك از ايل هاى گفته شده است؟
و اصالتا بختيارى هستند يا لرستان؟
ممنونم
در چهار لنگ بختیاری اطراف الیگودرز طایفه‌ای بنام غریب وند است
نقل قول کردن
#77 سکوند 1401-12-04 22:49
به نقل از محمدرضا کوردی:
به نقل از محمد رضا لرزمانی:
سلام بر هم تباریهای عزیزم من تازه برا پیدا کردن نام طایفه ام تلاش میکنم واز هم تیره ایی های خوبم میخوام کمکم کنن تا بدونم از کدام طایفه هستم تعدادی از لرها و لک ها که در زمان قاجار به مازندران شهر مرزن اباد وکلاردشت تبعید شدند ودر زمان گرفتن شناسنامه نام خانوادگی لرزمانی را برگزیدند ممنون میشم اگه کسی از این طایفه اطلاعی داره من رو در جریان بگذارد ، بعد اینکه وند داشتن فامیلی مشکلی نداره اصل شخصیت خود انسانهاست مهم این است که همگی ازقوم شجاع و با فرهنگ وپاک لر هستیم


فکر کنم از تیره سگوند و دالوند و باجولوند باشند ک سرش ب لک ها بخوره
ماهم از پدری حریث کوردی و مادری لرزمانی هستیم
سکوند و دالوند لری حرف میزنند و سکوند پر از طوایف لر الحاقی است مثل پمه هر یا میرعالی یا میرچناری که لرند
نقل قول کردن
#78 برزو بازگیر 1401-12-04 22:54
به نقل از ....وند:
چرا عرب و هندی های لرستان و بخش الوار گرم سیری پسوند وند دارند.. چرا اکثر طایفه ها چشم با می هستند . وجدانن لر یا کرد چشم با دمی داریم چرا دی ان ای نمی‌دهند این طایفه ها .. نارحت نشید چون بعضی از طایفه ها نه بخشنده گی لر دارند نه بزرگی کرد
ساکن بخس الوار گرم سیری هستم ... دی ان ای یادت نرا
والا من فقط درکتابهای مردم‌شناسی‌ هنری فیلد صفحه ۶۸ و سفرنامه رابینو صفحه ۱۱ و کتاب میرزا محمودخان وثوق‌الملک صفحه ۲۵ خوندم که بزرگان دو طایفه صله صله و دلفان میگن که از نسل بنی صالح و بنی دلف هستند و در دانشنامه جهان اسلام جلد ۵ هم آمده‌است
نقل قول کردن
#79 دیناروند 1401-12-04 22:56
به نقل از شاهرخ:
قبایل وند و زند از یک ریشه و تبار هستند
در کتاب عساکر فیروزی مآثر که زمان صفویه نوشته شده بین زند و لک واو تمایز آمده و خیلی از طوایف و ایلات لر وند دارند مثل دیناروند و زینیوند و میرزاوند و شیراوند و دریکوند و بهاروند و هداوند و سالاروند و فولادوند و حاجیوند و عبدالوند که لر و لر زبان هستند یا لر بختیاری اند
نقل قول کردن
#80 کایدخورده 1401-12-04 22:58
به نقل از ا:
سلام لر های پشتکوه یعنی چی توضیح میدید لطفا
تا قبل از آقامحمدخان قاجار لرستان بزرگتر از اکنون بود و به لرستان کنونی میگفتن پیشکوه و به ایلام می‌گفتند پشتکوه و کور کوه یا کبیرکوه مرزشون بود
نقل قول کردن
#81 لر زاده 1401-12-04 23:00
به نقل از محمد رضا لرزمانی:
سلام بر هم تباریهای عزیزم من تازه برا پیدا کردن نام طایفه ام تلاش میکنم واز هم تیره ایی های خوبم میخوام کمکم کنن تا بدونم از کدام طایفه هستم تعدادی از لرها و لک ها که در زمان قاجار به مازندران شهر مرزن اباد وکلاردشت تبعید شدند ودر زمان گرفتن شناسنامه نام خانوادگی لرزمانی را برگزیدند ممنون میشم اگه کسی از این طایفه اطلاعی داره من رو در جریان بگذارد ، بعد اینکه وند داشتن فامیلی مشکلی نداره اصل شخصیت خود انسانهاست مهم این است که همگی ازقوم شجاع و با فرهنگ وپاک لر هستیم
همتبار اسم لر زمانی ها در شجره‌نامه ایلات چهارلنگ بختیاری آمده است و شما جزء لربزرگ بودید و به مازندران تبعید شدید حتی درکتاب تاریخ سردار اسعد هم به تبعید برخی از لران بختیاری به سوادکوه مازندران اشاره شده است
نقل قول کردن
#82 سیلاخوری 1401-12-04 23:01
به نقل از علی گودرزوند چگینی:
در استان قزوین و گیلان هم وند وجود دارد که بعضی از طوایف لر چگینی (چگنی)هستند که در زمان آقامحمدخان قاجار به این منطقه تبعید شده اند مانند گودرزوندچگینی،بهادیوندچگینی،نظامیوندچگینی ،سردیوندچگینی،پیرمردوندچگینی، میرخوند چگینی ،کوگیر چگینی،کلهر چگینی و...بعضی ها هم لک هستند مانند الله بخش غیاثوند،شمسینی غیاثوند،محمدخانی غیاثوند،سلخوری غیاثوند،درویشوند، روتیوند ،زنگیوندو کاکاوند ، جلیلوندو خواجه وندو... که احتمالا درزمان زندیه به این مناطق کوچانده شده اند. جالبه این طوایف قبل از وجود ثبت احوال و شناسنامه به این مناطق آمده اند اما نسبت فامیلی راه حفظ کرده اند.
سلخوری همون سیلاخوری هستند که سیلاخور در شرق لرستان است و اینها در اصل لرهای دورود بودند که تبعید شدند قزوین مثل چگنی ها
نقل قول کردن
#83 لروند پلدختر 1401-12-04 23:06
ایلات لُر و بختیاری اکثراً وند دارند و هیچ ربطی به لک هم ندارند مثلاً سالاروند و فولادوند دو طایفه از دیالمه در قرن ۴هجری بوده یا ورجاوند در متون کهن فارسی موجوداست یا خویشاوند/درتاری خ بیهقی صفحه۸۶۱ سکاوند نام روستایی در غزنین افغانستان و برگرفته از نام سکاهاست مثل سکز(سقز) یا سگزی(سیستان)/در تاریخ بیهقی جلد۷ صفحه۵۲۸، غوروند نام محلی در اطراف کابل است/روستای زروند و ریوند و فریوند سبزوار که فارسند/روستای روشناوند توس/چشمه ایلاوند در مشکین شهر اردبیل/سرآوند و قهاوند همدان/روستاهای راسوند و آوند و شیوند در ایذه بختیاری/روستای انجیلاوند ساوه که تُرکند/روستای ارجناوند کمیجان اراک/ایستگاه راه‌آهن رکاوند بهشهر/دماوند مازندران/الوند همدان/ایوند تبریز/بانریوند کرمانشاه/روستای براوند کردستان/گتوند و پهوند خوزستان/روستای جوروند اندیمشک/چناسوند ابهر/نهاوند که لُرند/خوجاوند جمهوری آذربایجان/روستا ی خوروند کرمان/خوشنام وند کوهدشت که لُرند و لُری حرف می‌زنند/دیزاوند قوچان/دیناروند خرم‌آباد که لرند و لری حرف می‌زنند/روتوند جوانرود/ریزه وند نجف سرپل ذهاب که کُرد عراقند/سیوند مرودشت و...
نقل قول کردن
#84 لروند پلدختر 1401-12-04 23:09
به نقل از ریوار:
این پسوند کاملا کردی است هر چند همه برادریم تمام اقوام ولی در زبان کردی این وند به معنی بودن و هستن است مثلا بگن یعنی بزرگ هستند بیچکن یعنی کوچک هستند و ... اگر در زبان لری بخواهیم بگویم بگن می گویم بگ هیسن و کوچک هیسن گر چه به نظر من هیچ فرقی بین لک و لر و کرد نیست این پسوند کاملا کردی است که در فارسی بگون به بگوند تبدیل می شود که همین پسوند نشان از همشنین بودن این اقوام در گذشته و حال را دارد بیاید با هم دوست باشیم
تاریخ یعنی سند نه ادعا! ایلات لُر و بختیاری اکثراً وند دارند و هیچ ربطی به لک هم ندارند مثلاً سالاروند و فولادوند دو طایفه از دیالمه در قرن ۴هجری بوده یا ورجاوند در متون کهن فارسی موجوداست یا خویشاوند/درتاری خ بیهقی صفحه۸۶۱ سکاوند نام روستایی در غزنین افغانستان و برگرفته از نام سکاهاست/درتاریخ بیهقی جلد۷، صفحه۵۲۸، غوروند نام محلی در اطراف کابل است/روستای زروند و ریوند و فریوند سبزوار که فارسند/روستای روشناوند توس/چشمه ایلاوند در مشکین شهر اردبیل/سرآوند و قهاوند همدان/روستاهای راسوند و آوند و شیوند در ایذه بختیاری/روستای انجیلاوند ساوه که تُرکند
نقل قول کردن
#85 کُر+دَلی+وند 1401-12-04 23:12
به نقل از احمد:
تیره (کر دلی وند) از طایفه بهاروند میباشند. (کر دلی) نامی که بین مردم لربختیاری رواج داشته است معنی (کر دلی) به زبان لری بختیاری = (کر) یعنی پسر، و (دلی) یعنی مادر، کر دلی = پسر مادر .
همچنین معنی (کر دلی وند) به زبان لری (لرستان) = کر یعنی پسر، و (دَلی) نوعی شاعر سروده سرای محلی، باتشکر. کر دلی وند = پسر سروده سرای
خیر. کُر یعنی پسر و دَلی مخفف محمدعلی است که لرها پسوند تصویر کلمات یا قاعده ابدال را دارند و محمدعلی را دَلی و علی‌محمد را عَله میگن و پسوند وند هم نشانه شناسه است پس کور دلی یعنی پسرِمحمدعلی. و کردعلیوند(که لفظ فارسی شده است)یکی از ایلات بالاگریوه اند و لر و لر زبانند. اون دِلی است که همان نام زنانه دِلبر است و ربطی به دَلی(کوتاه شده محمدعلی) ندارد
نقل قول کردن
#86 ذلقی بختیاری 1401-12-04 23:14
به نقل از قریوند:
قریوند جزء کدوم تیره هست
غریب وند نام طایفه‌ای در الیگودرز در شرق لرستانه و جزء ایلات چهارلنگ بختیاری هستند
نقل قول کردن
#87 هداوند دورود 1401-12-04 23:15
به نقل از وند ندار:
به نقل از حمزه:
جناب این متن کامل نیست و تقریبا کپی هستش
سگوند و دالوند اصالتا از ایل باجولوند هستن که اصالتی لک دارن
و خیلی موارد دیگر

جناب همین کپی پیست باعث شده دوبار طوایف وند دار لک ذکر بشه هر چند نصفشون مثل شیراوند و رومانوند و هداوند و ... لک نیستن که حالا این برای شما مهمه نه برای من !
ولی همین دید و عقب ماندگی فکری برخی طایفه ها است که باعث عقب رفت عجیب این استان شده این استان نه از لحاظ انسانی ضیعفه نه از لحاظ طبیعی بلکه...
داداش شیراوند چگنی و رماوند هم لر زبانند و هداوندها لر دورد هستن و زمان صفویه تبعید شدن ورامین هنوز تو ورامین لری میگن
نقل قول کردن
#88 لروند پلدختر 1401-12-04 23:17
به نقل از میلاد:
ما شنیدیم در زمان قدیم وند به معنی نگهبان بوده و ارتش ایران بین نهاوند و دماوند بوده که نها وند به معنی نگهبان جلوی ارتش و دماوند به معنی نگهبان عقبه ی ارتش بوده و همچنین بعضیها که مسولیت نگهبانی چیزی به عهده داشتند مثلا دریکوند به معنی نگهبان پول بازوند به معنی نگهبان پرندگان و.... دیگه نمیدونم چقد صحت داشته باشه
ایلات لُر و بختیاری اکثراً وند دارند و هیچ ربطی به لک هم ندارند مثلاً سالاروند و فولادوند دو طایفه از دیالمه در قرن ۴هجری بوده یا ورجاوند در متون کهن فارسی موجوداست یا خویشاوند/درتاری خ بیهقی صفحه۸۶۱ سکاوند نام روستایی در غزنین افغانستان و برگرفته از نام سکاهاست مثل سکز(سقز) یا سگزی(سیستان)/در تاریخ بیهقی جلد۷ صفحه۵۲۸، غوروند نام محلی در اطراف کابل است/روستای زروند و ریوند و فریوند سبزوار که فارسند/روستای روشناوند توس/چشمه ایلاوند در مشکین شهر اردبیل/سرآوند و قهاوند همدان/روستاهای راسوند و آوند و شیوند در ایذه بختیاری/روستای انجیلاوند ساوه که تُرکند/روستای ارجناوند کمیجان اراک
نقل قول کردن
#89 ذوله 1401-12-04 23:21
به نقل از اسکینی:
کردها فام فامیلی که در بینشان فراگیر باشد ندارند مثلا بعضی از کردها پسوند " لو" دارند که متعلق به ترکهاست یا برخی که در کنار لرها زندگی میکنند پسوند" وند" را به عاریت گرفتند ولی طوایف اصلی کرد هیچ پسوند یا پیشوندی ندارند مثل جاف یا زوله که خود اسامی مستقل هستند اما جدیدأ برخی پانکردها برای توسعه ارضی دست به جعل سند و تاریخسازی بدون مدرک تاریخی زدند و به قول معروف افسانه سرایی میکنند که در دانش تاریخ هیچ برهان و سندی آنها را تأیید نمیکند
جناب ذوله جزء ایلات عمله بوده و درتمام سفرنامه‌ها مثل سفرنامه بارون دوبد ذوله جزء ایلات عمله که لرند ذکر شدند و ذوله در لرستان بودند و زمان اسماعیل خان فیلی والی لرستان بخاطر بوجود آمدن اختلاف مالیاتی خاک لرستان را ترک و به کرمانشاه رفتن الان به زبان گورانی صحبت میکنن ولی همون بارون دوبد اونارو جزء ایلات عمله و لر ذکر کرده است. بارون دوبد و هنری راولینسون عمله ها را یکجانشین و لر ذکر کرده‌اند
نقل قول کردن
#90 دانشجو تاریخ 1401-12-04 23:31
به نقل از حمزه:
جناب این متن کامل نیست و تقریبا کپی هستش
سگوند و دالوند اصالتا از ایل باجولوند هستن که اصالتی لک دارن
و خیلی موارد دیگر
اصل باجول ها مال باغملک در خوزستانه و هنوزم نام باجول اونجاست و قلعه باجول ولی باجلان نام طایفه‌ای از گوران ساکن شرق موصل عراقه. دالوند جزء سکونده و سکوند هم لری میگن و اکثر طوایفشون الحاقی و لر هستند مثلا ساکی یا یاقوند(طایفه‌ای از دریکوند) یا صوفی وند(اصالتا از یاران شیخ صفی‌الدین اردبیلی که صوفی بود) یا میرعالی و میرچناری و نباتوند که از ایل میر هستند یا پمه هر و رومیانی و رک رک که چگنی اند رفتن داخل سکوند یا میرآخور که کوشکی اند رفتن داخل سکوند یا زیودار پلدختر یا ماکنالی حاجیوند بختیاری رفتن داخل سکوند یا بابایی از پاپی رفتن داخل سکوند. لذا ایلات بزرگ الحاقی زیاد دارند
نقل قول کردن
#91 پسوند《وند》 1401-12-04 23:32
ایلات لُر و بختیاری اکثراً وند دارند و هیچ ربطی به لک هم ندارند مثلاً سالاروند و فولادوند دو طایفه از دیالمه در قرن ۴هجری بوده یا ورجاوند در متون کهن فارسی موجوداست یا خویشاوند/درتاری خ بیهقی صفحه۸۶۱ سکاوند نام روستایی در غزنین افغانستان و برگرفته از نام سکاهاست مثل سکز(سقز) یا سگزی(سیستان)/در تاریخ بیهقی جلد۷ صفحه۵۲۸، غوروند نام محلی در اطراف کابل است/روستای زروند و ریوند و فریوند سبزوار که فارسند/روستای روشناوند توس/چشمه ایلاوند در مشکین شهر اردبیل/سرآوند و قهاوند همدان/روستاهای راسوند و آوند و شیوند در ایذه بختیاری/روستای انجیلاوند ساوه که تُرکند/روستای ارجناوند کمیجان اراک/ایستگاه راه‌آهن رکاوند بهشهر/دماوند مازندران/الوند همدان/ایوند تبریز/بانریوند کرمانشاه/روستای براوند کردستان/گتوند و پهوند خوزستان/روستای جوروند اندیمشک/چناسوند ابهر/نهاوند که لُرند/خوجاوند جمهوری آذربایجان/روستا ی خوروند کرمان/خوشنام وند کوهدشت که لُرند و لُری حرف می‌زنند/دیزاوند قوچان/دیناروند خرم‌آباد که لرند و لری حرف می‌زنند/روتوند جوانرود/ریزه وند نجف سرپل ذهاب که کُرد عراقند/سیوند مرودشت و...
نقل قول کردن
#92 لر تبار 1401-12-09 03:17
لک ، بختیاری ... لرند، پسوند هویتی وَند / وَن متعلق به همه لرهاست که در بعضی جاها پرکاربرده وبعضی جا ها کم کاربرده در ضمن ربطی به اقوام دیگه نداره.
نقل قول کردن
#93 گراوند 1401-12-09 11:16
دوستان اونایی که میگن اسم لک در کتاب نبوده کاملا اشتباه میکنید لک یکی از قدیمی ترین قوم ایران که بخاطر برخی اتفاقات اسم ما رو از تاریخ پاک کردن و اگر دقت کنید اسمی از لک نمی برن فقط میگن لر و کرد
کتاب های ما در موزه های لندن و .. بعضی از کشور ها است در عوض بیشتر کشور ها و حتی خود ایرانم نمیخاد نامی از ما باشه تاریخ ما از همه ی اینا قدمت داره لطفا بیشتر تحقیق کنید و طایفه گراوند لر نیست صدرصد اشتباه میکنید گراوند از تبار اصلی واز طایفه لک هست
نقل قول کردن
#94 شهرام 1401-12-17 21:12
پسوند لرها وند هستش بسیار هم قشنگ هستش هر کس ک از پسوندخود ،فامیلی ،محل سکونت،تبار ، ،....خود علاقه ای نشان نمی‌دهد نشانه ضعف اوهست لطفاً بعضی از دوستان ضعف خود را بااجتناب ازپسوند و فامیلی و...جبران نکند
نقل قول کردن
#95 الوندی 1402-01-11 08:32
به نقل از گراوند:
دوستان اونایی که میگن اسم لک در کتاب نبوده کاملا اشتباه میکنید لک یکی از قدیمی ترین قوم ایران که بخاطر برخی اتفاقات اسم ما رو از تاریخ پاک کردن و اگر دقت کنید اسمی از لک نمی برن فقط میگن لر و کرد
کتاب های ما در موزه های لندن و .. بعضی از کشور ها است در عوض بیشتر کشور ها و حتی خود ایرانم نمیخاد نامی از ما باشه تاریخ ما از همه ی اینا قدمت داره لطفا بیشتر تحقیق کنید و طایفه گراوند لر نیست صدرصد اشتباه میکنید گراوند از تبار اصلی واز طایفه لک هست
قدیمی ترین منبعی که در مورد طایفه لک صحبت کرده منتخب‌التواریخ معینی در اواخر صفویه است که در صفحه ۳۵ نوشته لک طایفه‌ای از قوم لُر است حالا شما که نوشتی تو موزه ها کتاب‌های تاریخی ما هست بی‌زحمت چندتاشون را نام ببرید دقیقا کدوم کتابها؟ ما باید یاد بگیریم برحسب منابع و اسناد تاریخی حرف بزنیم
نقل قول کردن
#96 هداوند خانی 1402-01-11 08:35
نویسنده مقاله لطفا تصحیح کنید هداوندها در اصل لُر دورود هستند و زمان صفویه به تهران تبعید می‌شوند و ما بعد از چند قرن لُری صحبت می‌کنیم چرا و براساس کدوم داده تاریخی مارو جزء لک زدید؟ طایفه خواجه وند به کجور مازندران تبعید شدند و اونا لکی میگن ولی ما هنوز به زبان مادری مون یعنی لری صحبت میکنیم ما که تو تهران لری یاد نگرفتیم. ایل هداوند لُر دورود است چرا زدید جزء لک؟ لطفا پیامم چاپ شود.
کیدخورده
نقل قول کردن
#97 دانشجو تاریخ 1402-01-11 08:39
این مطلب ایراد دارد مثلا طایفه کیدخورده یا کایدخورده ساکن دهلران و لر زبان هستند و اصالتی بختیاری دارند یا شیراوندها در اصل لر چگنی هستند یا دیناروندها که لرند و لری میگن یا هداوندها لر و لر زبانند یا رماوندها در جنوب کوهدشت لر و لر زبانند یا سپهوندها که طوایف فراش و زرین چغایی(از ایل عبدالوند چهارلنگ بختیاری) یا برخی میرزاوندهای چگنی فامیلی سپهوند گرفتند. لذا این مطلب دقیق نیست.
نقل قول کردن
#98 سنجابی 1402-01-11 08:40
به نقل از دانشجو تاریخ:
به نقل از حمزه:
جناب این متن کامل نیست و تقریبا کپی هستش
سگوند و دالوند اصالتا از ایل باجولوند هستن که اصالتی لک دارن
و خیلی موارد دیگر
اصل باجول ها مال باغملک در خوزستانه و هنوزم نام باجول اونجاست و قلعه باجول ولی باجلان نام طایفه‌ای از گوران ساکن شرق موصل عراقه. دالوند جزء سکونده و سکوند هم لری میگن و اکثر طوایفشون الحاقی و لر هستند مثلا ساکی یا یاقوند(طایفه‌ای از دریکوند) یا صوفی وند(اصالتا از یاران شیخ صفی‌الدین اردبیلی که صوفی بود) یا میرعالی و میرچناری و نباتوند که از ایل میر هستند یا پمه هر و رومیانی و رک رک که چگنی اند رفتن داخل سکوند یا میرآخور که کوشکی اند رفتن داخل سکوند یا زیودار پلدختر یا ماکنالی حاجیوند بختیاری رفتن داخل سکوند یا بابایی از پاپی رفتن داخل سکوند. لذا ایلات بزرگ الحاقی زیاد دارند
باجلان های منطقه سر پل ذهاب کرمانشاه خود را تُرک می‌دانند
نقل قول کردن
#99 رشیدی 1402-01-11 08:42
به نقل از گراوند:
دوستان اونایی که میگن اسم لک در کتاب نبوده کاملا اشتباه میکنید لک یکی از قدیمی ترین قوم ایران که بخاطر برخی اتفاقات اسم ما رو از تاریخ پاک کردن و اگر دقت کنید اسمی از لک نمی برن فقط میگن لر و کرد
کتاب های ما در موزه های لندن و .. بعضی از کشور ها است در عوض بیشتر کشور ها و حتی خود ایرانم نمیخاد نامی از ما باشه تاریخ ما از همه ی اینا قدمت داره لطفا بیشتر تحقیق کنید و طایفه گراوند لر نیست صدرصد اشتباه میکنید گراوند از تبار اصلی واز طایفه لک هست
توهم توطئه را کنار بزارید شما فقط ادعا کردید و هیچ سند و کتابی ارائه ندادید در ضمن در موزه ها اشیاء تاریخی گرانبها نگهداری می‌شوند نه کتاب. کتاب تو کتابخانه و مراکز اسنادی و آرشیوی است
نقل قول کردن
#100 رضا 1402-01-22 01:09
این نام وند برا اینه که هر هفت پشتی یا طایفای وند بهش اضافه میکنن تا شناخته بشا که مثلا طایفه عیسوند از میوند هست دیگه اشتباه نمیشه انقد بیکار بودز که اینارو نوشتی تو
نقل قول کردن
#101 ل 1402-02-21 00:15
به نقل از چگنی:
به نقل از مجتبی:
عجب فامیلی هایه عجیب غریبی
عجیب نوع نگاه شماست ما مردم لر هر چی باشه شناسنامه و تاریخ مکتوب داریم و پسوند وند نشانه هویت ماست ترکها پسوند لو دارند و لرها وند ولی شماها چی؟


قابل توجه بعضی ها که میگن ما لر نبستیم یه قوم جداگانه ایم تو قرن جدید خخخ علامت وند نشان جمع و نسبت در لری هستش وند معادل اینا در زبان فارسی معیار هستش مثلا احمد اینا رفتن تهران حالا به لری همین میشه احمد وندون رهتن یا رفتن تهران مخصوصا در لری بختیاری بسیار پر کاربرده و بیشترین ططوایف با پسوند وند در میان بختیاری هاست
نقل قول کردن
#102 ل 1402-02-21 00:27
به نقل از السا:
در گذشته کسانی که به لرستان مهاجرت می‌کردند برای اینکه بین افراد بومی و مهاجر تمیز قائل شن یه پسوند وند اضافه میکردن که الان جز ساکنین اصلی لرستان هستن همه لرها وند ندارن


این غلطه وند یعنی اولاد فلان شخص یا فامیل فلان شخص شناخته شده که بستگان و نوادگان او را به همان نام میشناسند در بختیاری الان هم روزمره استفاده میشه
نقل قول کردن
#103 امین 1402-03-17 14:35
لر کلهر دیگه چه صیغه ای هستش حالتون خوبه؟
نقل قول کردن
#104 امیر 1402-04-23 11:15
به نقل از دیناروند:
به نقل از شاهرخ:
قبایل وند و زند از یک ریشه و تبار هستند
در کتاب عساکر فیروزی مآثر که زمان صفویه نوشته شده بین زند و لک واو تمایز آمده و خیلی از طوایف و ایلات لر وند دارند مثل دیناروند و زینیوند و میرزاوند و شیراوند و دریکوند و بهاروند و هداوند و سالاروند و فولادوند و حاجیوند و عبدالوند که لر و لر زبان هستند یا لر بختیاری اند

هزار تا منبع دارم که بین لر و بختیاری واو گذاشته با همین استدلال شما
بختیاری و ممسنی لر نیستند
نقل قول کردن
#105 امیر 1402-04-23 11:16
به نقل از ذوله:
به نقل از اسکینی:
کردها فام فامیلی که در بینشان فراگیر باشد ندارند مثلا بعضی از کردها پسوند " لو" دارند که متعلق به ترکهاست یا برخی که در کنار لرها زندگی میکنند پسوند" وند" را به عاریت گرفتند ولی طوایف اصلی کرد هیچ پسوند یا پیشوندی ندارند مثل جاف یا زوله که خود اسامی مستقل هستند اما جدیدأ برخی پانکردها برای توسعه ارضی دست به جعل سند و تاریخسازی بدون مدرک تاریخی زدند و به قول معروف افسانه سرایی میکنند که در دانش تاریخ هیچ برهان و سندی آنها را تأیید نمیکند
جناب ذوله جزء ایلات عمله بوده و درتمام سفرنامه‌ها مثل سفرنامه بارون دوبد ذوله جزء ایلات عمله که لرند ذکر شدند و ذوله در لرستان بودند و زمان اسماعیل خان فیلی والی لرستان بخاطر بوجود آمدن اختلاف مالیاتی خاک لرستان را ترک و به کرمانشاه رفتن الان به زبان گورانی صحبت میکنن ولی همون بارون دوبد اونارو جزء ایلات عمله و لر ذکر کرده است. بارون دوبد و هنری راولینسون عمله ها را یکجانشین و لر ذکر کرده‌اند

خخخخخخخ بیا برو حاجی چرا چاخان میگی
اصلا میدونی عمله خودشون ترک قشقایی هستند
نقل قول کردن
#106 امیر 1402-04-23 11:21
اوالا من فقط درکتابهای مردم‌شناسی‌ هنری فیلد صفحه ۶۸ و سفرنامه رابینو صفحه ۱۱ و کتاب میرزا محمودخان وثوق‌الملک صفحه ۲۵ خوندم که بزرگان دو طایفه صله صله و دلفان میگن که از نسل بنی صالح و بنی دلف هستند و در دانشنامه جهان اسلام جلد ۵ هم آمده‌است
منم کتاب فارس نامه ناصری رو خوندم که میگه ایل پاپی از بازماندگان همون لور های مهاجر شاهنامه هستند
کتاب شرفنامه ک تاریخ گزیده رو خوندم که میگه بختیاری یکی از بیست دو ایل مهاجر به منطقه لر بزرگ هستند ..
هزار بار از دهن میر دریکوند ها شنیدم که گفتن ما سید ( عرب ) هستیم
سفر نامه از بیستون تا زرد کوه بیشوپ را دیدم که در صفحه ۴۸ تا ۵۱ نوشته بختیاری ها ادعا میکنند که از شام امده اند و برای خودشان تبار ایرانی قائل نیستند
اون نوشته هنری فیلد و رابینو هم از گفته شخصی خودشان است و به هیچ عنوان در نوشته نیامده که بزرگانشون ادعا کردن که عرب هستند ..

در دانشنامه جهان اسلام هم چنین چیزی نیامده ...
الان عصر اطلاعاته همه چیز معلومه
نقل قول کردن
#107 کرد 1402-05-21 20:33
با سلام طوایف جیاکر باپیر ممی ک الان وند بهشون اضاف کردن ، یه سندی پیدا شده ک داخل این سند نوشت درگیری بین طوایف بوده و نوشتن درگیری بین طوایف کرد باپیرفر جیاکرفر ممی فر و پسوند وند ندارن پسوند فر ب اخر طوایف گذاشتن و یه سنگ نوشته دوباره پیدا کردن که تو غاری تو کردستان عراق پیدا شده و نوشته ک عربهاحمله به کرد های پاله ای کردن بهشون شده جوانهای پهلوانشونو کشتن و غارت کردن این چیزا و به گفته بزرگان کرد که کرد های پاله ای ک خیلی وقت پیش از روستای پلکانی از کرد های اورامانی به این مناطق کوچ کردن ک دیگه موندگار شدن
نقل قول کردن
#108 هداوند دورود 1402-05-30 09:43
هداوندها لُر دورود بودند و هنوز بعد از ۲۰۰ سال از تبعیدشان توسط کریم‌خان زند به ورامین و پیشوا با زبان لری تکلم می‌کنند و ایل دیناروند هم لر هستند و در خرم‌آباد و پلدختر و اندیمشک و شوش و ایلام هستند و لری می‌گویند. طایفه رماوند در کوهدشت لر هستند. ایل کایدخورده در دهلران و ایلام لر هستند و لری میگن. طایفه سپهوند هم مثل بیرانوند برخی طوایف الحاقی و لر دارند مثلا طایفه زرین چغایی که از ایل عبدالوندچهارلنگ بختیاری هستند فامیلی سپهوند و بیرانوند گرفتند. نویسنده این مطلب اطلاعاتش باید به روز شود
نقل قول کردن
#109 دانشجوتاریخ 1402-05-30 09:51
دانشنامه جهان اسلام، جلد5، صفحه337آمده: اطلاق واژه پاپی بر این مردم و سکونتگاه آنان با وجود بقعه شاهزاده احمد در این منطقه ارتباط دارد زیرا خدام این بقعه پاپی(پیرو یا دنبال رونده)نامیده می‌شوند. هنگامیکه شاهزاده احمد از اعقاب امام موسی کاظم، وارد این منطقه شد، مردم از وی پیروی کردند و از اینرو واژه پاپَی به معنای پیرو به آنها اطلاق شد اما چون تلفظ این واژه برای مردم سنگین بوده آنرا بصورت کنونی درآورده‌اند. واژه پاپی در اصل پاپا به معنای جدّ بوده، اصولاً در لرستان واژه پاپا یا بابا(جد)به‌عنوا ن احترام به‌صورت پیشوند بنام صاحبان بعضی از بقعه ها چون بابابزرگ، باباخوارزم، بابازید و باباخلیل اضافه شده‌است. در منطقه پاپی هنوز بقعه ای با عنوان پاپا_انار(اینار یا دینار)درمنطقه کشور وجود دارد که مردم منطقه او را جد اعلای خود می‌دانند. این واژه برای اولین بار به‌صورت پیشوند همراه با نام مُراد جدّ هفتم خوانین و بنیانگذار ایل پاپی ذکر شده‌است. فارسنامهٔ کتابی است که در حوزهٔ استان فارس و ربطی به لرستان ندارد و بین‌شان700کیلوم ترفاصله است وحتی یک اسم مردانه است
نقل قول کردن
#110 دانشجوتاریخ 1402-05-30 10:15
ما نسخه اصلی شاهنامه را نداریم قدیمی‌ترین نسخه شاهنامه، نسخه《فلورانس》اس ت که اکنون در موزه فلورانس ایتالیاست و تاریخش به ۶۲۰هجری می‌رسد یعنی دو قرن بعداز مرگ فردوسی(فردوسی سال ۴۲۰هجری فوت کرده) در نسخه فلورانس که قدیمی‌ترین نسخه شاهنامه است افسانه لوریان(که هیچ ارتباطی با قوم لر هم ندارد و در نسخه مسکو نوشته نوریان و در دیوان حافظ و سعدی و مولوی و خاقانی آمده لولی) و در نسخه فلورانس مثل تاریخ طبری و تاریخ بلعمی افسانه لوریان نیامده و حتی پایان شاهنامه هم در نسخه فلورانس فرق می‌کند یعنی رستم و سپاه ایران در برف و بوران کوهستان از سرما یخ می‌زنند و حتی در داستان سیاوش نام اسامی شهرهای ایران ذکر شده که تماما در شمال‌شرقی ایرانند اگر نقشه حکومت غزنویان را ببینید شامل افغانستان و پاکستان و ترکمنستان و تاجیکستان است اسامی شهرها از قبیل: سمرقند، بخارا، تاشکند، بلخ، هرات، غزنه، بدخشان، مرو، کابل و...پسیعنی جغرافیای شاهنامه در قرن۴ با جغرافیای کنونی ایران یکی نیست
نقل قول کردن
#111 دانشجوتاریخ 1402-05-30 10:18
در قدیمی‌ترین نسخه شاهنامه یعنی فلورانس افسانه لوریان نیامده و در نسخه مسکو بصورت نوریان آمده و در منابع انگلیسی مثل: از اقیانوس هند تا ساحل مکران نوشته: صابر بدلخان صفحه ۲۵۷ و مردم در حرکت اثر دیوید_فیلیپ، صفحه ۲۹۵ آمده:
The Luri are a nomadic Community found in the balochistsn region of iran and Pakistan. They must not be confused with Lor! Who are an entirely distinct people also living in iran.
که معنی اش میشود: لوری ها(لولی)جماعتی خانه به دوش هستند که در منطقه بلوچستان ایران و پاکستان پیدا میشوند و نباید آنها را با لرها اشتباه دانست که آنها (لرها) به کلی یک قوم کاملاً مجزا هستند و در ایران زندگی میکنند. برای ریشه یابی کلمه لر (lor) باید به خود ساختار آن کلمه و ریشه زبانی آن پرداخته شود و باید ذکر کرد که معنی هر کلمه را باید در زبانی که آن کلمه ساخته شده را بررسی کرد به‌عنوان مثال:سه کلمه چینی《هه》،《هو》،《 ها》شاید در زبان فارسی یا بی معنی باشند، یا معنای خاصی نداشته باشند و یا حتی توهین باشد، اما آیا در زبان چینی هم به همین شکل است؟
نقل قول کردن
#112 دانشجوتاریخ 1402-05-30 11:06
نسخه خطی شاهنامه درکتابخانه ملّی کنگره آمریکا، نوشته لوزیان. درشاهنامه نسخه مسکو، جلد7، صفحه451، نوشته نوریان. درشاهنامه جلال خالقی، جلد6، صفحه612 نوشته کوریان! دکتر کریستَنسِن، درکتاب ایران در زمان ساسانیان، صفحه299، می‌نویسد: لوریان اجداد فیوجها هستند. دکتربهرام فره وشی درکتاب کولی‌ها، صفحه22 مینویسد: فیوجها در اصفهانند. درمنابع انگلیسی مثل:《از اقیانوس هند تا ساحل مکران》اثر؛ صابر بدلخان صفحه۲۵۷ وکتاب《مردم درحرکت》اثر دیوید فیلیپ، صفحه۲۹۵ آمده: لوری ها جماعتی خانه به دوش اند که در منطقه بلوچستان ایران وپاکستان پیدا میشوند و نباید آنها را با لرها اشتباه دانست که آنها(لرها)به کلی یک قوم کاملاً مجزایند و در ایران زندگی می‌کنند. دکترابراهیم خدایی درمقاله: "کریستوف کلمب باشیم اما کشفیاتمان درحد شباهت دو کلمه نباشد" می‌گوید: کاملاً اتفاقی است که اسامی شبیه زبان ما، در دیگر زبانها، یافت شود بدون اینکه کوچکترین ارتباطی بما داشته باشند مثلاً این لوری با آن لر فقط یک لام و راء بهم شبیه دارند، نه چیز دیگر!
نقل قول کردن
#113 دانشجوتاریخ 1402-05-30 11:09
در ارمنستان استانی بنام لوری هست که تنها شباهت لفظی است و ارتباطی با قوم لر ندارد یا درفرانسه استانی بنام لوریان است یا درایالت نیدرزاکسن آلمان شهری بنام لر هست اما اینها تنها شباهت لفظی است. دکترسکندر امان اللهی با مقایسه واژگان زبان لوتیها(کولیها)ب ا زبانهای فارسی ولری به این نتیجه رسید که: هیچ ارتباطی بین این زبانها وجود ندارد و درادامه مقایسه این واژه‌ها از زبان کولی‌های ایران به نزدیکی بین این زبان و زبان هندی می‌رسد مثلاً: ارباب به لری میشود ارو یا ارویی ولی کولیها گویند: مانه سیوی/خانه به لری میشود مال، قِلا یا حونه ولی کولیها گویند: کورم/انسان به لری میشود آیم ولی کولیها گویند: مانس/گراز به لری میشود وراز، جیره و تاونه ولی کولیها گویند نرقین/گاو به لری میشود گاوو ولی کولیها گویند تیرن/اسب به لری میشود أسپ ولی کولیها میگن لارا/گوسفند به لری میشود میش یا کاوه ولی کولیها گویند وایگل/بز به لری بز یا تی تی گویند ولی کولیها گویند لوتاوین/بیمار به لری میشود مارگی ولی کولیها گویند نیمجا/شهر به لری شَهر یا شِیر میشود ولی کولیها گویند قلیتژا/نان به لری می‌شود نو ولی کولیها گویند منا
نقل قول کردن
#114 دانشجوتاریخ 1402-05-30 11:12
به نقل از کرد:
با سلام طوایف جیاکر باپیر ممی ک الان وند بهشون اضاف کردن ، یه سندی پیدا شده ک داخل این سند نوشت درگیری بین طوایف بوده و نوشتن درگیری بین طوایف کرد باپیرفر جیاکرفر ممی فر و پسوند وند ندارن پسوند فر ب اخر طوایف گذاشتن و یه سنگ نوشته دوباره پیدا کردن که تو غاری تو کردستان عراق پیدا شده و نوشته ک عربهاحمله به کرد های پاله ای کردن بهشون شده جوانهای پهلوانشونو کشتن و غارت کردن این چیزا و به گفته بزرگان کرد که کرد های پاله ای ک خیلی وقت پیش از روستای پلکانی از کرد های اورامانی به این مناطق کوچ کردن ک دیگه موندگار شدن
ما در تاریخ فقط لر فیلی و خرم‌آباد فیلی و لرستان فیلی داریم که درکتابهای تاریخ عباسی دوره صفویه و تاریخ حزین دوره صفویه و منابع قاجاریه به وفور از آن یاد شده و لرستان و ایلام یک استان واحد بودند حالا چطور فیلی ها که اصلشان از خرم‌آباد است کُرد محسوب میشن؟
نقل قول کردن
#115 دانشجوتاریخ 1402-05-30 11:44
به نقل از امیر:
به نقل از دیناروند:
به نقل از شاهرخ:
قبایل وند و زند از یک ریشه و تبار هستند
در کتاب عساکر فیروزی مآثر که زمان صفویه نوشته شده بین زند و لک واو تمایز آمده و خیلی از طوایف و ایلات لر وند دارند مثل دیناروند و زینیوند و میرزاوند و شیراوند و دریکوند و بهاروند و هداوند و سالاروند و فولادوند و حاجیوند و عبدالوند که لر و لر زبان هستند یا لر بختیاری اند

هزار تا منبع دارم که بین لر و بختیاری واو گذاشته با همین استدلال شما
بختیاری و ممسنی لر نیستند
در سفرنامه نیبور و بستان السیاحه زین العابدین مراغه‌ای و سفرنامه گاسپار دروویل طایفه زند در اصل کُرد ذکر شده و کریم‌خان زند هم بخاطر جلب حمایت عشایر و طوایف غرب کشور هرکجا که میرفت خودش را با هویت همانجا معرفی می‌کرد به همین خاطر در برخی منابع کُرد و در برخی دیگر لُر ذکر شده در واقع این از سیاست اون بوده کمااینکه شیراز رو به پایتختی انتخاب میکنه چون در زاگرس گویا بخاطر اعمال پدرش ایناق(نامی ترکی) سابقه خوبی نداشتند و در تاریخ رستم التواریخ به اون اشاره شده
نقل قول کردن
#116 دانشجوتاریخ 1402-05-30 11:46
به نقل از امیر:
به نقل از ذوله:
به نقل از اسکینی:
کردها فام فامیلی که در بینشان فراگیر باشد ندارند مثلا بعضی از کردها پسوند " لو" دارند که متعلق به ترکهاست یا برخی که در کنار لرها زندگی میکنند پسوند" وند" را به عاریت گرفتند ولی طوایف اصلی کرد هیچ پسوند یا پیشوندی ندارند مثل جاف یا زوله که خود اسامی مستقل هستند اما جدیدأ برخی پانکردها برای توسعه ارضی دست به جعل سند و تاریخسازی بدون مدرک تاریخی زدند و به قول معروف افسانه سرایی میکنند
جناب ذوله جزء ایلات عمله بوده و درتمام سفرنامه‌ها مثل سفرنامه بارون دوبد ذوله جزء ایلات عمله که لرند ذکر شدند و ذوله در لرستان بودند و زمان اسماعیل خان فیلی والی لرستان بخاطر بوجود آمدن اختلاف مالیاتی خاک لرستان را ترک و به کرمانشاه رفتن الان به زبان گورانی صحبت میکنن ولی همون بارون دوبد اونارو جزء ایلات عمله و لر ذکر کرده است. بارون دوبد و هنری راولینسون عمله ها را یکجانشین و لر ذکر کرده‌اند
اصلا میدونی عمله خودشون ترک قشقایی هستند
بارون دوبد و چریکوف و لایارد و راولینسون طوایف عمله را لر ذکر کردند
نقل قول کردن
#117 دانشجوتاریخ 1402-05-30 11:47
به نقل از امیر:
ا
والا من فقط درکتابهای مردم‌شناسی‌ هنری فیلد صفحه ۶۸ و سفرنامه رابینو صفحه ۱۱ و کتاب میرزا محمودخان وثوق‌الملک صفحه ۲۵ خوندم که بزرگان دو طایفه صله صله و دلفان میگن که از نسل بنی صالح و بنی دلف هستند و در دانشنامه جهان اسلام جلد ۵ هم آمده‌است
منم کتاب فارس نامه ناصری رو خوندم که میگه ایل پاپی از بازماندگان همون لور های مهاجر شاهنامه هستند
کتاب شرفنامه ک تاریخ گزیده رو خوندم که میگه بختیاری یکی از بیست دو ایل مهاجر به منطقه لر بزرگ هستند ..
هزار بار از دهن میر دریکوند ها شنیدم که گفتن ما سید ( عرب ) هستیم
سفر نامه از بیستون تا زرد کوه بیشوپ را دیدم که در صفحه ۴۸ تا ۵۱ نوشته بختیاری ها ادعا میکنند که از شام امده اند و برای خودشان تبار ایرانی قائل نیستند
اون نوشته هنری فیلد و رابینو هم از گفته شخصی خودشان است و به هیچ عنوان در نوشته نیامده که بزرگانشون ادعا کردن که عرب هستند ..
در دانشنامه جهان اسلام هم چنین چیزی نیامده ...
الان عصر اطلاعاته همه چیز معلومهدانشنامه جهان اسلام جلد18 صفحه44
نقل قول کردن
#118 دانشجوتاریخ 1402-05-30 11:57
منم کتاب فارسنامه ناصری رو خوندم که میگه ایل پاپی از بازماندگان همون لورهای مهاجر شاهنامه هستند کتاب شرفنامه ک تاریخ گزیده رو خوندم که میگه بختیاری یکی از بیست دو ایل مهاجر به منطقه لر بزرگ هستند هزار بار از دهن میر دریکوند ها شنیدم که گفتن ما سید (عرب) هستیم سفرنامه از بیستون تا زرد کوه بیشوپ را دیدم که در صفحه ۴۸ تا ۵۱ نوشته بختیاری ها ادعا میکنند که از شام امده اند و برای خودشان تبار ایرانی قائل نیستند اون نوشته هنری فیلد و رابینو هم از گفته شخصی خودشان است و به هیچ عنوان در نوشته نیامده که بزرگانشون ادعا کردن که عرب هستند در دانشنامه جهان اسلام هم چنین چیزی نیامده الان عصر اطلاعاته همه چیز معلومهفارس+نامه اسمش روشه در مورد استان فارسه که700کیلومتر با لرستان فاصله داره. شاهنامه حماسه و کتاب ادبیاته تاریخ و چندین نسخه داره که در موضوع و ابیات باهم فرق می‌کنند. بخت+یاری اسمی فارسی است به‌نظرت کدوم عربی اسم قبیله‌اش را میزاره بخت+یاری؟ بختیاری از نسل عزالدوله بختیارند. میرها از نسل میرشاهوردیخان اتابک لُر هستند چطوری سید شدن؟ مگر اتابکان که از طایفه لُر جنگروی بودن، سید هستن؟
نقل قول کردن
#119 دانشجوتاریخ 1402-05-30 12:02
منم کتاب فارس نامه ناصری رو خوندم که میگه ایل پاپی از بازماندگان همون لور های مهاجر شاهنامه هستند
کتاب شرفنامه ک تاریخ گزیده رو خوندم که میگه بختیاری یکی از بیست دو ایل مهاجر به منطقه لر بزرگ هستند ..
هزار بار از دهن میر دریکوند ها شنیدم که گفتن ما سید ( عرب ) هستیم
سفر نامه از بیستون تا زرد کوه بیشوپ را دیدم که در صفحه ۴۸ تا ۵۱ نوشته بختیاری ها ادعا میکنند که از شام امده اند و برای خودشان تبار ایرانی قائل نیستند
اون نوشته هنری فیلد و رابینو هم از گفته شخصی خودشان است و به هیچ عنوان در نوشته نیامده که بزرگانشون ادعا کردن که عرب هستند در دانشنامه جهان اسلام هم چنین چیزی نیامده الان عصر اطلاعاته همه چیز معلومهدرهمون فارسنامه ناصری که اسم بردید صفحه486آمده: پنج لک روپیه هندی و لک یک عددشمارش هندی است که توسط ابوریحان بیرونی(عالم هندشناس) وارد ادبیات فارسی شد درفرهنگ لغت عمید صفحه894 آمده: لک عندالهُنود(لک نزد هندیها) می‌شود صد و درتاریخ نگارستان صفحه124باز لک یک عدد شمارش آمده یا درکتاب عساکر فیروزی مآثر صفحه35 لک به‌عنوان واحد شمارش آمده
نقل قول کردن
#120 شهروند 1402-05-30 12:07
والا من فقط درکتابهای مردم‌شناسی‌ هنری فیلد صفحه ۶۸ و سفرنامه رابینو صفحه ۱۱ و کتاب میرزا محمودخان وثوق‌الملک صفحه ۲۵ خوندم که بزرگان دو طایفه صله صله و دلفان میگن که از نسل بنی صالح و بنی دلف هستند و در دانشنامه جهان اسلام جلد ۵ هم آمده‌استمنم کتاب فارس نامه ناصری رو خوندم که میگه ایل پاپی از بازماندگان همون لورهای مهاجر شاهنامه هستند کتاب شرفنامه ک تاریخ گزیده رو خوندم که میگه بختیاری یکی از بیست دو ایل مهاجر به منطقه لر بزرگ هستند هزار بار از دهن میر دریکوند ها شنیدم که گفتن ما سید ( عرب ) هستیم سفر نامه از بیستون تا زرد کوه بیشوپ را دیدم که در صفحه ۴۸ تا ۵۱ نوشته بختیاری ها ادعا میکنند که از شام امده اند و برای خودشان تبار ایرانی قائل نیستند
اون نوشته هنری فیلد و رابینو هم از گفته شخصی خودشان است و به هیچ عنوان در نوشته نیامده که بزرگانشون ادعا کردن که عرب هستند در دانشنامه جهان اسلام هم چنین چیزی نیامدهشما که بدون تحقیق به ایل پاپی توهین کردی پاپی(پیرو) اسم مردانه است مثلا نام پاپِی حسین(پیرو یا دنباله رو حسین)و پاپی علی(پیرو علی) که به اعتقادات مذهبی برمیگرده
نقل قول کردن
#121 بختیاری 1402-05-30 12:28
درتاریخ گزیده صفحه۵۴۰ آمده: سابقه حکومت لران به تاریخ سنه_ثلاث_مایه(۳ ۰۰هجری)می‌رسد. مسعودی مورخ قرن3هجری درکتاب مروج الذهب، صفحه483، وقتیکه گروه‌های ایرانی را ذکر می‌کند از قوم لُر نام می‌برد. ابن اسفندیار درتاریخ طبرستان، جلد2، صفحه5، از لران به‌عنوان سپاهیان آل‌بویه درقرن4 نام می‌برد. دکترشهرام یوسفی درمقاله "مطالعه در روند تاسیس وتثبیت حکومت اتابکان لُرستان" صفحه54 می‌نویسد: این جماعت(بختیاری)ب ا دراختیار گذاردن خدمات_نظامی_خود به آل‌بویه، به‌سوی سرنوشت سیاسی متفاوتی درآن حدود(شام)کشانید ه شده‌اند سرسلسله ایشان《بختیار عزالدوله》می‌باش د دوران حکومت عماد مصادف بود با حملات سلجوقیان به شام و حلب و دمشق. وی بیشتر عمر خود را صرف جنگ‌های پادشاهان سلجوقی با رومیان(جنگهای صلیبی)و فاطمیان مصر نمود. اقامت وی و فرزندش فتح الدین ابوالحسن و لشکریان دیلمی آن‌چنان در شام به طول کشید که ابن_عدیم از یک《محله دیلمی نشین درشام》نام‌برده است. عمادالدین ابومظفر درتاریخ ابن_فوطی آمده که از یک خاندان اصیل ایرانی است که در منطقه بین کُردستان و اهواز بنام《لُریه》اولا دش تاکنون حکومت می‌کنند
نقل قول کردن
#122 بختیاری 1402-05-30 12:32
درکتاب مجمع الاداب فی معجم الالقاب ابن_فوطی درباره اعقاب فتح_الدین_فضلوی ه آمده: "از خانه باستانی در پادشاهی او و فرمانروایی بر کوه‌های《لُریه》ک ه پادشاهی وسیع و کوه‌های تسخیرناپذیر با نعمت‌های فراوان است. درکتاب خلاصة الاعصار فی تاریخ البختیار، صفحه74، آمده: حکومت مملکت لُربزرگ به اعقاب بدر رسید در دوره مائه پنجم هجرت فتح الدین یکی از اخلاف بدر مهاجرت_اختیار_ن مود و جبل السماق را که در شام است مقرحکومت خود قرار داد(پس روند مهاجرت از لُربزرگ به شام بوده‌)فضل الله العمری که خود اهل شام است درکتاب مسالک‌الابصار، جلد3، در ذکر مملکت جبال(زاگرس)آمده که ساکنان جبال چهار قوم اند: اول کُرد، دوم لُر، سوم شول و چهارم شبانکاره. در مورد لُرها می‌نویسد: لُرها دارای طوایف بسیار و جمعیت زیادی اند و در سرزمین‌های مختلف پراکنده‌اند آنان دارای حکومتند و مردمی قدرتمند و صادقند و در ادامه می‌گوید: لُرها عادات خود را در_سرزمین_ما ترک نکرده‌اند. العمری سرزمین اصلی لُرها را همان جبال(زاگرس)دانس ته و آنان را غیربومی در شام معرفی می‌کند
نقل قول کردن
#123 بختیاری 1402-05-30 12:37
در مجمع الانساب، صفحه151، از کی_قباد_بن_لورج اه به‌عنوان ملوک قدیمی شبانکاره نام می‌برد در صفحه207، از فردی بنام ابوالحسن که تا سال504هجری، حاکم منطقه لُربزرگ بوده اسم می‌برد و از پدرش_ابرک به‌عنوان امیر_لُر که امارت منطقه لُربزرگ را داشته نام برده‌ و خاندانی بر ولایت لُربزرگ حکمرانی میکرده بنام ابرک که به امیر_لُر معروف بوده و هزاراسپیان در واقع ادامه دهنده حکومت ابرک لُر می‌باشند. احمدغفاری درتاریخ جهان آرا، صفحه169، می‌گوید: فتح الدین فضلویه که جد پانزده اتابک یوسف شاه است از نسل کیخسرو بود. عبدالله رازی درتاریخ ایران میگه: بختیار عزالدوله زمان دیالمه(آل‌بویه) حاکم شام شد و همانجا هم فوت کرد. درکتاب ریاض_الفردوس_خا نی صفحه239، خبر از بازگشت_بقایای_ل رهایی_می‌دهد که به یاری فتح الدین فضلویه لُر رفته بودند و این مصادف بوده با جنگهای صليبي و درتاریخ سلجوقیان آمده که ملکشاه سلجوقی سپاهیانی را از ایران به حدود شام(هم مرز با امپراتوری بیزانس و روم شرقی)اعزام کرد و صلاح‌الدین ایوبی بخاطر تهور و شجاعتشان دستور قتل‌عامشان را داد
نقل قول کردن
#124 بختیاری 1402-05-30 12:42
سناخریب شاه آشور در نبرد با عیلام به قومی باستانی بنام بروختیاری(بختیا ری)در شمال عیلام اشاره می‌کند واژه بوکتی در متون سنگ نگاره ایذه آمده‌ که صورتی تغییر یافته از بخدی یا بختیاری است در کوروش نامه گزنفون صفحه۷۶ از قومی یاد شده بنام بختیرا یا بختری در حوالی شوش تا ایلام که کوروش هنگام لشکرکشی به بابل با آنها برخورد کرده و بختیرا تغییریافته نام بختیاری است. درکتاب تاریخ یونان، صفحه(۲۴۴)در جنگ اربیل، دارا(داریوش)پس از جنگ ایسود که با اسکندر کرد، تدارک لشکر تازه‌ای را می‌دهد و از این طوایف نام برده: ایرانها، مدیها،《بختیاری‌ ها》،آسوریها، ترک‌ها، هندی‌هاو...فضل الله العمری که خود اهل شام است درکتاب مسالک‌الابصار، جلد۳، در ذکر مملکت جبال(زاگرس)آمده که ساکنان جبال ۴قوم اند: اول کُرد، دوم_لُر، سوم شول و چهارم شبانکاره. در مورد لُرها می‌نویسد: لُرها دارای طوایف بسیار و جمعیت زیادی اند و در سرزمین‌های مختلف پراکنده‌اند آنان دارای حکومتند و مردمی قدرتمند و صادقند لُرها عادات خود را در_سرزمین_ما ترک نکرده‌اند. العمری سرزمین اصلی لُرها را همان جبال(زاگرس)دانس ته
نقل قول کردن
#125 بختیاری 1402-05-30 12:50
دکتر ذبیح صفا درتاریخ ادبیات درایران، جلد1،صفحه490، از بختیاری شاعر قرن سوم هجری نام می‌برد. دکتر احمد کمال‌الدین در دولت سلجوقیان صفحه220از بختیاری و کوشکی شاعران لُر دوره آل بویه نام می‌برد. دکتر میرباقری درکتاب تاریخ ادبیات ایران، صفحه267 از بختیاری شاعر دوره آل بویه نام می‌برد. درکتاب نزهه المجالس صفحه۸۲ و۲۷۹ از صدر لُربختیاری(شاعر قرن۶هجری) نام می‌برد و در صفحه۱۱۲ هم از معین‌الدین بختیاری شاعر نام می‌برد. عبدالله‌ نورایی درکتاب "شرح دوبیتی‌های باباطاهر" صفحه۹۱۱، می‌نويسد: طاهر بن《فریدون بختیاری》که به باباطاهر معروف و بعضی گفته‌اند از بختیاری‌های وفس است که قریه ای است در سردرود همدان و چون بیشتر عمر خود را در دامنه کوه الوند به‌سر برده به دیوانه همدان معروف گشته و در حدود چهارصدو کسری از هجرت بوده و براساس دوبیتی منسوب به او نام پدرش را فریدون ذکر کرده: حقیقت بشنو از پور《فریدون》_ که شعله از تنور سردنایی. نهاوند، ملایر، تویسرکان و قسمت‌هایی از اسدآباد، هنوز به زبان لُری تکلم می‌کنند
نقل قول کردن
#126 رسول 1402-05-30 13:18
به نقل از امیر:
ا
والا من فقط درکتابهای مردم‌شناسی‌ هنری فیلد صفحه ۶۸ و سفرنامه رابینو صفحه ۱۱ و کتاب میرزا محمودخان وثوق‌الملک صفحه ۲۵ خوندم که بزرگان دو طایفه صله صله و دلفان میگن که از نسل بنی صالح و بنی دلف هستند و در دانشنامه جهان اسلام جلد ۵ هم آمده‌است
منم کتاب فارس نامه ناصری رو خوندم که میگه ایل پاپی از بازماندگان همون لور های مهاجر شاهنامه هستند
کتاب شرفنامه ک تاریخ گزیده رو خوندم که میگه بختیاری یکی از بیست دو ایل مهاجر به منطقه لر بزرگ هستند ..
هزار بار از دهن میر دریکوند ها شنیدم که گفتن ما سید ( عرب ) هستیم
سفر نامه از بیستون تا زرد کوه بیشوپ را دیدم که در صفحه ۴۸ تا ۵۱ نوشته بختیاری ها ادعا میکنند که از شام امده اند و برای خودشان تبار ایرانی قائل نیستند
اون نوشته هنری فیلد و رابینو هم از گفته شخصی خودشان است و به هیچ عنوان در نوشته نیامده که بزرگانشون ادعا کردن که عرب هستند ..
در دانشنامه جهان اسلام هم چنین چیزی نیامده ...
الان عصر اطلاعاته همه چیز معلومهاشتباه نوشتی کولی وندها لکزبانند
نقل قول کردن
#127 لری سهرابی 1402-05-30 13:38
به نقل از چنگیزی:
سلام
آیا در میان اقوام لر .فامیل لری هم داریم.

بله در سیرجان کرمان ایل بزرگ لُری را داریم که از خرم‌آباد لرستان زمان صفویه به کرمان تبعید شدند و فامیلی لُری و لُری سهرابی و لُری سلیمانی دارند
نقل قول کردن
#128 یاسر 1402-05-30 13:40
به نقل از امیر:
ا
والا من فقط درکتابهای مردم‌شناسی‌ هنری فیلد صفحه ۶۸ و سفرنامه رابینو صفحه ۱۱ و کتاب میرزا محمودخان وثوق‌الملک صفحه ۲۵ خوندم که بزرگان دو طایفه صله صله و دلفان میگن که از نسل بنی صالح و بنی دلف هستند و در دانشنامه جهان اسلام جلد ۵ هم آمده‌است
منم کتاب فارس نامه ناصری رو خوندم که میگه ایل پاپی از بازماندگان همون لور های مهاجر شاهنامه هستند
کتاب شرفنامه ک تاریخ گزیده رو خوندم که میگه بختیاری یکی از بیست دو ایل مهاجر به منطقه لر بزرگ هستند هزار بار از دهن میر دریکوند ها شنیدم که گفتن ما سید ( عرب ) هستیم سفرنامه از بیستون تا زرد کوه بیشوپ را دیدم که در صفحه ۴۸ تا ۵۱ نوشته بختیاری ها ادعا میکنند که از شام امده اند و برای خودشان تبار ایرانی قائل نیستند اون نوشته هنری فیلد و رابینو هم از گفته شخصی خودشان است و به هیچ عنوان در نوشته نیامده که بزرگانشون ادعا کردن که عرب هستند در دانشنامه جهان اسلام هم چنین چیزی نیامده الان عصر اطلاعاته همه چیز معلومهاسم کتاب‌ها و شماره صفحه ذکر شده تو سفرنامه راولینسون صفحه۱۰۴ هم آمده
نقل قول کردن
#129 میلاد کولی وند 1402-05-31 07:14
طایفه کولی وند لک زبان است و تو کتاب ملا منوچهر کولی وند آمده که از دلفان به الشتر و کوهدشت و سپس به دره شهر مهاجرت کردند
نقل قول کردن
#130 معنی پاپی 1402-05-31 11:13
رومیلا تاپار درتاریخ هند، صفحه38 آورده: آریاها از آریانا(افغانستا ن)به هند مهاجرت کردن و آریاها از طریق گله‌داری امرارمعاش میکردن و گاو برایشان مقدس بود. درصفحه37 آمده: آریایی‌ها باید با مردم بومی شمال هند مقابله میکردن آریاها این دشمنان را《پانی》میخواند ن! فارسنامهٔ کتابی است که در حوزهٔ تاریخ استان《فارس》به دستور ناصرالدین‌شاه نوشته‌شده و ربطی به لرستان ندارد! درفارسنامه، وقتیکه اسامی تیره‌های قشقایی را برمی‌شمارد از طایفه‌ای بنام گاوباز نام می‌برد و می‌گوید آنها را《پانی》گویند که به معامله گاو می‌پردازند خب این طایفه ‌گاوباز درجنوب استان فارس سکونت دارد و در ذیل تیره‌های قشقایی آمده ربطش به لرستان با900کیلومتر فاصله چیست؟ در دانشنامه_جهان_ا سلام، جلد5، صفحه337 آمده: اطلاق واژه پاپی بر این مردم و سکونتگاه آنان با وجود بقعه_شاهزاده_اح مد دراین منطقه ارتباط دارد زیرا خدام این بقعه پاپی(به‌معنی دنباله رو که حتی در فارسی هم پاپِی یعنی کسی‌که در امری اصرار می‌کند)نامیده می‌شوند
نقل قول کردن
#131 وجه تسمیه پاپی 1402-05-31 11:16
هنگامیکه شاهزاده احمد فرزند امام کاظم، وارد این منطقه شد، مردم از وی پیروی کردن و از اینرو واژه پاپِی بمعنای پیرو به آنها اطلاق شد اما چون تلفظ این واژه برای مردم سنگین بود آن‌را بصورت کنونی درآورده‌اند واژه پاپی در اصل پاپا به معنای جدّ بوده، اصولاً در لرستان واژه پاپا یا بابا(جد)به‌عنوا ن احترام به‌صورت پیشوند بنام صاحبان بعضی از بقعه ها چون بابابزرگ، باباخوارزم، بابازید، باباخلیل و...اضافه شده‌. در منطقه پاپی هنوز بقعه ای با عنوان پاپا_انار(دینار )در دهستان کشور وجود دارد که مردم منطقه او را جد اعلای خود می‌دانند. این واژه برای اولین بار به‌صورت پیشوند همراه با نام مراد جدّ هفتم خوانین و بنیانگذار ایل پاپی ذکر شده‌است‌. در دانشنامه_جهان_ا سلام، جلد5، صفحه337 آمده: اطلاق واژه پاپی بر این مردم و سکونتگاه آنان با وجود بقعه_شاهزاده_اح مد(فرزند امام موسی کاظم علیه‌السلام) دراین منطقه ارتباط دارد زیرا خدام این بقعه پاپِی(به‌معنی دنباله رو و پیرو که حتی در فارسی هم پاپِی یعنی کسی‌که در امری اصرار می‌کند)نامیده می‌شوند. فارسنامه هم در مورد تاریخ طوایف استان فارس است نه لرستان!!!
نقل قول کردن
#132 رسول 1402-06-01 09:02
ایلات قوم لُر اکثراً پسوند وند دارند مثلاً سالاروند و فولادوند جزء چهارلنگ بختیاری که در سپاه آل‌بویه حضور داشتند یا واژه ورجاوند(جاویدان )که در متون زرتشتی موجوده یا خویشاوند/درتاری خ بیهقی صفحه۸۶۱ سکاوند نام روستایی در غزنین افغانستان و برگرفته از نام سکاهاست مثل سکز(سقز)یا سگزی(سیستان)/در  تاریخ بیهقی جلد۷ صفحه۵۲۸، غوروند نام محلی در اطراف کابل است/روستای زروند و ریوند و فریوند سبزوار که فارسند/روستای روشناوند توس/چشمه ایلاوند در مشکین شهر اردبیل/سرآوند و قهاوند همدان/روستاهای راسوند و آوند و شیوند در ایذه بختیاری/روستای انجیلاوند ساوه که تُرکند/روستای ارجناوند کمیجان اراک/ایستگاه راه‌آهن رکاوند بهشهر/دماوند مازندران/الوند همدان/ایوند تبریز/بانریوند کرمانشاه/روستای براوند کردستان/گتوند و پهوند خوزستان/روستای جوروند اندیمشک/چناسوند ابهر/نهاوند که لُرند/خوجاوند جمهوری آذربایجان/روستا خوروند کرمان/خوشناموند ،رماوند و شیراوند کوهدشت که لُرند و لُری حرف می‌زنند/دیزاوند قوچان/دیناروند خرم‌آباد که لرند و لری حرف می‌زنند/روتوند جوانرود/ریزه وند نجف سرپل ذهاب که کُرد عراقند/سیوند مرودشت و...
نقل قول کردن
#133 ناصری 1402-06-05 08:37
در فرهنگ لغت عمید و لاروس آمده: پاپی یعنی پیرو و دنباله رو و در پی، پیرو.
* پاپی بودن: (مصدر لازم ) [مجاز] = * پاپی شدن
* پاپی شدن: (مصدر لازم ) [مجاز]
۱. در پی کسی یا کاری بودن، کسی یا کاری را دنبال کردن.
۲. در امری اصرار ورزیدن
نقل قول کردن
#134 هداوند 1402-06-07 22:54
هداوندها لُر دورودی هستند و هنوز لُری صحبت می‌کنند دره هداوند، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دورود در استان لرستان است. درکتاب تاریخ اجتماعی ورامین در دوره قاجاریه اثر محمدامینی، درصفحه123 آمده که هداوندها به‌علت حمایت از اسماعیل خان فیلی والی لرستان، توسط کریم‌خان زند به ورامین تبعید شدند
نقل قول کردن
#135 شهروند 1402-06-08 09:45
سلطانی نویسنده کتاب ایلات و طوایف کرمانشاه، جلد 2, صفحه 45, به نقل از کلب علیخان سرتیپ مینویسد: کلهرها قبل از شاهان صفوی در پشتکوه لرستان زندگی می‌کردند و دکتر ایرج افشار درکتاب تاریخ کرمانشاهان جلد دو آورده که کلهرها با باقی کردها فرق دارند حالا امیر وکیلی میاد طوایف لُر را کلهر معرفی می‌کند اونم بدون یک برگ سند تاریخی!!!
نقل قول کردن
#136 مسعود روزبهانی 1402-06-23 03:28
سلام بر ایران
سلام بر همه اقوام با شرافت و غیور ایرانی
لر ، ترک ، عرب ، فارس ، .... همه ایرانی هستیم
نام و پسوندها مهم نیست ، اما اجداد همه ما ، نام و نشان خود را در راستای اوصاف بزرگ و پاک ایرانی و خاک و اقلیم و مذهب انتخاب کردند و همگی باید به این انتخاب احترام بگذاریم
اما نام و فامیلی ،، با شخصیت و اخلاق و انسانیت و دینداری و ... معنی و حرمت پیدا میکند
وگرنه به تنهایی ، فقط یک نام است
انسانیت و اعمال و رفتار افراد و .. نام نیک را ، نیک میکند و بر عکس
نقل قول کردن
#137 سکوند 1402-07-29 13:04
به نقل از سکاوند:
به نقل از حمزه:
جناب این متن کامل نیست و تقریبا کپی هستش
سگوند و دالوند اصالتا از ایل باجولوند هستن که اصالتی لک دارن
و خیلی موارد دیگر
باجلان ها در اصل گورانی و اهل موصل عراق هستند حتی نام باجلان در شرق موصل عراق موجود است ولی باجول نام قلعه‌ای در باغملک بختیاری است و سکوندها هم من شجره‌نامه شون رو دیدم خیلی از طوایف بهشون الحاق شدند که در اصل لرند مثلا طایفه پمه هر چگنی هستند یا یاقوند ها دریکوند هستند یا میرعالی و میرچناری ها از ایل لر میر هستند که به سکوند الحاق شدند و دالوند هم جزء همان باجول هاست و حتی خیلی از طوایف بیرانوند الحاقی هستند و جالبه درتاریخ گزیده براوند به‌عنوان طایفه‌ای از قوم لُر آمده ولی درآن کتاب اسمی از لک نیست
کی گفته پمه جز چگنیه اطلاعات غلط
نقل قول کردن
#138 طاعتی‌وند 1402-09-20 20:54
آیا طاعتی وند نیز جزو لرها محسوب میشه؟
نقل قول کردن
#139 مسلم مرادی 1402-10-11 18:18
سلام خدمت همه عزیزان ، افتخار و هویت ما ایل و تبار ماست ، من از ایل لروند ساکن هلیلان هستم لطفا این نام هم درج شود ، سپاسکزارم
نقل قول کردن
#140 چراغی 1403-01-14 15:48
به نقل از دانشجو تاریخ:
این مطلب ایراد دارد مثلا طایفه کیدخورده یا کایدخورده ساکن دهلران و لر زبان هستند و اصالتی بختیاری دارند یا شیراوندها در اصل لر چگنی هستند یا دیناروندها که لرند و لری میگن یا هداوندها لر و لر زبانند یا رماوندها در جنوب کوهدشت لر و لر زبانند یا سپهوندها که طوایف فراش و زرین چغایی(از ایل عبدالوند چهارلنگ بختیاری) یا برخی میرزاوندهای چگنی فامیلی سپهوند گرفتند. لذا این مطلب دقیق نیست.


کاید خرده بالاگریوه ای هستن زبان و فرهنگ لباس پوشیدن لرستانی. حالا بعضی دنبال داستان جدیدن برن می‌خوان برعکسش کنند عجیبه اما همه لریم
نقل قول کردن
#141 عبدالاحد دادوند 1403-01-18 05:37
سلام دوستان دادوندمال کدام قوم می‌باشد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا