یکی از مشخصههای شناختی و تمایزی هر ملتی پیشوند و پسوندهای الحاقی خانوادگی یا طایفهای ست که بهطورکلی گویای ارتباط سببی و نسبی نسل حاضر با پیشدادیان خود است و غالباً در برگیرنده معانی مالکیتی و تعلقی مختلفی منجمله: فرزند، دختر، پسر، برای، از و ... میباشند که به ابتدا یا انتهای نام خانوادگی یا طایفهای (که خود برآمده از هر عنصری میتواند باشد) اضافه میشوند. برای مثال:
آلمانیها از پسوند von-van فن- به معنای* از* استفاده میکنند
در فرانسویها، پسوند Tu مالکیت مرسوم است.
پسوند nik - ni نیک - نی به معنای *دختر* مربوط به اسکاتلندیهاست.
پرتغالیها دارای پسوند dos دوس به معنای* از* هستند
اعراب پسوندهایی مانند Abu و Ben و Al ابو و بن و ال بهمعانی *پدر* و* پسر* را استمهال میکنند
ژاپنیها از پسوند Naka ناکا به معنای *وسط*، ایتالیاییها از پسوند Degli دگلی *مالکیت* و ارامنه از پسوند Der به معنای* فرزند* استفاده میکنند.
در ترکها پسوند Lu لو متداول است، بلوچها از zo, zehi زو و زهی و انگلیسیها از Son,Mc سون و مک به معنای *فرزند* استفاده میکنند.
مردمان لر تبار نیز از این خصیصه مستثنا نبوده و در اَسما خانوادگی و طوایفی بیشتر از پسوند *وند/ون* از ریشه مصدر *ونن/وندن* به معنای افکندن و دوانیدن بهرهمندند که به دو صورت *ون* و *وند* ادا میشود.
در ادوار گذشته در طرحی کشوری و بهمنظور ساماندهی جمعیتی و آماری، اعطای نام خانوادگی و سجلد آغاز گردید. به علت آنکه این نهضت در آن دهه بی امکانات و کمجمعیت از سوی مردم کشور (که عموماً در بخشها و روستاهای مختلف سکنا داشتند و شهرنشینی و وسایل ارتباطجمعی به شیوه امروز غریب مینمود) با عدم استقبال و پیگیری مواجه شد، شیوههای مختلفی برای اجرایی شدن آن آزموده شد. از ترغیب، تشویق و استفاده از ریشسفیدان مناطق گرفته تا اعمال زور.
لرستان آن روزها که در نبود نیرویی متحدالشکل و دولتی برای ایجاد امنیت، از قدرت و کاریزمای خوانین و کدخداها، بصورت خویش گردان اداره میشد نیز با گاردی مخالف برای نهادینه شدن این طرح روبرو بود. هر چند که در طی آن سال و سالهای بعد موضوع کاملاً متفاوت شد و امرای نظامی مختلفی از سوی دولت مرکزی و بهمنظور ایجاد نظم و یکپارچگی به چهارگوشه کشور گسیل شده و جنگها و کشتارهای فراوانی در کشور، صورت گرفت که تاریخ آن را بهخوبی به یاد دارد.
اجرای قانون اعطای شناسنامه منوط به داشتن نام خانوادگی بود، در برخی مناطق لرستان، نام ایل برای شهرت و فامیلی انتخاب شد و برخی مناطق دیگر خویش برگزیدند خانوادگی بهجز نام ایلها به میل و رغبت مختلف ازجمله تداخل جمعیتی نامهای خانوادگی در میان مردمان لر بسیار متنوع شده و در برخی مناطق نیز کاملاً این ساختار دستخوش تغییر شد و نامهای متفاوتی برگزیده شد.
و اینچنین بود که وند به ثبت کشوری رسیده و سازمان ثبتاحوال وقت کتابتهای متفاوتی از این پسوند (extension) یا دامنه فامیلی لری را ثبت کرد.
گستردگی این دامنهی عشیرهای از شخص به شهرها رسید و شهرهایی با این دامنه وجود آمدند، ازجمله دماوند، نهاوند، الوند، سیوند، کساوند (ملایر) و...
دامنهی *وند* همچنین در برخی کلمات و ادیان نیز وجود دارد منجمله *ورجاوند* در دین زرتشت.
برای آشنایی هر چه بیشتر، در زیر تعدادی از نامهای ایلات و طوایف لرستان ازجمله لر تبار بختیاری، لک، فیلی و ... نوشته شده است.
البته باید این نکته را نیز یادآور شد که دلایل مختلفی مانند تغییر مکان زندگی متأثر از کوچ و تبعید و ...، آمیختگیها و پراکندگیهایی را در مناطق جغرافیایی مختلف به وجود آورده و که گویش و خواستگاه اولیه جغرافیایی آنان را لک وضع کرده به قسمی که نام طوایف و خانوادگی به پسوند *وند/ون محدود نمیشود:
*لرهای بختیاری:
دیناروند، بختیاروند، زراسیوند، اسیوند، ایهاوند، سیفالدین وند، سهماروند، خلیل وند، گاییوند-شیخ عالی وند، کلاوند، قاسم وند، ارزویی وند، کوراوند، علاءالدین وند، بلیوند، تساروند - دویروند، فرخ وند، جمالوند، غریب وند -عاشوروند، عالیوند، جاوند، ممی وند، پولاد وند، عبدال وند، حاجی وند، عیسی وند، گرگیوند، جلیل وند، وسوند، آدین وند، شهروسوند، میزه وند، پولادوند، سالاروند، گراوند، الاسوند، بیران وند، حاجی وند، عیسی وند، جعفر وند، جمشیدوند، بهداروند.
* لکهای لرستان:
بیرانوند، باجلوند، حسنوند، کاکولوند، جلالوند، یوسفوند، کولیوند، ترکاشوند، کرم علیوند، کاکاوند، مظفروند، ولدوند، مرادوند، تاجدینوند، باریکوند، موسی وند، احمدوند، میروند، تالوند، گُجوند، درگا وند، آدینهوند، بالاوند، کاوشوند، جلیل وند، نامی وند، پایروند-هموند، شیرازوند، عثمانوند، بیژنوند، قلابوند، گراوند -رومانوند-کرنالوند-دینارآوند، زینل وند، غیاثوند-دشتی وند، کیدخورده وند-همایون وند، خیروند، نشوند، خضروند، سهراب وند، پایروند، هم وند، شیرازوند، عثمانوند، بیژنوند، قلابوند، گراوند، رومانوند، کرنالوند، دینارآوند- زینل وند غیاثوند، دشتی وند، کید خورده وند-همایون وند، خیروند، قنیوند، خضروند، سهرابوند، سپهوند-هداوند.
*لرهای پشتکوه:
سکوند، بهاروند، شهنشیوند، طاهروند، قاسموند، خلفوند، ندروند، شهرخوند، مرتضیوند، بیساوند، قلاوند، دركوند، سیراوند، دیرکوند، شیرکوند، مراد علي وند، دالوند، كردعلي وند، متاوند، شون وند-میرزاوند، ويس وند، پولادوند، کمالوند، گلالی وند -زینیوند، طالبوند، کرفوند، ساتیاروند، هدروند، شاهی وند، ایسهوند، کیاوند، حیدروند، رماوند
.
*لرهای کلهر و فیلی:
روتوند، کیخسروند، راوند، ریزه وند، دوستعلیوند، نوروژه وند، باپیروند، مهمیهوند، مظفروند، کرکلوند، پایه وند، جمالوند، یارم وند، ستار وند-خزروند، مرشدوند، خرزینوند، سرایلوند، کله وند، کناری وند، رسولوند.
پسوند شناسه لرتباران یکی از وجههای تمایز بین لرها و دیگر اقوام به خصوص کردها است; چنانچه به گفته سیسیل جی. ادموندز پسوند *وند* در بین کردها وجود ندارد.
چنین است که ایل *باجولوند* هنگامی که در همجواری کردها زندگی میکند شناسه * وند* خود را از دست داده و *باجلان* خوانده میشود.
م.مستمر
دیدگاهها
من خودم فامیلیم وند داره ولی هیچ علاقه ای به وند آن ندارم الانم رفتم ثبت احوال میگم به استناد قانون هر ایرانی میتونه یکبار فامیلی و اسمش رو عوض کنه که فرمایش میکنن ثبت احوال کل دو سال پیش به ما مجوز داده که فامیلی های دارای وند رو عوض کنیم اما الان مجوز نداریم.
من از آقای قاسمی و تیم کاری ایشون خواهش میکنم همانگونه که همیشه زبان گویای مردم بودن الان نیز در این امر مهم و احقاق حق باز نماینده مردم بشن و از ثبت احوال بخوان که به تهران نامه نگاری کنه و بگن فقط در استان لرستان فامیلی با وند به تعداد زیاد وجود داره لذا به استناد حقوق شهروندی هر شهروندی که بخواد میتونه از قانون استفاده کنه و نام فامیلش رو عوض کنه.
لازم به ذکر است که اینجانب به لر بودنم افتخار میکنم اما به این نتیجه رسیدم که وند و به تبع طایفه گرایی سبب بدبختی شهر و استانم شده و حال میخوام با تغییر فامیلیم به طایفه گرایی نه بگویم.
تا میری جایی میگن از کدوم تیره ای
میگی از تیره x میگن
ایما براریم و کارت رو راه میندازن
میگی از تیره y میگن پس از ما نیستی و به تبع...
آقا تو رو خدا این وند وطایفه بازی رو کنار بذاریم دیگه
اصالت خوبه ؛ شجره داشتن خوبه اما دیگه فامیلی بازی دورانش گذشت و رفت
سگوند و دالوند اصالتا از ایل باجولوند هستن که اصالتی لک دارن
و خیلی موارد دیگر
امیدوارم زمانی در ایران فرا برسد که هر فردی بر حسب شخصیت خود احترام ببیند نه تیره و تبارش
همین طایفه بازی و جزیره ای فکر کردن علت العلل یکسری از ناهنجاری ها و معضلات جامعه ماست ما با تفکر خودی و غیر خودی اجتماع خود را اتیمیزه و تکه تکه کردیم درصورتی که اکثر مردمان ما با هم خویشاوندی و وصلت خانوادگی کردند و این تعصبات پوچ و پوشالی فقط استان ما را عقب نگه میدارد مهم انسانیت است آخر نژادپرستی چیزی جز جنگ و ویرانی نیست ما دیگه نژادپرست تر از آلمان نازی و فاشیست ایتالیا نداشتیم ولی آخرش چی شد؟ جز اشغال آلمان و تحقیر ایتالیا دستاوردی داشت؟
جناب خود برتر بین حالا فامیلی خودت چیه؟ هر چی باشه مردم لر قبل از تأسیس ثبت احوال همین فامیلی ها رو داشتند درصورتی که امثال شماها فامیلی های عاریتی و ترکیبی و تازه اختراع بر روی خود گذاشتند اگر تاریخ گزیده را بخوانی که متعلق به ۸۰۰ سال پیش است میفهمی که همین اسامی در آنجا ذکر شده پس تز روشنفکری نده
اتفاقا همه ی شهرها تو کل ایران فامیل های متفاوت دارن و فقط مختص بروجرد و خرم آباد و سایر شهرهای استان نیست.
به خدا من خودم لر خالصی هستم و روزی هزار بار خدا رو شکر میکنم که لر و عشیره هستم اما وقتی دارم میبینم بعضی ها دارن برا رسیدن به مقام و گرفتن رای از همین وند استفاده ابزاری میکنن دلم میشکنه
خیلی جالبه بیشتر ضرر رو هم همین وند ها دارن میبینن. یه نادان میاد و از سادگی و دل پاکی ما وندها بهره میبره و وقتی به هدفش رسید چون غیر متخصصه میره و پشت سرشم نگاه نمیکنه.
اولین قدم برای داشتن خرم آبادی ؛ خرم و آباد ؛ نه به طایفه گرایی است.
مطمئن باشید عدد به دست آمده شگفت انگیز خواهد بود.
چرا؟
چون همه فهمیدن که طایفه گرایی سبب شده ما نماینده و به تبع مدیر متخصص نداشته باشیم.
ما اگه نماینده و مدیر متخصص داشته باشیم بیشتر به اصالتمون افتخار خواهیم کرد.
برای اثبات اصالت حتما نباید فامیلیت وند داشته باشه.
درخواست دادیم اما فعلا جواب ندادن
خسته شدم از بس میگن
چه تیره کی ؟
از مدیر کل ثبت احوال خواهش میکنم یه جلسه ای با ثبت احوال کل کشور داشته باشه و براشون توضیح بده که استان لرستان با بقیه استانها فرق داره و مجوز بگیره که تمامی وند ها هر موقع خواستن تغییر فامیلی بدن و دیگه منتظر مجوز سالانه و جدید نباشن.
لازم به ذکره اونی که تو تهرانه هیچ گاه متوجه عمق بدبختی هایی که طایفه بازی خلق کرده نمیشه و این وظیفه ثبت احوال لرستانه که با یک تحقیق جامع تهران رو مجاب به دادن مجوز جهت تغییر فامیلی با پسوند وند کنه.
از آقای قاسمی و نگارنده خواهش میکنم پیگیر این مسئله باشن و یک جلسه و مصاحبه با مدیر کل ثبت احوال داشته باشن و ببینن برنامه ایشان برای حل این معضل چیه.
کاشکی چنین تعصبی نسبت به اقتصاد و صنعت شهر و استانت داشته باشی از بیکاری دیگه نمیدونید به چی گیر بدید
تو اصالت و هویت دیگران را تعیین میکنی؟ همین دید تونلی و تنگ نظری امثال شما عامل عقب نگه داشتن لرستان و عامل نارضایتی در بین شهرهاست
جناب همین کپی پیست باعث شده دوبار طوایف وند دار لک ذکر بشه هر چند نصفشون مثل شیراوند و رومانوند و هداوند و ... لک نیستن که حالا این برای شما مهمه نه برای من !
ولی همین دید و عقب ماندگی فکری برخی طایفه ها است که باعث عقب رفت عجیب این استان شده این استان نه از لحاظ انسانی ضیعفه نه از لحاظ طبیعی بلکه...
به قرآن منم از وند خسته شدم.
کامنت ها رو خوندم جهت صحت منم به ثبت احوال رفتم ولی وفتی گفتم میخوام عوض کنم گفتن چرا سه سال پیش نیومدی چون اون موقع مجوز تغییر فامیلی وند رو داشتیم ولی الان نداریم.
گفتم الان باید چیکار کنم ؟
گفتن نامه به تهران ولی جواب ندادن.
سوال من از کل مردم دنیا اینه
وقتی اداره یا سازمانی نامه به مرکز میفرسته آیا باید بیخیال بشینه تا ببینم مرکز کی جواب میده؟
آیا جلسه برای این اختراع نشد که مدیرکل بره تو جلسه و برا مافوق خودش توضیح بده که علت نامه و درخواستم چه بوده؟
اصولا کار ثبت احوال چیه؟
چرا همه ی کارها تو شهر خرم آباد کُند پیش میرن؟
آیا نبود تخصص حس نمیشه؟
من میخوام فامیلیم رو عوض کنم و بر اساس قانون یکبار این اجازه رو دارم. قانون هم قبلا اعلام کرده که کسی که وند داره میتونه تغییر بده
آقای مدیر کل ثبت احوال لطف کن و با تهران هماهنگ کن و جوابیه درخواست قانونی و به حقتون رو بگیر
ما وند ها منتظر اقدام عاجل شما هستیم.
سپاس از مطلبی که گذاشتید اما مطلب ناقصه . چون بسیاری از فامیل های اصیل دیگه رو نام نبردید البته احتمالا چون تحقیق کاملی در این زمینه صورت نگرفته این مطلب ناقصه .
نام خانوادگی " بناوند " هم از خانواده لرهای اصیل جنوب شرق استان هرمزگان و جنوب استان کرمان هستند .
دمتم گرم داداش
ممنون
لابد نیست دیگه
به هر حال ماکه بودیم هم اشتباه نوشته بود
داداش جلیل وند نیست جلیلونده
افتخار کن عزیز جان
17سالمه با فامیلیمم حال میکنم
دمشونم گرم
همچنین معنی (کر دلی وند) به زبان لری (لرستان) = کر یعنی پسر، و (دَلی) نوعی شاعر سروده سرای محلی، باتشکر. کر دلی وند = پسر سروده سرای
که لر هستیم
میرزابیگی درون چه تایفه لری هست ؟ ، اصلا میرزابیگی درون طایفه لر هستبه نقل از چگنی:
سلام
اگه یه تحقیق ساده در مورد ایل طیبی و طایفه نامرادی کنین متوجه می شین « بناوند » جزء بزرگترین طایفه لرها در استان کهکیلویه و بویر احمد هست که خواستگاه اصلی اون شهرستان دهدشته بزرگوار .
فراموش نکنیم به دور از پراکندگی فامیل و تیره و تبار لرها ، ما همه یک قوم محسوب می شیم و اون هم قوم لر هستش که تاریخ چندهزارساله ی ایران رو رقم زده ، پس به لر بودن خودتون افتخار کنین و با افتخار از فامیل و تبار خودتون پاسداری کنین رفقا .
ابوالفضل بناوند
ساکن بخس الوار گرم سیری هستم ... دی ان ای یادت نرا
و اتحاد و یکدستگی و همدلی لرها محسوب میشه و وجه تمایز با کردها و سایر اقوام ایران در شرایط فعلی خیلیا بفکر بهم زدن اتحاد قوم لر و ایجاد تفرقه و جعل ساختارهای تازه هویتی هستن امیدوارم آگاهانه تر مطالعه کنیم و این مسئله رو با مسائل طایفه گرایی قاطی نکنم هرچند که ما لرها خیلی از نگاه طایفه گرایانه آسیب دیدیم
فکر کنم از تیره سگوند و دالوند و باجولوند باشند ک سرش ب لک ها بخوره
ماهم از پدری حریث کوردی و مادری لرزمانی هستیم
فرض که فامیلت نقل ونباتی باشه ولی اگه شخص بخواد در طول عمر عوض کنه به بن بست میخوره ،شاید یه عده میخوان طایفه بازی در لرلرها تا ابد باشه!!!! چرا یکسال یه عده بتونن عوض کنن ولی الان نمیشه این قانون باید عوض بشه و یک مسیر نرمال و غیر سلیقه ای اعمال بشه لطفا نظرات رو به مسؤلان ثبت احوال لاقید برسونید و بزارید هر انسانی اونجور که دوست داره زندگی کنه و منع غیر قانونی سر راه ملت نزارن
وند درست است علامت جمع هست تقریبا تو لری بختیاری میگن مثلا احمد وندون یعنی احمد اینا کسانی که به احمد مرتبط هستند یا زاده او هستند و یا دوستان و فامیل او که سرشناس تر و شناخته شده تر بوده
عزيزان من دارم شجره نامه خانوادگى مان را مينويسم
از دوستانيكه اطلاعات دقيق و درستى دارند
ميخواستم خواهش كنم كه به بنده كمك كنند
"قريوند و يا غريوند" و نه غريب وند كه گفته شده
از كدام يك از ايل هاى گفته شده است؟
و اصالتا بختيارى هستند يا لرستان؟
ممنونم
آیا راه داره ما فامیلیمون بشه همین زینی وند؟
آیا در میان اقوام لر .فامیل لری هم داریم.
(در حد اطلاع بنده)
فقط طوایف پدر تبار دارای وند در ایل بهاروند مینویسم
♧مرادعلیوند (مِرالی وند)
داوودوند
شیرولی وند
گنجعلی وند
کهزادوند
حیدروند
+ بقیه طوایف شعبه مرالی وند از ایل بهاروند که به صورت متدوال و قدیمی، وند نداشته اند
چون:
جافر {امیدوند، یاقو و ...}
کوگانی،
اماالله {حویوند (علیآقا و ...) و اسد (حیدر و ...)}
وَلّی
مَئسی (قربان، کوچک، عبدی و ...)
بآوَک (محمدبک، بساط بک، بارانی، ظهراب)
♧شعبه کُردَلی وند
نظرعلی وند
شاپوروند
و + اونایی که وند ندارند صیفور، ممیرزا، بهروم، شیری، ممجو
تعدادی تیره و طایفه وند دار دیگر بهاروند
که پدرتبار نیستن.
و در سرس های معتبر و یا افراد آگاه میتوان
جویا شد.
♤♤♤
وند در میان بزرگ ایل بختیاری به کرات وجود دارد.
#طوایف_بهاروند_لر_بالاگریوه
بله یک ایل بزرگ بنام لری در سیرجان داریم که زمان صفویه بعد از کشتن میر شاهوردیخان آخرین اتابک لُر بدست شاه عباس صفوی مجبور به مهاجرت به سیرجان کرمان میشوند
کتاب های ما در موزه های لندن و .. بعضی از کشور ها است در عوض بیشتر کشور ها و حتی خود ایرانم نمیخاد نامی از ما باشه تاریخ ما از همه ی اینا قدمت داره لطفا بیشتر تحقیق کنید و طایفه گراوند لر نیست صدرصد اشتباه میکنید گراوند از تبار اصلی واز طایفه لک هست
کیدخورده
قابل توجه بعضی ها که میگن ما لر نبستیم یه قوم جداگانه ایم تو قرن جدید خخخ علامت وند نشان جمع و نسبت در لری هستش وند معادل اینا در زبان فارسی معیار هستش مثلا احمد اینا رفتن تهران حالا به لری همین میشه احمد وندون رهتن یا رفتن تهران مخصوصا در لری بختیاری بسیار پر کاربرده و بیشترین ططوایف با پسوند وند در میان بختیاری هاست
این غلطه وند یعنی اولاد فلان شخص یا فامیل فلان شخص شناخته شده که بستگان و نوادگان او را به همان نام میشناسند در بختیاری الان هم روزمره استفاده میشه
هزار تا منبع دارم که بین لر و بختیاری واو گذاشته با همین استدلال شما
بختیاری و ممسنی لر نیستند
خخخخخخخ بیا برو حاجی چرا چاخان میگی
اصلا میدونی عمله خودشون ترک قشقایی هستند
منم کتاب فارس نامه ناصری رو خوندم که میگه ایل پاپی از بازماندگان همون لور های مهاجر شاهنامه هستند
کتاب شرفنامه ک تاریخ گزیده رو خوندم که میگه بختیاری یکی از بیست دو ایل مهاجر به منطقه لر بزرگ هستند ..
هزار بار از دهن میر دریکوند ها شنیدم که گفتن ما سید ( عرب ) هستیم
سفر نامه از بیستون تا زرد کوه بیشوپ را دیدم که در صفحه ۴۸ تا ۵۱ نوشته بختیاری ها ادعا میکنند که از شام امده اند و برای خودشان تبار ایرانی قائل نیستند
اون نوشته هنری فیلد و رابینو هم از گفته شخصی خودشان است و به هیچ عنوان در نوشته نیامده که بزرگانشون ادعا کردن که عرب هستند ..
در دانشنامه جهان اسلام هم چنین چیزی نیامده ...
الان عصر اطلاعاته همه چیز معلومه
The Luri are a nomadic Community found in the balochistsn region of iran and Pakistan. They must not be confused with Lor! Who are an entirely distinct people also living in iran.
که معنی اش میشود: لوری ها(لولی)جماعتی خانه به دوش هستند که در منطقه بلوچستان ایران و پاکستان پیدا میشوند و نباید آنها را با لرها اشتباه دانست که آنها (لرها) به کلی یک قوم کاملاً مجزا هستند و در ایران زندگی میکنند. برای ریشه یابی کلمه لر (lor) باید به خود ساختار آن کلمه و ریشه زبانی آن پرداخته شود و باید ذکر کرد که معنی هر کلمه را باید در زبانی که آن کلمه ساخته شده را بررسی کرد بهعنوان مثال:سه کلمه چینی《هه》،《هو》،《 ها》شاید در زبان فارسی یا بی معنی باشند، یا معنای خاصی نداشته باشند و یا حتی توهین باشد، اما آیا در زبان چینی هم به همین شکل است؟
منم کتاب فارس نامه ناصری رو خوندم که میگه ایل پاپی از بازماندگان همون لور های مهاجر شاهنامه هستند
کتاب شرفنامه ک تاریخ گزیده رو خوندم که میگه بختیاری یکی از بیست دو ایل مهاجر به منطقه لر بزرگ هستند ..
هزار بار از دهن میر دریکوند ها شنیدم که گفتن ما سید ( عرب ) هستیم
سفر نامه از بیستون تا زرد کوه بیشوپ را دیدم که در صفحه ۴۸ تا ۵۱ نوشته بختیاری ها ادعا میکنند که از شام امده اند و برای خودشان تبار ایرانی قائل نیستند
اون نوشته هنری فیلد و رابینو هم از گفته شخصی خودشان است و به هیچ عنوان در نوشته نیامده که بزرگانشون ادعا کردن که عرب هستند ..
در دانشنامه جهان اسلام هم چنین چیزی نیامده ...
الان عصر اطلاعاته همه چیز معلومهدانشنامه جهان اسلام جلد18 صفحه44
کتاب شرفنامه ک تاریخ گزیده رو خوندم که میگه بختیاری یکی از بیست دو ایل مهاجر به منطقه لر بزرگ هستند ..
هزار بار از دهن میر دریکوند ها شنیدم که گفتن ما سید ( عرب ) هستیم
سفر نامه از بیستون تا زرد کوه بیشوپ را دیدم که در صفحه ۴۸ تا ۵۱ نوشته بختیاری ها ادعا میکنند که از شام امده اند و برای خودشان تبار ایرانی قائل نیستند
اون نوشته هنری فیلد و رابینو هم از گفته شخصی خودشان است و به هیچ عنوان در نوشته نیامده که بزرگانشون ادعا کردن که عرب هستند در دانشنامه جهان اسلام هم چنین چیزی نیامده الان عصر اطلاعاته همه چیز معلومهدرهمون فارسنامه ناصری که اسم بردید صفحه486آمده: پنج لک روپیه هندی و لک یک عددشمارش هندی است که توسط ابوریحان بیرونی(عالم هندشناس) وارد ادبیات فارسی شد درفرهنگ لغت عمید صفحه894 آمده: لک عندالهُنود(لک نزد هندیها) میشود صد و درتاریخ نگارستان صفحه124باز لک یک عدد شمارش آمده یا درکتاب عساکر فیروزی مآثر صفحه35 لک بهعنوان واحد شمارش آمده
اون نوشته هنری فیلد و رابینو هم از گفته شخصی خودشان است و به هیچ عنوان در نوشته نیامده که بزرگانشون ادعا کردن که عرب هستند در دانشنامه جهان اسلام هم چنین چیزی نیامدهشما که بدون تحقیق به ایل پاپی توهین کردی پاپی(پیرو) اسم مردانه است مثلا نام پاپِی حسین(پیرو یا دنباله رو حسین)و پاپی علی(پیرو علی) که به اعتقادات مذهبی برمیگرده
منم کتاب فارس نامه ناصری رو خوندم که میگه ایل پاپی از بازماندگان همون لور های مهاجر شاهنامه هستند
کتاب شرفنامه ک تاریخ گزیده رو خوندم که میگه بختیاری یکی از بیست دو ایل مهاجر به منطقه لر بزرگ هستند ..
هزار بار از دهن میر دریکوند ها شنیدم که گفتن ما سید ( عرب ) هستیم
سفر نامه از بیستون تا زرد کوه بیشوپ را دیدم که در صفحه ۴۸ تا ۵۱ نوشته بختیاری ها ادعا میکنند که از شام امده اند و برای خودشان تبار ایرانی قائل نیستند
اون نوشته هنری فیلد و رابینو هم از گفته شخصی خودشان است و به هیچ عنوان در نوشته نیامده که بزرگانشون ادعا کردن که عرب هستند ..
در دانشنامه جهان اسلام هم چنین چیزی نیامده ...
الان عصر اطلاعاته همه چیز معلومهاشتباه نوشتی کولی وندها لکزبانند
بله در سیرجان کرمان ایل بزرگ لُری را داریم که از خرمآباد لرستان زمان صفویه به کرمان تبعید شدند و فامیلی لُری و لُری سهرابی و لُری سلیمانی دارند
منم کتاب فارس نامه ناصری رو خوندم که میگه ایل پاپی از بازماندگان همون لور های مهاجر شاهنامه هستند
کتاب شرفنامه ک تاریخ گزیده رو خوندم که میگه بختیاری یکی از بیست دو ایل مهاجر به منطقه لر بزرگ هستند هزار بار از دهن میر دریکوند ها شنیدم که گفتن ما سید ( عرب ) هستیم سفرنامه از بیستون تا زرد کوه بیشوپ را دیدم که در صفحه ۴۸ تا ۵۱ نوشته بختیاری ها ادعا میکنند که از شام امده اند و برای خودشان تبار ایرانی قائل نیستند اون نوشته هنری فیلد و رابینو هم از گفته شخصی خودشان است و به هیچ عنوان در نوشته نیامده که بزرگانشون ادعا کردن که عرب هستند در دانشنامه جهان اسلام هم چنین چیزی نیامده الان عصر اطلاعاته همه چیز معلومهاسم کتابها و شماره صفحه ذکر شده تو سفرنامه راولینسون صفحه۱۰۴ هم آمده
* پاپی بودن: (مصدر لازم ) [مجاز] = * پاپی شدن
* پاپی شدن: (مصدر لازم ) [مجاز]
۱. در پی کسی یا کاری بودن، کسی یا کاری را دنبال کردن.
۲. در امری اصرار ورزیدن
سلام بر همه اقوام با شرافت و غیور ایرانی
لر ، ترک ، عرب ، فارس ، .... همه ایرانی هستیم
نام و پسوندها مهم نیست ، اما اجداد همه ما ، نام و نشان خود را در راستای اوصاف بزرگ و پاک ایرانی و خاک و اقلیم و مذهب انتخاب کردند و همگی باید به این انتخاب احترام بگذاریم
اما نام و فامیلی ،، با شخصیت و اخلاق و انسانیت و دینداری و ... معنی و حرمت پیدا میکند
وگرنه به تنهایی ، فقط یک نام است
انسانیت و اعمال و رفتار افراد و .. نام نیک را ، نیک میکند و بر عکس
کاید خرده بالاگریوه ای هستن زبان و فرهنگ لباس پوشیدن لرستانی. حالا بعضی دنبال داستان جدیدن برن میخوان برعکسش کنند عجیبه اما همه لریم