یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

زبان یکی از قدیمی‌ترین ابزار ارتباط‌جمعی انسان‌ها و یکی از مهم‌ترین ارکان فرهنگ است. زبان لکی میراثی کهنزبان مانند ستونی است که فرهنگ و ادبیات یک جامعه بر پایه آن استوار است. زبان یکی از شناسه‌های فرهنگی است و اهمیت پاسداشت آن در همین امر نهفته است.
ایران‌زمین از گذشته‌های دور سکونتگاه اقوام و طوایف بسیاری بوده و به همین دلیل یکی از کشورهایی می‌باشد که از تعدد قومی و زبانی بالایی برخوردار است. در چهارگوشه این دیار مردمانی مختلف با زبان‌ها و فرهنگ‌هایی مختلف به عشق ایران‌زمین زندگانی می‌کنند و به هر رنگ و زبان نام ایران را بر سر زبان می‌رانند؛ و جان را فدای نام ایران و دین مبین می‌کنند و جان را در گرو ایران می‌دانند.
زبان لکی نیز یکی از کهن‌ترین زبان‌های ایرانی است که زبان لک‌ها می‌باشد. محدوده گویشران زبان لکی در لرستان شامل بخش‌های وسیعی از بیرانشهر (چغلوندی)، سلسله، دلفان و کوهدشت می‌باشد.
این زبان همچنین در استان‌های ایلام، کرمانشاه و همدان کاربرد فراوانی دارد. لکی نزدیکی بسیاری با کردی جنوبی (کلهری) دارد. بعضی از واژه‌ها و اصطلاحات موجود در زبان اوستا به همان شکل اوّلیه در این زبان به کار می‌روند.
زبان لکی در دهم مردادماه سال 1396 شمسی در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شد. رویدادی که از آن بیش از یک سال گذشته است و ما این روزها در سالگرد آن قرار داریم.
 امید است که زبان لکی با نگاه مسئولین و پژوهشگران به آن رشد و ترقی روزافزونی بنماید و به دست فراموشی سپرده نشود؛ که در این راستا می‌توان اقدامات بسیاری از جمله نام‌گذاری معابر شهری به اسامی لکی در شهرستان‌های لک زبان استان، قرار دادن برنامه‌هایی با گویش لکی در لیست برنامه‌های صداوسیمای استان، برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌های با محوریت زبان لکی، شناساندن شاعران بزرگ لک زبان که بخشی از بزرگان فرهنگ و ادب لرستان نیز می‌باشند به عامه مردم اشاره نمود. زبان لکی میراث کهنی است که از گذشتگان به ما رسیده و بخشی از هویت لرستان می‌باشد.
حال این مطلب را با چند بیت از ترکه میر آزادبخت شاعر بزرگ لک زبان اهل شهرستان کوهدشت که در شهرستان دلفان مدفون می‌باشد، به پایان می‌برم، البته پیش از نگارش شعر، لازم می‌دانم تا توضیحاتی چند ارائه نمایم.
1 - کله باد به معنای باد موسمی است که در بهمن و اسفند می‌وزد و پیام‌آور آمدن بهار سبز و خرم و رفتن زمستان سرد و بی‌روح می‌باشد.
2- وشت در این شعر به معنای باد شدید آمده است و واران معنای باران می‌دهد.
3 – سر چل به معنای شاخه درخت می‌باشد.
4 – شکرچه به معنای میوه می‌باشد.
5 – شعر لکی معمولاً ده‌هجایی است و گاهی ممکن است هشت یا دوازده هجا داشته باشد.
6– شعر لکی نیز مانند اشعار فارسی دارای اوزان عروضی و قافیه می‌باشد.

هانای کله باد باد وهاران                                    ولیعهد وشت وکیلی واران
شکوفه سر چل شکرچه داران                            گل پاش و گل ریز گل بذرکاران
سرتاسر زمین دشتان و وشتان                    تار عنکبوت باف،تافته روی کتان
کوره گلالان کولیده هوردان                            صاف بین ژه دس مخیلان زردان

و در پایان به قول جناب مولوی که گفته‌اند:
گر خطا گفتیم اصلاحش تو کن                      مصلحی تو ای سلطان سخن
 
محمّدامین آزادبخت

دیدگاه‌ها  

#1 بچه شهر 1397-06-11 08:40
از نویسنده البته توانا خواهشمندم از زبان لری خرم اباد هم مقداری قلم فرسایی نماید
بیاید به داشته های خودمان ارج نهیم سپاسگزارم
نقل قول کردن
#2 مهدی 1397-06-11 13:48
ما لرها و لک ها همه از یه ریشه هستیم
و کسانی که بخواهند میان ما تفرقه اندازی کند از بی ریشه ی آنهاست
نقل قول کردن
#3 همشهری 1397-06-11 16:52
زبان لکی هم از داشته های اصیل سرزمین لرستان است و سابقه ایی به درازای تاریخ دارد. همه ی ما بعنوان فرزندان لرستان به زبان مادری خود یعنی لکی و لری افتخار میکنیم.
نقل قول کردن
#4 علی 1397-06-11 18:08
درود برآقای آزادبخت عزیز.عالی بود
نقل قول کردن
#5 حسین 1400-07-21 01:20
زبان لکی از دوران دیاکو که قبل از آریائیان در کشور ایران رایج بوده و تمامی مردمان غرب کشور با این زبان تکلم میکرده اند که
که شامل استانهای ایلام کرمانشاه همدان
لرستان شامل آن میشود واین گواه این
است که لک چه تاریچه کهنی دارد
نقل قول کردن
#6 شهروند 1402-05-30 17:40
به نقل از حسین:
زبان لکی از دوران دیاکو که قبل از آریائیان در کشور ایران رایج بوده و تمامی مردمان غرب کشور با این زبان تکلم میکرده اند که
که شامل استانهای ایلام کرمانشاه همدان
لرستان شامل آن میشود واین گواه این
است که لک چه تاریچه کهنی دارد
دکتر رودیگر اشمیت درکتاب زبان‌های ایرانی جلد دوم، صفحه۲۷۰لکی را لهجه‌ای از کردی میداند دیگر زبان‌شناسها هم این نظر را دارند دانشنامه ایرانیکا و دهخدا هم لکی را لهجه‌ای از کردی میدانند تمام افعال و
ضمایر لکی دقیقا کپی و شبیه کردی هستند مثلا کردها میگن بچو(برو) و لکها هم همینو میگن، کردها میگن آویل(بچه) و لکها هم همینو میگن، کردها میگن آگر(آتش) لکها هم همینو میگن، کردها میگن برشن(بریز) لکها هم همینو میگن، حالا چطور لکی را زبانی جدا بدانیم؟ لکی حتی دستورزبان مستقل از فارسی ندارد و اعداد شمارش مستقل ندارد و اطلاق زبان کاملا اشتباه است
نقل قول کردن
#7 زبان‌شناس 1402-05-30 17:47
اوستایی جزء زبان‌های شرقی ایران است ولی لکی مثل کُردی جزء زبان‌های شمال‌غربی ایران است حالا نویسنده چطور این دو خانواده زبانی مختلف را یکی کرده؟ نزدیکترین زبان به اوستایی زبان هزاره افغانستان است و زبان پهلوی ساسانی هم جزء زبان‌های جنوب‌غربی ایرانه ولی لوی جزء زبان‌های شمال‌غربی ایرانه و تمام ضمایر و افعال لکی دقیقا مثل کردی است. بعد لکی اعداد شمارش مستقل ندارد مثلا از ۱ تا ۱۰ به لکی چی میشه؟ لکی حتی دستورزبان مستقل از فارسی ندارد و حتی به عنوان زیرمجموعه ای از فارسی ثبت ملی شده مثلا فعل، فاعل، ماضی، مضارع، مفعول، استمراری و بعید به لکی چی میشه؟ یا کلمات: شخصیت، سیاست، دولت، جامعه، قدرت، خیال، قلم، مدرسه، مبصر، انجمن و...چه معادلی در لکی دارد؟ زبان باید زیرمجموعه و گویش و لهجه داشته باشه ولی لکی ندارد و پروفسور رودیگر اشمیت درکتاب زبان‌های ایرانی جلد دو، صفحه ۲۷۰، لکی را لهجه‌ای از کردی میداند. در واقع لکی زبانی لولایی و بینابین کردی و لری است دقیقا مثل طوایف لک که الحاقی لر و کرد دارند.
نقل قول کردن
#8 رسول 1402-05-30 17:50
به نقل از حسین:
زبان لکی از دوران دیاکو که قبل از آریائیان در کشور ایران رایج بوده و تمامی مردمان غرب کشور با این زبان تکلم میکرده اند که
که شامل استانهای ایلام کرمانشاه همدان
لرستان شامل آن میشود واین گواه این
است که لک چه تاریچه کهنی دارد
طبق کدام سند؟ طبق کدام کتیبه؟ فقط ادعای الکی حساب نمیشه، اولین بار که نام لک در تاریخ مکتوب ایران آمده اواخر صفویه درکتاب منتخب التواریخ معینی صفحه ۵۳ است که لک را یکی از طوایف ۳۶ گانه از قوم لر میداند و برخی منابع دیگر لکی را با توجه به شباهت زیاد لهجه‌ای از کردی می‌دانند حالا از اواخر صفویه تاکنون می‌شود ۳۰۰سال بعد شما مارو بدون هیچ سندی بردی ۲۷۰۰سال چیش زمان دیاکو؟ از مادها هیچ کتیبه و سند نوشتاری در دست نیست که بفهمیم زبانشان یا نژادشان چه بوده پس حرف بدون سند نزنید.
نقل قول کردن
#9 کُرِمیربگ 1402-11-12 01:59
سلام.
لکی زبان است و بحثی در این نیست.
(زاگرس نشینان اصیل و ساکنان درّه سیمره)
لکی را باید بشنوید تا بدانید چقدر غنی و هر مورد اختصاصی افعال و اوصاف را بیان می‌دارد.
نقل قول کردن
#10 قربانی 1402-11-22 11:07
تمام کتیبه های خط میخی به زبان لکیه ک الان صحتش مشخص شده لکی مادر تمام زبانهای زاگرس نشینه لکی کاملترین زبانه حتی از فارسی هم سرتره دستور واژه وفرهنگ لغت داره کاملترین زبانه لری هم برگرفته از لکیه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا