یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

خبرنگار یعنی محرک توسعه و پویایی، یعنی تحرک جوامع انسانی تا رسیدن به برترین وجوه مادی و معنوی، خبرنگار می‌گوید و مي‌نويسد براي ساختن كشوري آباد و آزاد، مي‌نويسد براي ساختن فرهنگ غني، خبرنگاران همواره در عمق جامعه زندگي مي‌كنند و سلامت فرهنگي و فكري و اجتماعی هر جامعه‌اي، مرهون تلاش‌هاي شبانه‌روزی آن‌هاست.
خبرنگار مُحرک توسعه و پویایی17 مردادماه سال 1377 بود که «محمود صارمی» خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان همراه چند دیپلمات کشورمان توسط گروه تروریستی طالبان به شهادت رسید. شهید گران‌قدری که فراغش بهانه‌ای شد برای گرامی داشت روز خبرنگار؛ شورای فرهنگ عمومی کشور 17 مردادماه هر سال را به عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری کرده و بهانه‌ای است تا از کسانی که در امر اطلاع‌رسانی به مردم فعالیت دارند، تقدیر به عمل آید.
اهمیت نقش خبرنگار در اطلاع‌رسانی و آگاه نمودن مردم از تازه‌ترین تحولات و وقایع سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و دیگر موضوعات بر کسی پوشیده نیست. خبرنگار مدافع حقوق مردم و وجدان زنده و دیدگان بیدار جامعه می‌باشد.
رسالت عظیم خبرنگاری در تنویر افکار عمومی و نوشتن حقایق و ممیز کردن حق از باطل است. خبرنگاران حلقه اتصال بین مسئولین، مردم و جامعه هستند.
از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خبرنگار خوب می‌توان به سرعت، دقت عمل، تعهد، امانت‌داری، خلاقیت، پرهیز از رفتاری بر مبنای عاطفه و حس قومیتی، رعایت حق کپی خبر با ذکر منبع، رعایت احترام به دیدگاه مخالف خویش و ... اشاره کرد.
در جوامع پیشرفته خبرنگاران در ردیف فضلا و فرهیختگان قرار گرفته و در بین مردم از احترام ویژه‌ای برخوردارند. در این‌گونه جوامع کارت خبرنگاری مجوز ورود به کلیه جلسات، همایش‌ها و نشست‌های رسمی محسوب می‌شود و خبرنگار حق دارد جهت کسب خبر و تهیه گزارش، بدون دعوت قبلی در این جلسات و محافل شرکت کند. همچنین در این جوامع خبرنگاران از حمایت‌های مادی و معنوی و مزایایی از قبیل بیمه، بازنشستگی، مسکن و ... برخوردار می‌باشند.
تعیین یک روز به نام روز خبرنگار و تجلیل از خبرنگاران گامی است مثبت در جهت ارج نهادن به زحمات این قشر سخت‌کوش، اما این کافی نیست و همه می‌دانیم که برای داشتن ذهنی خلاق و پویا نباید مشکل اقتصادی داشت.
حمایت از خبرنگار در شعار دادن و جشن روز خبرنگار خلاصه نمی‌شود. حمایت از خبرنگار با احترام به آزادی قلم و بیان و دعوت خبرنگار با هر ایده و تفکر و وابسته بودن به هر حزب و جناح سیاسی داخل کشور در جلسات و نشست‌های مختلف به اثبات می‌رسد.
حمایت از خبرنگار یعنی چنانچه خبرنگار یا یک رسانه در جهت استیفای حق مردم نقدی بر مدیر یا دستگاه اجرایی داشت، آن خبرنگار برای جلسات و نشست‌های مدیر و دستگاه اجرایی مطبوع دعوت شده و با احترام با او برخورد کنند نه اینکه آن خبرنگار به جلسات دعوت نشود و یا که جلوی درب ورودی یقه‌ی آن خبرنگار را گرفته و از ورودش ممانعت به عمل آید! اگر قرار باشد با نقد مدیر یا دستگاهی، آن‌هم در راستای توسعه و پیشرفت و استیفای حقوق محق مردم، از ورود خبرنگار نقاد به جلسات و نشست‌های بعدی جلوگیری به عمل آید، آیا رسانه‌ها رویکرد نقادانه خود را حفظ می‌کنند؟
احترام به خبرنگار یعنی این که چنانچه خبرنگار یا نشریه‌ای آمار و ارقام ارائه‌شده توسط مسئولین را مورد شک و تردید دانست، آن مسئول به جای این که به جرم توهین و نشر اکاذیب از آن نشریه و خبرنگار شکایت کند، بر اساس ماده 23 از فصل ششم قانون مطبوعات، جوابیه‌ی خود را ظرف مدت یک ماه به‌طور کتبی برای نشریه چاپی یا خبرگزاری ارسال کند تا توضیحات و پاسخ‌ها را در اولین فرصت بعد از وصول پاسخ، منتشر نماید.
متاسفانه معدودی از خبرنگاران و رسانه‌هایشان در لرستان رسالت خطیر خود را فراموش کرده و تماماً اسیر قدرت و ثروت افراد سیاسی یا اقتصادیون شده‌اند. خبرنگارانی که به همراه رسانه‌هایشان تابلوی اعلانات مدیران و سیاسیون شده‌اند و وظیفه اصلی خود که همان انتقال مشکلات و سخنان مردم است را از یاد برده‌اند. خبرنگارانی که در جلسات به‌جای انعکاس مشکلات مردم، وکیل مدافع آقای مدیرکل می‌شوند سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست آن است: «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه نویسند.» در جایی که خداوند، صاحب هستی به آفریده‌ای از آفریده‌های خود قسم یاد می‌کند، بشر در چه جایگاهی می‌تواند از ارج و منزلت آن سخن براند.
این روز را بر امانت‌داران الهی در استان لرستان تبریک عرض نموده و برای همه آنان آرزوی توفیق داریم.
 
به دست گیرم و تا آخرین رمق بنویسم
هر آنچه حق بپسندد به حقِ حق بنویسم
قلم به دست گرفتم که حرف حق بنویسم
هر آنچه نتوان گفت بر ورق بنویسم
قسم به جان قلم خورده‌ام که نای قلم را
به دست گیرم و تا آخرین رمق بنویسم
 
مجتبی پسند

دیدگاه‌ها  

#1 کوروش کسرایی 1397-05-16 08:17
با سلام و تبریک روز خبرنگار به تمامی کسانی که حرمت قلم را پاس میدارند و برای مخاطبین ارزش قائل هستند .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا