یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سنگ قبر گورستان خضر خرم‌ آباد/ يافتهيكي از معضلاتي كه اين روزها گريبانگير برخي از مردم خرم‌آباد شده، تصاحب گورستان‌هاي خانوادگي آن‌ها در بخش قديمي آرامستان خضر است.

به گزارش يافته، اخيراً عده‌اي سودجو با پياده كردن روش‌هاي خاص، اقدام به تصاحب زمين‌هاي خانوادگي برخي خانواده‌هاي اصيل و قديمي خرم‌آباد مي‌نمايند و متاسفانه به دليل نبود مرجعي براي نظارت بر اين محدوده از گورستان، اختلافات بسياري در اين زمينه روي مي‌دهد.

يكي از شهروندان خرم‌آبادي با طرح اين موضوع به خبرنگار ما گفت: با توجه به اين كه بخش قديمي آرامستان خضر از منطقه باجگيران تا ابتداي بهشت رضا طي قرون گذشته متولي داشته كه با نظر اين متوليان، اموات بر اساس خاندان و تبار در بخش‌هاي مختلف به خاك سپرده مي‌شدند.

وي افزود: آخرين متولي اين گورستان شخصي به نام ملا مصاق (ملا محمدصادق) بود كه با فوت وي در بيش از 40 سال قبل، بازماندگان اين خانواده‌هاي به دليل فراواني زمين، اموات جديدشان را در كنار اجدادشان به خاك مي‌سپردند.

اين شهروند خرم‌آبادي توضيح داد: طي 2-3 دهه اخير با افزايش جمعيت و مهاجرت بيش از حد به خرم‌آباد، ميزان دفن اموات در اين گورستان زياد شد و بهاي زمين گورستان خضر براي دفن اموات افزايش چشمگيري يافت.

وي بيان داشت: بر خلاف آرامستان صالحين كه متولي آن سازمان آرامستان‌هاي خرم‌آباد بوده و زير نظر شهرداري به فعاليت مي‌پردازد و از طريق ثبت كامپيوتري، مالكان زمين‌ها را مشخص مي‌كند، عده‌اي سودجو با استفاده از خلا نبود متولي و ناظر در آرامستان خضر، اقدام به تصاحب زمين‌هاي برخي خانواده‌هاي قديمي ساكن در خرم‌آباد مي‌كنند.

وي افزود: شگرد كار آن‌ها نيز چنين است كه با درآوردن سنگ‌هاي قديمي خاندان‌هايي كه كمتر به گورستان سر مي‌زنند، سنگ‌هايي از روستاها و نقاط ديگر در آن زمين كاشته و با سيمان نمودن و پوشاندن آن محوطه عنوان مي‌نمايند كه زمين متعلق به آبا و اجداد آن‌ها بوده است!

خبرنگار ما به اتفاق اين شهروند به آرامستان خضر رفت و نمونه‌اي جالب از تخلف اين افراد را مشاهده كرد كه تصاوير آن را در زير مشاهده مي‌نماييد:

تصوير مربوط به بهشت ششم آرامستان خضر خرم‌آباد است. در شرايطي كه در اين نقطه برخي خاندان‌هاي قديمي و سادات خرم‌آباد مدفون هستند و پیکر حجت‌الاسلام سيدمجيد سيف‌السادات نیز در اين قسمت به خاك سپرده شد، دو روز بعد، عده‌اي با شكستن چند سنگ قديمي و دور انداختن آن‌ها در قسمت پايين جاده، آن محدوده را سيمان كرده‌اند تا اموات‌شان را بدون هزينه در اين قسمت به خاك بسپارند، بدون توجه به اين كه زمين اين محدوده متعلق به سادات شريف قاسم‌وند و خلف‌وند خرم‌آباد است.

کار چنين كساني چگونه توجيه مي‌شود؟ در شرايطي كه حكم دفن ميت در زمين غصبي مشخص است، حكم سرقت زمين و شكستن سنگ‌هاي قديمي خاندان‌هاي ديگر، از نظر مراجع قانوني چه خواهد بود و چه اقدامی برای حل مشکل آنان از طرف مسئولان صورت می‌گیرد؟

 

 رضا - ج / خرم‌آباد

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1392-07-22 12:20
به جرم تخریب و غصب به دادسرای شهرستان خرم آباد مراجعه و طرح شکایت کنند و اثبات مالکیت با معرفی 2 شاهد از طرف مالک اصلی زمین برای دادگاه ثابت میشود . واگر بقایای جسد قبر تخریب شده توسط اشخاص غاصب بیرون آورده شود تا متوفی جدید در قبر غصبی دفن شود به مجازات حبس از 3 ماه و1 روز تا 1 سال محکوم میشوند
نقل قول کردن
#2 علی 1392-08-12 19:19
باسلام
واقعا باعث خجالت و شرمساریست.... چرا قدر بزرگان و قدمت شهرمون نگهداشته نمیشود چرا این افراد با آبروی قوم بزرگ کاسیت بازی میکنند؟ باعث تاسف است خودمان به دست خودمون نابود میشویم.....
نقل قول کردن
#3 عباس عباس 1395-04-03 10:38
با عرض سلام،
این همه طاق و آهن جلوی دید را گرفته و دزدان به راحتی میتوانند پیشه احمقانه خود را ادامه دهند. به نظر من همه این چیزهای اضافی باید برداشته شود تا بتوان همه قبرستانها را دید. من نمیدانم چرا مردم خرم آباد از همه چیز حریص هستند مگه مرده آقای پولدار با بی پول فرق میکنه اگه این طاق ها را برای حفاظت از هوا یا باران و برف زدن برای مرده فرقی ندارد و زنده هم میتونه چتر دستش بگیره اگه برای چیزهای دیگریست اون هم امری است که به خودشان مربوط. خواهش بعدی من اینه ترا بخدا مرده هایتان را در محل خانواده های دیگه خاک نکنید ای یک عمل خیلی بدیست در حقیقت دزدی محصوب میشود در پایان مثل بشر رانندگی کنید در هر صورت و شکلی به مقصد میرسید لطف کنید و آبروی شهر زیبایمان حفظ کنیم و از خر شیطان بیاییم پایین چون دنیا ارزش ندارد.ممنون
نقل قول کردن
#4 سروش 1396-10-08 00:26
چند سال پیش قبرستان عزیران ما هم اول خضر سمت راست واگیر و محو شد هرجای خالی می بینند واگیر می کنند ..خرم آباد شهر عجیب است ..درامد نداره و مردم به هرکاری دست می زنند از تخمه داغ تا سیل پیتزا 5تومنی بانوشابه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا