یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

چند دقیقه‌ای است که کلاس شروع‌شده، اولین روز سال است، چندنفری دایره زده‌اند و با آب وتاب خاطرات تابستان را تعریف می‌کنند.
 یکی مشت‌هایش را به هم لوله‌کرده و آرام آواز می‌خواند، کلاس شلوغ است و چهره‌ها همه شاداب‌اند، یکی سؤال می‌پرسد، یکی ادای کمدین ها را درمی‌آورد و یکی با تعدادی مداد بر روی میزش منظره‌ای چوبی ایجاد کرده. چشمانش را به چهارسوی کلاس می‌گرداند تا پیدایش کند.
 گربه را باید دم حجله کشت، قبل از کلاس به‌اتفاق آرا همه‌ی همکاران همین اعتقاد را داشتند. آری آن آوازه‌خوان از همه بهتر است؛ مثل‌اینکه کلاس درس را با بیابان اشتباه گرفته، مشتی بر میز کوبیده می‌شود و آوازه‌خوان راهی دفتر می‌شود و دفتر همان‌جایی است که رساتر ازهر نقطه دیگری واژه‌ی «خُرد کردن» را بخش می‌کنند.
 آنجا و اینجا یعنی دفتر و کلاس هیچ صدایی جزصدای سکوت نباید شنیده شود چرا که این خواسته‌ی مدیر و معلم است...در طول دوران تحصیلم که به‌عنوان دانش‌آموز سر کلاس می‌نشستم و اینک که چند سالی است روبه روی دانش آموزان می‌نشینم اطمینان حاصل کرده‌ام که مدارس ما برترین هنرشان، نه ساختن که سوزاندن است!
استعدادهای بالقوه‌ای که تنها گناهشان تفاوت است در زیر چرخ‌های اتومبیل فرسوده آموزش وپرورشی ناکارآمد له می‌شوند و کسی نمی‌پرسد این اتومبیل چه تعداد قربانی گرفته و چند نفر را به مقصد رسانده؟ می‌گویند مدرسه که جای هرج‌ومرج نیست اگر کسی از پنجره به بیرون بنگرد، کسی آواز بخواند، کسی خطاطی کند و کسی تئاتر بازی کند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود گرچه حرفشان در مورد هرج ومرج درست است اما آیا نمی‌شود دستی بر چشم مالید و جوری دیگر نگاه کرد و درهمان حین که به نظم می‌اندیشیم به آن تفاوت‌ها هم نظر داشته باشیم. حتی اگر با ادبیات میانه‌ای نداشته باشیم علم حساب به ما خواهد گفت که در آن کلاس علاوه بر پزشک و مهندس که حرفه‌های باب میل ما هستند یک نقاش، یک خواننده، یک بازیگر و یک طبیعت دوست هم داریم و اینک در سده‌ی بیست ویکم و به همت پیشگامان تعلیم و تربیت فرا گرفتن روش‌های برخورد درست و سازنده با این قابلیت‌های متفاوت کار دشواری نیست فقط کمی دغدغه می‌خواهد که البته ما نداریم!
سال‌ها پیش بود که «وگنر» ثابت کرد هوش فقط هوش ریاضی نیست بلکه انواع مختلفی مثل موسیقایی، نمایشی، تصویری، ادبی و... دارد اما آیا در مدارس ما به این انواع توجه می‌شود؟ چرا مدرسه‌های ما برای رفتار درست با دانش‌آموزانی که خاستگاه‌های متفاوتی از نظر اقتصادی، ذهنی و عاطفی دارند کوچک‌ترین بهایی نمی‌دهند؟ آنچه که ما به آن انتقاد داریم سازوکار معیوبی است که در آن فرآیند یاددهی، یادگیری صورت نمی‌پذیرد. به‌راستی خمیازه‌های پی‌درپی دانش‌آموز کدام «دریغ» را بازگو می‌کند، کلاس‌های سرد و بی‌روحی که هم در چیدمان سنگ و سیمان و هم در روش مدیران و معلمانشان به‌گونه‌ای جلوه می‌کنند که اجازه رشد و بالندگی را به دانش‌آموز نمی‌دهند که هیچ! استعدادهایش را هم می‌خشکانند و می‌میرانند.
 صف‌های صبحگاهی هیچ‌چیز جز نفرت در دانش‌آموز به وجود نمی‌آورند، نگاه‌های پلیسی مدیر و معلم به متربیان کار ویژه‌ی این نهاد را زیر سؤال برده و آن را به زندان شبیه کرده. در زندان آنچه اهمیت دارد کنترل زندانی برای گذراندن حبس است و آنچه برای زندانبان مهم است پایان روز کاری و فراغت از حال و هوای زندان است، نه زندانبان به زندانی علاقه‌ای دارد و نه زندانی دوست دارد که سر بر تن زندانبان باشد. حال کمی دقت در احوال مدارسمان این شباهت نا خجسته را نیک هویدا می‌کند. سال‌هاست که در پشت کلیتی تحت عنوان عدم رسیدگی به معاش معلمان خود را استتار کرده‌ایم اما غافلیم که تغییر از جز به‌کل می‌رسد، اگر من نمی‌توانم کمی به خود زحمت بدهم و سختی درست آموختن و درست آموزاندن را تحمل‌کنم نباید انتظار داشته باشم که وضع معاشم تغییر کند چرا که آن‌هم همتی این‌چنینی می‌خواهد.
اگر نمی‌توانیم سازنده‌ی خوبی باشیم لااقل هنر کنیم و سوزاننده‌ی خوبی هم نباشیم، تمام حرف همین است! بدیهی است که نگارنده خود یکی ازعناصر چرخه‌ی معیوبی است که موردانتقاد قرار داده اما شناخت درد را آغازگر هر درمانی می‌داند.
 
حمید طولابی

دیدگاه‌ها  

#1 آرسس 1396-07-28 11:14
باسپاس از گفتار انتقادیت ، نظر به اینکه موثر بیافتد
نقل قول کردن
#2 قاسم اسدی 1396-07-28 11:14
بسیار عالی و شیوا
نقل قول کردن
#3 میلاد 1396-07-28 11:35
متن فوق العاده ایی بود واقعا از شما ممنونم آقای طولابی، اونجوری ک من از متن فهمیدم انگار شما هم خودتون معلمین تغییرات یک سیستم زمانی اغاز میکند ک انتقاد و تغییر را از خودمان شروع کنیم افرین ب این شجاعت شما.
نقل قول کردن
#4 کامی 1396-07-28 11:37
بسیار عالی و قابل تأمل هست اما آنچه به نظر بنده درست تر می نماید اینست که علاوه بر در نظر گرفتن استعداد های مختلف دانش آموزان باید حداقل شرایط لازم در مدارس وجود داشته باشد تا اسعداد ها بالفعل شوند
نقل قول کردن
#5 علی 1396-07-28 11:39
یارشاطر یا بارخاطر

دوره ابتدایی وراهنمایی،دوره آموزش عمومی هستند وبرای همه یکسان،اما لزومی ندارد همه دریک سطح باشند وآموزش دقیقا یکسان ببینند،اگر معلم ومدرسه می بینند که از لحاظ درسی چندان امیدی به آینده دانش آموزان نیست،کافیست به آموزش حداقلی کتابها بسنده نمایند،تا از یک طرف دانش آموزان بی علاقه تحت فشار قرارنگیرند واز طرف دیگر معلمان بتوانند بافراغ بال به امور تربیتی وفرهنگی دانش آموزان بپردازند وبه دانش آموزان در یافتن علایقشان وتصممیم گیری برای آینده شان کمک کنند.
نقل قول کردن
#6 rasoul 1396-07-28 12:01
همه ی ما به نوعی زیر چرخ آموزش و پرورش ( بخوانید خرمن کوب و تخریب گر ) ، له شده ایم.
وضعیت آلان و آینده ایران در گرو آموزش صحیح میباشد
نقل قول کردن
#7 معلم 1396-07-28 12:13
هیچ صدایی به جز صدای سکوت نبایدشنیده شود الحق که تفسیر حال اموزش وپرورش ماهمین جمله است
نقل قول کردن
#8 رامین زارعی 1396-07-28 13:04
متن بسیار جالبی هستش
و امیدوارم ما که نسل جدید بتونیم شادابی و روح ازدست رفته کلاسهای درس رو برگردونیم..و این ذهنیت رو نداشته باشیم که همه دانش آموزان باید پزشک شوند ..بلکه تا حد توان اون هارو به سمت استعداد ذاتی خودشون راهنمایی کنیم
نقل قول کردن
#9 رضایی 1396-07-28 13:23
درودبرشما جناب طولابی که دلنوشته و دغدغه های خودتان را به زیبایی به نگارش درمی آوردید امید که مورد توجه واقع شوند.چند نکته درنوشته تان جلب توجه می کند یکی اینکه معلمان و اولیا مدارس مهارت کافی برای آموزش وپرورش دانش آموزان ندارند و دیگری نامتناسب بودن محتوای کتب و دروس دانش آموزان با شرایط کنونی جامعه و عدم آگاهی بخشی.

به عقیده اندیشمندان علوم اجتماعی یکی از ملزومات توسعه در هرکشوری توسعه نیروی انسانی است.توسعه لاجرم از کانال آموزش ومرورش خواهد گذشت که متاسفانه آموزش وپرورش کنونی در کشور در انجام این امر خطیر ناتوان است
نقل قول کردن
#10 یوسفوند 1396-07-28 16:34
درود بر شما نویسنده گرامی که حقایق را بیان نموده ای آموزش و پرورش زیربنای تمام امور است.
نقل قول کردن
#11 حمزه 1396-07-28 16:35
عالی بود
نقل قول کردن
#12 علیرضا 1396-07-28 16:53
با تشکر آقای طولابی واقعا متن جالبی بود.
اون بند آخرش خیلی قابل توجه بود
اگر نمیتوانیم سازنده باشم حداقلش اینه که سوزاننده نباشیم.
نقل قول کردن
#13 سعید ولیپور 1396-07-28 20:10
قلم تان مستدام.
نقل قول کردن
#14 حسن اقایی 1396-07-28 20:35
واقعا لااااااااااااای ک داری طولابی جان..
متن قشنگ و زیبایی بود
نقل قول کردن
#15 حسن اقایی 1396-07-28 20:36
واقعا لاااااااااااااا اااااایک داری طولابی جان..
متن قشنگ و زیبایی بود
نقل قول کردن
#16 حسن اقایی الوار 1396-07-28 20:37
واقعااا زیبا بود...
نقل قول کردن
#17 بساطیان 1396-07-29 13:53
با سپاس از آقای طولایی
امیدوارم روزی فرا برسد که همه ما به تفاوت ها احترام بگذاریم.و این گفته یقینا در آموزش و پرورش تحقق پیدا. می کند.
نقل قول کردن
#18 فاطمه ش 1396-07-29 17:54
قلمتون مانا اقای طولابی,واقعا لذت بردیم
نقل قول کردن
#19 بهزاد صحرانورد 1396-07-29 20:59
سلام
حمید عزیزم
نوشته شما من رو یاد فیلم چهارصد ضربه شلاق اثر فرانسوا تروفوی فرانسوی انداخت.
ما هنوز ضربات زیادی رو بایست متحمل و متقبل بشیم تا به عدد چهارصد برسیم.
عالی بود.
نقل قول کردن
#20 میثم محمدی 1396-07-30 15:14
دمت گرم و سرت خوش باد حمید جان
(( اگر نمی توانیم سازنده ی خوبی باشیم لا اقل هنر کنیم و سوزاننده ی خوبی نباشیم ))
نقل قول کردن
#21 فریاد خاموش 1396-08-25 17:36
گربه را باید دم حجله کشت، قبل از کلاس به‌اتفاق آرا همه‌ی همکاران همین اعتقاد را داشتند

دفتر همان‌جایی است که رساتر ازهر نقطه دیگری واژه‌ی «خُرد کردن» را بخش می‌کنند

مدارس ما برترین هنرشان، نه ساختن که سوزاندن است!

استعدادهای بالقوه‌ای که تنها گناهشان تفاوت است در زیر چرخ‌های اتومبیل فرسوده آموزش وپرورشی ناکارآمد له می‌شوند و کسی نمی‌پرسد این اتومبیل چه تعداد قربانی گرفته و چند نفر را به مقصد رسانده؟

هوش فقط هوش ریاضی نیست بلکه انواع مختلفی مثل موسیقایی، نمایشی، تصویری، ادبی و... دارد

به‌راستی خمیازه‌های پی‌درپی دانش‌آموز کدام «دریغ» را بازگو می‌کند،
نه زندانبان به زندانی علاقه‌ای دارد و نه زندانی دوست دارد که سر بر تن زندانبان باشد.
نقل قول کردن
#22 سمیه 1398-09-12 16:36
نظام اموزشی ما نیازمند تغییرات اساسی هست
که مستلزم حضور افراد دلسوزی هست که این نیاز رو حس کردند ... با امید اینکه قدم برداشتن در این راه با موفقیت همراه باشه**
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا