یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با ورود پیام‌رسان‌های مختلف ازجمله واتساپ، وایبر و به‌ویژه تلگرام فعالیت‌های رسانه‌ای وارد مرحله جدیدی شده و عرصه اطلاع‌رسانی دستخوش تغییرات شگرفی شده است.
تا چند سال پیش خوانندگان رسانه‌های جمعی نظیر روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها و در کل رسانه‌های مکتوب، می‌بایست با مراجعه به دکه‌های مطبوعاتی، روزنامه موردعلاقه خود را خریداری کنند تا از اخبار و رویدادهای شهر و کشور خود آگاه شوند.
در مورد رسانه‌های دیداری و شنیداری نیز به همین منوال، مخاطب می‌بایست خود را سر ساعت پخش اخبار به مکانی که گیرنده‌های رادیو و تلویزیونی وجود داشته باشد، برساند.
با ورود خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی به عرصه اطلاع‌رسانی، سرعت ارسال اخبار و دسترسی مخاطبان به اخبار و رویدادهای مختلف پیرامون خود به‌صورت چشمگیری افزایش یافت و سبک جدیدی از خبرنویسی برخط (آنلاین) رواج یافت.
اما حالا با فراگیرشدن پیام‌رسان تلگرام، سرعت اطلاع‌رسانی به حدی بالا رفته که در مدت‌زمان کوتاهی اخبار و تحولات پیرامونی به مخاطبان می‌رسد و هر گوشی تلفن همراه خود به رسانه‌ای برخط تبدیل شده است.
در حقیقت وارد مرحله‌ای شده‌ایم که هر شهروند خود خبرنگاری شده و به قول اندیشمندان علم ارتباطات، بیشتر افراد جامعه «شهروند خبرنگار» شده‌اند.
با این تحول، اخبار از انحصار خبرگزاری‌ها و بنگاه‌های خبرپراکنی خارج شده است. این کار موجب شده اخبار ارزان و در کوتاه‌ترین مدت به دست مخاطبان برسد؛ که البته اگر فضای رسانه‌ای و به‌ویژه فضای مجازی به‌درستی پایش و کنترل نشود، آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر در پی خواهد داشت.
بر اساس آمار شورای عالی فضای مجازی، 22 میلیون نفر در کشور عضو پیام رسان تلگرام هستند، این آمار مربوط به سال 94 هست که با این حساب، تعداد به بیش از این میزان رسیده که رقم قابل‌توجهی است.
هرچند آمار دقیقی از تعداد افرادی که در لرستان عضو تلگرام هستند در دست نیست ولی به تبع کشور، این آمار در استان ما هم رقم بالایی را شامل می‌شود.
بر آن نیستم که آثار زیان‌بار مدیریت نکردن فضای مجازی را در کشور موشکافی کنم چون هم از حوصله بحث خارج است و هم اینکه این مقوله نیازمند ورود کارشناسان خبره اجتماعی و رسانه‌ای و آسیب‌شناسی دقیق آن برای تصمیم سازی و تصمیم‌گیری راجع به نحوه فعالیت افراد و گروه‌ها در این فضاست.
اما آنچه که باعث نگارش این سطور شد، نگرانی از تبعات فعالیت افراد و گروه‌هایی است که بی‌محابا به ارزش‌ها، آداب‌ورسوم و هویت مردم استان می‌تازند و اگر مهار نشوند، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به وحدت مردم لرستان خواهند زد.
دو دسته از افراد معاند در عرصه فضای مجازی استان فعالیت می‌کنند که فعالیت آن‌ها بسیار مخرب است:
گروه اول افرادی هستند که به اختلافات قومی دامن می‌زنند و سعی می‌کنند بین اقوام مختلف مردم لرستان اختلاف بیندازند، متأسفانه این افراد نقشه‌ای را که در کردستان عراق و با همکاری دشمنان اسلام و ایران طراحی شده، در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌کنند.
در این نقشه کذایی، بخش‌هایی از استان لرستان جدا ترسیم‌شده و در حوزه جغرافیایی یک قومیت خاص قرارمی گیرد.
این گروه وحدت و هویت مردم لرستان را نشانه گرفته‌اند و ضروری است هرچه سریع‌تر مسئولان این افراد را شناسایی کرده و فریب‌خوردگان را از معاندان و مغرضان جدا کنند.
گروه دوم کسانی هستند که فرهنگ ایرانی اسلامی که فرهنگ ملی همه ما ایرانیان است را فرهنگی مهاجم معرفی می‌کنند. این گروه حتی کار را به‌جایی رسانده‌اند که خواندن شاهنامه حکیم طوس، فردوسی را تخطئه می‌کنند و آن را کتابی به اصطلاح استعماری می‌دانند.
این گروه دانسته یا ندانسته به اختلاف بین قومیت‌های کشورمان دامن می‌زنند و تلاش می‌کنند مردم استان‌های لر نشین را در مقابل سایر قومیت‌ها قرار دهند.
اعضای هر دودسته در فضای مجازی به دنبال ایجاد مطالبات کاذب در بین مردم لرستان در سطح استانی و ملی هستند.
اگر شورای عالی فضای مجازی و مسئولان نهادهای نظارتی و امنیتی استان هرچه سریع‌تر دست‌به‌کار نشوند و جلوی فعالیت مخرب این افراد را نگیرند، تبعات اجتماعی و امنیتی نگران‌کننده‌ای در پی خواهد داشت.
لازم به ذکر است که این افراد در سه سطح مطامع و نقشه خود را دنبال می‌کنند، سطح اول فضای مجازی است که هم‌اکنون در این فضا مشغول به فعالیت مخرب هستند.
در سطح دوم تلاش می‌کنند مطالبات و خواسته‌های تفرقه‌افکنانه خود را به رسانه‌های مکتوب، شنیداری و دیداری بکشانند؛ و درنهایت در سطح سوم تلاش این افراد معطوف به بین مردم و سطح جامعه می‌شود که اگر این افکار مخرب و تجزیه‌طلبانه به سطح جامعه رسوخ کند، تبعات اجتماعی این فعالیت وارد فاز سیاسی می‌شود که در آن صورت کنترل آن بسیار دشوار خواهد بود.
با توجه به تأثیرگذاری بالای فضای مجازی در جامعه، ضروری است که مسئولان این فضا را پایش و نظارت کنند.
به نظر نگارنده، شورای تأمین استان و دستگاه‌های امنیتی می‌بایست برای رصد و مدیریت فضای مجازی در استان هرچه سریع‌تر دست بکار شوند و این فضا را از افراد معاند پالایش کنند.
مصطفي رباطيبقول زنده‌یاد سهراب سپهری، آب را گِل نکنیم:
شاید این آب روان، می‌رود پای سپیداری تا فرو شوید اندوه دلی.


مصطفی رباطی / فعال رسانه‌ای

دیدگاه‌ها  

#1 سیروس 1395-06-24 13:00
اغلب مقاصدسیاسی هستندکه موجهای فراگیرجوکسازی راتغذیه میکنند.جوک یک ابزار برای سرکوب اجتماعی است.باجوکسازی براحتی میتوان وجهه واعتبار گروه یا قوم خاصی را در سطح جامعه ضایع کرد وصفت واهی نوینی رابه آن نسبت داد که بتواند اسباب خنده شود.میتوان هویت یک گروه و قوم را با این جوکها از نو درسطح جامعه تعریف کرد و وجهه قبلی را از بین برد.میتوان چهره جدیدی به آن بخشید و آنرا اسباب خنده روزمره تبدیل کرد.با اینکار قوم و گروه خاص قدرت ونفوذ اجتماعیش را از دست خواهد داد و تاریخچه پرافتخارش فراموش میشود.درنتیجه مقبولیتش درسطح ملی کاهش می یابد و دیگر افکار عمومی به شنیدن صدای اعتراض این قوم واکنش نشان نمیدهند چون عادت کردند باشنیدن اسمش به آن بخندند.حالااین جوکهای مهوع آور قارچند که بیعلت بالا آمده و رواج یابند؟
نقل قول کردن
#2 طالبیان 1395-06-24 13:35
تمام جوکهای توهین آمیز فضای مجازی همه رتوش شده و با رعایت کامل علاعم دستوری و نگارشی در شبکه های مجازی پخش میشوند انگار همه الان از کارخانه جوکسازی درآمدند.مردم عادی نمیتوانند جوک بسازند و فقط مصرف کننده آن هستند چون جوک وقت میخواد,ترجمه میخواد,بودجه میخواد,تطبیق با فرهنگ خودی میخواد.بعد هدفگذاری میخواد کار فردی نیست بلکه گروهی و سازمانی پشت این جوکها خوابیده.
نقل قول کردن
#3 شهسواری 1395-06-24 14:33
گروهکهای سایبری ایران ستیزی که عمدتأ در خارج مرزهای غربی ایران مستقر هستند و داعمأ به لجن پراکنی بین اقوام ایرانی در فضای مجازی فعالیت میکنند اینان حتی بنام اقوام و شهرها و زبانها صفحه باز میکنند و چون گمنام اند با اسامی و عناوین مختلف سعی در شک افکنی,اختلاف افکنی زبانی و قومیتی هستند همین جوکهایی که در فضای مجازی و در شبکه ها بین مردم پخش میشود سر در آبشخور همینها دارد و سعی و هدفشان اینست که کلیشه سازی کنند و با انگ و برچسب زنی یکسری مفروضات پیش ساخته را به ذهن جوانان ما بریزند و آنان را دلزده,منزوی و بیتفاوت به سرنوشت خود کنند تا در آینده بهره برداری سیاسی کنند وگرنه اگر این جوکها برای خنده است چه اصراری است که تنها بنام قومی باشدکه امتداد برون مرزی ندارد؟
نقل قول کردن
#4 اسدی 1395-06-24 15:01
یک قدرت سیاسی همیشه میتواند با توسل به جوکسازی خطراعتراض وانتقاد یک گروه معترض راخنثی نماید همانطور که انگلستان سالهاست مردم ایرلند و اسکاتلند را به سوژه جوکهای بیشماری تبدیل کرده و کار تاجایی بالا گرفته که ایرلند واسکاتلند امروزه سوژه جوکهای بین المللی شده اند و تصور واهی عقب افتاده و زمخت بودن آنها بدیگر کشورها نیز سرایت کرده و اینهمه بخاطر اعتراضات فراگیر مردم این دو کشور به سلطه انگلستان بوده و تاریخچه مبارزات چند قرنشان.
نقل قول کردن
#5 جاوید ایران 1395-06-24 17:23
ننگ بر فاشیستهای لر ستیز
نقل قول کردن
#6 لراصیل 1395-06-24 17:49
مطالب بسیار ارزنده ای را گوش زد کردید متأسفانه این معاند دارای وبسایت مختلفی هستند که ظاهرا خود را لر تعصبی می نامند ولی وقتی مطالب وبسایت های آنها را می خوانیم چیزی جز تفرقه و ایجاد شک و تردید بین اقوام دست گیر مان نمی شود پدران ما که اینترنت نداشتند از لر و لک و بختیاری سالیان متمادی مثل یک خانواده با هم زندگی کردند ولی متأسفانه الان شاهد مرزبندی خطر ناکی هستیم که آینده ملت لر را بسیار تنگ و تاریک کرده است هدف این افراد نا امن کردن غرب کشور و اتصال به کردستان عراق و ایجاد باریکه طولانی که ایران را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می کند متاسفانه مقامات امنیتی مسئله درک نمی کنند و برخورد قاطع و سریعی بعمل نمی آورند یک ساید معروف و غیر مجاز به اسم ل.... همین کار ایجاد تفرقه دامن می زند ولی هیچ برخوردی نمی شود مردم باید آگاه باشند و بیش از به سایت معاند مخصوصا کرد زبان نزدیک نشوند ناامنی غرب ایران مساوی است با کشور مستقل کردستان عراق این را هرگز فراموش نکنید.
نقل قول کردن
#7 فؤاد 1395-06-24 18:28
امیدوارم مردم هوشمندانه مانع ساخت و انتشار چنین توهیناتی شوند این پیامکهای بی ارزش ضدفرهنگی و ضد انسانی در بلند مدت موجب بروز مشکلات و تنشهای قومی و زبانی در مملکت میشود.البته صداوسیما در سوق دادن توهینات به سمت مردمان قوم لر بی تقصیر نیست و رویکردش باید اصلاح شود چون نقش تمام افراد ساده و خلافکار و لهجه دار و بیفرهنگ را میدهد به شهرستانیها…
نقل قول کردن
#8 علی 1395-06-24 19:59
باسلام خدمت جناب آقای رباطی.
به استحضار می رساند که استفاده از مکانیسم توپ را به زمین دشمن انداختن مشکل را حل نخواهد کرد. از اینکه گروهی در فضای مجازی به دنبال این هستند که قومیت های مختلف لرستان را در مقابل هم قرار دهند شاید یک نوع فرافکنی باشد. اتفاقا فضای مجازی بهترین فرصت برای قوم لک می باشد که از محو شدن و حذف هویتی خود جلوگیری کند. عامل اصلی اختلاف بین قومیت ها در لرستان صدا و سیمای لرستان می باشد که با یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن قوم لک منشا این تنش ها شده است.
نقل قول کردن
#9 فرشید 1395-06-24 21:38
شبکه افلاک فقط شبها اونم یکساعت بزبان بومی تکلم میکنه نمیدونیم با این یکساعت چطور رضایت مندی شما رو کسب کنیم؟از بالا اجازه نمیدن و محدودیت دارن…مبتونید شبکه های استانی دیگه رو ببینید تا منظورمو متوجه بشید
نقل قول کردن
#10 حکمتی 1395-06-25 10:27
عیب ما لرها اینه که به همه چیز خوشبین هستیم
نقل قول کردن
#11 م 1395-06-25 10:56
متأسفانه این افراد نقشه‌ای را که در کردستان عراق و با همکاری دشمنان اسلام و دیدان(اسلام و ایران ) طراحی شده، در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌کنند.
نقل قول کردن
#12 پایتختی خرم و آباد 1395-06-26 03:14
باید جلوی تمام توهین ها وتمسخرها ایستاد . اونم با نمادسازی .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا