یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

همایش فرهنگی اقتصادی لرستان که از تاریخ 25 مرداد تا 29 مردادماه با برپایی 80 غرفه در بوستان گفت‌وگو تهران در جریان بود با تمام نقاط قوت و ضعفش به پایان رسید.
پایگاه خبری یافته با سیاست حمایت از این حرکت فرهنگی و اقتصادی با 4 خبرنگار و همچنین حضور دائمی مدیر مسئول خود، حضور فعالی در این همایش داشت و انتشار بیش از 24 خبر در چهارمین روز هفته فرهنگی لرستان از برگزاری کنسرت بانوان تا گلایه فرهیختگان به اجرای طنزهای نمایشی این خصوص مؤید این مطلب است.
با اتمام رسمی این همایش، تحلیل و بررسی این اتفاق بزرگ اقتصادی فرهنگی ضروری است؛ مراسمی که با بیش از 300 نفر عامل اجرایی و با هزینه‌ای حدود 600 میلیون تومان و به مدت 5 روز در تهران برگزار شد.
همایشی که از حدود 5 ماه قبل زمزمه‌های برگزاری‌اش به گوش می‌رسید و بسیاری از قلم‌به‌دستان و دل سوزان لرستان از همان روزهای اول پای‌کار آمدند و با اشاره به نقاط ضعف و قوت برگزاری این همایش در سنوات قبل دغدغه‌هایشان را از برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی ابراز کردند.
این همایش که در ابتدای کار به عنوان همایش فرهنگی مطرح بود با درایت مدیران ارشد استان و با هدف " معرفی ویژگی‌های قوم لر و توانمندی‌های آن در کشور" به همایش فرهنگی اقتصادی تغییر یافت؛ شاید با این نیت که این بار قرار بود فرهنگ و اقتصاد در کنار هم به توسعه و اعتلای لرستان همت کنند.
برگزاری هفته فرهنگی اقتصادی لرستان از نظر بودجه‌ای و عوامل برگزاری از روز اول مورد نقد بسیاری قرار گرفت؛ عده‌ای اعتقاد داشتند که هزینه برگزاری شفاف نیست و کاش این اعتبار صرف پروژه‌های استانی و رفع محرومیت‌ها می‌شد، شاید پاسخ مناسب به این گروه را معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی لرستان در جمع خبرنگاران زد که "شاخص ریالی برای ارزیاب این همایش، ملاک منصفانه‌ای نیست" زیرا رسیدن به اهداف اقتصادی این همایش در کوتاه‌مدت قابل مشاهده نیست.
 از باب مبالغ اجاره غرفه‌ها و نحوه‌ی واریز وجه به حساب خاصی، حرف‌وحدیث‌های زیادی مطرح بود؛ بی‌شک قضاوت در این خصوص فقط توسط دستگاه‌های نظارتی ملاک است و برداشت‌های شخصی نباید در افکار عمومی تأثیر بگذارد.
اما همایش امسال با برپایی حدود 80 غرفه بسیار منظم‌تر و باشکوه‌تر برگزار شد؛ همایشی که برخلاف عقیده عده‌ای که ادعا می‌کردند همایش فرهنگی برای اولین بار در تهران برگزار می‌شود، اما در سنوات قبل هم شاهد برگزاری آن بودم.
در این ایام، پایتخت‌نشینان، بسیاری از لرستانی‌ها و تعدادی از وزرا و مسئولین ارشد کشوری و استانی نظاره‌گر دستاوردهای اقتصادی و فرهنگ لرستان بودند.
در طی این 5 روز برنامه‌های متنوع و زیادی در دو حوزه‌ی "اقتصاد" توسط استانداری لرستان و حوزه‌ی "فرهنگ" توسط اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان برگزار شد.
در بخش اقتصادی برگزاری همایش اقتصادی در دومین روز از برگزاری آن، ‌که با حضور وزیر کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، نقطه عطف مراسم امسال بود؛ برنامه‌ای که با استقبال کم‌نظیر مدیران و مسئولین کشوری، چهره‌های مطرح علمی فرهنگی هنری و اقتصادی کشور همراه بود.
حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری؛ صنعت، معدن و تجارت و وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای بعد و مذاکره با فعالان اقتصادی فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی استان نیز از نقاط قابل ذکر این همایش بود.
چهارمین روز هفته فرهنگی لرستان از برگزاری کنسرت بانوان تا گلایه فرهیختگان به اجرای طنزهای نمایشی
در طول برگزاری نمایشگاه شاهد گفت‌وگو و رایزنی‌های فعالان اقتصادی استان با وزرا و مسؤولین مطرح کشور و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بودیم و به نظر می‌رسد در لابه‌لای این گفت‌وگوها، دستاورد‌های مناسبی برای توسعه‌ی استان فراهم گردد.
حال این که این رویداد بزرگ پایان یافته باید به پاسخ این سؤال بپردازیم که آیا به اهداف اولیه برگزاری این همایش رسیده‌ایم یا خیر؟
پاسخ این پرسش در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست؛ اما آنچه مشخص است این همایش توفیقات زیادی از نظر اقتصادی به دنبال خواهد داشت، بی‌شک حضور وزرای مطرح کشور، روسای ادارات، دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران و رایزنی روزانه در غرفه‌ها، نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت که در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود؛ هرچند امیدواریم در این مذاکرات، دغدغه‌ی سرمایه‌گذاران در امنیت سرمایه‌گذاری در استان به خوبی برای آن‌ها مطرح شده و این سرمایه‌گذاران اطمینان حاصل کنند که بستر لازم برای آن‌ها در لرستان مهیا است.
در بُعد فرهنگی هم اقدامات خوبی صورت گرفت هر چند به نظر می‌رسد، بعد اقتصادی همایش به خصوص در دو روز اول نمایشگاه بر بُعد فرهنگی آن چربش داشت.
برنامه‌های متنوع فرهنگی زیادی شامل نشست‌های تخصصی در حوزه‌ی فرهنگ، ادب و سینما، برگزاری مراسم گرامی‌داشت چهره‌های مطرح استان چون اسحاق عیدی و اسحاق بهرامی؛ اکران چندین فیلم بلند و کوتاه از فیلم‌سازان مطرح لرستانی، برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری شامل برنامه‌های ویژه کودکان رقص‌های آیینی، نمایش‌های خیابانی، برپایی غرفه‌ی محصولات فرهنگی، شعرخوانی، شاهنامه‌خوانی و از همه مهم‌تر اجرای موسیقی زنده با حضور تقریباً تمامی چهره‌های مطرح و خوانندگان برتر استان و برنامه‌های طنز و ... از جمله برنامه‌های این مراسم بود.
از بعد فرهنگی هم برای اولین بار نشست‌های تخصصی، مراسم تقدیر از بزرگان، برنامه‌های اکران فیلم و چندین برنامه دیگر در حاشیه هفته فرهنگی برگزار شد که آثار مثبت این اقدامات را در آینده‌ی نزدیک در حوزه‌ی فرهنگ خواهیم دید.
اما برگزاری چنین همایشی با هدف ارتباط با سایر اقوام و شناخت افتخارات و معرفی هر چه بهتر فرهنگ و تمدن این استان با این وسعت خالی از اشکال نیست.
بدیهی است برگزاری این مراسم فرهنگی به نسبت سنوات قبل بسیار بهتر بود. قصد داریم با اشاره به نقاط قوت و نقاط قابل‌بهبود، کارنامه‌ی برگزار کننده را مرور نموده تا شاید برای سنوات آینده راه گشای برگزارکنندگان چنین برنامه‌هایی باشد.
هفته فرهنگي اقتصادی لرستان در تهران افتتاح شد+ تصاویر
نقاط قوت:
*تلاش در جهت معرفی توانمندی‌های استان لرستان در حوزه اقتصاد
*تلاش در جهت کاهش هزینه برگزاری این همایش (با توجه به هزینه برگزاری موارد مشابه در تهران)
*تلاش در جهت معرفی ویژگی‌های قوم لر و توانمندی‌های فرهنگی آن در کشور
*غرفه‌های شیک و زیبا که کمکی زیادی در جذب بازدیدکنندگان داشت
*حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی لرستان و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در طول تمام ایام برگزاری نمایشگاه به منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم
*نصب سردیس‌ها و تصاویر مفاخر و بزرگان لرستان در تمام نقاط نمایشگاه
 *ایجاد همدلی بین اصحاب رسانه با هم و خبرنگاران با مسؤولین از طریق نشست‌های تخصصی و جلسات خصوصی
 *ایجاد همدلی و ارتباط نزدیک‌ بین لرستانی‌های پایتخت‌نشین با هم و همچنین سایر مرکز نشینان
*کمک در پاک کردن ذهنیت‌ها و هجمه‌هایی که گاه علیه این قوم بزرگ صورت می‌گیرد از طریق ارتباطات حضوری و پخش گزارش‌هایی از مراسم در شبکه‌های سراسری از جمله شبکه تهران و شبکه خبر
*ایجاد نشاط و هیجان از طریق موسیقی زیبای لری در بین بازدیدکنندگان به نحوی که بسیاری از مرکز نشینان لرستانی و غیر لرستانی از برنامه‌های موسیقی اظهار رضایت داشتند.
*عدم اختصاص غرفه به محصولاتی غیر از محصولات لرستان؛ موردی که در سنوات قبل به دفعات اتفاق می‌افتاد و غرفه در اختیار فروشندگان سایر استان‌ها قرار می‌گرفت
 
نقاط قابل‌ بهبود
* عده‌ای اصرار داشتند این همایش را به عنوان اولین همایش فرهنگی در تهران مطرح کنند که لازم است عرض کنیم که برگزاری همایش فرهنگی در تهران فقط خاص لرستان نبوده و در حدود 10 سال اخیر اکثر استان‌های کشور هفته‌ای را با نام هفته‌ی هفته فرهنگی و با حمایت شهرداری تهران در پایتخت برگزار می‌کنند.
* همایش فرهنگی در روز اول علی‌رغم این که با نام فرهنگ برگزار شد اما با مرور متن سخنرانی‌ها شاهد چربش وجه اقتصادی آن بر فرهنگ بودیم؛ حتی سکندر امان‌اللهی بهاروند سخنران ادبی این مراسم نیز در گوشه گوشه‌ی حرف‌هایش از مسائل اقتصادی سخن گفت.
* نگه‌داری چند سمندر لرستان در آکواریوم مستقر در غرفه محیط زیست از نقاط تاریک این همایش بود
* اطلاع‌رسانی کم به خصوص در سطح شهر با وجود ادعای نصب بیش از 70 بنر در تهران
* بوستان گفتگو محل اجرای نمایشگاه‌های تخصصی است، این مکان به علت راه‌های محدود دسترسی معمولاً  برای همایش‌های عمومی با این حجم از بازدید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، البته صرفه‌جویی اقتصادی در برگزاری این همایش از نکاتی بود که باعث شد این مکان برای برگزاری همایش در نظر گرفت شود؛ چه‌بسا انتخاب برج میلاد و یا بوستان آب‌وآتش می‌توانست در معرفی هر چه بهتر چهره فرهنگی لرستان مؤثرتر باشد.
* تعطیلی برخی از غرفه‌ها از ساعت‌ها پیش از پایان رسمی اتمام نمایشگاه آن هم در پر بازدیدترین ساعت نمایشگاه (عصر جمعه)
* رخوت و فعال نبودن متولیان برخی غرفه‌ها که مدیران روابط عمومی و مدیران دستگاه کمترین تلاشی در جهت جذب بازدیدکنندگان نمی‌کردند.
* عدم شفافیت و سردرگمی در اعزام خبرنگاران برای پوشش خبری این رویداد فرهنگی و عدم اختصاص فضای مناسب در روز اول مراسم
* عدم آشنایی برخی از خبرنگاران با چهره‌ها و مفاخری که در خصوص آن‌ها برنامه‌هایی برگزار شد؛ تا جایی که در مراسم اکران فیلم "فرنگ و قشنگ" بسیاری حتی نام "وحید موساییان" کارگردان لرستانی این فیلم را نشنیده بودند و به خودشان هم زحمت تحقیق در این خصوص را نداده بودند.
* کم‌رنگ بودن حضور صنایع دستی استان
* بی‌برنامگی در اجرای آیتم‌های شب‌های فرهنگی
* تعدد مجری‌های شب‌های فرهنگی تا جایی که در بعضی شب‌ها مجریان به 5 الی 6 نفر هم می‌رسید که مشخص نشد این اقدام در نیل به چه هدفی بود؟ جالب این بود که برخی از این مجریان نقش سخنران، طنزگو، خواننده و مجری را هم‌زمان اجرا می‌کردند!
* اجرای نمایش‌های تکراری توسط گروه عروسکی که همواره پای ثابت این همایش هستند
* اجرای برخی برنامه‌های نمایشی طنز در تمام شب‌های نمایش و برخی دیالوگ‌های سبک توسط مجریان که گاه باعث ناراحتی و دلخوری حضار شده بود
* دعوت از خوانندگان مطرح لرستان به طور هم‌زمان به‌نحوی‌ که در برخی شب‌ها تا 4 خواننده به اجرای برنامه می‌پرداختند که این موضوع، گاه مورد گلایه هنرمندان هم قرار می‌گرفت.
* عدم برگزاری مراسم رسمی اختتامیه از ابهامات شب پایانی مراسم بود؛ روال برگزاری این همایش‌ها در سال‌های قبل به‌گونه‌ای بود که در شب پایانی با دعوت از مقامات رسمی، تجزیه تحلیل اهداف برگزاری و تقدیر و تشکر از عوامل برگزاری غرفه‌ها و سازمان‌های برتر برگزار می‌شد؛ اما در شب پایانی این مراسم تنها سخنران مراسم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بود که تنها چند دقیقه از متصدیان تشکر کرد؛ به نظر می‌رسد نگاه‌های سیاسی و شاید صرفه‌جویی اقتصادی از مواردی بود که مانع اجرای رسمی آن شد.
در پایان ضمن تشکر از تمام کسانی که در برگزاری این جشنواره بزرگ همکاری داشتند، تأکید می‌شود برگزاری چنین جشنواره‌هایی در پایتخت و استفاده مناسب از تمام بضاعت‎های فرهنگی، هنری استان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و امیدواریم استانداری لرستان از همین امروز به تشکیل کارگروهی به بررسی نقاط قوت و ضعف این جشنواره پرداخته و در اسرع وقت دبیرخانه‎ای دائمی برای حضور موفق در چنین مراسمی تشکیل گردد.

عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته



دیدگاه‌ها  

#1 نرگس 1395-05-31 14:07
جالب بود ایشاله سالهای بعد شاهد برنامه های بهتری باشیم و امیدواریم شاهد نتیجه باشیم برای استان
نقل قول کردن
#2 م.مستمر 1395-05-31 14:20
دست شما درد نکنه خدا قوت
تنها رسانه ی موثر و پای کار بوده و هستید
استفاده از جمله ی نقاط قابل بهبود و نه ضعف از بزرگواری و معرفت شما سرچشمه میگیرد
امیدوارم مسئولین محترم استانی با یافتن گپها و انفکاکات مبرهن این دوره در خصوص عدم دستیابی به مقصود غایی،در ادوار بعدی آن را رفع نمایند
برای ما لرهای مقیم مرکز که حال و هوایی تازه بود و البته بعلت عدم اطلاع رسانی و نبود برنامه در اینحوزه در سطح استان تهران بیشتر تماشاگران و بازدید کنندگان غیر لر از نمایشگاه ،همان اهالی حوزه ی گیشا و امیر آباد و اطراف بودند که بصورت سنتی از خیابان علیایی شرقی به بوستان وارد شده و تردد دارند
نقل قول کردن
#3 محمد اكبري 1395-05-31 15:39
جناب قاسمي بهتراين بود ياداشت بنده را هم منتشرميفرموديد تا آرامختلف راجب فرهنگ واقتصاد ونسبت آن موردكنكاش باشد خير هفته فرهنگي واقتصادي ارتباط معنا داري ندارند ونامتجانسند هرچند به تبع فرهنگ اقتصاد هم شكوفا ميشود
نقل قول کردن
#4 رويا 1395-05-31 19:22
يكى از بهترين بهترين بهترين برنامه ها بود از همه ى مسولين متشكريم برنامه ها بسيار متنوع و لذت بخش و شاد بود و مردم غير لر بسيارى را با لرستان ما و فرهنگ ما آشنا كرد ، بازم ممنون از زحمات برگزاركنندگان
نقل قول کردن
#5 رضوی 1395-05-31 21:30
بهترین قسمت همایش تجلیل ازاستادلطفی بودهنرمندتاتروس ریالهای تلویزیونی هرچنددیرقدرهنرم ندان رامیفهمیم
نقل قول کردن
#6 شهروند 1395-05-31 22:36
با سلام. فارغ از متن یادداشت باید از ادبیات آقای قاسمی تشکر کنم.
ایشون از کلمه استفاده کرد این کلمه از یک نمونه مدل تعالی سازمانی گرفته شده
این مدل اروپایی است و اعتقاد داردنبایداز کلمه > استفاده کرد.
نقل قول کردن
#7 لیلا 1395-06-01 00:14
یکی از نقاط ضعف که شما هم اشاره کردین تعدد مجریان بود و پرحرفیاشون که در نهایت به تپق ختم میشد ،واقعا این همه مجری لازم بود و جالبه که هرشب حرفای تکراری میزدن اصلا تنوع در کلماتشون نبود. دوم اگه مجری بود چرا خوانندگی میکرد اگه خواننده بود چرا طنز و الی آخر
یکی دیگه از نقاط ضعف مجریان اسم بردن افراد و خیرمقدم های تکراری،بیشتر به جای لرستان افراد رو بزرگنمایی میکردن که واقعا لازم نبود،سه چهار خواننده تو یک روز و اونم پریدن مجریان تو اجراهاشون دیگه شاهکار بود
در کل بد نبود کاش یه ذره سیاسی بازی و منفعت طلبی بعضی افراد کمتر بود
به امید لرستانی آباد
نقل قول کردن
#8 سیروس 1395-06-01 12:52
ضمن عرض خسته نباشید خدمت آقای قاسمی و کلیه عوامل اجرایی این اتفاق میمون
واقعا نظر دوستان در خصوص تعدد مجریها درسته
بعضی وقتها برنامه غیرقابل تحمل می شد
اما مطلبی که خودشو رو پر رنگ نشون داده بود حضور اکثر قریب به اتفاق هنرمندان و اهالی موسیقی استان بود که شک ندارم مرهون زحمات و حضور مستمر رییس انجمن موسیقی استان امین عباسیان در محل نمایشگاه بود.
نقل قول کردن
#9 صالح 1395-06-01 14:16
بنظر من برای معرفی ظرفیتها و توانمندی هامون چنین نمایشگاههایی ضروری است و همچنین برای جلب مشارکت و حمایت اقتصادی مفید است.دیدید که وزرا و مسولان آمدند , بازدید کردند , صحبت کردن و کمبودهای استان را در بخش تولید شنیدند.در مجموع خدا قوت میگیم
نقل قول کردن
#10 میلاد 1395-06-02 14:04
این همه خیر مقدم چی بود یعنی اگه تو بگی قدمت خیر باشه دیگه خیر میشه ؟؟؟ 70 درصد مراسم رو مجری ها گرفتن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا