یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

تلنگر انحطاط و فراموشی بیخ گوش سنت‏‎ها، آداب و رسوم دیرین شهرستان بروجرد احساس می‏‏‎شود.
تلنگر انحطاط بیخ گوش سنت‎های قدیمی/ رسم شب چره بروجرد فراموش شددر گذشته رسوم بسیار نیک و حسنه‎ای در میان مردم رایج بوده است که امروزه به دست فراموشی سپرده شده‎اند.
رسم شب‌نشینی که گذشتگان شهرستان بروجرد به آن شب‌چره می‎گفتند، یکی از رسوم نیکی است که عمل به بسیاری از وصایای دین و ائمه اطهار علیهم‌السلام در بطن آن جای دارد.
عیادت از بیماران، صله ارحام، جویا شدن از حال یکدیگر، مشارکت در کارهای جمعی و کمک به رفع مشکلات افراد کم‌بضاعت برخی از خرده‌فرهنگ‌های پسندیده‎ای است که همگی در قالب رسم شب‌نشینی جای گرفته‎اند.
این در حالی است که امروزه این سنت حسنه تا حدود زیادی به دست فراموشی سپرده شده است، به طوری‌که دید و بازدید بسیاری از اقوام و آشنایان به ایام نوروز خلاصه شده است.
در شرایطی که مردم از حال یکدیگر بی‏‌خبر و غرق در مسائل روزمره هستند، مشکلات خانواده‎ها نیز ابعاد گسترده‎تری به خود گرفته است و آزاردهنده‎تر شده‎اند.
رواج فرهنگ چشم و هم‌چشمی در بین خانواده‏‎ها مهمانی‎های دور همی و شب‌نشینی‎های گاه‌به‌گاه خانواده‎های بروجردی را تحت تاثیر قرار داده است، به طوری که در این مواقع خانواده میزبان تنها به فکر تهیه چند نوع میوه و غذا و استفاده از ظروف لوکس هستند.
در این مجالس حواس میهمانان به جای صحبت با یکدیگر عمدتا به نحوه پذیرایی، مبلمان خانه میزبان و مسائل حاشیه‎ای و بی‎ارزشی از این قبیل متمرکز می‎شود.
از طرفی استفاده نامتعارف و حداکثری از وسایل ارتباط‌جمعی همچون تلفن همراه و شبکه‎های مجازی آسیب دیگری به ماهیت شب‌نشینی‎های خانوادگی وارد کرده است.
بنابراین استفاده از راهکارهای فرهنگی با هدف شناساندن لایه‎های درونی و البته با اهمیت رسم شب‌نشینی در کنار تلاش برای احیای این رسم دیرینه ضرورتی اولویت‎دار است که باید مورد توجه نهادهای فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد.
پرهیز رسانه‎ها از ترویج فرهنگ اسراف و به جای آوردن تهیه و پخش فیلم‎هایی با محتوای برگزاری مهمانی‎های ساده و بی‎تکلف به جامعه آماری بیننده نیز باید در دستور کار تولیدکنندگان محصولات رسانه‎ای قرار گیرد.
 
اجرای سنت صله ارحام در رسم شب‌چره
یکی از شهروندان بروجردی گفت: بسیاری از رسوم کهن این شهرستان در عبور از گذر زمان به دست فراموشی سپرده شده‎اند.
ملیحه عادلی اظهار کرد: شب‌چره یا به عبارتی شب‌نشینی یکی از آداب کهنی است که هم اکنون در هیاهوی شلوغی‎های زندگی امروزی به دست فراموشی سپرده شده است.
وی با اشاره به اینکه خمیرمایه سنت شب‌چره برگرفته از جویا شدن اقوام و همسایگان از حال یکدیگر و اجرای سنت صله ارحام است، عنوان کرد: در قالب این رسم به ظاهر ساده بسیاری از سفارش‌‏های دین اجرا می‏‎شد.
رسمی که انس و الفت را قوت میبخشید
این شهروند بروجردی یادآور شد: در انجام رسم شب‌چره عیادت از بیماران، جویا شدن از حال یکدیگر، دست‏گیری از افراد کم‌بضاعت، مشارکت در جمع‏‎‏آوری جهیزیه نوعروسان و بسیاری از آداب نیک دیگر نهفته بود.
عادلی خاطرنشان کرد: گاه بهانه شب‌نشینی‎های گذشتگان این شهرستان به کاسه آشی برای عیادت از بیماری خلاصه می‏‎شد، اما آنچه در بطن این رسم دیرین قوت می‎گرفت، انس و الفت میان اقوام، خانواده، همسایگان و حتی اهالی یک محله بود.
وی تأکید کرد: در حقیقت احیای رسم شب‌چره در بروجرد به معنای زنده کردن بسیاری از آداب پسندیده‏ای است که بخش زیادی از مشکلات مردم را از بین می‎‏برد.
 
آسیب چشم و همچشمی به رسوم کهن
یکی دیگر از شهروندان بروجردی گفت: یکی از مشکلاتی که ماهیت رسم شب‌نشینی را به حاشیه برده و در فراموشی این رسم کهن تأثیرگذار بوده است، رشد بدقواره و ناهموار فرهنگ نادرستی به نام چشم و هم‎چشمی است.
سعید مقدسی عنوان کرد: امروزه چشم و هم‎چشمی به همه لایه‎های زندگی انسان‎ها رسوخ کرده است، به طوری که می‎رود تا این عامل ضد فرهنگی به فرهنگ جاری در جامعه تبدیل شود.
وی عنوان کرد: متاسفانه رسم زیبا و دیرینه شب‌نشینی هم از آفت چشم و هم‌چشمی‎ها به دور نمانده است، به طوری که اندک شب‌نشینی‎ها و میهمانی‎های اقوام و فامیل کاملا در سایه این سنت نو پدید بدیمن قرار گرفته است.
این شهروند بروجردی تاکید کرد: این‌ها همه در حالی است که گذشتگان ما در این شهرستان با اتکا به ساده و سهل بودن رسم شب‌چره و با پرهیز از هر گونه تکلف آن را به زیبایی انجام می‎داده‎اند.
تلنگر انحطاط بیخ گوش سنت‎های قدیمی/ رسم شب چره بروجرد فراموش شد

وسایل ارتباط‌جمعی جایگزین ارتباط
های رو در رو
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد گفت: امروزه استفاده از وسایل ارتباط‌جمعی جایگزین ارتباط رودررو شده است.
رضا ترابی‌گودرزی اظهار کرد: مردم در گذشته با ارتباط‎های رودررو از مشکلات یکدیگر آگاهی می‎یافتند و برای حل مشکلات یکدیگر را یاری می‎رساندند.
وی عنوان کرد: گسترش شهرنشینی و استفاده بیشتر از وسائل ارتباط‌جمعی آداب و سننی نظیر شب‌نشینی را در میان مردم به دست فراموشی سپرده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد ادامه داد: امروزه مردم برای جویا شدن از احوال یکدیگر بیشتر از وسائل ارتباط جمعی استفاده می‏‎کنند که این استفاده بدون حد و مرز از وسایل ارتباط جمعی را می‏‎توان یکی از عمده دلایل فراموشی رسم شب‌نشینی یا شب چره در این شهرستان دانست.
ترابی‌گودرزی خاطرنشان کرد: امروزه رواج فرهنگ استفاده بی‏‎‏رویه از وسایل ارتباط جمعی به تبریک و یا تسلیت اعیاد و مناسبت‎های مذهبی مردم نیز شیوع پیدا کرده است.
وی یادآور شد: این در حالی است که گذشته هر مناسبتی در طول سال بهانه‎‏ای می‎شد، برای گرد هم آمدن اقوام و آشنایان و در این گردهمایی‎های کوچک اما صمیمی توصیه‏‎های دین نسل به نسل و سینه به سینه در میان مردم منتقل می‎‏شد.
 
آفت تجملگرایی به ارتباطات خانوادگی آسیب‌زده است
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد تاکید کرد: در مهمانی‎ها و شب‌نشینی‎های گذشته شاهنامه‌خوانی و قرائت کتب مذهبی اسباب سرگرمی افراد بود.
ترابی‌گودرزی تصریح کرد: سادگی در پذیرایی و دوری از تجمل‌گرایی در شب‌نشینی‎ها و مهمانی‎های گذشته را می‎توان عامل تداوم این رسم در میان گذشتگان دانست.
وی اظهار کرد: در مقابل امروزه تجمل‌گرایی گریبان‎گیر مهمانی‎ها و حتی شب نشینی‎های ساده شده است، به طوریکه خانواده‎‏ها برای برگزاری یک دورهمی ساده روزها تدارک می‏‎بینند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد گفت: مشکلات اقتصادی و تلاش بیشتر اعضاء خانواده‎ها برای رفع اینگونه مسائل، گرفتاری‎های روزمره و نبود وقت آزاد برای جویا شدن از حال اقوام و آشنایان را می‎توان از دیگر دلایل از بین رفتن رسم شب‌نشینی برشمرد.
ترابی‌گودرزی به تاکید دین مبین اسلام بر صله ارحام اشاره و اضافه کرد: امروزه بی‎توجهی به ماهیت رسوم به عاملی برای فراموشی سنت‎ها در بین مردم تبدیل شده است.
وی خاطر نشان کرد: در حالی دیدار اقوام نزدیک به معدود دفعاتی در سال مرسوم شده است که تجدید دیدارها خود عاملی مهم در ایجاد و تقویت صمیمیت در میان افراد است.
 
دستگاههای فرهنگی پای کار بیایند
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد ادامه داد: تعدد رفت و آمدها و احیاء فرهنگ شب‌نشینی در گرو برگزاری مهمانی‎های ساده و به دور از تجمل‎گرایی است.
ترابی‌گودرزی عنوان کرد: عدم توانایی در برگزاری میهمانی‎های مجلل قطع ارتباط میان اقوام و آشنایان در میان اقشار ضعیف و کم‌درآمد را به دنبال داشته است.
وی تاکید کرد: از طرفی پای استفاده نادرست از وسایل ارتباط جمعی و فضاهای مجازی به مهمانی‎ها نیز کشیده شده است، به گونه‎‏ای که ارتباط کلامی افراد در میهمانی‏‎ها به چند دقیقه محدود شده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد با اشاره به ضرورت احیاء آداب و سنن گذشته تاکید کرد: نقش دستگاه‎های فرهنگی در این میان بیش از سایر دستگاه‎ها و نهادها است.
ترابی‌گودرزی اظهار کرد: در کنار دستگاه‎های فرهنگی نقش خانواده‎ها نیز در احیاء آداب و سنن قدیمی و فرهنگ‎سازی در این باره قابل‌توجه و غیر قابل انکار است.
 
ماهیت ضد فرهنگی در رسانهها
وی به نقش حداکثری رسانه‎های جمعی در احیاء آداب و سنن قدیمی اشاره و خاطرنشان کرد: این در حالی است که در رسانه ملی بر خلاف ماهیت فرهنگ‎سازی آن اسراف و ریخت و پاش ترویج می‎شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد تصریح کرد: رسانه ملی باید با نمایش فیلم‎ها و برنامه‎هایی با موضوعیت ساده‌زیستی و پرهیز از ریخت و پاش نقش خود را در احیاء آداب و سنن پسندیده گذشتگان به خوبی ایفا کند.
ترابی‌گودرزی یادآور شد: رسانه‎های جمعی همان‌گونه که در القاء باورهای درست در بین آحاد جامعه نقش دارند، می‏‎‏توانند به ترویج برخی باورها و فرهنگ‎های نادرست در بین مردم کمک کنند.
وی اظهار کرد: با توجه به بالا بودن جامعه آماری چند میلیون نفری رسانه‌ها خصوص تلویزیون پتانسیل بسیار خوبی برای ترویج فرهنگ‌های درست در بین جامعه و باز پرورانی سنت‌های گذشتگان وجود دارد.
منبع: فارس

دیدگاه‌ها  

#1 حمیدت 1395-02-12 10:45
به همه مواردی که باعث شده سنتهای شب نشینی و صله رحم کم رنگ شود بخوبی در مطلب فوق اشاره شده بجز یه مورد که الان خدمتتان عرض میکنم .....مسائل اقتصادی :میخوای دو کیلو میوه بذاری جلوی مهمانت ده یا پانزده هزارتومان باید خرج کنی .و یه شب نشینی ساده بین ده تا سی هزار خرج روی دست میزبان میذاره....خیلی ها ملاحظه طرف مقابل رو میکنن و شب نشینی نمی رون.کیه که الان ندونه اگه بخوای خانواده ای رو فقط برای شام یا نهار دعوت کنی باید بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خرج کنی .پس اقتصاد نقش محوری و اساسی در صله ارحام داره و نمیتوان به آن بی توجه بود.
نقل قول کردن
#2 محدثه خدایی 1395-09-20 15:29
من کامل نخوندم :oops: ;-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا