یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

تفاوت عمده شبکه‌های استانی صدا و سیما با شبکه‌های سراسری در نوع ماموریتی است که برای هر کدام تعریف شده است.
شبکه‌های سراسری متناسب با حوزه تخصصی خود، مخاطبانی از اقشار مختلف در سراسر کشور را پوشش می‌دهند.
ولی شبکه‌های استانی به نیازهای مخاطبان خود در حوزه جغرافیایی استان توجه دارند. طبیعی است در چنین شرایطی شبکه افلاک به دغدغه‌های لرستان برسد/ مسائل مهم شبکه‌های استانی پرداختن به موضوعات مورد علاقه ساکنان همان استان نظیر فرهنگ، آداب و سنن بومی و موسیقی و مفاخر و زبان و لهجه محلی باشد. در واقع شبکه‌های استانی، بازتاب‌دهنده دغدغه‌های ساکنان استان خود هستند.
شبکه‌های استانی صدا و سیما به طور کلی در مقایسه با شبکه‌های جهانی و ملی دارای مزیت‌های نسبی هستند که می‌تواند زمینه‌های توفیق هر چه بیش‌تر این شبکه‌ها را فراهم آورد.
یکی از این مزیت‌ها، اعتماد و تکیه مخاطبان بومی به این شبکه‌هاست؛ که شبکه افلاک توانسته است این موفقیت و توفیق را کسب کند. معمولاً مردم استان لرستان در درجه اول دوست دارند از مسائل مربوط به محل زندگی خود مطلع شوند و بازتابی از هنر، فرهنگ و زبان بومی خود از شبکه محلی خود ببینند و بشنوند؛ که خوشبختانه صداوسیمای لرستان به این مسائل توجه خاص دارد. یکی از برنامه‌هایی که در شبکه افلاک پخش می‌شود، برنامه "گل‌بارو" می‌باشد که توانسته است مخاطبان زیادی را جذب کند. رویکرد آموزشی همراه با سرگرمی، استفاده از موسیقی محلی، طراحی برنامه، استفاده از دو مجری در برنامه و ... از نقاط مثبت برنامه است.
 یکی از مجریان برنامه "مسعود بهرام‌نژاد" است. او صدایی گرم و خودمانی دارد. کسی است که می‌داند چگونه مخاطب را سرگرم کند و محیطی ایجاد کند که بر نشاط و لذت مخاطبان بیفزاید. از کسی تقلید نمی‌کند و سعی می‌کند ارتباط صمیمی، شفاف، ساده و روان با مخاطبان برقرار کند و توأم با ذوق و اجرایی هنرمندانه باشد.
"افشین چگنی" یکی دیگر از مجریان برنامه است که بازیگری را چاشنی اجرا کرده و همین باعث تنوع در برنامه شده است. گفت‌وگوی دو مجری برنامه اگر چه به خودی خود نقطه قوت برنامه است اما در مواردی که به پرگویی و پرحرفی کشیده می‌شود، به نقطه ضعف برنامه هم تبدیل می‌شود. موسیقی و "وُله‌های" میانی برنامه، هم‌ سنتی و هم مدرن است که می‌تواند افراد مختلفی را به سمت برنامه جذب کند.
از نقاط ضعف برنامه "مردانه" بودن آن است. چرا که اکثر مهمانان برنامه مرد می‌باشد و حضور زنان در برنامه بسیار کم‌رنگ می‌باشد. گل‌بارو می‌تواند در آینده به این موارد توجه بیش‌تری نماید:
- تکدی گری
- تأثیر لقمه حرام و حلال بر انسان-
- شناخت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی، سوغات، خوراک و ... لرستان
- جایگاه سینما، تئاتر، مطبوعات، ادبیات، تلویزیون و ... در استان و کشور
- گفت‌وگو با مفاخر
- و ...
شناخت آثار باستانی و میراث فرهنگی یک کشور، شناخت تمدن و تاریخ آن ملت است. استان لرستان از جمله استان‌هایی است که ریشه در ژرفای تاریخ دارد و از اصالت و اعتبار والایی برخوردار است. موقعیت جغرافیایی لرستان و قرار گرفتن خوزستان، کرمانشاهان، ایلام، همدان و اصفهان نیز عامل دیگری است که اهمیت این مرزوبوم افزوده است.
لرستان که خود از پایه‌گذاران تاریخ و تمدن بشری بوده است. دیدنی‌های فراوان دارد؛ که جا دارد شبکه افلاک و برنامه "گل‌بارو" توجه بیش‌تری به طبیعت زیبا و دل‌فریب آن بکند و مردم ایران را به سیر و سیاحت و دیدن مناظر بکر و زیبا دعوت کند.
«قُل سیروا فی الاَرضِ فَانظُروا کَیف بَدَاَ الخَلقَ ثُمُّ الله ینشی النشاة الخرة ان الله علی کل محمد حسین قاسمیشیء قدیر» سوره عنکبوت آیه 19.
بگو در زمین سیر و سیاحت کنید و ببینید که خدا چگونه آفرینش را آغاز کرد و سپس جهان آخرت را به وجود خواهد آورد، همانا که خدا بر همه چبز قادر و توانا است.

محمدحسین قاسمی/ کارشناس رسانه
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 عابد بابک بهاروند 1395-01-28 11:27
سلام
آقای قاسمی به نکات خوبی اشاره کرده اند از جمله عدم استفاده بیشتر از پتانسیل های موجود در استان و در برخی مواقع هم موضوعات بیشتر به حاشیه رانده میشوند و موضوع اصلی فراموش می شود به نظر میرسد بسیاری از برنامه های موسیقی تکراری باشند و بدعتی در موسیقی لرستان و ارائه به دوستداران سلایق مختلف ایجاد نشده باشد.
نقل قول کردن
#2 جناب خان 1395-01-28 12:19
عالی
نقل قول کردن
#3 رضا 1395-01-28 13:31
کاش در این شبکه برنامه ای مانند شب کوک ایجاد شود و از استعداد های درخشان موسیقی جوانان لر استفاده شود و بر پیشرفت موسیقی لر بیفزاید . ما فقط به چنتا خواننده قناعت نکنیم . افراد زیادی هستند که واقعا استادند. همچون همت علی و شوگر علی رضایی . همچون حشمت بازرگان و محمد باجلاوند .
نقل قول کردن
#4 حسین 1395-01-28 13:44
شبکه افلاک سر این ماجرا که از خیبر برای پخش زنده هر بازی 5میلیون خواسته اگه بخدا فیلم ارباب حلقه هارو هم بسازه از چشم من جوان دیگه افتاده... آخه برای هر بازی 5میلیون از خیبر خواستی؟ تیمی که با اتوبوس تردد میکنه تا اردبیل وبوشهر و مازندران حتی از جانب شبکه استانی هم حمایت نمیشه تو رو خدا اسم اینهارو نیآرید
نقل قول کردن
#5 محمد الماسیان 1395-01-28 14:15
این برنامه ها (شب سپید در سال گذشته و گل بارو) واقعا هیچ محتوایی نداشته اند و حیف بودجه که در این بخش صرف میشه.یک ساعت پخش زنده در اختیار دارن ولی هیچ کارآیی مثبتی ندارند و فقط به امور طنز می پردازند.چرا یه دوربین نمیارن سطح شهر و از مشکلات نامحدود شهر گزارش تهیه کنند و به گوش مسئول مربوط برسانند.....؟؟؟ ؟
نقل قول کردن
#6 امین 1395-01-28 15:56
سلام ای کاش میشدازآقای سیدنوری موسوی (مه مه جو)وآقای افشین چگنی باهم برنامه رواجراءکنند
نقل قول کردن
#7 حمیدت 1395-01-29 00:50
شبکه استانی افلاک در جریان سازی گوزن باغ وحش کاسیت ؛ماست به کیسه انداخت .
نقل قول کردن
#8 لرستانی 1395-01-29 10:33
مردم لرستان اگر هزاران نیکی داشته باشند خیلی پر رنگ این نیکی ها در اخبار سراسری پخش نمیشود اما اگر ایراد کوچکی پیداشود که طبیعی هم هست با ساز و سرنا بزرگ نمایی شده و در شبکه سراسری اساب مضحکه شدن این قوم بزرگ و فهیم و مهربان را برای سایر اقوام دیگر فرآهم میکند . نمونه آن هم داستان دروغین پرتاب سنگ به گوزن زرد باغ وحش .حالا هم خوب است که تکذیبیه ای به بیست و سی ارسال گردد
نقل قول کردن
#9 حاج مصطفی قلاوند اندیمشک 1395-03-06 15:30
احسنت و بارک الله بر عوامل دوستداشتنی برنامه مفرح گلبارو
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا