یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رسانه در تمام جوامع امروزی از مهم‌ترین کانال‌های انتقال و اشاعه فرهنگ محسوب می‌شوند. به عبارتی با توجه به گستردگی مرزهای جغرافیایی‌، یکی از مهم‌ترین وسایل برای انتقال و تبادل فرهنگ و داشته‌های یک منطقه به دیگر مناطق، را رسانه‌ها به عهده دارند.
در میان رسانه‌ها هم امروز رسانه‌های تصویری به علت جامعه هدف زیادی که دارند، فراگیرترین رسانه محسوب می‌شوند. رسانه‌های تصویری همچنین به عنوان بنگاه‌های بزرگ اطلاع‌رسانی در تمام جوامع بشری به شمار می‌روند و اگر این رسانه‌ها در راستای ترویج فرهنگ برنامه‌‌ای برای تمسخر قوم لر/ تخريب وجهه روستاييان استان در شبكه افلاك!درست آن منطقه قدم بردارند بزرگ‌ترین خدمات را برای آن دیار به ارمغان آورده‌اند و در نقطه مقابل هم اگر رسانه‌ها عملکرد مناسبی از خود به جای نگذارند ضربات جبران‌ناپذیری به لحاظ فرهنگی و اجتماعی به منطقه‌ی خود زده‌اند.
صدا و سیمای مرکز لرستان این روزها به عنوان فراگیرترین رسانه‌ی استانی که عمده‌ترین مخاطبان را در برابر خود می‌بیند متاسفانه جامعه هدف را گم کرده است و بیش‌تر به جای این که در راستای اعتلای فرهنگ لرستان و قوم لر قدم بردارد در ضربه زدن به این فرهنگ غنی و معرفی چهره بسیار بدی از قوم لر گوی سبقت را از تمام تخریب‌گران ربوده است.
برنامه‌ای که این روزها به عنوان «‌ایچه لرسونه» در شبکه افلاک لرستان پخش می‌شود در بخش نمایشی خود، مهم‌ترین اقدامات را در راستای تخریب قومیت لر بر عهده گرفته است و واکنش‌های کم و بیشی که طی یکی دو روز گذشته از سوی برخی دوستان و نزدیکان پایتخت‌نشین شده، گویای این مسئله است.
در یکی از آخرین برنامه‌های «ایچه لرسونه» و در قسمت نمایش این برنامه حرکات نامناسبي در راستای تخریب فرهنگ قوم لر به کار برده شد که هر ببیننده‌ی دلسوزی را دچار بهت و حیرت کرد. همان طور که همه می‌دانیم این روزها در سراسر کشور موج فرهنگی جلوگیری از ارسال جوک‌های قومیتی ایجاد شده است و حتی این مسئله به مجلس شورای اسلامی هم کشیده شده است، اما با توجه به این اقدامات مطلوب فرهنگی، متاسفانه دستگاه فرهنگی و فرهنگ‌ساز سیمای مرکز لرستان به شدت در حال تخریب و انفعال قومیتی است.
امروزه هر کسی به راحتی می‌داند و حتی دیده است که به بركت نظام مقدس جمهوري اسلامي در دوردست‌ترین روستاهای استان لرستان هم به لطف وجود سیستم برق و مخابرات، روستاییان از بهترین امکانات تصویری و مخابراتی از جمله تلویزیون موبایل برخوردارند، اما همان طور که گفته شد در یکی از آخرین برنامه‌های «ایچه لرسونه» و در قسمت نمایشی آن، روستاییان لرستان را مردمی معرفی کردند که به هیچ عنوان با تکنولوژیی به نام موبایل و حتی شارژر موبایل هم آشنایی ندارند و در گفتگوی محاوره‌ای که بین دو تن از کارکترهای این برنامه صورت گرفت، شارژر موبایل را به عنوان یک شیء عجیب و غریب به اعضای خانواده نشان می‌داد و خانواده روستایی با حالتی بسیار متعجب از همدیگر می‌پرسیدند که این شیء چیست و چه کارایی دارد؟!
 ناگفته نماند این حرکات با بیش‌ترین حالات تمسخر و تخریب صورت می‌گرفت که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد. واقعاً کیست که نداند امروزه حتی عشایر کوچ‌رو و غیر یک‌جا‌نشین نيز بعضاً از جديدترين مدل‌های گوشی موبایل استفاده می‌کنند. آیا گیرنده‌های ماهوراه‌ای در هيچ روستايي از لرستان وجود ندارد؟ اگر جواب مثبت است پس دیگر این سیاه بازی‌ها برای تمسخر و تحریب فرهنگ قوم لر به چه علت است؟ آیا شاد کردن و خندان مردم به هر قیمتی صحیح است؟
سوال بنده از تهیه‌کننده و دست‌اندركاران برنامه «ایچه لرسونه» این است که آيا واقعاً ایچه لرسونه؟ یعنی لرستان این‌ طوري است كه شما آن را ساخته‌ايد و نشان مي‌دهيد. آيا این‌جا لرستاني است که هیچ کس از روستاییانش خبر از موبایل و شارژر موبایل ندارند؟!
به هر صورت از مدیرکل صدا و سیمای مرکز لرستان انتظار جدی می‌رود با توجه به این که رسانه‌های تصویری در خط مقدم تبادل و اشاعه‌ی فرهنگی منطقه لرستان قرار دارد نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند و از تهیه‌کنندگان خوش‌فکر و نویسندگان امروزی‌تر و آشنا به مبادی اصولی سیما و تلویزیون استفاده کنند.
 م -  ر / خرم‌آباد
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 وبگرد 1394-05-28 09:23
سلام . ديشب به اتفاق همسرم اين برنامه را نگاه ميكرديم و چقدر احساس بدي داشتم كه جهت ايجاد لحظاتي شاد براي بينندگان ، شبكه افلاك اين استان را مردمي ساده لوح و فراتر از آن معرفي ميكند . و البته سال هاست ( بيش از بيست سال ) كه اين رويه دنبال مي شود . ناگفته نماند با اين برنامه ها بيشتر چهره خرم آباد مخدوش مي شود تا جائي كه اين گونه نمايش هاي كم مايه از طرف دوستان هم استاني مثل اليگودرز ، بروجرد و ... هم مورد تمسخر قرار ميگيرد ، چه رسد به ساير مردم عزيز كشورمان .
ما مردمي بسيار شريف ، فهيم و فرهيخه در جاي جاي كشور عزيزمان داريم ، ليكن نمي دانم سيماي لرستان چه اصراري در ساخت و معرفي چنين نمايش هاي فاقد ارزشي دارد .
بد نيست اگر سيماي لرستان در انجام كارهايشان تجديد نظر نمايند .
نقل قول کردن
#2 تیام 1394-05-28 09:38
نه سایه دارم و نه بر بیفکنندم و سزاست وگرنه بر درخت تر کسی تبر نمیزند...
نقل قول کردن
#3 احمدی 1394-05-28 09:40
جناب رضاپور عزیز از همان آغازین روزی که هنوز افلاک نشده بود چند انحصارطلب که نخواستند و هنوز هم نمی خواهند غیر از خودشان سر به تن کسی باشد. رسالتشان تخریب فرهنگ این خطه بود وهنوز هست ای کاش امکانش بود تا از منظر روانشناختی و جامعه شناختی انحرافات فرهنگی نقش این شبکه وتاثیر منفی اش بر فرهنگ رفتاری مردم خاصه قشر جوان و حاشیه نشین شهربررسی می شد تا اقایان متوجه شوند چه سهمی در پسرفت فرهنگ لرستان داشته اند.برادر عزیز وقتی فضا و میکرفون سی سال دردست چند نفر است چه توقعی دارید شما؟
ممنون از یافته که پس از این همه سال نسبت به این درد واکنش نشان داد
نقل قول کردن
#4 وبگرد 1394-05-28 09:41
با پوزش در ادامه عرايضم اين تذكر را كه احساس شخصي و قلبي بنده مي باشد و مدت هاست در سينه حبس شده را عنوان مي كنم .
اگر بيست و چهار ساعته به تماشاي برنامه هاي سيماي كردستان بنشيند و يا در مراسم شادي آن استان حضور داشته باشيد هيچگاه طنين موسيقي لري را نخواهيد شنيد .
ليكن نميدانم چه ضرورتي دارد هم در سيماي لرستان و هم در محافل شادي مثل عروسي ها از موسيقي كردي استفاده شود . ( هميت قومي چيز بدي نيست ) .
يافته جان از شفافيت سايت و اخبارتان نهايت تشكر را دارم .
نقل قول کردن
#5 ترکارانی 1394-05-28 10:07
با تشکر از آقای رضاپور و مطلب درست و بجایشان. من هم موافقم صداو سیمای لرستان فکر می کند دارد مردم را می خنداند. ولی نمی داند که دارد فرهنگ لرستان را تخریب و چهره بدی از آن نشام میدهد.
نقل قول کردن
#6 الف 1394-05-28 11:11
از ماست كه بر ماست .
نقل قول کردن
#7 سعید 1394-05-28 11:25
واقعا نمایش ضعيفيه. خودشونو سبک کردن . لرها شدن دلقک و لذت هم ميبرن . يادشون رفته یه زمانی خان بودن ....
نقل قول کردن
#8 بختیاری نژاد 1394-05-28 12:07
آقای رضاپور باسلام
تحلیل خوبی است و مزید بر علت شکل و شمایل آقای سید نوری موسوی(ممجو) در تقلیدی از صو آقا
نقل قول کردن
#9 امیر 1394-05-28 12:16
این نوع برنامه های نمایشی باید حداقل 20 ،30 سال پیش ساخته میشد که از مهاجرت روستا نشینان به شهرها جلوگیری کند.
نقل قول کردن
#10 حسین 1394-05-28 15:09
وقتی خودمون رحم نمیکنیم به خودمون دیگه انتظاری از فلان کارگردان آذری نمیره که به بزرگان لر توهین نکنه، اكثر مردم لرستان روستایی هستند و این نوع نمایشها بسیار تکراری و بی مزه است و دیگه یکنواخت شده و مخاطبی نداره
نقل قول کردن
#11 سعید 1394-05-28 15:38
جناب آقای رضا‌پور باسلام. لطفا با نظر‌های غیر کارشناسانه از کاه کوه نسازید. کدام تمسخر، آیا فضای مجازی زندگی همه مارا مختل نکرده است؟ شما اصل را رها کرده اید و فرع را دنبال میکنید. ما که خوشمان آمده است. دست بچه های جامالگه درد نکند و خدا قوت.
نقل قول کردن
#12 یک ببینده 1394-05-28 16:08
کاملا معلومه که نقدی که شما کردید بسیار مغرضانه بود ... برنامه ای که چندتا استان الان بینده آن هستن رو بخواهی به چالش بکشی... شما اصلا کی هستی ...
نقل قول کردن
#13 معلم 1394-05-28 16:30
سلام . کدوم برنامه طنز شبکه افلاک در راستای اعتلای فرهنگ لرستان بوده که "ایچه لرستونه" دومی باشد؟؟ برنامه هایی که بدون کارشناسی و تنها بر اساس سلیقه و دلقک بازی تهیه میشود بهتر از این نمیشود، اما مسولان صدا و سیما قطعا باید پاسخگوی این تخریب فرهنگی باشند ...
نقل قول کردن
#14 زهرا 1394-05-28 16:42
بنظرمن که سریال نمایشی جامالگه توانسته دراین فصل تابستان که بیننده کم هست و دربین این شبکه های ماهواره ای ک مردم راشدیدادرگیرخود کرده مخاطبان زیادی را جذب کند جای تقدیرازهنرمندان شبکه ی افلاک دارد..
من نمیفهمم چرابعضی از افراد همیشه نیمه ی خالی لیوان و میبینن بجای نقد کردن و ایراد گرفتن جنبه های مثبت و هم باید درنظرگرفت..شمام یگین که عوامل این گروه نمایشی قشرلر را به تمسخرگرفتن درصورتی که این نمایش بسیارآموزنده است که بازبان طنزمشکلات جامعه رانشان میدهند این سریال نمایشی همان گونه که ازاسمش پیداست طنزاست وقطعا هیچ گونه ایرادی برعوامل ودیت اندرکارانش واردنیست چون سریال طنننننننننننننز است..
نقل قول کردن
#15 مجید 1394-05-28 16:58
سلام
متاسفانه بسیاری از قضاوتهای ما احساسی هستند.گاهی باید خروجی ونتیجه رو دید نه.فرایند وفرم را.ایجاد جذابیت رسانه ای در دنیا به شدت رقابتی شده لابد اگر پایتخت در لرستان ساخته میشد یا جنابخان در خندوانه لری میگفت الان فریاد وا مصیبتای ما به آسکان میرفت. جناب آقای رضاپور بعد از مدتها یک کار خوب وحرفه ای از شبکه افلاک در حال پخش است لطفا آن را تخریف نکنیم
با سپاس :cry:
نقل قول کردن
#16 محمد راد 1394-05-28 17:45
احسنت.
نقل قول کردن
#17 همشهری 1394-05-28 17:50
متاسفانه ادبیات بی محتوا و حرکات نامناسب توسط بازیگران نمایش وجود دارد که موجب شرمندگي مردم این دیار میشود
نقل قول کردن
#18 سام 1394-05-28 21:23
سلام به سايت هميشه پيشرو يافته ممنون از مطلب بسيار جالب و كاربردي... اميد است مسئولان صدا و سيماي مركز لرستان خوب و با دقت اين مطلب را ببينند
نقل قول کردن
#19 رضا 1394-05-28 23:11
با سلام
بیان یک معضل در قالب طنز ایجاب میکند آن مساله به صورت اغراق آمیز بیان شود و هدف طنز بیان دردی از جامعه است
به نظر بنده اصلا همچنین تصوری که در این گفتار آقای رضا‌پور
بیان شده است به ذهن کسی متبادر نمیشود
هدف برنامه جامالگه بیان عدم وجود فرهنگ مناسب
در جامعه ما در برخورد با تکنولوژیهای جدید است
که متاسفانه این بی فرهنگی در کل جامعه ایران مشهود است
و روستاییان و لرها هم از این مقوله بیرون نیستند
نقل قول کردن
#20 شیراوند 1394-05-28 23:12
واقعا تاسف باره از سیمای لرستان فرهنگ غنی خودمونو مسخره کنیم.
نقل قول کردن
#21 ماندگار 1394-05-29 02:12
سلام بنده با نظر اقای رضاپور کاملا موافقم نمیدونم چرا سازندگان این برنامه ها نگاهی به دوروبر خود نمیکنند ایا واقعا مردم لرستان بخصوص خرم اباد طرز لباس پوشیدن ولهجه شان اینچنین است ایا برنامه هایی که در شبکه لرستان ساخته میشود خیلی تکراری وکلیشه ای نشده ساخت برنامه به چه قیمتی ...باید در ساخت برنامه در لرستان باید تامل ونواوری باشد وبه شعور وفهم مردم توهین نشود .با سپاس
نقل قول کردن
#22 رمضانی 1394-05-29 09:55
کاش این چند نفر خاص که هم کار بقول خودشان طنز می کنند .هم تهیه کننده همه برنامه های سیاسی اخلاقی اجتماعی فرهنکی و هم گزارشگری و هم خبرنگاری و....
اول قبول کنند بدون سانسور و انتخاب گزینشی درهمین سیمای خودشان نقد شوند.
و دوم قبول کنند سند رسانه به اسم کسی زده نشده و اخر عمری جایشان را به جوانان تحصیلکرده و کاربلد بدهند.
سومین حرف اینکه ایا اقایان حاضرند در تحلیلی محتوایی بفرمایند کارشان در این سال ها چه تنوعی داشته و چه تاثیری بر فرهنگ عامه مردم داشته است .
دستت درد نکنه یافته که یک تنه داری کار صدا و سیمای افلاک را انجام میدهی گزارش لحظه به لحظه اتان از بازی خیبر در تهران نشان داد که چه کسی کار بلد و مسول است و چه کسانی فقط بخود می اندیشند
نقل قول کردن
#23 حسین 1394-05-29 11:42
در یکی از دیالوگها گفتند (:من میخوام برم شهر جکوزی بخورم) خدمت این دوستانی که میگن چرا بیخود خُرده میگرید عرض کنم به نظرتون این دیالوگ زشت نیست ؟ خب چرا بخاطر چند لحظه شاد بودن خودمون رو فرهنگ مون رو نابود میکنیم، الان میزان باسوادی روستایی مون بالای 90درصده و همه شون فرهیخته هستند و این برنامه مستقیم به فرهنگ غنی روستاییها توهین میکنه
نقل قول کردن
#24 شهروند 1394-05-29 13:34
جانا سخن از زبان ما میگویی......
من از خواندم این مطلب بسیار لذت بردم و خدامکیلی دست تمامی عوامل سایت یافته را میبوسم که اینچنین تمامی دردهای استان را نقطه به نقطه بررسی میکنند
جای تاسف دارد که برخی از افراد از برنامه های اكثرا بی محتوای شبکه افلاک دفاع میکنند... واقعا خنداندن مردم به هر شکلی کار درستی است؟؟؟؟ اگر اینطور باشد که خیلی راحت با حرکات زننده ی دیگری هم میتوان برخی از مردم را خنداند. پشت هر نمایش یا ساخته تلویزیونی باید مفهوم و پیامی وجود داشته باشد که به درد جامعه بخورد نه اینکه با ساخته های بی محتوا، شان و فرهنگ غنی یک قوم را به تمسخر بگیریم.... واقعا تکرار مکررات در سیمای افلاک لرستان بیداد میکند ...
نقل قول کردن
#25 سجاد 1394-05-29 20:38
متاسفم انگار در کشور ما هیچ کس تحمل طنز رو نداره مهران مدیری هم دست رو هر شغلی میزاره حتی کفاشی همه اعتراض می کنند...من به عنوان یک پلدختری از شنیدن لهجه لری پلدختر(بالاگریو ه ای)بعد از مدتها در یک سریال افتخار می کنم و خوشحالم.لهجه لری پلدختری بسیار زیباست و اصل لری هست و مسخره شدن نداره...
نقل قول کردن
#26 صفورا 1394-05-29 21:00
با سلام .
واقعا یکی از معضلات فرهنگی استان لرستان عدم برخورد مناسب در حوزه فرهنگ است و متاسفانه سیمای افلاک بعنوان پیشرو در این عرصه در اختيار چند نفر خاص قرار دارد و خودشان مجری و تهیه کننده و بازيگر و حتی خوانندگان خاص را هم به این شبکه دعوت میکنند و از ده سال پیش تا الان فقط چهره چند نفر خاص را میتوان در شبکه افلاک دید و گویا این شبکه قحط الرجال و به عبارت بهتر قحط الهنرمند است. تشکر ویژه از مهدی رضاپور
نقل قول کردن
#27 لرستانی 1394-05-29 23:55
باسلام، بنده خیلی وقته دیگه این برنامه رو نگاه نمی کنم چون واقعا داریم خودمون رو مسخره می کنیم، دیگه چه انتظاری از دیگران داریم؟
نقل قول کردن
#28 حمید ترکشوند 1394-05-30 05:08
حالا زیاد سخت نگیرید هنر پیشه های ما که دانشگاه نرفته ان که از اصول بازیگری سر در بیارن . دارن تلاش میکنن که ما رو کمی بخندانن ولی خنداندن مردم کار سختیست. یادتون رفته از طنز مهران مدیری به نام اتاق عمل پزشکان چقدر انتقاد کردن. پس مدارا کنید
نقل قول کردن
#29 رضا 1394-05-31 20:23
سلام
یافته کاش مطالب شما در همه زمینه ها رویه ثابتی داشته باشد .
دوست داشتم در مقابل صحبتهای آقای رضا ساکی در برنامه شبکه یک که کشاورزان لر را بی منطق و بی اعصاب خطاب
کردند و خشک شدن آب کشکان را به گردن کشاورزان
عصبی و بی منطق انداختند نیز موضع میگرفتی
نه اینکه مطالب ایشان را با آب وتاب کار کنی
آقای ساکی یک نویسنده طنز است از کی تا به حالا
کارشناس آب و محیط زیست شده است که به خود حق نیدهد در رسانه ملی مردم لر را بی منطق خطاب میکند
..باری از زحمات یافته سپاسگزارم ولی امیدوارم انتقاد پذیر نیز باشد
نقل قول کردن
#30 سعید 1394-06-17 19:20
جناب آقای رضا پور بانظر شما کاملا مخالفم، چرا که این نمایش به صورت سریالی در حال پخش است و کاری که هنوز تمام نشده را نمیتوان ارزیابی کرد. اتفاقا تا حالا جامالگه خوب کار کرده ورود تکنولوژی به هر جامعه نیاز مند فرهنگ سازیست، گاه بدون مطالعه تکنولوژی وارد جامعه مشود و دردسر ساز، شارژر را ممکن است جلودار ها نشناسند اما اگر توجه بیشتری میکردین درهمان قسمت پسر بچه روستای شناخت کامل داشتند ، بحث مهاجرت های بی رویه روستانشینان یکی از مشکلات جامعه امروزی ماست، چرا که با از بین رفتن تولید و روی آوردن به جامعه شهری و مصرف گرایی بزرگ ترین ضربه را به اقتصاد میزند و به نظر من جامالگه حرف دل ما روستا نشینان است. روستا باید تقویت شود تا شهر نیز آباد گردد. سپاس از دست اندرکاران جامالگه که به این نکته توجه نمودن.
نقل قول کردن
#31 اسماعیل 1395-04-06 17:14
با سلام کلا برنامهای خوبی ندارند همش بی معنی
نقل قول کردن
#32 اسماعیل 1395-04-06 17:22
با سلام خیلی. متاسفم از این برنامه آبروی هر چه لر را بردند. کسی هم نیست ریس صدا وسیما را توجیح کنه قوم لر با اصالت ترین قوم جهان است ددیگه هیچ برنامه ای بلد نیستند درست کنند مجبورند متوسل بشن مسخره کردن خودشون
نقل قول کردن
#33 علی اکبر 1395-05-08 17:14
سلام .من مردم لر رو دوست دارم .من لر نیستم یک مازندرانی هستم اما مردم لرستان فوق العادن .ادمهایی با سطح هوش و استعداد یادگیری فوق العاده بالا در همه زمینه ها از جمله ریاضیات ،طب،شیمی و.....و در عین حال انسانهای بی آلایش و ساده زیست و خونگرم هستن .به معنی واقعی کلمه لرها فوق العاده هستن...این شبکه داره وجهه هموطنان مایه افتخار لر مارو تبدیل میکنه به مایه انزجار....هموطن ان لر عزیز دوستتان داریم همیشه پایینده باشید
نقل قول کردن
#34 بهداد 1395-06-26 07:49
کلا یک ساعت برنامه بزبان بومی دارند و آنرا نباید با طنز پر کنند.طنز مخربه و تا الان بدترین نتیجه رو برای ما به ارمغان آورده.
نقل قول کردن
#35 ترنم 1395-09-09 23:23
به خدا مزخرف ترین شبکه ای که تا حالا دیدم افلاک بوده و هست کلا برنامه هاش فقط مختص شهر خرم آباده انگار بجز خرم آباد شهر دیگه ای تو این استان نیست که نشون بدن همش شده خرم آباد و خرم آباد . خواهشا دیدگاهتون رو نسبت به پخش برنامه ها تغییر بدین و بدونین که تو این استان شهرهای زیادی هست که خیلی مطلب و گزارش میشه ازشون تحلیل کرد . این حرف خودم نبود بلکه درد و دل خیلیا بوده که نوشتم
نقل قول کردن
#36 لرباغیرت 1396-07-10 23:07
ایل واتبار حسنوند و بیرانوند همگی
پاپی و میر وبهاروند چه نوایی دارد

شرح ایل جودکی و ساکی وقائد رحمت
بخشش لر بزرگ نشنو ونمایی دارد

ایل دلفان و ودریکوند وقلاوند سخنی
وصف اوصاف لران صوت منایی دارد

سخن ازوصف لران شهد وشکر طعم دهان
این سخن در نظرم رنگ وحنایی دارد

خرم اباد وگریت زاغه وازنای دورود
از اتابک وکریم خان ردپایی دارد

نادر آن زاده شمشیر که مردان دلیر
همه دانند که چه جور و جفایی دارد

شیر مردان لر و پنجه آرش بنگر
نادر از دست لران زخم بلایی دارد

این غلو نیست کزین بیت سخن بشنیدی
این حقیقت بخدا سابقه هایی دارد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا