یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بر اساس اخبار نقل‌شده از استاندار لرستان و وزیر راه و شهرسازی، جاده ترانزیتی قدیم خرم آباد-پلدختر قابل‌بازسازی نیست و باید مسیر دیگری جایگزین شود. ضرورت اصلاح و بازسازی جاده خرم آباد - معمولان - پل‌دخترمتأسفانه باز پیمانکاران فرصت‌طلب در پی تخریب و زخمی کردن بخش دیگری از پیکره طبیعت و جنگل‌های بلوط زاگرس در لرستان هستند. چنانچه این خبر صحت داشته باشد باید شاهد نابودی بخش دیگری از پوشش جنگلی بلوط در مسیر جدید بود.
مسیر جدید خرم آباد- پلدختر با توجه به نوع سازند آن، بدون شک لغزش‌های دامنه‌ای مشابه آزادراه خرم-زال در پی خواهد داشت که هم به‌واسطه عملیات راه‌سازی و هم رانش زمین و هم جمعیت انبوهی که از این مسیر عبور خواهد کرد صدمات جدی به جنگل‌های بلوط و اکوسیستم این منطقه وارد می‌کند. علاوه بر پیامدهای مخرب زیست‌محیطی مسیر جدید، روستاهایی که دهه‌ها در کنار جاده قدیم قرار داشته و معیشت آن‌ها به این جاده متکی بوده با مشکلات اجتماعی متعددی مواجه خواهند شد. به مسئولین ارشد استان لرستان و وزارت راه و شهرسازی به‌طور اکید توصیه می‌شود که به عواقب اجتماعی و زیست‌محیطی این مسیر جدید فکر کنند و بجای نابودی و تخریب مناطقی دیگر به بهانه راه‌سازی توسط پیمانکاران فرصت‌طلب، تمرکز را بر روی ترمیم و اصلاح جاده ترانزیتی قدیم گذاشته و با حفر تونل در برخی از نقاط تلاقی این جاده با رودخانه کشکان آن را به یک مسیر ایمن در برابر طغیان این رودخانه تبدیل کنند.

دکتر محسن ارسلانی
اقلیم‌شناس و فعال محیط‌زیست

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1398-01-21 21:26
واقعا دیدگاه نویسنده در این مورد قابل تحسین است بروز این سیلاب ویرانگر نتیجه به توجهی به جنگلها و منابع طبیعی است
نقل قول کردن
#2 عبدالهی 1398-01-21 21:29
کاملا درست میفرمایید
ایجاد تونل و یا پل های مناسب و یا استفاده از مسیر های معلق بسیار بهتر و به صرفه تر از ساختن یه راه جدید هست
واقعا این مطالبه رو داشته باشید یافته عزیز
نقل قول کردن
#3 حسنوند 1398-01-21 23:49
واقعا بایدحتما فکرجاده جدید وبهتر این جاده باتوجه به کوهستانی بودنش خیلی خطرناک و خودجاده هم خیلی خراب شده وقابل استفاده نیست .متشکرم
نقل قول کردن
#4 حجاریان 1398-01-22 11:49
احسنت درود بر شما که دلسوزانه پیگیر هستید امیدوارم با مشارکت فعالان محیط زیست مانع تخریب جنگلهای زاگرس شویم باید مسیری انتخاب شود که به طبیعت آسیب نزند
نقل قول کردن
#5 حسنا 1398-01-22 14:06
جاده قدیم خرم آباد پلدختر یک جاده پرپیچ وخم وخطرناک بودکه همیشه به جاده مرگ معروف بودوخیلی هاقربانی شدندوخیلی ازجوانان دراین مسیرپرپرشدندودر ضمن یک طرف این جاده رودخانه وحشی کشکان و یه طرف دیگرش کوه و با وجود سیلاب ویرانگردیگرچراب ازسازی شودکه خسارت به دنبال داشته باشدودرهنگام بروزفاجعه هم راههای دسترسی مسدودباشد.بهترا ست که باتدبیروآینده نگری راه جدید و ایمنی را احداث کنند.
نقل قول کردن
#6 اکبر-ظ 1398-01-22 15:44
اقای دکتر جان مردم مهمتر است .اتفاقا جاده خرم اباد -پلدختر می بایست عوض شود عرض جاده خیلی کم و پهن کردن ان اصلا به صرفه نیست .احتمالا نظر شما در خصوص راه اهن خرم اباد و انتقال اب از خلیج فارس و دریای خز به فلات ایران همین است . پس بهتر است مردم تو تصادفات و یا از خشکسالی و تشنگی بمیرند.
نقل قول کردن
#7 فیروز دریکوند 1398-01-22 21:46
. جاده جدیدی که مطرح هست در کنار همون جاده احداث خواهد شد .‌مگه میشه راه ارتباطی این همه روستا رو قطع کرد.جاده جدید با اختلاف سطح چند ماری از رودخانه و حذف نقاط گلوگاهی خطرناک مثل تنگ تیر و ..... مدنظره
نقل قول کردن
#8 عبدالهی 1398-01-23 03:06
به نقل از فیروز دریکوند:
. جاده جدیدی که مطرح هست در کنار همون جاده احداث خواهد شد .‌مگه میشه راه ارتباطی این همه روستا رو قطع کرد.جاده جدید با اختلاف سطح چند ماری از رودخانه و حذف نقاط گلوگاهی خطرناک مثل تنگ تیر و ..... مدنظره

امیدواریم مجموعه محترم وزارت راه حتما اینگونه طرحی داشته باشند.جان و دسترسی مردم بسیار مهم هست و نباید به بهانه جنگل و کوه کوتاهی کرد.اما میتوان در کنار جاده درخت کاری هم کرد که مشکل زیستی هم نباشد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا