یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دکتر محسن بهاروند معاون حقوقی سابق وزارت امور خارجه در جمهوری اسلامی نوشت:

محسن بهاروند - يافته- امور خارجهمسئله آب هيرمند داراي ابعاد مختلفي است که بنده فقط چند سرفصل آن را مي‌گويم.

 1.همه حکومت‌هاي ايران از زمان قاجاريه که هرات از ايران جدا شد تا همين امروز به سيستان و بلوچستان بدهکار هستند. اگر تاريخ را بخوانيم خواهيم دانست که بخشي از رود هيرمند متعلق به ايران بود و با جدايي هرات از ايران اين موضوع مهم از دست رفت و حکميت مک ماهان انگليسي هم متأسفانه باعث اختلاف شد از همان روز تا کنون مشکل آب سيستان و بلوچستان و طبيعت هامونها شروع شد.

 2. آب هيرمند بخش کوچکي از تامين آب سيستان است. هيچ دولتي از قاجاريه تا کنون برنامه عملي و مؤثري براي حل ريشه‌اي مسئله آب اين سرزمين زر خيز و اين مردم دوست داشتني انجام نداده است. وزارت نيرو در سال‌هاي اخير طرح بسيار خوبي نوشته است ولي بر روي کاغذ باقي مانده است‌.

 3. بنده بعنوان معاون سابق وزارت امور خارجه که بخشي از وظايفم مسائل مرزهاي کشور بود بارها از راه زميني به مرزهاي مشترک و به افغانستان مسافرت کردم. متوجه شده بودم مردم افغانستان مردمي نجيب و دوست داشتني هستند ولي تقريبا همه دولت‌ها در افغانستان نسبت به ايران مواضع غير دوستانه داشتند و سياست حسن همجواري را رعايت نمي‌کردند. اشرف غني از همه بدتر بود. همو او بود که در افتتاح بند کمال خان ادعاهاي احمقانه‌اي کرد و آب در برابر نفت را مطرح کرد و گفت کاري بکنيم که مشهد قريه‌اي از توابع هرات باشد. انسان هرچه حقيرتر ادعا و گزاف گويي بزرگتر.

 4. آقاي رئيس‌جمهور و جناب وزير امور خارجه به درستي بر حق ايران بر آب هيرمند تأکيد کرده‌اند. ما هرات را داده‌ايم ولي از ابتدا و در همان زمان حق خود بر هيرمند را نبخشيديم. اما بايد دانست که تلاش وزارت امور خارجه نبايد باعث شود که وزارت خانه تخصصي يعني وزارت نيرو پشت وزارت امور خارجه مخفي شود و از وظيفه اصلي خود که تامين آب سيستان از هر روش ممکن است شانه خالي کند. هيرمند نهايتا بتواند 10 درصد آب مورد نياز را تامين نمايد.

 5. طالبان گروهي بدوي است که تجربه حکومت‌داري و سواد بين‌المللي آن در پايين‌ترين حد ممکن قرار دارد. اين گروه بخاطر جبران عدم مشروعيت خود سعي مي‌کند مواضع تند ملي گرايانه بگيرد تا توجه مردم افغانستان را بخود جلب کند. ولي اين گروه شعور درک مناسبات مرزي و همسايگي را ندارد. ايران همواره از اقوام بدوي بخاطر دست کم گرفتن آنها لطمه ديده است. بايد با اين گروه بسيار جدي برخورد کرد و آنها را دست کم نگرفت‌.

 6. طبق موافقتنامه هيرمند 1351 افغانستان حق ندارد اقداماتي انجام دهد که باعث کاهش سهم ايران از آب هيرمند شود. سدهاي متعدد در افغانستان که توسط ترکيه و هند ساخته شده است درست همان اقدامي است که نبايد انجام مي‌شد. ترکيه در شمال غرب با سد سازي آب رود ارس را کاهش داد و آذربايجان را در مضيقه آب خواهد گذاشت و در شرق با کمک به افغانستان سيستان را دچار مشکل نمود. اين سد سازي‌ها بر روي سرشاخه‌هاي رودخانه هريرود هم ادامه دارد و بزودي شاهد کمياب شدن آب در شمال شرق کشور هم خواهيم بود.

 7. دولت افغانستان هر چه که باشد بايد شرم کند که ايران با همه کمبودهاي خود آب و نان چندين ميليون افغان را تامين مي‌کند. اما بحث مهاجرين يک موضوع انساني است نمي‌توان به انسانهاي بيگناه بخاطر رفتار دولت‌هاي بي‌مسئوليت افغانستان فشار وارد کرد.

8-بايد به دولت‌هاي افغانستان براي حقابه فشار آورد. اين فشار بايد در جهت نهادينه کردن حقابه ايران باشد. يعني کميته مشترک آب طبق توافق هيرمند تشکيل شود. جلسات منظم برگزار شود و دستگاه‌هاي اندازه گيري بر روي هيرمند تا سرچشمه آن نصب شود و هر سال محاسبات مهندسي انجام شود.

 9. اما اين کافي نيست‌. آب سيستان بايد تامين شود. آب شرب، صنعت و کشاورزي بايد تفکيک شود. از آب دريا بايد استفاده شود‌. سرمايه‌گذاري خارجي جذب شود.

 10. بايد در سرزمين‌هاي مرزي منافع مشترک براي ايران و افغانستان تعريف شود. طرح‌هاي درآمد‌زا براي دو طرف تامين شود. بايد براي افغانستان از ورود آب هيرمند به پايين دست منافعي تعريف نمود.

 11. در مورد آب کار فرهنگي بايد صورت گيرد. هم در رابطه با مردم ايران براي صرفه جويي بيشتر و هم در رابطه با مردم افغانستان، شخصيت‌هاي فرهنگي، افراد ذينفوذ، افکار عمومي افغانستان حتي پناهجويان افغان بايد توجيه شوند که مسئله آب زياده خواهي ايران از افغانستان نيست بلکه مسئله‌اي مشترک و براي احياي اکوسيستم و طبيعت مشترک دو کشور است.

دیدگاه‌ها  

#1 حاج میرزا 1402-03-05 21:21
اتفاقا مردم افغانستان بیشتر از حکومت افغانستان در قضیه حق آبه هیرمند از ایران طلب کار هستند تحرکات همین چند روز آنها را ببینید چقدر توهین کردند شهادت مرزبابان در مرز پاکستان توسط اشرار طالبان را جدی بگیریم در صورت بروز جنگ حتما پاکستان در کنار طالبان خواهد بود ولی خود ما هم خروج آب به عراق را مسدود کردیم ترکیه چندین سال است ورود آب را به ایران مسدود کرده و بزرگترین دشمن ایران در حال حاضر ترکیه است که جمهوری آذربایجان را تحریک می کند بر علیه ایران ترکیه یک سیاست مخرب دراز مدت برای ایران را دنبال می کند که انسداد آب یکی از محورهای این سیاست است تمام مرز مشترک با ایران را دیوار کشی کرده و همه شواهد حاکی از برنامه مخرب ترکیه است که آخرین حلقه این سیاست حمله مستقیم نظامی است و صحبت از تشکیل جهان ترک می کند که دقیقا هدف آن قطع ارتباط ایران با آسیا میانه و قفقاز است بهر حال کشوری که تحریم شود همه همسایگان برای ضایع کردن حقوق آن نقشه می کشند حتی اگر گروه تروریستی طالبان باشد
نقل قول کردن
#2 خرم آبادي 1402-03-06 00:05
والا مهربوني هم حدي داره براي اينكه اين دولت طالبان رو تحت فشار بگذاريم مجبوريم بگيم حداقل آب اين 10 ميليون اتباع افغانستاني كه سالهاست در ايران زندگي ميكنن رو خودش تأمين كنه و حتي شده بصورت آب معدني بفرسته مگه ميشه اونها در ايران مشكل بي آبي نداشته باشن بعد مردم خراسان و سيستان ايران از تشنگي تلف شن مماشات و مدارا حدي داره
نقل قول کردن
#3 فریاد 1402-03-06 05:19
استاد حالا راهکار چیست .بقول شما یک حکومت که با قوانین بین المللی آگاهی ندارد با ملتی بدوی راه حل چیست.بنظر بنده بجای شعارهای پوشالی ده تا هواپیما در عرض کمتر 5 ساعت می تونن تمام سدها و زیرساختهای افغانستانو دودکنن بفرستن هوا .سپس 6 یا 7 میلیون افغانی به کشورشون برگردونده بشن
نقل قول کردن
#4 اکبر-ظ 1402-03-06 07:36
چرا باید کشور ما پذیرای میلیونها افغانی باشد.
نقل قول کردن
#5 شهروند 1402-03-06 08:12
بانظر اکبر.ظ موافقم واقعا با این همه جنایت که انجام میدن چه تعهدی در مقابلشون داریم.........ج ای سواله اگه کسی میتونه پاسخ بده لطفا؟؟؟؟
نقل قول کردن
#6 بی طرف 1402-03-06 16:09
به نقل از اکبر-ظ:
چرا باید کشور ما پذیرای میلیونها افغانی باشد.
حالا جناب چکار کردند برای مهاجران؟ نه میتونن خانه بخرند نه رانندگی یاد بگیرند و نه حساب بانوی داشته باشند و ماهانه هم باید به فرمانداری ها بروند و پول پرداخت کنند اینها به علاوه تحقیرها و توهینات است و اینم بدونید شیعیان افغانستان که فارس زبان هستند میان ایران وگرنه پشتوها میرن پاکستان اینها باهم فرق دارند
نقل قول کردن
#7 بی طرف 1402-03-06 16:11
به نقل از شهروند:
بانظر اکبر.ظ موافقم واقعا با این همه جنایت که انجام میدن چه تعهدی در مقابلشون داریم.........جای سواله اگه کسی میتونه پاسخ بده لطفا؟؟؟؟
سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی سالانه به ایران بابت اجازه ورود مهاجران افغانی پول می‌دهد اگر سرچ کنید متوجه می‌شوید و خود پناهجویان هم کار می‌کنند و تمام مدارک شناسایی اونها زیر نظر فرمانداری هاست و باید مبلغی را ماهانه و سالانه پرداخت کنند
نقل قول کردن
#8 بی طرف 1402-03-06 16:13
افغانستان هیچ نفتی ندارد و یکبارم کارشناسی ازشون اومد تو شبکه خبر گفت در قبال آب به ما مقداری نفت برای تامین سوخت بدهید افغانستان به دریا هیچ راهی ندارد و فقیرترین کشور دنیاست و بین افغانستان تا خود اصفهان و تهران و یزد هیچ مانع طبیعی وجود ندارد و دشت است لذا ایران باید همیشه مواظب باشد از طرفی رشد جمعیت در بلوچستان خیلی بالاست جمعيت کنترل شود و آبش هم از طریق دریای عمان و چابهار تامین شود
نقل قول کردن
#9 بی‌طرف 1402-03-06 16:14
ایکاش مردم ما قدری ارزش نعمت آب لرستان را می‌دانستند خدا تمام نعمت هایش را در حق مردم لرستان تکمیل کرده ولی به علت کم سوادی و تنبلی و نبود تکنولوژی بلد نیستیم ازشان استفاده کنیم
نقل قول کردن
#10 بی‌طرف 1402-03-07 19:17
به نقل از بی طرف:
به نقل از اکبر-ظ:
چرا باید کشور ما پذیرای میلیونها افغانی باشد.
حالا جناب چکار کردند برای مهاجران؟ نه میتونن خانه بخرند نه رانندگی یاد بگیرند و نه حساب بانوی داشته باشند و ماهانه هم باید به فرمانداری ها بروند و پول پرداخت کنند اینها به علاوه تحقیرها و توهینات است و اینم بدونید شیعیان افغانستان که فارس زبان هستند میان ایران وگرنه پشتوها میرن پاکستان اینها باهم فرق دارند
حساب بانکی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا