یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر کل هواشناسی لرستان از شروع بارش‌های مؤثر در نیمه دوم آبان ماه خبر داد.
به گزارش یافته، بهروز مرادپور روز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ در جلسه‌ی دیسکاشن مرکز پیش‌بینی گفت: امسال وارد فاز ال نینو می‌شویم بنابراین انتظار داریم بارش‌ها در کشور و استان لرستان نرمال یا بیشتر از حد نرمال باشد.
مرادپور در ادامه گفت: ال نینو و لانینو دو پدیده‌ای اقلیمی هستند كه در نواحی استوایی اقیانوس آرام رخ می‌دهد و بیست هزار كیلومتر با ما فاصله دارد.
وی افزود: گرم شدن دوره‌ای آب‌های استوایی اقیانوس آرام را ال نینو مینامند و آثار مستقیم این پدیده در كشور‌های فیلیپین، استرالیا، اندونزی، چین، روسیه و آفریقای جنوبی مشاهده می‌شود.
مدیرکل هواشناسی تصریح كرد: ال نینو باعث گرم شدن زمین نمی‌شود قبل از تغییر اقلیم نیز این پدیده وجود داشته است. وقتی دما در نقاط استوایی اقیانوس آرام افزایش می‌یابد ال نینو و زمانی که دمای سطح آب كاهش می‌یابد نیز پدیده دیگری به نام لانینا رخ می‌دهد. وقتی لانینا رخ می‌دهد بارش‌ها در ایران به حد نرمال یا پایین‌تر از نرمال می‌رسد و امسال وارد فاز ال نینو می‌شویم بنابراین انتظار داریم كه بارش‌ها در ایران نرمال یا بیشتر از حد نرمال باشد.
ایشان در پایان گفت، پیش‌بینی بارش‌ها فقط بر اساس ال نینو نیست و عوامل دیگری نیز در این حوزه تأثیر‌گذار هستند و ال نینو می‌تواند یكی از فاكتور‌ها برای پیش‌بینی هوا در طول چند ماه باشد اما قطعاً تنها فاكتور پیش‌بینی نیست و عوامل بسیاری در این خصوص مؤثر هستند، بیشترین تأثیر ال نینو بر مجاورت مناطق رخداد این پدیده هست و تأثیر بسیار كمی بر ایران دارد. ضمنا امسال به خاطر افزایش دمایی كه در نیمه مهر ماه و آبان ماه داریم احتمال زیاد برف كمتری خواهیم داشت و بیشتر بارش‌ها بشکل مایع خواهد بود كه ممكن است باعث سیلابی شدن مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر شود که انتظار می‌رود مجموعه‌ی مدیریت بحران استان تدابیر لازم برای پیشگیری از خسارات احتمالی را مد نظر قرار دهند.



دیدگاه‌ها  

#1 لرستانی 1402-07-23 08:59
چه فایده لرستان که سد بزرگی برای ذخیره آب نداره الان سالهاست سدهای کوچک مخملکوه و زیبامحمد و چولهول درست نشدند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا