یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با برگزاری مزایده جذب مشارکت مردمی در مرمت و احیای بناهای تاریخی از سوی صندوق توسعه و احیا، سرمایه‌گذاران هفت بنای تاریخی مشخص از جمله کاروانسرای گوشه در روستای گوشه خرم آباد لرستان و بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبارات بخش خصوصی جذب شد.
به گزارش یافته ، با برگزاری مزایده جذب مشارکت مردمی در مرمت و احیای بناهای تاریخی از سوی صندوق توسعه و احیا، سرمایه‌گذاران هفت بنای تاریخی مشخص و بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبارات بخش خصوصی جذب شد.
هفت بنایی که در مزایده امروز برای واگذاری در مدت معین به سرمایه‌گذاران مردمی مشخص شدند شامل خانه معبودی در تبریز، حمام اوچ دکان و خانه وهاب‌زاده در اردبیل، قسمتی از محوطه کوه آتشگاه در اصفهان، خانه عطروش در شیراز، کاروانسرای گوشه در روستای گوشه لرستان و خانه شفاهی آمل بود.
جذب مشارکت مردمی در احیای خانه‌های تاریخی، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که بر عهده صندوق توسعه و احیا گذاشته شده است.

شایان ذکر است کاروانسرای گوشه در روستای گوشه خرم‌آباد- جاده کمربندی مربوط به دوران صفویه می باشد، تعمیراتی نیز در دوره قاجار در آن انجام گرفته است.این کاروانسرا از نوع دو ایوانی به ابعاد 32.8*41.5متر است. ورودی کاروانسرا در ضلع جنوبی بوده که بعد از طی راهرویی به طول شش متر به حیاط مرکزی کاروانسرا وارد می شویم. در ضلع شمالی کاروانسرا اصطبل سراسری به طول 39.5 و عرض 2.7متر قرار دارد. سقف همه ی اتاق ها از آجر است در حالی که سقف ایوان های ورودی حجره ها گاهاً از سنگ است. این کاروانسرا دارای 18 اتاق در ابعاد مختلف و یک شبستان در ضلع شرقی می باشد. در گوشه جنوب غربی حیاط کاروانسرا پلکانی از سنگ و گچ جهت دسترسی به پشت بام وجود دارد. در این کاروانسرا از مصالح سنگ و گچ جهت بدنه‏ها و از آجر برای تاق‏ها و سقف‏ها استفاده شده است.

 

منبع کمکی: روابط عمومی صندوق توسعه و احیا

دیدگاه‌ها  

#1 خرم‌آبادی 1402-12-24 18:58
دمشون گرم
بازم غیرت بخش خصوصی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا