یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اداره کل بهزیستی لرستان در خصوص انتشار فیلمی قدیمی موسوم به سالمند‌آزاری بیانیه‌ای صادر کرد.
به گزارش یافته، روابط عمومی و پایگاه اطلاع‌رسانی بهزیستی لرستان در بیانیه‌ای اعلام کرد:
نظر به انتشار تصاویری قدیمی حاکی از سالمند‌آزاری در سال ۱۳۹۹ به منظور اقناع، تبیین و تنویر افکار عمومی همچنین در جهت حفظ و رعایت کرامت انسانی و امنیت جانی جمعیت هدف بهزیستی، به استحضار می‌رساند این فیلم مربوط به سال 1399 در مرکز نگهداری سالمندان امام علی (ع) شهرستان بروجرد بوده که مجدداً در جهت تشویش اذهان عمومی و خدشه دار کردن وجهه و خدمات سازمان بهزیستی منتشر شده است. بنابراین لازم است اقدامات صورت گرفته در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ جهت اطلاع عموم ارائه گردد.
سالمندآزاری در سال ۱۳۹۹ رخ داده و در همان سال در دادگستری شهرستان بروجرد تشکیل پرونده کیفری داده شد و ضارب به ۲۴ ضربه شلاق محکوم و اجرای حکم گردید که به دلیل رعایت کرامت انسانی از بیان نام ضارب معذور هستیم.
در کمیسیون نظارت اداره کل بهزیستی استان لرستان نیز مطرح شد تا تصمیم قانونی مطابق با دستورالعمل تأسیس نظارت و اداره مراکز تحت نظارت تشکیل شود که در سال ۱۴۰۰ مرکز نگهداری از سالمندان امام علی (ع) تعطیل شد.
این رای توسط کمیسیون عالی نظارت سازمان بهزیستی کشور تائید و باستناد نامه شماره ۱۰۴۲۶/۱۴۰۰/۹۳۵ مورخ ۲۹/۷/۱۴۰۰ مبنی بر تعطیلی مرکز به صاحب امتیاز ابلاغ و مقیمان به مؤسسه خیریه سالمندان صدیق شهرستان خرم آباد منتقل شدند.
 
🔻اقدامات اساسی در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰
به محض اطلاع شفاهی از بروز حادثه در مراحل اولیه و تنها بر اساس شنیده‌ها مبنی بر اینکه در این مرکز سالمند‌آزاری شده است از طریق مدیریت و کارشناسان بهزیستی شهرستان بروجرد، مدیریت و کارشناسان بهزیستی استان لرستان این مسأله پیگیری و با شکایت از عاملین و همچنین ورود رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ف. ا. ش شهرستان بروجرد ( باستناد نامه اجرای دستور قضایی به شماره ۳۴۵۲/۱۴/۱۵/۴۶۵۴ مورخ ۱۳۹۹/۷/۱۳ پیگیری و باستناد شماره کلاسه ۹۹۰۹۹۸۶۶۲۲۰۰۰۵۸۹ مورخ ۱۳۹۹/۷/۲۴ ( پیوست ) و همچنین شماره پرونده ۹۹۰۹۹۸۶۶۲۲۰۰۰۵۸۹ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۰ ( پیوست ) و گزارش پزشکی قانونی شهرستان بروجرد مبنی بر عدم وجود اثر (پیوست) و حکم تبرئه یکی از اعضاء هیأت مدیره مرکز به عنوان نماینده در دادگستری کل استان لرستان و دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بروجرد، این مشکل پیگیری و برای خاطیان سالمند‌آزاری منتج به صدور رای محکومت ضارب به نام ع. س پیوست رای دادگاه (و اخراج دو نفر از پرستاران مرکز ) به تحمل ۳۰ ضربه شلاق و رای تجدی نظر با احتساب حبس، تخفیف به ۲۴ ضربه شلاق با استناد اجرای احکام به شماره اشاره شده و پیوست به همراه ۳ روز بازداشت و همچنین اخراج تصویر بردار و همکار‌ایشان تذکر به مرکز ابلاغ شد که از استخدام این دسته افراد شدیداً جلوگیری شود. صدور احکام اشاره شده و برخورد‌های قضایی بلافاصله بعد از وقوع حادثه سالمند‌آزاری اجرایی شد.
موضوعی که قابل ذکر است اینکه از چهار ویدیوی انتشار یافته یکی از ویدیو‌ها بعد از ارجاع پرونده به دادگستری شهرستان بروجرد در دسترس مدیریت بهزیستی استان قرار می‌گیرد که شدت و حدت سه ویدیوی دیگری که در روز شنبه مورخ ۱۴۰۰/۷/۲۴ منتشر شده را نداشت. در آن زمان یعنی سال ۱۳۹۹ نظر به وجود مقیمان، اقدامی برای تعطیلی مرکز صورت نگرفت ولی تذکرات لازم و شدید داده شد که منتظر نتایج نهاد بالادستی و قضایی در صدور احکام مربوط به هیأت مدیره و خاطیان بودیم.
با مداخله مدیریت محترم استان و شهرستان و همچنین تحت هیأت نظارتی اعزامی استان موضوع مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه اثری از ضرب و جرح مشاهده نشد و اینکه خاطیان از کارکنان اداره کل بهزیستی استان نبوده بلکه از کارکنان مرکز غیر دولتی و خصوصی سالمندان امام علی (ع) بود، در این موارد از طریق دادگستری شهرستان پیگیری‌ها ادامه یافت و موارد تکریم ارباب رجوع و کرامت انسانی و تذکر از طریق مدیریت استان به مؤسس ابلاغ شد تا از تکرار این گونه حوادث به طور جد جلوگیری شود.
در این دوره زمانی از مرکز مورد نظر به دفعات بازرسی و نظارت شد که بر اساس دستورالعمل ابلاغی نگهداری سالمندان خارج از کنترل نبوده است و اشکالات دستورالعملی به مسئول فنی تحت عنوان تذکر مطابق با دستورالعمل کمیسیون ماده ۲۶ مرکز، ابلاغ و زمان اصلاح تعیین شد.
این مرکز تحت کنترل بوده و مورد نظارت نهاد‌های خارج از اداره کل از جمله استانداری و فرمانداری شهرستان است.

دیدگاه‌ها  

#1 خرم‌آبادی 1402-09-11 09:55
این فیلم قدیمی و مال سال ۱۳۹۸ است برخی پیج ها بیکارند و هی فیلم تکراری نشر میدهند هرچند رفتارشان با آن سالمندان اصلا انسانی و اخلاقی نیست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا