یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم‌آباد ضمن عرض تسلیت به مناسبت آغاز محرم و شروع مراسم سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) گفت: در ایام محرم در محل‌های برگزاری مراسم برای پوشش ایمنی محل، خودروهای آتش‌نشانی مستقر می‌شود و تمام ایستگاه‌ها در دهه اول محرم در حالت آماده‌باش کامل است.
به گزارش یافته، محمد میرزایی مقدم، با اشاره به اقدامات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم‌آباد پیرامون ایمنی محل‌های برگزاری مراسم ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) در ایام ماه محرم اظهار کرد: این سازمان براساس روال و وظیفه همچون سال‌های گذشته پوشش ایمنی مراسم ایام محرم را برعهده دارد.
سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم‌آباد با اشاره به بازدید ایمنی از حسینیه ها و تکایا تصریح کرد: پس از بازدید از محل و تهیه چک لیست، درصورتی‌که مکان برگزاری مراسم نیاز به اصلاح یا انجام اقدامات و افزایش ضریب ایمنی داشته باشد، به متولی برگزاری مراسم ابلاغ خواهد شد.
وی ادامه داد: در ایام محرم هر شب، محل‌های برگزاری مراسم عزاداری، ایستگاه‌های صلواتی و مساجد توسط همکاران در ایستگاه‌های هشت گانه بازدید می‌شود.
میرزایی مقدم تاکید کرد: در صورتی‌که متولیان برگزاری مراسم‌های مذهبی در این ایام تذکری از سازمان آتش‌نشانی دریافت کنند، اما به این تذکرات بی‌توجهی و برای اصلاح اقدامی نکنند، سازمان گزارش لازم در این خصوص را برای حفظ ایمنی عزاداران حسینی به مراجع ذی‌ربط خواهد داد تا تصمیم‌گیری‌های لازم در مورد محل مورد نظر را داشته باشند.
وی با بیان اینکه این سازمان مانند سال‌های گذشته همکاری لازم برای برگزاری مراسم اباعبدالله‌الحسین (ع) با هیئت‌های مذهبی را خواهد داشت، گفت: در صورت نیاز مساجد یا حسینه‌ها به کپسول آتش‌نشانی برای تأمین ایمنی عزاداران حسینی، به‌صورت امانت در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.
میرزایی مقدم خاطرنشان کرد: در محل‌های شاخص برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله (ع)، برای پوشش ایمنی محل، خودروهای آتش‌نشانی مستقر می‌شود و تمام ایستگاه‌های آتش‌نشانی در دهه نخست این ایام در حالت آماده‌باش کامل است.
وی اضافه کرد: در این ایام هیئت‌های برگزاری‌کننده مراسم باید از ایمنی سیم‌کشی و محل ورود و خروج عزاداران اطمینان لازم را کسب و در ایستگاه‌های صلواتی و آشپزخانه‌های هیئت‌ها استانداردها و نکات ایمنی را رعایت کنند.
میرزایی مقدم در پايان نكات ايمني ذيل را ياد آور شد:
* در فضاهاي تجمعي پرتراكم مانند زيارتگاه‌ها، مساجد، حسينيه‌ها، و تكايا به ازاي ۵۰ تا ۳۰۰ نفر دو راه خروج، از ۳۰۱ تا ۱۰۰۰ نفر سه خروجي و بيشتر از ۱۰۰۰ نفر چهار خروجي دور از هم كه همواره باز و بدون هر گونه مانع باشند لازم و ضروري است.
 
* برای افراد سالخورده و اطفال و بانوان حتماً باید مکانی در نزدیک‌ترین نقطه به خروج بی‌خطر پیش‌بینی شود. ضروری است جهت بازشوی درب‌های خروج از نقطه اسکان تا معبر اصلی در جهت خروج باشد.
 
* در مواقعی که نیاز است هنگام عزاداری روشنایی‌ها قطع شود حتماً باید سردر معابر خروج از تکایا و راه‌های منتهی به خارج روشن باشد به‌نحوی‌که معابر خروج کاملاً رؤیت شود.
 
* در هنگام دسته روی در معابر از عدم برخورد علم ها و پرچم ها با سیم های برق اطمینان حاصل کنید.
 
* رعایت فاصله مناسب سیم – اتصالات – ادوات و تجهیزات الکتریکی از مواد و مصالح قابل اشتعال (پرده – پرچم – فرش – تابلو و...) الزامی است.
 
* هر یک از دستگاه‌ها و ادوات برقی علاوه برداشتن فیوز مستقل باید دارای یک پریز مختص به خود نیز باشد و از اخذ انشعابات متعدد از یک پریز نیز خودداری شود. تأکید می‌شود به‌هیچ‌عنوان سیم یا کابل برق از زیر فرش و لای درب و پنجره عبور داده نشود.
 
* فیوز برق باید استاندارد بوده و از استفاده از فیوزهای تقویت‌شده و غیراستاندارد جداً خودداری شود.
 
* استفاده از لامپ‌های برق با توان بالا و بدون حباب و حفاظ در داخل تکایا ممنوع می‌باشد.
 
*قبل از بکارگیری سیستم سرمایشی ضمن بازدید از سالم بودن سیم و کابل، داشتن عایق مناسب ، سرویس موتور و ... اطمینان حاصل نمایید.
 
*در اخذ انشعاب از لوله‌کشی گاز حتماً از شیلنگ‌های فشارقوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود (حداکثر طول شیلنگ یک و نیم متر می‌باشد.)
 
*رعایت حداقل یک متر فاصله بین وسایل گرمازا و لوازم قابل اشتعال (پشتی – فرش – پرچم و...) الزامی است.
 
*قسمت طبخ نذورات در مکان مناسب و دور از محیط تکایا انتخاب شود.
 
*تهویه مناسب مکان عزاداری و طبخ غذا در نظر گرفته شود.
 
*در قسمت طبخ حتماً باید معابر خروج سریع خدمه تدارک دیده شود.
 
*برای طبخ غذا با وسایل گازسوز بخصوص گاز مایع حتماً باید از رگلاتورهای فشارقوی و یا متناسب با شعله‌پخش‌کن اجاق‌ها بهره‌گیری شود.
 
* قسمت پخت‌وپز نباید در مسیر عبور و مرور افراد و محل پارک اتومبیل‌ها باشد.
 
*در کلیه قسمت‌ها به‌ویژه محل طبخ غذا حتماً باید به‌اندازه کافی کپسول‌های آتش‌نشانی متناسب با محل و سیار موجود باشد و کارکنان با طریقه استفاده از آن‌ها آشنا باشند.
 
* درصورتی‌که از هیزم برای پخت‌وپز استفاده می‌شود حتماً باید آب کافی و حداقل یک شیلنگ برای اطفاء آتش‌سوزی‌های احتمالی پیش‌بینی شود.

دیدگاه‌ها  

#1 خرم‌آبادی 1402-04-28 22:53
الان هوا گرمه انصافا دیگه درخت رو قطع نکنند برای مراسم گلمالی و برای جلوگیری از اسراف و جلوگیری از مصرف آب، هیئت ها بیایند فرهنگ سازی کنند و فقط به سر شانه‌ها گل بمالند چون ما در کشور خشکی هستیم و برای شستشوی تمام لباسها آب و مواد شوینده زیادی مصرف می‌شود و در دین مبین اسلام با هر اسرافی مخالف هستند
نقل قول کردن
#2 موسوی 1402-04-29 09:31
به‌دلیل اینکه در خرم‌آباد روز عاشورا با روشن کردن هیزم آتش روشن می‌کنند اکثر خیابان‌های خرم‌آباد پر از چاله چوله و دست انداز است چون آسفالت را ذوب و از بین می‌برد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا