یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی لرستان در واکنش به مطلبی با عنوان (سر بی‌کلاه پرستاران لرستان) جوابیه‌ای را ارسال کرد.
به گزارش یافته، در این جوابیه آمده است:
جوابیه معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص مطلب منتشره در کانال یافته تحت عنوان: سر بی‌کلاه پرستاران لرستان در جهت اطلاع نگارنده و هم استانی‌های عزیز و تنویر افکار عمومی موارد زیر به اطلاع می‌رسد:
۱- سازمان اداری استخدامی کشور با استخراج اطلاعات مورد نیاز از سامانه جامع تشکیلات کل کشور نسبت به صدور مجوز‌ها به تفکیک هر استان/شهرستان/مرکز و روستا نموده است.
۲- از مجموع کل مجوز‌ها، به استان لرستان تعداد ۳۲۵ مجوز برای رشته‌های شغلی بهداشتی، درمانی و فوریت‌ها اختصاص داده شده است.
۳- پرستاران عزیز امکان شرکت و انتخاب برای ۳۸ رشته محل را به صورت اختصاصی داشته و مضافا امکان انتخاب و شرکت در ۷۹ محل به صورت مشترک برای رشته شغلی فوریت‌های پزشکی را دارند (بر خلاف گفته‌های نویسنده مقاله)
♦️و اما موارد زیر صرفاً برای اطلاع نگارنده می‌باشد.
اولا: آخرین آزمون استخدامی وزارت بهداشت مربوط به بهمن ۹۹ بوده و از تاریخ آخرین آزمون حدود دو سال و‌اندی می‌گذرد نه ۴ سال.
ثانیا: کل سهمیه آزمون استخدامی ۲۵۱۰۰ نفر وزارت بهداشت برای تمام رشته‌های بهداشتی و درمانی شامل پزشک، دندانپزشک، دارؤساز، پرستار، ماما، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، فوریت پزشکی، هوشبری، اتاق عمل، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، مبارزه با بیماری‌ها، بهداشت خانواده، تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات سلامت، گفتار درمانی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، مهندسی پزشکی و.... بوده و تنها به پرستاران عزیز اختصاص ندارد.
ثالثا: در کل کشور تعداد ۶۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی وجود دارد که با تقسیم عدد ۲۵۱۰۰ سهم هر دانشگاه بر اساس شاخص‌های جمعیتی و تعداد نیروی انسانی شاغل ۱۰۰۰ نفر نخواهد بود.
رابعا: یکی از معیار‌های صدور مجوز‌ها بر اساس تعداد نیروی بازنشسته است که در سال ۱۴۰۱ کل بازنشستگان دانشگاه ۲۱۳ نفر بوده است.
لذا شایسته است دست اندرکاران محترم کانال یافته قبل از انتشار مطالب، از صحت موارد مندرج در آن‌ها اطمینان داشته باشند تا از تشویش اذهان عمومی جلوگیری شود
 
والسلام علی من اتبع الهدی
مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی لرستان

*****************

 

توضیح نگارنده:
ضمن سپاسگزاری از حساسیت مدیران دانشگاه علوم پزشکی در پیگیری اخبار و امور مربوط به حوزه بهداشت و درمان، در ارتباط با مطلب سر پرستاران لرستان بی‌کلاه مانده، است؛

۱. بر اساس مجوز استخدامی مورخ ۱۳/۱۲/۱۴۰۱ به شماره کلاسه ۱۰۲۵۵۸ سازمان امور اداری و استخدامی کشور خطاب به وزیر محترم بهداشت تعداد مجوز‌های استخدامی این وزارتخانه ۲۵۱۲۰ نفر برای همه رشته‌های بهداشتی و درمانی اعلام شده است. بر اساس مندرجات این دفترچه در کنار سهمیه سایر مراکز درمانی و استان‌های دیگر برای استان لرستان تنها برای ۲۱ مرکز جامع سلامت و ۹ خانه بهداشت روستایی مجوز بدون ذکر تعداد سهمیه درج شده است. با انتشار این دفترچه تعدادی از همکاران پرستار جویای کار و منتظر آزمون استخدامی از طریق مراجعه حضوری، پیام و یا تماس تلفنی جویای وضعیت سهمیه استخدامی استان لرستان از هیئت مدیره نظام پرستاری شدند. هیئت مدیره نظام پرستاری خرم آباد بر اساس وظیفه و مسئولیت ذاتی خود مسأله را پیگیری نمود. معاونت محترم توسعه، مدیر منابع انسانی و نیز مدیر پرستاری دانشگاه با بیان اینکه این مجوز مربوط به مراکز درمانی تازه تأسیس وزارت بهداشت است مندرجات دفترچه را تائید ضمنی کردند. برای پیگیری موضوع با هماهنگی مدیر خدمات پرستاری دانشگاه جهت جلسه‌ای با ریاست محترم دانشگاه قرار بر تشکیل شد که علیرغم حضور در دفتر ریاست بعلت نبود وقت جلسه به آینده موکول شد. بعد از آن نیز از طریق تماس با مدیر پرستاری دانشگاه موضوع پیگیری شد که‌ایشان فرمودند دانشگاه سهمیه‌ای ندارد و کاش زودتر متوجه می‌شدیم شاید می‌توانستیم کاری بکنیم. از طرق یکی از نمایندگان مجلس موضوع از معاونت توسعه وزیر پیگیری شد که آقای نماینده فرمودند دکتر رحیمی معاونت توسعه وزارتخانه گفته سهمیه‌ها همان است که در دفترچه آزمون درج شده است. بعد از این پیگیری‌ها مطلب مورد اشاره جهت ایجاد حساسیت و نیز اطلاع‌رسانی و پیگیری توسط مقامات ارشد دانشگاه درج و منتشر شده است. پرستاران چشم به راه، هیئت مدیره نظام پرستاری و شخص نگارنده ممنون و منت بار دانشگاه و هر شخص و نهاد دیگری خواهند بود که ثابت کند این مطلب عاری از حقیقت است. گفت کور از خدا چه می‌خواهد دو چشم بینا!

در جدول شماره ۱۵ فهرست ۳۲۹۵ مجوز استخدامی ۸۷ نفر صرفاً برای کارشناس/کاردان‌های فوریت‌ها قید شده است و نامی از رشته پرستاری نیامده است. اگر مسئولین دانشگاه اطلاعاتی بیشتر از محتویات مندرج در دفترچه دارند مزید امتنان است که اعلام نمایند.

کاش مدیران محترم دانشگاه لیست واحد‌های دارای مجوز و نیز تعداد سهمیه برای هر رشته را اعلام کنند و نیز اگر محتویات دفترچه آزمون اشتباه است جهت تصحیح مکاتبه شود تا بیش از این موجب سردرگمی نشود.

توزیع سهمیه به نسبت تعداد دانشگاه نیست که ۲۵۰۰۰ نفر را بر تعداد دانشگاه‌ها تقسیم کنیم. نیازسنجی و آیتم‌های تخصصی در تخصیص سهمیه دخیل است. یک دانشگاه ممکن است کمتر و مرکزی سهمیه بیشتر داشته باشد.

در مطلب مورد اشاره به سهو مطلبی در ارتباط با عدد ۲۵۱۲۰ پیش آمده است که نگارنده از این بابت عذرخواهی می‌کند. در مورد آخرین استخدامی هم با کمی اغماض و بر اساس ماه و سال همان حدود چهار سال را می‌شود پذیرفت. در مورد تعداد سهمیه ۳ نفر هم فقط یک نماد و سمبل مبالغه‌آمیز است و در دفترچه آزمون هیچ عددی ذکر نشده است.

نگارنده مطلب حتا از طریق سازمان نظام پرستاری‌، مدیریت خدمات پرستاری دانشگاه جویای جعلی یا واقعی بودن دفترچه منتشره شد که جواب قطعی غیرواقعی بودن داده نشد. نگارنده و جامعه پرستاری استان لرستان از صمیم قلب آرزومند است که مطلب مورد اشاره عاری از حقیقت باشد و مدیران دانشگاه شرایطی به وجود آورند که جوانان زحمتکش و دلسوز این سرزمین بتوانند دِین و دانش خود را به همتباران خود ادا کنند.

 

ماشا اکبری

پرستار، عضو هیئت مدیره نظام پرستاری خرم آباد.

دیدگاه‌ها  

#1 دانشجو 1402-04-11 20:48
فقط آزمون استخدامی زیر نظر سازمان سنجش قابل قبول است و بهترین ها استخدام علوم پزشکی شوند و به بومی هر شهری هم اولویت و امتیاز دهند
نقل قول کردن
#2 تقی 1402-04-11 21:42
از نویسنده محترم انتظار میرود با اطلاعات دقیق تر مطالب خود را نگارش،کنند تا مجبور به عذر خواهی نشود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا