یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

همزمان با ماه بازگشایی مدارس آمار ابتلا و مرگ و میر کرونا سیر نزولی را طی می‌کند اما علائم سرماخوردگی بین دانش‌آموزان لرستانی شیوع یافته و بسیاری از خانواده‌ها را درگیر و نگران کرده است.
به گزارش ایرنا با از سرگیری آموزش‌های حضوری و بازگشایی مدارس در حالیکه آمار ابتلا به ویروس کرونا در حال کاهش بوده و بیست و ششمین روز بدون مرگ و میر کرونایی در لرستان ثبت شده است اما شمار زیادی از دانش‌آموزان این استان درگیر علائم سرماخوردگی هستند و علاوه بر دانش‌آموزان اغلب خانواده نیز مبتلا شده‌اند.
مراجعات به مراکز درمانی و مطب‌های شخصی در لرستان افزایش یافته و کمتر دانش‌آموزی طی ماه جاری از علائم خفیف و گاهی شدید سرماخوردگی در‌امان مانده است، حتی معلمان و کادر آموزشی مدارس نیز این روز‌ها مبتلا هستند.



اما آنچه که جای تامل دارد و بار‌ها از زمان شیوع ویروس کرونا توسط متخصصان و کارشناسان امر گوشزد شده بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف خانواده‌ها و دانش‌آموزان است که در بازدید از مدارس به وضوح بی‌توجهی به استفاده از ماسک از طرف دانش‌آموزان، کادر آموزشی مدارس و اولیا مراجعه کنند قابل مشاهده است.
براساس بازدید‌های می‌دانی خبرنگار ایرنا از مدارس استان استفاده از ماسک بین دانش‌آموزان و معلمان بسیار محدود شده و توجه چندانی به رعایت پروتکل بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری نشده و حضور دانش‌آموزان در کلاس درس با علائم بیماری در موارد متعدد قابل ملاحظه است.
مادر یک دانش‌آموز مقطع ابتدایی که فرزندش مبتلا به علائم سرماخوردگی شده است گفت: از همان روز‌های نخست بازگشایی مدارس، متوجه علائم سرماخوردگی بین همکلاسی‌ها شده است اما با وجود گفتگوی چندباره با کادر آموزشی و تقاضای ممانعت از حضور دانش‌آموزان دارای علائم، متأسفانه اقدامی جدی از طرف مدرسه انجام نشده است.
وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته فرزندش مبتلا به این علائم شده است افزود: بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم فاصله‌گذاری مناسب بین دانش‌آموزان باعث درگیری اغلب آن‌ها شده است.
همچنین پدر دانش‌آموز دیگری در یکی از مدارس مقطع متوسطه خرم آباد گفت: ابتلای دانش‌آموزان به علائم سرماخوردگی بی‌شباهت به ویروس کرونا نیست و تقریباً بسیاری از افراد جامعه را درگیر کرده که باعث نگرانی و سردرگمی خانواده‌ها برای فرستادن فرزندان به مدرسه شده است.
مدیریک آموزشگاه مقطع ابتدایی خرم آباد نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: متأسفانه عدم توجه خانواده‌ها به حاضر نشدن دانش‌آموزان دارای علائم در سطح مدارس باعث درگیری شماری از دانش‌آموزان و حتی کادر آموزشی شده است.
وی با بیان اینکه کادر مدرسه در صورت مشاهده علائم بیماری، خانواده را جهت بازگشت دانش‌آموز به منزل مطلع می‌کنند افزود: پیشگیری از ابتلای دانش‌آموزان به هرگونه علائم بیماری تنفسی از جمله کرونا نیازمند همراهی صادقانه خانواده‌ها است چراکه حضور یک دانش‌آموز مبتلا سلامت مابقی را به خطر خواهد انداخت.
 
شیوع بیماری‌های تنفسی با نبود تهویه مناسب در فضا‌های آموزشی
رئیس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: با توجه به آغاز فصل پاییز و شیوع بیماری‌های تنفسی و با توجه به اینکه تاکنون ویروس کرونا ریشه کن نشده است علائم سرماخوردگی بین مدارس استان علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به کرونا امکان شیوع ویروس آنفلوآنزا را نیز افزایش می‌دهد.
ستایش دریکوند اظهار داشت: روش‌های پیشگیری بیماری‌های تنفسی مشابه است که با استفاده از ماسک و شستشوی مرتب و صحیح دست‌ها، تأمین شرایط تهویه مناسب و فاصله‌گذاری ایمن تمام بیماری‌های تنفسی قابل پیشگیری و در جلوگیری از گسترش و شیوع این بیماری‌ها تأثیرگذار است.
وی ادامه داد: با بازگشایی مدارس و حضور برخی دانش‌آموزان و حتی اولیای مبتلا به بیماری، نبود تهویه مناسب در برخی فضا‌های آموزشی موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی را بین دانش‌آموزان افزایش داده است.
وی عنوان کرد: مطابق با مصوبات ستاد ملی کرونا پیشگیری از تجمعات در فضا‌های بسته مورد تأکید است و از کادر مدارس تقاضا می‌شود شرایط تهویه کلاس‌های درس و سالن‌ها را تأمین کنند که ساده‌ترین روش بازکردن پنجره در نقطه‌های مقابل است تا شرایط تهویه فضا‌ها مهیا شود.
 
استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس الزامی است
دریکوند گفت: استفاده از ماسک به صورت مستمر توسط تمامی دانش‌آموزان و کادر مدارس الزامی و این در حالی است که عموم مردم جامعه باید با توجه به فصل سرما و احتمال افزایش بیماری‌های تنفسی به ویژه در فضا‌های سربسته از ماسک استفاده کنند.
وی با اشاره به کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر کرونا در استان بیان کرد: متأسفانه برخی افراد نسبت به رعایت پروتکل‌های اجتماعی و استفاده از ماسک به عنوان اصلی‌ترین مورد، بی‌توجهی می‌کنند و باعث به خطر افتادن سلامت جامعه می‌شوند.
دریکوند اظهار داشت: قبل از آغاز سالتحصیلی جدید مدارس، جلسات هماهنگی بین ادارات مرتبط از جمله دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش و رؤسای دانشگاه‌های مختلف جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضا‌های آموزشی برگزار و آخرین دستورالعمل‌ها به آنان ابلاغ شده است.
وی عنوان کرد: در تمامی سطوح دانشگاه علوم پزشکی استان نیز محیط فضا‌های آموزشی در حال بازرسی و ارزیابی‌های لازم برابر با شیوه‌نامه‌های ابلاغی است که گزارشات تهیه شده بصورت کتبی به مدیران آموزش و پرورش و واحد‌های دانشگاهی شده ابلاغ و پیگیری لازم جهت رفع نقص انجام می‌شود.
وی با تأکید بر ضرورت تداوم واکسیناسیون و تزریق دُز یادآور ادامه داد: تعداد بیماران دارای علائم تنفسی در استان در حال افزایش است اما اقبال عمومی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون کاهش یافته است.
 
میانگین استفاده از ماسک در فضا‌های آموزشی لرستان ۵۰ تا ۶۰ درصد است
رئیس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: میانگین استفاده از ماسک در مکان‌های آموزشی سربسته استان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ثبت و این در حالیست که این میزان در مکان‌های مختلف بین ۳۰ تا ۹۰ درصد گزارش شده اما میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مکان‌های آموزشی استان ۵۰ تا ۶۰ درصد است.
به گفته دریکوند بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده میانگین استفاده از ماسک توسط مردم استان ۱۵ تا ۲۰ درصد ثبت شده است.
وی بیان کرد: با توجه به آغاز فصل پاییز، شیوع بیماری‌های تنفسی در جامعه و ریشه کن نشدن کووید ۱۹ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی ضرورت دارد.
وی عنوان کرد: اکنون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح ادارات استان بین ۴۵ تا ۵۰ درصد و در واحد‌های صنفی و خدماتی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گزارش شده است.
 
۹۹ درصد دانش‌آموزان لرستان واکسن کرونا را تزریق کردند
معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: تاکنون ۹۹. ۴۶ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال این استان دُز نخست واکسن کرونا را تزریق کردند.
امین جمشیدی با بیان اینکه ۱۴۷ هزار و ۵۷۹ دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۸ سال استان دُز نخست واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند بیان کرد: تاکنون ۸۵. ۹۴ درصد دانش‌آموزان استان یعنی ۱۲۷ هزار و ۵۱۹ دُز دوم این واکسن را دریافت کردند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه اجباری جهت تزریق واکسن کرونا در سطح مدارس وجود ندارد استقبال چندانی نسبت به تزریق دُز سوم و یادآور در بین دانش‌آموزان استان نشده است و تاکنون تنها ۱۴ هزار و ۴۷۵ دانش‌آموز رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال یعنی حدود ۱۰ درصد دانش‌آموزان استان دُز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند.
جمشیدی در خصوص واکسیناسیون دانش‌آموزان مقطع ابتدایی استان علیه کرونا ادامه داد: آمار تزریق واکسن کرونا بین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی استان پایین و تاکنون استقبال چندانی در این راستا نشده است.
معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان گفت: همچنین تاکنون ۳۳ هزار ۸۶۱ نفر از فرهنگیان استان معادل ۹۸. ۹۰ درصد از کارکنان آموزش و پرورش لرستان، دُز نخست واکسن کرونا را تزریق کردند.
جمشیدی اظهار داشت: در این راستا ۳۳ هزار و ۳۵۲ نفر یعنی حدود ۹۷. ۴۱ درصد فرهنگیان این استان دُز دوم و ۱۲ هزار و ۵۶۱ نفر یعنی حدود ۳۶. ۶۶ درصد دُز سوم کرونا را تزریق کردند که با توجه به بازگشایی مدارس و از سرگیری آموزش‌های حضوری در استان ضرورت تکمیل واکسیناسیون دانش‌آموزان و فرهنگیان در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه مناسب در سطح مدارس براساس مصوبه ستاد ملی کرونا و دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است.
وی بر ضرورت ترویج سواد بهداشتی در سطح مدارس استان تأکید کرد و افزود: به منظور پیشگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان، تعامل خانواده‌ها و رسانه در راستای بازگشت مدارس به روز‌های عادی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است چراکه با افزایش سواد بهداشتی در سطح جامعه و مدارس، می‌توان محیط‌های ایمنی را برای دانش‌آموزان ایجاد کرد.
وی ادامه داد: مراقبان سلامت و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی طی روز‌های گذشته تلاش زیادی در راستای افزایش سواد بهداشتی دانش‌آموزان داشته‌اند که در این راستا نظارت‌ها توسط آن‌ها به صورت مستمر در سطح مدارس انجام شده است.
معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان افزود: همچنین ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرانه مواد بهداشتی به منظور تهیه مایع دستشویی و سایر اقلام بهداشتی مورد نیاز، به حساب مدارس شهرستان‌ها و مناطق استان واریز شده است.
۳۶۰ هزار دانش‌آموز لرستانی در پنج هزار و ۳۰۰ آموزشگاه این استان تحصیل می‌کنند.
شمار مبتلایان کرونا در لرستان به ۲۲۶ هزار و ۴۷۱ نفر رسیده است که بیست و ششمین روز متوالی بدون مرگ و میر کرونا در استان سپری شده و شمار جانباختگان همچنان ۲ هزار و ۹۰۳ نفر است.
 
خرم‌آباد - ایرنا

دیدگاه‌ها  

#1 شیدایی 1401-07-25 12:28
کرونا هیچوقت از بین نمیره بلکه تغییرشکل میده پس به مردم بگید تو فصل سرما ماسک بزنند
نقل قول کردن
#2 نقی 1401-07-25 19:39
علایم کرونا رو داره اما تستهاش منفیه
نقل قول کردن
#3 خرم آبادی 1401-07-26 20:46
والا بچه های مدرسه ای بندگان خدا توی درمانگاهها زیر سرم هستن و داروها هم که اغلب کمیاب شدن خلاصه معلوم نیست تو بخش بهداشت و پزشکی چه خبره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا