یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

حدود یک دهه در مورد اجرای طرح‌هایی در بام خرم‌آباد به منظور ایجاد جاذبه‌های گردشگری سخن به میان می‌آید اما با گذشت سال‌ها این تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است، این درحالی است که به دلیل توپوگرافی مطلوب در صورت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری بدون شک شاهد ورود مسافران و گردشگران زیادی به این مکان خواهیم بود.

 یکی از مواردی که اجرای طرح در بام شهر را با مشکل مواجه کرده نبود سرمایه‌گذار قوی است که بتواند کارها را به نحو احسن و در راستای حفظ عرصه بام پیش ببرد.

بام لرستان در شرق شهر خرم‌آباد و در بالای کوه مدبه واقع شده است، موقعیت مطلوب، ارتفاع قابل توجه، داشتن دید و منظر مناسب به شهر سبب ایجاد مجتمع گردشگری به نام بام شد، بام خرم‌آباد در ابتدا چهارده معصوم نامگذاری شد اما بعد به پارک جنگلی بام تغییر نام پیدا کرد.

درگذشته بام شهر عاری از هرگونه گل و گیاه و درختی بود اما اکنون سر سبزی آن از داخل شهر هم قابل دیدن است و فضای بسیار جذابی را ایجاد کرده است، این مکان  در شب‍‌ها به ویژه شب‌های تابستان دیدنی است.

 

 از بالای بام می‌شود دورترین نقطه شهر و چراغ‌های روشن را دید، درصورت ورود سرمایه‌گذار قوی بام خرم‌آباد به عنوان ظرفیتی کم نظیر می‌تواند در جذب گردشگر و به تبع رونق اقتصادی  شهر نقش بسزایی داشته باشد.

اجرای طرح‌های بام نیازمند ورود سرمایه گذار قوی

مدیرعامل انجمن بام خرم‌آباد نیز با بیان اینکه ۳۴ طرح در مطالعات بام مشخص شده است، می‌گوید: برای اجرایی شدن طرح ها نیازمند ورود سرمایه گذار قوی هستیم که توان کار داشته باشد زیرا منابع طبیعی نمی‌تواند عملیات اجرایی را انجام دهد.

مجید سپهوند می‌افزاید: سرمایه گذار باید از توان مالی برخوردار باشد زیرا طبق قانون باید سالانه ۵۰۰ میلیون تومان به منابع طبیعی پرداخت کند از طرفی هزینه نگهداری بام حدود دو میلیارد تومان است.

وی خاطر نشان می‌کند: ما نگران این هستیم که سرمایه گذاری ورود کند که توانایی لازم را نداشته باشد و پس از به جیب زدن سود طرح را نیمه کاره رها کند.

مدیرعامل بام خرم‌آباد معتقد است: جذب گردشگر، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی از پیامدهای ساماندهی بام خرم‌آباد است، نکته‌ که باید مورد توجه قرار بگیرد.

سپهوند می‌گوید: شاید اگر این ظرفیت در استانی مانند اصفهان بود نهایت استفاده و بهره‌وری را در راستای رونق اقتصادی از آن می‌کردند.

ظرفیتی که بدون استفاده باقی مانده

مدیرعامل انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست که سال‌هاست در بام خرم‌آباد اقدام به کاشت نهال می‌کند، می‌گوید: بام خر‌م‌آباد دوهزارهکتار است که  در حال حاضر حدود ۷۰۰ هکتار درخت کشت شده در آن وجود دارد.

مظفر افشار با اشاره به اینکه بام یک ظرفیت است که مورد توجه قرار نگرفته است، می‌افزاید: نکته ی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در صورت ساماندهی و ایجاد زیرساخت‌های گردرشگری شاهد رونق اقتصادی در خرم‌آباد خواهیم بود زیرا سود به دست آمده به همه شهروندان می‌رسد.

 

وی عنوان می‌کند: طبق آمار ورودی بام ۲۵ اسفند ۹۶، تا پایان فروردین 97 ،1600 خودرود بود که تنها یک سوم متعلق به خرم‌آباد بود و این نشان می‌دهد این عرصه جذابیت زیادی برای مسافران دارد.

نگرانی از قطعه قطعه شدن اراضی بام

این فعال محیط زیست معتقد است؛ عرصه بام باید دست نخورده باقی بماند و اینطور نباشد که هر قطعه‌ی از آن به شخص یا دستگاهی واگذار شود نکته دیگر اینکه استفاده از سازه بتنی در پارک‌های جنگلی شهری ممنوع است.

افشار در پایان تاکید می‌کند: انجمن‌های زیست محیطی استان به ویژه خرم‌آباد در صورت حفظ یکپارچگی بام با سرمایه‌گذاری که توان کار داشته باشد بیشترین تعامل را خواهد داشت.

ایجاد پارک جنگلی شهری برای تفرج مردم

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه پارک جنگلی بام سال ۸۹ ، ۹۰ احداث شد، عنوان می‌کند: هدف از ایجاد این پارک‌های جنگلی شهری ایجاد عرصه‌های مجهز و امکانات برای تفرج مردم است.

زمانی بهاروند می‌گوید: این پارک از نوع پارک‌های جنگلی دست کاشت است که با استقرار یک سری تسهیلات رفاهی هماهنگ با محیط طبیعی  و با نظارت در راستای جذب گردشگرایجاد می‌شود.

وی می‌افزاید: این طرح اکنون با مقیاس ملی طراحی شده است، یعنی تفرج‌گاه گسترده و متمرکز که بازدهی اقتصادی برای سرمایه‌گذاری هم داشته باشد.

تصویب مطالعه طرح‌های بام

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان عنوان می‌کند: این پروژه تا قبل از ورود خادمی فاقد مطالعه بود اما با ورود وی با توجه به توپوگرافی مناسب به عنوان یکی از ظرفیت‌های مطرح گردشگری مورد توجه قرار گرفت و مطالعه آن در دستور کار قرار گرفت.

بهاروند ادامه می‌دهد: سال ۹۷ اعتباری برای مطالعه طرح به منظور امکان سنجی ظرفیت‌های بام تعیین و مشاوری برای تهیه شرح خدمات با عنوان مدیریت بهره‌وری پارک‌های جنگلی انتخاب شد.

وی با شاره به مساحت پارک جنگلی بام می‌گوید: درحال حاضر مساحت بام 626 هکتار است البته مساحت بام از این میزان بیشتر بود ، با احداث ساختمان استانداری و چند ساختمان دیگر از مساحت بام کاسته شد.

معاون فنی اداره کل حفاظت منابع طبیعی می‌گوید: مشاورطرح  پیشنهادی مبنی بر اضافه کردن منطقه کوی فلسطین، قاضی آباد سراب یاس و جاده کمربندی در فاز بعدی مطرح کرد تا کمربند سبز چشم انداز وسیع تری داشته باشد، اما در شرایط فعلی تمرکز روی همین ۶۲۶ هکتار است که به تصویب رسیده است.

به گفته این مقام مسوول سند مالکیت اراضی بام خرم‌آباد به نام جمهوری اسلامی و سازمان جنگل‌ها است.

برخی پروژه‌های پیش بینی شده بام

بهاروند احداث ۵ کمپ‌ گردشگری شبانه، ۱۵ محوطه‌ پیکنیکی، احداث تله کابین، شهربازی و مجتمع فروشگاهی، مجموعه باغ گیاه شناسی، احداث پروژه سورتمه ریلی، احداث موزه روستایی و عشایری و برگزاری جشنواره اقوام و احداث پارک حیات وحش را از جمله پروژه‌های بام عنوان می‌کند.

ایجاد پیست اسب سواری و پیست کارتینگ، احداث مرکز تفریحات خانوادگی، سایت پروازهای هوایی پارا گلایدر، مسیر دوچرخه سواری کوهستانی و سالن اجتماعات از دیگر مواردی است که وی به آن اشاره می‌کند.

معاون فنی منابع طبیعی لرستان می‌گوید: برآورد مشاور برای اجرای پروژه‌ها در بام سه هزار و 400 میلیارد تومان است که نیازمند پای کارآمدن سرمایه گذار توانمند است.

بهاروند عنوان می‌کند: سازمان اقتصاد و دارایی استان در حال رایزنی است تا درصورت امکان و با کمک وزارت خارجه یک سرمایه گذار خارجی را مجاب کند، اما درصورت عدم موفقیت فراخوانی برای سرمایه گذار داخلی انجام می‌شود.

 

تاکید بر حفظ یکپارچگی بام

وی تاکید می‌کند: سیاست دولت و سازمان جنگل‌ها در پارک‌های جنگلی  واگذاری آنها به بخش خصوصی است البه بخش خصوصی که توان کار داشته باشد و مهمتر از همه حفط یکپارگی و عرصه بام است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در پاسخ به برخی اظهار نظرها مبنی بر قطعه قطعه کردن بام، می گوید: مرتب تقاضا از مسوولان بالادست و نمایندگان  در مورد واگذاری قطعه‌ی از بام مطرح بوده اما ما تاکنون در برابر درخواست‌ها مقاومت کرده‌ایم، زیرا این عرضه جزو سرمایه‌های ملی است.

  این مسوول می‌گوید: متاسفانه واگذاری بخشی از بام که درگذشته انجام شده مانند هتل هاشم زاده و مکانی که قرار بود نیروی انتظامی پاسگاه احداث کند اما تبدیل به رستوران شد از جمله مشکلات پیش روی بام است که مشاور نیز به آن اشاره کرده است.

در پایان تاکید می‌کند: حفظ فضای سبز موجود بام و توسعه آن نیز در قالب چند پروژه از سوی مشاور مطرح شده و کشت گونه‌های زینتی و غیر زینتی به منظور افزایش تراکم  و پوشش جنگلی  در راستای جذب گردشگر در دستور کار مشاور قرار دارد.




خبرگزاری فارس_خرم‌آباد، نسرین بیرانوند

پروژه‌های فراموش شده «بام خرم‌آباد» و نگرانی از قطعه قطعه شدن اراضی

 

دیدگاه‌ها  

#1 حمید ت 1399-06-03 11:44
طرح و پروژه زیاده ولی مهم بودجه هست.که نیست.
نقل قول کردن
#2 علی 1399-06-03 12:17
یافته جان؟؟؟؟
چرادر خرم آباد هرجا زمینی پارکی میخواهد
توسعه پیدا می‌کند هزاران صاحب برای آن پیدا میشود
حفاظ کشی ها وحصار کشی های پارک معلم
فراموش مردم خرم آباد نمی‌شود.....
مردم خرم آباد روزی دستان متجاوزین به
منابع مردمی شان را قطع خواهند کرد......
یافته صدای مردم باش نه مسولین.
نقل قول کردن
#3 خرم آبادی 1399-06-03 15:06
مجموعه بام در دنیا کم نظیر هست . باید به بهترین شکل ممکن از بام استفاده بشه . بام بهترین میراث خرم آباد برای آینده اقتصادی شهر هست
نقل قول کردن
#4 چگنی 1399-06-03 17:20
فقط شعار میدن ولی هیچکاری نمیکنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا