یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

انجمن قصه‌گویی استان لرستان نشست تخصصی خود را با حضور بهزاد پاکدل قصه‌گو، شاهنامه‌خوان، کارگردان، بازیگر، نویسنده و پژوهشگر لرستانی برپا کرد.
به گزارش یافته، نشست تخصصی انجمن قصه‌گویی استان با حضور استاد بهزاد پاکدل "قصه‌گو"، شاهنامه‌خوان، کارگردان، بازیگر، نویسنده و پژوهشگر لرستانی برگزار شد.
در این نشست قصه‌گویی سنتی با موضوع‌های شمایل گردانی و پیکر گردانی از سوی استاد پاکدل تشریح شد و تاریخچه نقالی، پرده‌خوانی ... مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.
بر اساس این گزارش: در ابتدای این نشست مجازی، بهزاد پاک‌دل تاریخ دیرین پیدایش نقالی، پرده‌خوانی، پیکر گردانی و شمایل گردانی را بیان داشت و گفت: ریشه واقعی شمایل گردانی به هزاران سال قبل برمی‌گردد که در هر دوره‌ای فراخور شرایط فکری و اجتماعی، نمود خاص خود را داشته است.
وی افزود: اولین مدارکی که در خصوص شمایل گردانی می‌توان به آن اشاره کرد، به قبل از دوران، ساسانیان و دوران اشکانیان برمی‌گردد هرچند که پیکرگردانی تاریخ آن به عبارتی به هزاره هفتم قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.
 پاکدل با بیان این نکته که پیکرگردانی برگرفته از المان‌ها و نمادهایی از افسانه‌ها و اسطوره‌ها ایرانی است و پیکر گردانی بسیار کهن‌تر و قدیمی‌تر از شمایل گردانی است اظهار داشت: شمایل گردانی معمولاً به‌منظور داستان‌گویی، افسانه‌سرایی و قصه‌گویی استفاده می‌شد ولی به‌مرور زمان رنگ بوی دیگری به خود گرفت و در دوران صفوی شمایل گردانی را به عنوان پرده‌خوانی معرفی کردند.
این هنرمند لرستانی عنوان داشت: هرچند صورت گردان، شمایل گردانی و پرده‌خوانی اسم‌های متفاوتی است که بر این هنر گذاشته‌اند که به‌نوعی نقالی است، ولی در واقع منظور همان شمایل گردانی یعنی (گفتگو و سخن گفتن) است که بعد از اسلام به روایت گویی و داستان‌سرایی و خطابه بیان می‌شود.
 پاکدل در ادامه گفت: نقالی و شمایل گردانی به عنوان نمایش‌های مذهبی، دینی مربوط به واقعه عاشورا، امام حسین (ع) و یاران با وفایش و نیز وصف پیامبر اکرم (ص) و ائمه را در بر می‌گرفت و تصاویر ترسیم شده برای نمایش گردانی و پرده‌خوانی گاهی ده‌ها داستان را در درون خود جای می‌داد که نقاش و شمایل گردان به‌وسیله آن مفاهیم را به مخاطب منتقل می‌کردند.
مدرس این کارگاه در ادامه به نوع نقاشی‌ها، اندازه‌های پرده‌های نقالی و پرده‌خوانی‌ها اشاره کرد و در خصوص اجراها نیز مطالبی را بیان داشت.
در بخش پایانی این نشست تخصصی شرکت‌کنندگان سؤالات خود را در حوزه ویژگی‌های شمایل گردانی و پیکرگردانی و امروزی کردن آن، نقش آن در قصه‌گویی سنتی مطرح کردند و میهمان برنامه به آن‌ها پاسخ داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون لرستان، انجمن قصه‌گویی لرستان در این نشست میزبان اعضای فعال، نمایندگان قصه‌گویی استان‌های مختلف کشور و الهام دارابی رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی بود.


دیدگاه‌ها  

#1 نیما 1399-05-27 09:06
سلام
قصه گویی کانون خیلی عالی
سال گذشته قصه گویی غرب کشور هم در کانون پرورش فکری لرستان بود .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا