یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

این روزها که شهردار خرم‌آباد در کنار کلنگ زنی دو پروژه جدیدِ ساختمان شهرداری منطقه 3 در میدان کریم‌خان زند گلدشت و پارک بانوان در جنوب شهر، قول افتتاح پل‌های تخریب‌شده در سیل را به‌زودی می‌دهد و از طرح‌های در دست اقدام شهرداری صحبت می‌کند و رقم قراردادهای عمرانی شهرداری را 140 میلیارد تومان (18 برابر اعتبارات پروژه‌های عمرانی هفت سال گذشته) اعلام می‌کند؛
شورای شهر خرم‌آباد اعلام کرده که از عملکرد شهردار ناراضی است و در همین راستا، 5 تن از اعضای شورای شهر خرم‌آباد، با ارائه سوا لاتی قصد دارند شهردار را وادار به پاسخ‌گویی در خصوص مشکلات عمده شهر ازجمله پروژه‌های تعطیل‌شده، علت تأخیر در حقوق کارمندان و کارگران شهرداری، وضعیت مبلمان شهری و فضای سبز و...کنند و شهردار هم موظف است ظرف ده روز به این سوالات پاسخ دهد.
این سؤالات 5 مرداد سال جاری توسط شورا به شهردار تحویل داده شد و چنان چه شهردار نتواند شورای شهر را راضی کند استیضاح خواهد شد.
 
قصه دردناک مدیریت شهری ما
تعویض‌های پی‌درپی شهردار و حق‌خواهی گاه ادواری شورا و تلاش شهردار برای حفظ سمت، قصه دردناک مدیریت شهری ما در سال‌های گذشته تاکنون بوده است و همین مسئله چیزی جز آشفتگی و بی‌نظمی، بی‌قانونی به دنبال نداشته است و همین مسئله موجب شده که مرکز استان در بسیاری از زمینه‌ها از پیشرفت باز بماند.
با روی کار آمدن شورای شهر، امید می‌رفت که کیفیت کار شهردار ارتقا یابد اما آنچه مشهود است در برخی از موارد، شهردار نیروی شورای شهر بوده است و به همین دلیل ناچار است که شورا را راضی نگه دارد که همین مسئله، وظیفه نظارت شورا بر کار شهردار را عملاً نقض می‌کند.
 
شهرداری باید از روزمرگی خارج شود
مهرداد علی پناه یکی از اعضای شورای شهر خرم‌آباد در خصوص استیضاح شهردار به خبرنگار «یافته» می‌گوید: باید شهرداری از این حالت روزمرگی که به خود گرفته است خارج شود.
وی اظهار می‌کند: شهرداری در بحث تنظیف، مبلمان شهری، درآمدها و پروژه‌های عمرانی بسیار ضعیف عمل کرده است و این مباحث چیزی نیست ک از دید مردم پنهان بماند.
وی ادامه می‌دهد: از آن جا که تأمین اعتبار پروژه‌های شهرداری از محل درآمدهای شهرداری تأمین می‌شود و در عمل هیچ آیتم درآمدی در شهر فعال نیست و نمی‌توان انتظار خاصی از شهرداری داشت.
او می‌گوید: شهردار باید خلاق باشد و بتواند برای برون‌رفت از مشکلات، راهکارهای مناسب ارائه دهد و برای پیش برد کارش از ارتباطاتش با دستگاه‌های مختلف بهره بگیرد.
 
فرصت‌ها را از دست دادیم
علی پناه با اشاره به انتخاب شهردار در مهرماه سال گذشته توسط شورای شهر می‌گوید: من از همان ابتدا، با این انتخاب شورا مخالف بودم و بامطالعه رزومه کاری آقای شریفی، روزهای خوبی را برای شهرمان پیش‌بینی نمی‌کردم.
وی اظهار می‌کند: به نظرم ما می‌توانستیم انتخاب‌های بسیار شایسته‌تری داشته باشیم اما متأسفانه فرصت‌ها را از دست دادیم.
این مقام مسئول معتقد است که  اغلب انتخابات از سر احساسات تعصبات طایفه‌ای و حفظ منافع شخصی و سیاسی باعث شده که مردم ما نتوانند نمایندگان شایسته‌ای در برخی انتخابات شورای شهر انتخاب کنند. وی می‌افزاید: علاوه بر تصمیمات شورای شهر برای انتخاب شهردار، فشارهایی خارج از شورا و شهرداری مبنی بر انتخاب فردی خاص در این منصب وجود دارد که اجازه نمی‌دهد شورا تصمیم مناسبی برای انتخاب شهردار بگیرد.
علی پناه می‌گوید: هر وقت شورای شهر از مدار قانون خارج شد حتماً شهرداری هم به دنبال آن، قانون را نقض خواهد کرد و بی‌عدالتی در همین خارج شدن از ریل قانون اتفاق می‌افتد. وی ادامه می‌دهد: به نظر من شهردار باید قانون‌مدار باشد تا بتواند تمام نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی کند و کارها را در مسیر قانونی خود به سرانجام برساند.
 
شهردار کارآمدتر یا حرف‌شنوتر!
اکنون شورای شهر خرم‌آباد می‌خواهد با پرسش شهردار او را بازخواست کند، در نگاه اول فکر حساب کشی و مو را از ماست کشیدن و بررسی عملکرد شهردار و نظارت بر اقداماتش، بسیار امیدبخش است، اما با اندکی کنکاش در دوره‌های قبل و عملکرد دوره‌های مختلف شورای شهرمان، هزاران سؤال مطرح می‌شود؛ آیا پای منافع شخصی در میان است؟ اگر شهردار برکنار شود نیروی کارآمدتری بر مسند قدرت مدیریت شهری تکیه خواهد زد یا نیروی حرف‌شنوتری؟! آیا نظرات مختلف نشریات و رسانه‌های مجازی و ... که بیشترشان در دو گروه قرار گرفته‌اند و یا از اقدامات شهردار تعریف می‌کنند و یا حرف‌های 5 تن معترض شورای شهر خرم‌آباد به کار شهردار را تائید می‌کنند از روی دلسوزی برای شهر است یا تأمین منافع احتمالی برخی‌شان!
به هر حال استیضاح شهردار در این شهر قبلاً هم اتفاق افتاد و با کنار شدن شهردار، اغلب شخص حاذق‌تری مدیر شهرمان نشد و حتی دیده شد سال‌ها بعد از استیضاح، همان شهردار برکنار شده توسط شورای شهر بعدی باز هم قدرت را در دست گرفت و بازهم برخی رسانه‌ها از وی به‌عنوان شهردار موفق شهرمان یاد کردند و بعد از مدت کوتاه، باز هم همان شهردار به علتی پاره‌ای اتهامات برکنار شد.
به هر حال تعریف و تمجید و رسوا کردن مدیران به قیمت تأمین منافع شاید شخص و حزب و ... موجب شده که شهر ما سال‌ها در حسرت خرم و آباد بودن بماند. این شهر از بس کلنگ‌های بی‌ثمر بر جان خود دیده، دیگر از هیچ کلنگ و طرح و پروژه تعریف‌شده‌ای خوشحال نمی‌شود و این آمدن و رفتن‌ها را هم به فال نیک نمی‌گیرد و خوب می‌داند که شهردار بهتر؛ شهردار قدرتمندتر و مستقل‌تر است و تا زمانی که بودن شهردار منوط به راضی کردن یک دسته آدم است نمی‌توان انتظار خاصی از این ارگان داشت. متأسفانه از برخی از شهرداران خرم‌آباد به‌جز یک تله بدهی، زمین‌های تغییر کاربری داده شده و نیروهای تحمیل‌شده به شهرداری چیزی به‌جا نمانده است.
بی‌شک پرسش و استیضاح شهردار از حقوق قانونی شوراها است؛ اما تجربه نشان داده که این آمدن و رفتن‌ها هیچ دردی از شهر مفلوک و بیکار ما حل نمی‌کند و راهی به توسعه شهری در مقابلمان نمی‌گشاید.
لذا همواره از اعضای محترم شورای شهر خرم‌آباد انتظار می‌رود که شهردار را جهت‌دهی کنند و به‌نوعی شهردار با همکاری شورا نقشه راهی و برنامه کاری‌ای را تنظیم نمایند و در قالب این طرح و نقشه راه شهرداری جهت داده شده و در این راه گام بر دارد و در ادامه با نظارت دقیق بر کار شهردار و جلوگیری از هرگونه نقص قانون، موجبات توسعه شهری خرم‌آباد را فراهم آورند که اگر این پرسش ها در این راستا است که مبارک است؛ در غیر این صورت چون گذشته گرفتار دور و تسلسل باطل خواهیم بود.
 
فاطمه دارابی- خبرنگار یافته

دیدگاه‌ها  

#1 علی 1399-05-07 10:05
به نظر میرسد که تحلیل خانم دارابی بر اساس داده های اطلاعاتی غلط نوشته شده باشد، تغییر همیشه منشاء پویایی به همراه دارد. حتی اگر فرض بگیریم که شورا به دنبال سهم خواهی است، دلیل قانع کننده ای برای بر کرسی نشستن افراد ناتوان نیست. کاش نویسنده به جای تشکیک در اقدام سوال کنندگان راهکار برای انتخاب شهردار بهتر و توانمندتر میداد
نقل قول کردن
#2 یاسر 1399-05-07 10:43
با توجه به گفتهای آقای مهرداد علی پناه معلوم است شهردار به این پنج نفر باج نداده و احتمال زیاد نورچشمیهایشان جابه جا شده اند شمایی که خود رو دلسوز این شهر می دانید شما همان کسایی بودید که شهردار اسبق گزینه شما بود چه گلی بر سر این مردم زدیید
نقل قول کردن
#3 شهروند 1399-05-07 10:53
از نظر من آقای عیدی موفق عمل کرد. چرا وی را کنار زدید شورای شهر؟! شخصی که بعد از ایشون آوردید که رزومه اش معلوم بود. شورای شهر فعلی ضعیف ترین عملکرد را داشته.
نقل قول کردن
#4 حسین 1399-05-07 13:24
من سوالم از شهردار اینه چرا پارک شاپوری و مجموعه تفریحی پاگرد گلدشت رها کردن به حال خودشون وفقط دور کارهای کوچیک در حد یه جدول کاری و... هستن
نقل قول کردن
#5 محمدرضا-ر 1399-05-07 14:32
منظور نویسنده ماندن شهردار نیست.از ابتدا انتخاب شورا اشتباه بوده و در طول سالهای گذشته انتخاب شورا بر اساس تامیین منافع
شون بوده.و همیشه به دنبال شهردار مطیعتر بوده اند
نقل قول کردن
#6 محمد اروان فر 1399-05-07 17:45
یکی از معضلات مهم جامعه امروز ایران عدم مطالبه گری وعدم پاسخ گویی شفاف است واز این بدتر قضاوت عجولانه ناظرین است چرا که هر پرسشی پاسخی میطلبد وهر سوالی را نباید با دید لرخورد تند وتغییر وبرکناری فردی متصور شد به هر حال هم شورای شهر قانونی عمل نموده وهم شهردار قادر به دفاع از عملکرد خود هست پس بیاید این روند رابه فال نیک گرفته وبا مقبت اندیشی به مسئله بنگریم
نقل قول کردن
#7 علی 1399-05-07 18:04
متاسفانه شورای شهر، خرم آباد رو به دو منطقه تبدیل کردن و اصلا کار مثبتی تویه قسمت شمال شهر انجام نشده و اجازه انجام نمیدن .
نقل قول کردن
#8 آریاوند 1399-05-07 21:27
وضعیت مبلمان شهری درمنطقه ۳شهرداری اسفناک است هرچنداین وضعیت بد در تمام شهرنمایان است ولی منطقه ۳ تاکنون ازدیگرمناطق خیلی عقب است....شهردارمح ترم منطقه ۳ اقداماتی جدی دراین منطقه انجام دهد.......چرای گوسفندان/وضعیت بدجداول/بازارها ی محلی که موجب ازدیادآشغال درخیابان ها شده اند/وضعیت بدآسفالت/چمن های بلوارکریم خان زند که بیشترخاک مشاهده میشود تاچمن! وهزاران عیب وایراددیگر
نقل قول کردن
#9 عباس 1399-05-07 22:25
شورای شهر باید ساختمان ابتدای پارک معلم خرم آباد که حدود دوازده سال است اصلا افتتاح نشده است ونمای پارک را کاملا خراب کرده وخیال همانند پارک صخره ای را برای پارگ معلم دارد را از فکر خود خارج نماید
نقل قول کردن
#10 نجاد 1399-05-08 13:42
متاسفانه ضعیف ترین شواری شهر خرم آباد از بدو تاسیس تا کنون این شورا بوده ضمن اینکه شهردار هم بد عمل نکرده برخی دنبال باج خواهی از شهردار هستش و شهردار در مقابل خواسته ای نابه حقشون مقاومت کرده الان هم قصد دارن یکی از خودشون رو بیارن
نقل قول کردن
#11 امین 1399-05-09 13:09
لطفا برای رسیدگی بهنر و همچنین پیشرفت و توسعه شهر با توجه به گستردگی روز افزون جمعیت و وسعت شهر مناطق 6 و 5 و4 در شهرداری خرم آباد تاسیس گردد
کرمانشاه دارای 8 منطقه ست
ولی خرم آباد هنوز همان سه منطقه از ابتدا مانده ست.
نقل قول کردن
#12 سالاروند 1399-05-09 17:07
به نقل از علی:
به نظر میرسد که تحلیل خانم دارابی بر اساس داده های اطلاعاتی غلط نوشته شده باشد، تغییر همیشه منشاء پویایی به همراه دارد. حتی اگر فرض بگیریم که شورا به دنبال سهم خواهی است، دلیل قانع کننده ای برای بر کرسی نشستن افراد ناتوان نیست. کاش نویسنده به جای تشکیک در اقدام سوال کنندگان راهکار برای انتخاب شهردار بهتر و توانمندتر میداد
الان استیضاح شهردار فقط وقت کشی است شهردار که داره کارشو انجام میده انصافاً کارهای خوبی هم انجام داده فقط یافته چرا رودخانه وسط شهر رو لایروبی نمیکنند؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا