یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از سال گذشته شیوع بیماری کرونا آسیب‌های جدی به بخش‌های مختلف جامعه وارد نمود و تصمیم‌گیرندگان ستاد مقابله با این بیماری هم چاره‌ای بجز ایجاد محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی نیافتند و گذشته از معضلاتی نظیر کمبود امکانات و تجهیزات بهداشتی و رکود بازار و ... اعمال محدودیت‌ها تا حدود زیادی پاسخ داد، به گونه ای که در یک برهه کوتاه شاهد کاهش چشمگیر آمار مبتلایان و قربانیان این بیماری بودیم،
اما متأسفانه مسوولان و مردم خیلی زود و پیش از موعد پرچم پیروزی بر کرونا را بر افراشتند، غافل از اینکه غول کرونا به‌طور کلی ریشه کن نشده و با کاهش محدودیت‌ها بازهم اوج خواهد گرفت و حکایت ما مردم و مسوولان قصه اکثر بیماران است که دوره درمان سپری نشده دارو را قطع نمودیم و ... و کرونا دوباره اوج گرفت و امروز همچنان جولان می‌دهد و قربانی می‌گیرد و بر اساس اخبار منتشره کودکان معصوم از جمله تازه‌ترین قربانیان این بیماری هستند، اما متأسفانه نه از اعمال عملی محدودیت‌ها خبری است و نه مردم حساسیت روزهای ابتدایی شیوع این بیماری را دارند.
امروز کارناوال‌های عروسی و اجتماع صدها نفری مراسم تشییع‌جنازه به معضل لاینحل پیش روی ستاد مقابله با کرونا تبدیل شده است، مراسمی که در آن‌ها نه از فاصله اجتماعی خبری است و نه از رعایت نکات بهداشتی و در نهایت بسیاری بدون اینکه متوجه شوند گرفتار و مبتلا و ناقل می‌شوند.
به گفته مسوولان طی یک بررسی و تحقیقات از مبتلایان به کرونا ۹۵ درصد آن‌ها در نتیجه حضور در مراسم عروسی و ترحیم گرفتار کرونا شده‌اند که این خود بهترین سرخط و سرمشق برای غلبه بر این بیماری می‌باشد، اما متأسفانه مسوولان ۹۵ درصد علت ابتلا را به حال خود رها نموده و ۵ درصد باقیمانده را محکم چسبیده‌اند.
هر چند برخی از خانواده‌ها با رفتارهای نیکو و پسندیده و فرهنگی خود ثابت نموده‌اند که سلامت مردم برای ایشان از اهمیت بالایی برخوردار است و شادی روح درگذشتگان را در رضایت مردم دانسته و از خرافه‌ها و سنت‌ها و فرهنگ و نگاه غلط که حضور عظیم در مراسم تشییع اموات را بزرگی و عظمت درگذشتگان معنی می‌کنند، عبور کرده اند، اما باز هم هستند کسانی که سلامت مردم برایشان اهمیت چندانی ندارد و با چاپ اطلاعیه مردم را به سوی مرگ دعوت می‌کنند و اکثر کسانی هم که در این مراسم حضور می‌یابند در نگاهی غلط و بدون توجه به‌سلامت خانواده و اطرافیان خود در معذورات قرار می‌گیرند.
 
اما چه باید کرد؟!
بی شک بیماری کرونا دائمی نیست و به لطف پروردگار روزی شاهد دفع کامل آن خواهیم بود اما تحقق این آرزو به‌صورت جدی تدبیر مسوولان و همراهی مردم را طلب می‌کند و یقینا برخی اوقات برای حفظ سلامت بخش اعظمی از جامعه لازم است با طیف اقلیتی که بدون توجه به‌سلامت مردم قانون را زیر پا می‌گذارند، برخوردی جدی لحاظ شود و در این بخش جدیت ستاد مقابله با کرونا و همکاری دیگر ادارات و نهادها را باید شاهد باشیم.
امروزه یکی از مشکلات پیش روی ستاد کرونا چگونگی برخورد با مراسم تشییع و عروسی و لغو اجتماعات می‌باشد،
اگر چه تکلیف مراسم عروسی و ترحیم با تعطیلی تالارها و مساجد روشن و تا حدود زیادی این مشکل رفع شده است و مردم هم چنانچه خواهان سلامتی شان می‌باشند از حضور در مراسم عروسی و ترحیم خودداری می‌نمایند.
اما برخورد با مراسم تشییع اموات با توجه به اینکه از برگزاری آن گریزی نیست و با توجه به تالمات روحی خانواده‌ها کمی مشکل به نظر می‌رسد که در این خصوص پیشنهاد می‌شود ستاد کرونا از همان ابتدا با همکاری واحد متوفیات شهرداری چگونگی برگزاری مراسم تشییع را همساز با دستورالعمل‌های بهداشتی مدیریت نموده و ضمن اخذ تعهدات لازم از خانواده‌های متوفی در خصوص تعداد حاضرین در مراسم و جلوگیری از راه‌اندازی خودروهای بلندگو دار و چاپ اطلاعیه و ... هر ابزاری که حضور و اجتماع مردم را تشدید می‌نماید، برای کاهش معضلات برگزاری این‌گونه مراسم گام بردارد.
شاید انجام این‌گونه اقدامات کمی مشکل و مدتی هم برای مسوولان و خانواده‌های متوفی سختی‌های در پی داشته باشد اما با توجه به اهمیت سلامت مردم و با عنایت به اینکه در روزهای منتهی به فصل پاییز که متاسفانه بر اساس پیش‌بینی مسوولان وزارت بهداشت و درمان ‌ باید چشم‌به‌راه موج تازه کرونا باشیم این اقدامات پاسخ خواهد داد و عموم مردم خود را با این شرایط وفق داده و رعایت دستورالعمل‌ها را بهتر خواهند پذیرفت.
و سخن آخر؛ از جمله گلایه مندی و نارضایتی مردم الیگودرز به‌رغم تلاش های صادقانه کادر درمان وجود یک نابسامانی در فرآیند انجام تست کرونا در نتیجه کمبود امکانات و همچنین اطاله پاسخ‌دهی به مراجعان می‌باشد که خود وجیزه ای مجزا طلب می‌کند، اما اشاره به آن با توجه به اینکه شهرستان الیگودرز به نسبت جمعیت در وضعیتی به‌مراتب بغرنج‌تر از دیگر شهرهای لرستان قرار دارد، شاید بتواند نگاه مسوولان استان را به این شهرستان تغییر داده و در راستای افزایش امکانات انجام تست و آزمایش اقدام نمایند.

دیدگاه‌ها  

#1 درمانده از همه جا 1399-05-02 17:51
سلام. مشکل اینجاست جدای از مراسم ترحیم برا عروسی هم فقط تالار و بستن بعد عروسی رو میارن تو خونه بر گزار میکنن!!!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا