یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با مطرح شدن تغیییر کاربری پادگان «07» خرم‌آباد شهرداری و میراث فرهنگی با وجود اینکه هر دو بر تاریخی بودن مجموعه تاکید دارند اما شهرداری ملاک تغییر وضعیت و کاربری را نظر کمیسیون ماده 5 می‌داند در حالی که میراث فرهنگی معتقد است مرجع تصمیم گیرنده در این زمینه شورای عالی شهرسازی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، محدوده «پادگان 07» با پلان کلی مربع شکل در محدوده شهری خرم‌آباد واقع و از چهار جهت به خیابان‌های انقلاب در غرب، خیابان شورا در شمال، خیابان سیروس در جنوب و محله اسدآبادی در شرق منتهی می‌شود.

این بنا که گفته می‌شود مربوط به دوران پهلوی اول است به ثبت ملی رسیده، بنابراین هرگونه اظهارنظر یا تغییری در این بنا واکنش فعالان و کارشناسان عرصه میراث فرهنگی را به دنبال دارد.

درحالی‌که آثار تاریخی و باستانی بخشی از هویت هر جامعه محسوب می‌شود، اما همواره و در برهه‌های مختلف شاهد تخریب و بی‌توجهی به این سرمایه‌های معنوی بوده‌ایم به گونه‌ای که امروز مطرح شدن تغییر کاربری این مجموعه موجب نگرانی کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی شده است.

پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که شهرداری و میراث فرهنگی با وجود اینکه هر دو بر تاریخی بودن مجموعه تاکید دارند اما شهرداری ملاک تغییر وضعیت و کاربری را نظر کمیسیون ماده 5 می‌داند در حالی که میراث فرهنگی معتقد است مرجع تصمیم گیرنده در این زمینه شورای عالی شهرسازی است و هر تصمیمی برای تغییر در این مجموعه تاریخی باید با نظر این شورا باشد.

تخریب در کار نیست

 شهردار خرم‌آباد در مورد برخی اظهارنظرها و انتقادها مبنی بر تخریب پادگان 07 توضیح می‌دهد؛ در مورد پادگان 07 در کمیسیون ماده پنج با حضور همه دستگاه‌ها تصمیم‌گیری شد و با توجه به اینکه این بنا جزو تاریخی شناسایی شده فضاهای تاریخی آن سر جای خود قرار دارد.

 

محمدرضا شریفی مقدم می‌گوید: یعنی بر اساس رأی کمیسیون ماده 5 زمین‌های خالی که بدون استفاده رها شده بودند تعیین تکلیف و با رأی همه اعضا کاربری‌هایی مانند فضای سبز، فضای آموزشی، تجاری و فرهنگی در آن دیده شد.

وی ادامه می‌دهد: در واقع قرار است در فضاهای بدون استفاده پادگان 07 با توجه به موقعیت مکانی این بنا شهرکی ایجاد شود.

شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه نمی‌دانم این همه دوستدار میراث فرهنگی تاکنون کجا بودند، تأکید می‌کند: اینکه برخی‌ها از تخریب کل پادگان صحبت می‌کنند صحت ندارد، زیرا تصمیم‌گیری در مورد این بنا با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان به‌عنوان متولی آثار باستانی و تاریخی انجام گرفت.

شهرداری سهم خود را برای تعریض خیابان می‌فروشد

شریفی مقدم می‌گوید: بنابر تصمیم‌گیری کمیسیون ماده 5 سهمی از قطعات مسکونی و تجاری پادگان 07 به شهرداری رسید، که ما هم تصمیم گرفته‌ایم با فروش این اراضی با همکاری مالکان نسبت به تعریض سه راه اسدآبادی اقدام کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که این‌طور نیست که به‌عنوان نمونه محل اسطبلی که یکصد سال پیش‌ساخته شده است تخریب شود، تأکید می‌کند: هیچ تخریبی نداریم مگر اماکن و جاهایی که تازه ساخته شده و خیابان، کوچه و معابر باز شوند.

شهردار خرم‌آباد می‌گوید: ساماندهی پادگان 07 زمینه را برای بازدید شهروندان از مکان‌های تاریخی این فراهم می‌کند، زیرا در حال حاضر دسترسی برای شهروندان دشوار است.

شریفی مقدم با بیان اینکه پادگان نظامی 07 یک ظرفیت در مرکز شهر است، می‌افزاید: ضمن اینکه با فروش زمین‌های متعلق به شهرداری دروازه الشتر تعریض می‌شود که این امر یکی از مطالبات جدی شهروندان است زیرا همواره با ترافیک بالا در این محدوده مواجه هستیم.

حفاظت از بناهای تاریخی 07 بر عهده میراث است

معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار فارس در این خصوص می‌گوید: با توجه به اینکه پادگان ۰۷ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته و موضوع ساماندهی آن نیز در جلسه ۲۷ آبان ماه سال 1394 شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شده تنها مصوبات شورای مذکور ملاک عمل جهت ساماندهی اطراف پادگان باید مد نظر قرار گیرد.

زهرا بهاروند با اشاره به اینکه مجموعه بناهایی که در محل پادگان وجود دارند بناهایی ارزشمند با معماری دوره پهلوی هستند، عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد این بناها گویای سبک معماری آن برهه از زمان بوده و حفاظت از آن‌ها به عهده تمام دستگاه‌های ذی‌ربط است، زیرا بخشی از هویت تاریخی شهر خرم‌آباد محسوب می‌شود و لازم است تمام تصمیم‌گیری‌های ساماندهی مجموعه نامبرده طبق ضوابط و هماهنگ با قوانین میراث فرهنگی اجرا شود.

به گفته وی مجموعه بناهای پادگان ۰۷ با شماره ۳۱۵۶۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، بنابراین هر تغییر و یا واگذاری و هر اقدامی در حوزه اختیارات شورای عالی شهرسازی است و باید در این شورا به تصویب برسد.

معاون میراث فرهنگی استان با بیان اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی نیز ضوابط میراث میراثی را ملاک قرار می‌دهد، توضیح می‌دهد؛ زمانی که طرحی در شورای عالی معماری شهرسازی مطرح شود که بالاترین مقام‌های هر دستگاه در آن عضو هستند و کمیسیون ماده ۵ نیز موظف است بر اساس آن تصمیم بگیرد.

تنها موضوع برداشتن دیواره کنار خیابان است

بهاروند ادامه می‌دهد: دستگاه و کمیسیونی در سطح استان اگر نظر و یا پیشنهاد جدیدی داشته باشد باید از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی برای اجرا اقدام کند.

وی می‌گوید: اما در مورد اظهارنظرهایی که در مورد پادگان 07 مطرح می‌شود، تصمیمی که گرفته شده ربطی به بحث واگذاری نداشته و تنها موضوع برداشتن دیواره کنار خیابان در راستای ساماندهی آن قسمت بوده طی پیگیری که من انجام دادم، آن هم با رعایت کامل ضوابط بناهای تاریخی موجود به‌صورت درصد.

معاون میراث فرهنگی لرستان در پایان صحبت‌های خود تأکید می‌کند: به هر حال این مجموعه شماره ثبت ملی دریافت کرده و لازم است ضوابط میراثی در اولویت هر طرحی قرار بگیرد و حفاظت و نگهداری بناهای تاریخی موجود اولویت طرح‌های ارائه شده جهت ساماندهی آن مجموعه طبق تأیید شورای عالی معماری و شهرسازی کشور است.

گزارش از نسرین صفر بیرانوند

سرنوشت مبهم «پادگان 07»خرم‌آباد

 

دیدگاه‌ها  

#1 ع 1399-05-01 15:21
شهرداری خرم اباد به جای آبادانی شهر ،گویا به دنبال تخریب شهر است.
نقل قول کردن
#2 سید 1399-05-01 15:24
شهردار گرامی : اول دیوار، بعد زمین و تا متر آخرش بر فنا میره. خواهید دید!
قدیمی ها میگفتن ملک رو نفروشید چون دیگه صاحب همون شدن رو در خواب هم نمیبینید. باید گفت بر فرض شهرداری با مسکونی سازی و با فروش تراکم های ساختمانی در مرکز شهر در سالهای بعد برای اجرای پروژه های مثلا فرهنگی، ورزشی ، تفریحی در بافت پرتراکم شهر زمین مستعد و خالی گیر نمیاره بعد میگه چون توان خرید و تجمیع زمین و فضایی مورد نیاز پروژه های ذکر شده را نداریم پس نمیشه دیگه در وسط شهر از این کارها کرد و مردم چاره ای جز سازگاری با تراکم بالای ساختمانها و سرانه های پایین ورزشی و تفریحی و فضایی سبز و آموزشی و غیره ندارند.
خوب چرا مفت میفروشی که بعد خودت در آرزوش بمونی؟ صرف اینکه فعلا بودجه این جور پروژه ها نیست آینده شهر رو نباید بفروشی؟! شاید 20 سال بعد مدیری لایق پیدا شد توانست برای بچه های ما بسازه .

به بهانه تخریب 20 مغازه و مثلا 1000 متر خیابان می آیید و یک قطعه ناب یکپارچه که حکم جواهر برا آینده شهر را دارد مفت از دست شهروندان در میارید. متاسفم
نقل قول کردن
#3 شهروند 1399-05-01 15:33
از رو نقشه گوگل نگاه کنید خندتون میگیره ;-)
کل اون ملک با ارزش رو برا اون چندتا مغازه می خواهید بفروشید !؟
بیشتر شبیه رد گم کنیه تا ارائه برنامه
بعد هم اگر کسی پرسید پس پولش چی شد میگید خوب 20 تا مغازه براتون صاف کردیم
فقط پولی که از ردیف عقب تر اونها برای فروش جواز تجاری میگیری چند برابر قیمت خرید مغازه هاست ؟؟؟؟؟؟؟
حد اقل به شعور و سواد شهروندان احترام بگذارید و به قول خودتون خلاف واقع نگید .. ;-)
نقل قول کردن
#4 شهروند 1399-05-01 15:37
خبرگزاری یافته با درج مقاله ای در مورخ 1399/04/19 با عنوان (جناب شهردار برای خرم‌آباد ساکی دیگری باشید) به قلم آقای صورتیان
چندین پیشنهاد اجرایی و اقتصادی و عملی بجای فروش آینده شهر به شما دادند جناب شهردار
مطمئنم ده ها کارشناس دلسوز دیگر هم در درون شهرداری به خودتون رو در رو گفتن ولی اصرار برای فروش مسکونی برای چیست ؟؟؟
نقل قول کردن
#5 سید 1399-05-01 15:47
کاربری در جایی دیگر از همان محله نوشته بود که حالا که شهرداری میخواهد اینجا را سامان بدهد عده ای نمی گزارند و خود شهردار با تمسخر گفته حالا همه شدن دلسوز میراث فرهنگی
متاسفم ، اولا همشهری محترم کسی نگفته اونجا رو آباد نکنن.حداقل دیوار را بردارند و زمین خالی باشه و کلیتش بمونه برا مدیرانی در آینده شاید طرحی بهتر روش اجرا کردند. بعدش به نظر شما هزارتا ساختمان و کوچه تنگ و تاریک دیگه و اذحام جمعیت دیگه به همان محله و خیابان سابق اضافه بشه شما احساس خوشبختی میکنی ؟؟
در پایان هم باید گفت شهردار گرانقدر و خدمتگذار هر شهروندی حق دارد که دلسوز میراث فرهنگی و زیبایی شهرش باشد بجای تمسخر لطفا به نظر همان کارشناسهای شهرداری هم که شده گوش بده شاید طرحی بهتر ازش درآوردید عزیز برادر :-)
نقل قول کردن
#6 خرم آبادی 1399-05-01 15:57
در طول این چند دهه شهرداری و بنیاد مسکن تمام باغهای شهر را پشت به پشت فروختن و هیچ سودی برا شهر نداشت اگه حداقل چند تاش رو در مرکز شهر گذاشته بودن شاید الان چهره شهر بسیار فرق میکرد .
عزیزان مدیر شهری اگه زمین ها و باغ ها رو گذاشته بودید الان چقدر دستتون باز بود برا اجرای طرح ها و آبادی شهر ؟ و با کمترین بودجه کارهای بزرگ می کردید .

خرید خونه های وسط شهر و تجمیع و اجرا کردن یک طرح کوچیک الان شده رویا پردازی با این بودجه شهرداری پس چطور می توانید بعد جواب فرزندان آینده این شهر را بدهید ؟؟
هر چند فکر نکنم قصدی و دغدغه ای هم برای پاسخگویی داشته باشید !
ما از شما بخواهیم همان حقوق نون و پنیرتون رو بگیرید و اصلا از این تز ها ندهید کی را باید ببینیم ؟؟؟؟
حال و روز این شهر که اینه وای به حال آیند امون :sigh: :sad: :sad:
نقل قول کردن
#7 جنوب شهر 1399-05-01 16:09
متاسفانه شهرداری و شورای شهر برنامه های زیادی بر اساس فروش فضا های شهر گرفته...
ترمینال سابق (حافظی) رو تو نقشه گوگل نگاه کنید!! با اون ساختمان عظیم و زمین مستعد در کنار دریاچه شاپوری می تواند میزبان چه طرح های عالی برا جنوب شهر باشد. ولی می خواهند ساختمان رو بکنن انبار و زمین مافوق مرغوبش رو بازهم قطعه بندی و مسکونی بفروشند...
هروقت از ساحلی پل حاجی رد میشم یاد این جور فتوحات می افتم. خیابان ساحلی را مفت فروختن. حالا میگن پول نداریم تعریضش کنیم . خوب چرا فروختی و نابودش کریدید که حالا ...؟

بسه دیگه تو را به قرآن
نکنید ... بخدا در آینده آقای مدیران اسم شما با این کارها در تاریخ این شهر جاودانه میشه ( نام نیک و بدش دست خود شماست)
نقل قول کردن
#8 فرهاد 1399-05-01 17:18
اگه از محل درآمد فروش پادگان 07 خیابان انقلاب در محدوده پل پیروزی تا بیمارستان تعریض میشود حق با شهرداری است دست شهردار درد نکند.
رفع معضل ترافیک این محدوده بر بعد فرهنگی آن می چربه مضافا باعث زیبایی شهر هم میشود. خرم آباد آثار باستانی زیادی دارد این عزیزان محترم عنایت بفرمایند به آنها رسیدگی کنند.
نقل قول کردن
#9 شهروند 1399-05-01 18:34
کاربر گرامی ( آفای فرهاد )

اولا به همین خیال باش که شهرداری برامون خیابان تعریض بکنه . 8) قول میدم اون رو میفروشند اون چند متر از خیابان هم تعریض نمیشه . به سوابق قبلی حداقل نگاه کن .
این دو پروژه ربطی بهم ندارند . ;-)

دوم که گیرم برا این چندتا مغازه این ملک چند ده هزار متری عالی رو ضایع کردید و فروختید . برا بقیه خیابانهای باریک شهر می خواهی چکار کنی ؟؟؟ مگه چند تا ملک این طور داری ؟ تعدادش به اندازه انگشت دست هم نیست .! شهر با این کارها آباد نمیشه . راهش این نیست که عزیز..!؟ :-? :sigh:
نقل قول کردن
#10 علی 1399-05-01 18:59
سرنوشت مبهم پادگان 07 نگویید...
بگوید سرنوشت مبهم شهر خرم آباد....
نقل قول کردن
#11 شهروند 1399-05-01 19:02
با سلام
به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ و همچنین‌ تبصره ۱ ماده ۱۱ قانون زمین شهری و ارای دیوان‌ عدالت اداری در‌ مورد اراضی دولتی شهرداری حقی برای تملک از محل ماده ۱۰۱ نداره ، بلکه اعمال ماده ۱۰۱ صرفا در مورد اراضی با مالک غیردولتی مصداق داره. بنابراین در پادگان ۰۷ شهرداری هیچ حقی نداره و تطبیق نقشه ها در مورد طرح‌ تفکیکی برعهده اداره کل راه و شهرسازی و وزارت وزارت راه و شهرسازی هست.
نقل قول کردن
#12 حمید ت 1399-05-01 21:59
بنظر میرسه توضیحات شهرداری منطقی و درسته .انتقادات باید سازنده باشه نه مخرب .
نقل قول کردن
#13 حمید ت 1399-05-01 22:16
به نقل از فرهاد:
اگه از محل درآمد فروش پادگان 07 خیابان انقلاب در محدوده پل پیروزی تا بیمارستان تعریض میشود حق با شهرداری است دست شهردار درد نکند.
رفع معضل ترافیک این محدوده بر بعد فرهنگی آن می چربه مضافا باعث زیبایی شهر هم میشود. خرم آباد آثار باستانی زیادی دارد این عزیزان محترم عنایت بفرمایند به آنها رسیدگی کنند.

احسنت .قربون کلامت
نقل قول کردن
#14 بی تعارف 1399-05-01 23:18
آقای قاسمی(رئیس میراث فرهنگی) دست از سر این شهر بردار ، بذار این بیغوله تخریب بشه و این خیابون یه سروسامونی بگیره پدرمون در اومد اینقدر دور قمری زدیم تا برسیم بیمارستان ، الان که پل بهداری تخریب شد و یه پل جدید بجاش ساختن چی شد؟! آقا دوره رضاخان و پلها و اصطبلهاش تموم شده ، دست از سر این ۰۷ بردار تا این شهر یه رخی بگیره ، آقاجان من ۴۵سالمه از ۱۰سالگیم شنیدم که قراره تخریب بشه اما نشده،آقای قاسمی ببخشمون به شاه پیروالی ببخشمون به زیدبن علی ، بذار این مردم یه تغییر ببینن
نقل قول کردن
#15 شهروند 1399-05-01 23:56
همشهری عزیز جناب اقای بی تعارف، اگر قراره کارها با سواستفاده و بی قانونی و تخریب آثار فرهنگی درستوبسه همون بهتر که درست نشه
در ضمن شهرداری تا پول نگرفته مهربونه، وقتیپول بگیره یادش میره چه قولی داده بود
نقل قول کردن
#16 چگنی 1399-05-02 00:02
پادگان را جمع کنند و خیابانش را تعریض کنند که دور شمسی قمری نزنی
نقل قول کردن
#17 هی 1399-05-02 00:42
چند مغازه را از محلهای دیگری خریداری کنند و دست زدن به پادگان یعنی خیانت به شهر خرم اباد .یعنی واگذاری همین زمین مرغوب به افراد ذینفوذ و انجام معامله.کل اون مغازه ها 20 میلیارد ارزش ندارند.یعنی توانایی تامین این مبلغ ناچیز را ندارید تا پادگان 07 بفروش برسد
نقل قول کردن
#18 شهروند 1399-05-02 00:53
بچه های اینده حق دارند میراث فرهنگی گذشتگان
خود را ببینند واز ان برای ایندگان حفاظت
کنند اقای شهر دار نام نیکت را ماندگار کن
نقل قول کردن
#19 حمید ت 1399-05-02 02:03
باید التزام قانونی از شهرداری خرم آباد گرفته شود که پس از اجرای طرح آزادسازی پادگان، قولهایی که در رابطه با تعریض خیابان انقلاب در محدوده سه راه کورش داده به اجرا درآورد .چون ما زیاد قول شنیدیم در این شهر ولی بفراموشی سپرده شده .ضمنا اجرای این طرح بعد مدتها جای خوشحالی دارد .همه باید کمک کنن که بنحو احسن اجرا شود .انتقاد سازنده کنید و پیشنهاد خوب بدید ولی کاری نکنید که طرح متوقف شود .
نقل قول کردن
#20 رضا 1399-05-02 08:06
دوستان کمیسیون ماده پنج در استان که ریاست آن استاندار است ودبیر آن مدیر کل راه وشهرسازی می باشد که اعضایی هم داره عبارتند از منابع طبیعی جهاد کشاورزی -محیط زیست دفتر فنی استانداری نظام مهندسی استان که اول جلسه کارشناسی یا گمیته کار بهش میگن بعد از تایید یا رد پرونده به کمیسیون ماده 5 میره ودر نهایت به شورای عالی معماری شهرسازی تصمیم گیری می شوذ واین کمیسیون براساس طرحهای بالادستی مانند طرح جامع شهری طرح ناحیه بررسی می شوند
نقل قول کردن
#21 رضا 1399-05-02 10:53
متاسفم برای شهروندان بی منطقی که هرکدام خودرو یه کارشناس و دلسوز شهر می دانندبیشتر مخالفتها از روی ناآگاهی شماها عزیزاننه تا کی این شهر باید عقب بمونه خیابانهایی که ما دارییم مربوط به زمان دورشکه سواریه حالا اگه کسی پیدا شده و می خواد کاری انجام بده با این کارشناسیهای نابتون خدا می دونه تا کی باید در گذشته بمونییم اگه اثار تاریخی واستون مهمه بچسبید به قلعه فلک الافلاک
نقل قول کردن
#22 س 1399-05-02 18:12
به نقل از علی:
سرنوشت مبهم پادگان 07 نگویید...
بگوید سرنوشت مبهم شهر خرم آباد....


آفرین خوب گفتی علی
نقل قول کردن
#23 س 1399-05-02 18:29
به نقل از رضا:
متاسفم برای شهروندان بی منطقی که هرکدام خودرو یه کارشناس و دلسوز شهر می دانندبیشتر مخالفتها از روی ناآگاهی شماها عزیزاننه تا کی این شهر باید عقب بمونه خیابانهایی که ما دارییم مربوط به زمان دورشکه سواریه حالا اگه کسی پیدا شده و می خواد کاری انجام بده با این کارشناسیهای نابتون خدا می دونه تا کی باید در گذشته بمونییم اگه اثار تاریخی واستون مهمه بچسبید به قلعه فلک الافلاک


جناب رضا ربط اینکه شما برا تعریض خیابان باید یک جای دیگه را هاپولی هپو بکنید چی هست ؟ تو که کارشناسی بگو ؟ شهرداری چند تا ملک رو در این دو دهه گذشته فروخته و کدام خیابانها رو برات تعریض کرده ؟ اگه خیابانها شهر مال عهد درشکه تنگ و تاریک هستن کی با فروش قطعه های بیشتر اونها رو باریکتر کرده ؟ سبزی فروش سر محله یا همین شهرداری و فلان و فلان ؟خلاف واقع نگو !! بجا ده مورد صد تا برات می نویسم که شهرداری قول داده ولی گفته بودجه نرسید و نشد و فلان ..
نقل قول کردن
#24 خرم آبادی 1399-05-02 18:37
به نقل از حمید ت:
باید التزام قانونی از شهرداری خرم آباد گرفته شود که پس از اجرای طرح آزادسازی پادگان، قولهایی که در رابطه با تعریض خیابان انقلاب در محدوده سه راه کورش داده به اجرا درآورد .چون ما زیاد قول شنیدیم در این شهر ولی بفراموشی سپرده شده .ضمنا اجرای این طرح بعد مدتها جای خوشحالی دارد .همه باید کمک کنن که بنحو احسن اجرا شود .انتقاد سازنده کنید و پیشنهاد خوب بدید ولی کاری نکنید که طرح متوقف شود .

باشه به همین خیال باش .
نقل قول کردن
#25 بهروز 1399-08-27 11:45
به نظر من در شرتیط کنونی تخلیه و تخریب پادگان 07 به نفع هیچکس نیست . سرنوشت باغ کشاورزی در زمان شهرداری روستایی رو به یاد داریم . قرار بود که کل مجموعه به نام پارک ملت سند بخوره و به پارک کیو متصل بشه ولی بعضی از اعضای شورای شهر هر کدوم مثل گوشت قربانی به جان زمینهای مذکور افتادن .

..
پادگان 07 باید بصورت یکجا به میراث فرهنگی داده بشه . شهرداری میخوان اون رو تکه تکه بکنه و بفروشه و پولش رو به جاه ویل بندازه . اگر شهرداری صداقت داره از گوشه بانک حکمت شروع کنه و هرسال دو مغازه بخره و خیابان رو تعریض کنه . از زمانیکه من یادم میاد شهرداری خرم آباد فقط به بهانه تعریض املاک رو میگیره و تکه تکه میکنه ومیفروشه . بعنوان مثال یکی از آقایان پاسخ بده اون زمین لچکی غرب سازمان جهاد که به پیچ پیاز فروشها معروفه که از اراضی پشت دیوار جهاد سابق بوده الان سندش به اسم کیه و چطور مالکش شده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا