یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

گروه تحلیل، تیرماه 99
 
1_ قتل دلایل مختلفی دارد؛ نمی شود تک بعدی به آن نگاه کرد. آنچه اهمیت دارد باید کوشش کنیم نزاع، خشونت و قتل کاهش یابد. در همه کشورها این موارد هست اما مهم این است که تعدادشان کاهش یابد.
 
2_ هرچه افراد یک جامعه تشویق شوند در فعالیتهای گروهی مدنی، صنفی، خیریه، نیکوکاری، مردم نهاد و ... مشارکت داشته باشند خود به خود سطح خشونت، نزاع و قتل هم کاهش می یابد. به واقع فعالیت های گروهی سالم در جامعه را می بایست تقویت کرد تا از آن طرف، نزاع، خشونت و قتل کاهش یابد.
 
3_ آموزش مهارتهای زندگی یک مبحث مهم است؛ آموزش از سطح خانواده شروع می شود. سپس، اهمیت دارد که در همه مقاطع تحصیلی و برای همه رشته های تحصیلی آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی، دروس مرتبط با مهارتهای زندگی اجتماعی، حقوق شهروندی، تکالیف شهروندی و ... به صورت فراگیر تدریس شود.
 
4_ هرچه مجاری قانونی پیگیری اختلافات در یک جامعه قوی تر و کارآمدتر باشند میل افراد به سوی خشونت، نزاع یا قتل کمتر می شود. اینجاست که کارآیی نهادهای قانونی رفع اختلافات در جامعه بایستی کارآمدتر بوده و قوانین نیز حالت بازدارندگی بیشتری داشته باشند.
 
5_ در زمینه تدابیر انتظامی، می بایست تدابیر پیشگیرانه تقویت شوند؛ از ظرفیت همیاران پلیس به ویژه در محله حاشیه نشین استفاده شود.
از ظرفیت معتمدان محلی در همکاری با پلیس برای تقویت اقدامات کنترلی پیشگیرانه از خشونت، نزاع و قتل بهره گرفته شود.
همچنین تدابیر انتظامی به ویژه در میدان ها و خیابان های شلوغ و پرتردد شهرها، توسعه یابد. این مهم است که همه کسب و کارها موظف شوند از اقدامات حفاظتی کندکننده یا پیشگیرانه همچون نصب دوربین های مداربسته، سیستم های ضد سرقت و .... استفاده کنند. قرار نیست خشونت یا قتل، صفر شد و شدنی هم نیست اما می توان آنرا کاهش داد.
 
6_ از منظر عوامل ساختاری، روشن است هرچه تعداد آسیب های اجتماعی در یک جامعه بیشتر شود خود به خود سطح جرم هم افزایش خواهد یافت.
در این راستا حمایت هرچه بیشتر از توانمندسازی و آگاه سازی به ویژه در محله های حاشیه نشین شهرها اهمیت دارد.
وقتی مقوله بیکاری، فقر، کم درآمدی یا بی درآمدی گسترش یابد به صورت طبیعی، پیامدهای خطرناک اجتماعی از جمله کاهش آستانه تحمل و خشونت های منجر به قتل را به دنبال خواهد داشت.
 
7_ این موضوع اهمیت دارد که سرعت رسیدگی به انواع پرونده های دادگستری، بیشتر شود. همچنین مباحث مرتبط با بازدارندگی تقویت شوند.
اگر جایی هست که نیاز به اصلاح برخی قوانین است در این حوزه، نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مهم است. 
 
8_ هرچه آموزش فرهنگ گفتگو، هم پذیری اجتماعی و قانونمداری در جامعه، ترویج شود سطح خشونت و درگیری هم کاهش می یابد. در این راستا نقش صدا و سیما، رسانه ها، خانواده، آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی، نقشی اثرگذار است.
 

دیدگاه‌ها  

#1 ب.علی 1399-04-25 18:22
نخبگان تحصیلکردگان ما ما باید به اصول دینی و انسانی معتقد باشند از قبیله گرایی این چیزا خاارج بشوند تاثیر بسزایی در ترویج محسنات دارد اما متاسفانه این افت گریبانگیر مسئولین و ادارات ما شده که بخشی از مدیریت استان ما نگاه قومیتی و قبیله ایی دارند که زیانبار ترین نوع اندیشیدن است. و باعثهمه نوع بداخلاقی .خوشنت و... میشود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا