یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

طی روزهای گذشته با فاجعه آتش‌سوزی زاگرس مواجه بودیم. تصاویر دل‌خراشی که هر انسان دردمندی را آزرده‌خاطر می‌کند. اما دل‌خراش‌تر تکرار هرساله‌ی این فجایع طبیعی است که می‌شود با پیش‌بینی و مدیریت درست آن را به حداقل رساند.
نیروهای مردمی و سمن‌ها با دست‌خالی نمی‌توانند چند صد هکتار حریق در ارتفاعات و مسیرهای بعضاً صعب‌العبور را مهار کنند.
کمبود امکانات و تجهیزات و نیروهای آموزش‌دیده دقیقاً چه تاریخی باید به محیط‌بانان اضافه شوند تا شاید مرحمی بر تن خسته و رنجور زاگرس و البته دیگر مناطق طبیعی کشورمان باشند؟
و اما چرا رشته‌کوه زاگرس برای ایران و ایرانی اهمیت دارد؟
جالب است بدانید رشته‌کوه زاگرس از کرانه‌های دریاچه وان ترکیه واقع در جنوب شرقی این کشور شروع می‌شود و از شمال غرب ایران تا جنوب غرب ایران و خلیج‌فارس امتداد می‌یابد.
در این مسیر از ۱۱ استان که برخی منابع تا ۱۵ استان هم نام‌برده‌اند عبور می‌کند و مناظر طبیعی کم‌نظیر را برای نیمی از جمعیت کشور فراهم آورده است.
زاگرس به ریه ایران معروف است و به خاطر گستردگی و جنگل‌های انبوه آن این لقب بی‌دلیل نیست.
زاگرس به خاطر بارندگی‌های مناسب و سطح تبخیر کم آن بین ۴۵ تا ۵۰ درصد منابع آب زمینی و زیرزمینی کشور را تأمین می‌کند.
زاگرس با قلل مرتفع بالای ۴ هزار متر آن و یخچال‌های طبیعی سرچشمه رودهای مهمی چون کارون، زاینده‌رود، کرخه، دز، مارون و البته هزاران چشمه و صدها تالاب و آبشار و دریاچه است.
زاگرس به خاطر تنوع داروهای گیاهی یکی از منابع کم‌نظیر این گیاهان در دنیاست.
زاگرس بخش بزرگی از تنوع زیستی؛ گیاهی و جانوری کشور را در خود جای ‌داده است.
 بافت جنگلی زاگرس بیشتر از درختان بلوط تشکیل شده است (۷۰ درصد) و مابقی از درختان بومی منطقه که در مجموع ۶ میلیون هکتار درخت را شامل می‌شود.
زاگرس طی قرن‌ها سدی جدی در مقابل ریزگردهای کشورهای همسایه غربی بوده و از بیابان‌زایی، رانش، سیلاب و حتی تهاجمات بیگانگان جلوگیری کرده است.
در اثنای جنگ جهانی اول و نسل‌کشی انگلیسی‌ها و روسی‌ها در ایران که یک‌چهارم تا نیمی از جمعیت ایران در قحطی به وجود آمده، تلف می‌شوند (۳ تا ۹ میلیون از ۱۸ میلیون جمعیت آن زمان ایران)، این زاگرس سخاوتمند بوده که مردم استان‌های مجاورش را به‌واسطه استفاده از درختان بومی بخصوص بلوط، منابع آبی، گیاهی و جانوری‌اش نجات داده است.
نخستین سکونتگاه‌های بشری و انسان هوشمند در غارهای زاگرس نشان از قدمت، اصالت و اهمیت این رشته‌کوه‌های ارزشمند دارد.
 
با این وجود زاگرس طی پنج سال اخیر بر اثر آتش‌سوزی‌های متعدد چند هزار هکتار از جنگل‌هایش را از دست داده و در ده سال اخیر بر اثر زوال بلوط، خشک‌سالی و ریزگردها، تصرف زمین‌های جنگلی، جاده‌سازی، شکار سنجاب‌ها، زغال گیری و... یک‌ششم از جنگل‌هایش نابود شده است.
امیدوارم با تخصیص بودجه، آموزش همگانی و تخصصی، به‌کارگیری نیروهای کافی در قالب محیط‌بان، بالگردهای آبپاش، ادوات اطفای حریق سعی در حفظ این نعمت خدادادی شود، شاید جنگل‌های زاگرس در سال‌های آتی بازهم پناهگاه و نجات‌دهنده مردم ایران باشند. دل‌خوش به شهرنشینی نباشیم!
 


نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا