یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

هيپوكندريا يا خودبيمارانگاري نوعي بيماري رواني است كه مبتلايان به اين بيماري احساس مي كنند دچار بيماري سخت، غيرقابل تشخيص و نگران كننده اي هستند كه مي تواند زندگي و آينده شان را تهديد و مختل كند .
هيپوكندريا يا خودبيمارانگاري نوعي بيماري رواني است كه مبتلايان به اين بيماري احساس مي كنند دچار بيماري سخت، غيرقابل تشخيص و نگران كننده اي هستند كه مي تواند زندگي و آينده شان را تهديد و مختل كند ، اين درحالي است كه در واقعيت آنها دچار مشكل و بيماري جدي نيستند و تنها به دليل برخي اختلالات رواني به آن دچار مي شوند.
در ذهن همه انسان ها افكار مزاحم كننده اي وجود دارد اما مشكل زماني شروع مي شود كه افراد به آنها بيش از حد توجه مي كنند و آن را دغدغه و دل مشغولي زندگي خود مي دانند.
مبتلايان به اين بيماري هر عملكرد بدني كه عموم مردم آن را بديهي مي دانند را نشانه اي از بيماري سخت تلقي مي كنند، آنها هر فعاليت بدني مانند سردرد، ضربان قلب، بي خوابي و... را از علائم جدي بيماري مي دانند و براي تشخيص و درمان آن به پزشكان متعددي مراجعه مي كنند.
از علائم اين بيماري مي توان به سوء تعبير علائم جسمي، تاكيد بر توهم نداشتن، مراجعات مكرر به پزشكان متعدد، صرف هزينه و زمان زياد براي تشخيص بيماري اشاره كرد.
علائم اين بيماري زماني شايع مي شود كه مشكلي استرس زا مانند بيماري يكي از اقوام، مرگ يكي از عزيزان و شيوع يك بيماري در جامعه(همانند ويروس كرونا) در زندگي اين افراد اتفاق بيفتد.
جستجوي مداوم در فضاي مجازي از موارد تشديد كننده اين بيماري است، بطوريكه افراد با بروز هر مشكلي در فضاي مجازي جستجو مي كنند تا به نشانه اي از بيماري دست يابند.
مبتلايان به اين بيماري با نگراني و وسواس هاي خاص خود معاينات و آزمايشات متعددي انجام مي دهند تا شايد يكي از پزشكان مشكل آنها را متوجه شود، اما معمولا پزشك به آنها اطمينان مي دهد كه مشكل نگران كننده اي وجود ندارد ، با اين حال به دليل اشتغال ذهني كه همه حواسشان بر روي جسم شان متمركز شده احساس مي كنند بيماري سختي دارند كه پزشك نتوانسته آن را تشخيص دهد از اين رو به پزشكان ديگري مراجعه مي كنند.
خودبيمارانگاري در زنان نسبت به مردان به دليل تغييرات هورموني شايع تر است و معمولا در سنين جواني و بعداز 30 سالگي در افراد بروز پيدا مي كند .
در پايان اشاره مي شود كه دو علت عمده اين بيماري يكي اضطراب و ديگري افسردگي مي باشد كه استفاده از برخي داروها يكي از روش هاي درماني اين بيماري مي باشد ،  همچنين شناخت درماني، رفتاردرماني، كنترل استرس و اضطراب از بهترين روش هاي كنترل اين بيماري مي باشد.
 
 
مرکز مشاوره آرامش معاونت اجتماعی پلیس لرستان
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا