یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

فرهنگ دهخدا و چند فرهنگ لغت دیگر را مرور کردم. روی کلمه سه‌حرفی شاد چند لحظه‌ای تأمل کردم معنی این کلمه چنین آمده است:
شادی به معنی《شادمانی، خوشحالی، بهجت، مسرت، نشاط، وجد، خوش‌دلی، رامش، فرح، سرور》 این کلمه در مقابل اندوه و غم آمده است.
از قدیم ما نشان داده‌ایم مردم شادی نیستیم. خیلی علاقه‌مند به گریه کردن و همیشه ایام خود را خسران‌دیده و اندوهگین نشان می‌دهیم. تا در کنار هم دیگر قرار می‌گیریم سفره دلمان به غم باز می‌شود و تا اشک طرف مقابل را برای بدبختی‌های که ردیف کرده‌ایم درنیاوریم ول کن معامله نیستیم.
خیلی از ماها معمولاً آدم‌های متظاهری هستیم و بیشتر ازآنچه هستیم و نیستیم نشان می‌دهیم. دستمال گریه‌مان مدام بر روی صورت خیس مان پهن است.
این ناشادمانی علل و عواملی دارد که در حوصله این یادداشت نمی‌گنجد.
خانواده، جامعه و آموزش‌وپرورش در بخش‌های باید زمینه‌ساز این شادمانی باشند که به‌نوعی کوتاهی کردند. از این بگذرم برسم به سر موضوع 《 برنامه شاد》 که این روزها وزارت فخیمه آموزش‌وپرورش برای آموزش دانش آموزان و کمک کردن به قرنطینه خانگی راه‌اندازی کرده است.
قطعاً هر برنامه‌ای زیرساخت‌های خود را می‌طلبد و در این رهگذر مشکلات خود را دارد و وجود این مشکلات اگر کمی منصفانه به موضوع نگاه کنیم بر کسی پوشیده نیست؛ اما ذکر دو نکته خالی از لطف نیست:
پیش از این ما جامعه‌مان را برای آموزش در فضای مجازی آماده نکرده‌ایم، به‌درستی نه خانواده‌ها و نه خود دانش آموزان نمی‌دانیم که چگونه از این برنامه‌ها استفاده کنیم.
دوم: ای‌کاش بزرگان و طراحان این برنامه نام دیگری غیر از شاد (شبکه آموزشی دانش‌آموزی) انتخاب می‌کردند. چراکه این برنامه در خیلی از خانواده‌ها باعث غم و اندوه و در جای خود ناشادمانی در این ایام کرونایی قرار گرفت.
شما تصور کنید خانواده‌ای که در این روزها آواره سیم‌کارت ایرانسلی برای دریافت وام یک‌میلیون تومانی است چگونه قادر به تهیه گوشی تلفن همراه برای نصب این برنامه خواهد بود.
این برنامه‌ها در بیشتر مواقع مرا یاد این جمله می‌اندازد《 سوزنی به خودت بزن جوالدوزی به طرف مقابلت》
ولی این سال‌ها و این روزها گویی فقط قرار است مردم طعم تلخ نداری، فقر و در پی آن درد نیشتر جوال‌دوزی را تحمل کنند که بر اساس تصمیم‌گیری‌های نادرست باعث کدورت و ناراحتی آن‌ها می‌شود.
ای کاش وزارت آموزش و پرورش به جای کلمه《 شاد》 نام دیگری برای این برنامه انتخاب می‌کرد که ما مجبور نباشیم به‌جای مفهوم سرور و شادمانی در درون این کلمه مفهوم دیگری به نام فقر، نداری و اندوه را ببینیم.
 
الحمدالله اولا و آخرا
سی و یکم فروردین‌ماه ۹۹
 

دیدگاه‌ها  

#1 محمد 1399-02-01 07:35
احسنت
نقل قول کردن
#2 رضا 1399-02-02 00:16
سلام آقای شهبازی
از آمار کرونا لرستان چه خبر؟
نقل قول کردن
#3 رضا 1399-02-02 00:17
علوم‌پزشکی لرستان را دریابید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا