یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

روز چهارم شعبان که سال‌گرد میلاد حضرت اباالفضل‌العباس است، روز جانباز نام‌گذاری شده است. ایشان با ایثارگری خود، چگونگی پیروی از پیشوای معصوم را عملاً تعلیم می‌دهد. حضرت اباالفضل‌العباس، آموزگار بزرگ عشق و وفا، امیر ادب، الگوی بی‌‏بدیل شجاعت و مردانگی است. بصیرت ایشان مورد تأکید ائمه‌اطهار(علیهم‌السلام) بوده است. امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرماید: «عموی ما عباس بینشی ژرف داشته است.
 
یکی از بارزترین شاخصه‌های حضرت عباس «وفا» است. وفاداری نسبت به پیشوای معصوم، مهم‌ترین مصداق وفا به میثاق الهی است. ایشان با بذل جان، وفاداری را به کمال رسانده و سمبل وفا نام گرفتند.  امام سجاد(علیه‌السلام) در ستايش عموى بزرگوار خود مى‏‌فرمايد: «خدا رحمت كند عمويم عباس را كه جان خود را ايثار كرد و فداى برادرش شد، تا آن كه دو دست او قطع شد، در عوض، خدا دو بال به او عنايت كرد كه به وسيله آن، همراه ملائكه در بهشت پرواز كند، چنانكه براى جعفر‌بن‌ابى‌طالب نيز دو بال قرار داد. براى عباس در نزد خدا منزلتى است كه همه شهدا در روز قيامت غبطه آن مقام را مى‏‌خورند.
 
یکی دیگر از خصوصیات حضرت عباس ایمان و بصیرت بود. امام صادق(علیه‌السلام) ایشان را را با صفت ایمان و خداباوری توصیف و بر ایمان محض و بصیرت والای ایشان گواهی داده و می‌فرماید: «گواهی می‌دهم که تو لحظه‌ای از خود سستی نشان ندادی و برنگشتی، بلکه مَشی تو بر ایمان و بصیرت در دین رقم خورده بود.
 
در عصر حاضر نیز رزمندگان دفاع مقدس با الهام از ایثارگری‌های حضرت عباس با بذل جان خود از انقلاب اسلامی به رهبری امام‌خمینی(رحمه‌الله‌علیه) حمایت کردند. با گذشت چهارده قرن، هنوز همه‏ جانبازان آگاه جهان از شریعه‏ معرفت حضرت عباس می‏‌نوشند و درس ادب می‏‌آموزند. مقام جان‌بازی و ایثار در راه خدا از جایگاه رفیعی در دین اسلام برخوردار است. پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌‌آله) می‌فرماید: «هر كـه در راه خـدا مـجروح شـود، در روز قيامت در حالى مى‏‌آيد كه بويش هم‌چون بوى مشك باشد و رنگش مانند رنگ زعفران و نشان شهيدان بر اوست و هر كه از روى اخلاص شهادت را از خداوند بخواهد، خداوند اجر شهيد را به وى می‌دهد هر چند در بسترش بميرد.
 
ایران عزیز مجموعا ۵۴۸ هزار و ۴۹۹ جان‌باز تقدیم اسلام نموده که از این تعداد ۵۱۷ نفر جان‌باز شیمیایی شدید و تعداد ۲ هزار و ۱۲۳ جانباز قطع نخاعی هستند. هر چند جان‌بازان عزیزمان بدون چشم داشت و صرفا در راستای لبیک به امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) ردای جان‌بازی را به تن نمودند؛ ولی وظیفه آحاد مردم و متصدیان حکومت اسلامی است که با حمایت‌های خود آلام جسمی ایشان را تسکین داده و بخشی از ایثارگری‌های جان‌بازان ایثارگر را جبران نمایند.
 
امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) در بیان جایگاه جانبازان و ایثارگران می‏‌فرماید: «وقتی امثال شما قدرت‌مندان روحی را می‏‌بینم با این روحیه بزرگ و با این عظمت روح، خجالت می‏‌کشم که خودم را یک انسان متعهد بدانم. زبان و پیام ما عاجز از ترسیم مقام بلندپایه عزیزانی است که برای اعتلای کلمه حق و دفاع از اسلام و کشور اسلامی جان‌بازی نموده‌‏اند.
 
رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر تکریم جان‌بازان تاکید نموده و دیدارهای مستمر با ایشان و خانوادههای‌شان دارند. حضرت آیت الله خامنه‌ای(حفظهالله) در بیان جایگاه جان‌بازی و حضور جان‌بازان در صحنه اداره کشور می‌فرماید: «شما جان‌بازان ذخیره‌های با ارزش دانشگاه جهادید. جهاد لزوماً با شهادت همراه نیست، اما لزوماً با فوز به رتبه‌ مجاهدان و تقرب به پروردگار همراه است. میدان جهاد هم همه جاست؛ هم در دفاع نظامی از کشور، هم در دفاع سیاسی و آبرویی از کشور و هم در تلاش برای پیش‌برد کشور و ملت که امروز شما در این سنگر کار می‌کنید. این‌ها همه مبارزه است و همه باید مبارزه کنیم. یک تحقیق، اقدام علمی و یا حرکت سیاسی صحیح شما در مجموعه‌ حرکت دانشجویی یا در خارج آن، مبارزه است.
 
ضمن گرامی‌داشت سال‌روز ولادت حضرت عباس و روز جان‌باز، بر ضرورت تکریم جان‌بازان دفاع مقدس از سوی کارگزاران نظام اسلامی و عموم شهروندان ایران اسلامی تاکید نموده و برای عزیزان‌مان سلامتی و عافیت از درگاه ایزد منان خواستاریم.

ولادت حضرت عباس و روز جانباز

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا