یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در شرایطی که ماندن در خانه اصلی‌ترین راه شکست ویروس کووید ۱۹ است اما برخی از شهروندان همچنان با این احتمال که بیماری کرونا آنان را درگیر نمی‌کند بار سفر نوروزی را بسته‌اند در حالی که به باور متخصصان علم پزشکی احتمال ناقل بودن هر فردی در این شرایط وجود دارد.
هر چند آمار و اعداد نشان دهنده کاهش سفرهای نوروزی و نتیجه بخشی تدابیر مسوولان بوده اما حلقه اول و آخر قطع زنجیره کرونا مردم هستند به نحوی که هر ایرانی باید خود را یک ناقل بداند و با رعایت نکات ایمنی و احترام به حقوق اجتماعی و شهروندی سایران؛ تصمیم عاقلانه گرفته از سفر و رفت و آمد با اطرافیان خود امتناع کند.
طی هفته اخیر که ابعاد ویروس کرونا در جهان بیشتر نمود یافته و بازیگران؛ سیاستمداران؛ ورزشکاران؛ هنرمندان و حتی پزشکان شناخته شده‌ای به این بیماری مبتلا شده‌اند ثابت شد هیچ‌کس از این ویروس در امان نیست و احتمال ناقل بودن برای هر فردی وجود دارد.
چه‌بسا این افراد که برخی از آنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند یا این تفکر را داشته و یا متأسفانه با افراد بی‌مبالاتی برخورد داشته‌اند که بدون اطلاع از آلودگی خود و بدون داشتن علائم بالینی با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و موجب ابتلایشان شده‌اند.
اما برخی به خیال اینکه آنان در امان بوده و ناقل نیستند آزادانه با دیگران ارتباط می‌گیرند و همین اعتماد بیش‌ازحد به سلامتشان موجب می‌شود کرونا میزبان جدیدی پیدا کرده و زمان بیشتری برای زنده ماندن بخرد.
 اوج شیوع ویروس کرونا در ایران به نوروز و رسم دیرینه دید و بازدیدها منتهی شد و عده‌ای نیز به‌رسم هرساله حساب خاصی برای سفرهای نوروزی باز کرده‌اند.
بسیاری از شهروندان توصیه پزشکان را جدی گرفته و همچنان در خانه مانده‌اند؛ نوروز را از راه دور و با قلب نزدیکشان به عزیزان خود ازجمله والدین و فرزندان تبریک گفته و چون‌که سلامت آنان برایشان مهم بوده از دیدار امتناع کرده‌اند به دلیل اینکه شاید ناقل ویروس کرونا باشند.
این شهروندان افراد عاقلی هستند که ناقل بودن را جدی گرفته و نمی‌خواهند عزیزان و سایر افراد جامعه درگیر تصمیم هیجانی و احساسی آن‌ها و ابتلا به کرونا شوند که در مقابل عده‌ای قرار گرفته که متاسفانه بدون توجه به‌احتمال ناقل بودن خود یا دیگران همچنان در میهمانی‌ها هستند و برای سفرهای های خود برنامه‌ریزی می‌کنند.
برخی نیز معتقد هستند برای دیدن والدین و عزیزان به دیار و استان خود می‌روند و در منزل آنجا خود قرنطینگی می‌کنند اما پرسش اینجاست اگر یکی از مسافران از راه رسیده و یا افراد خانه ناقل باشند آن زمان خود قرنطینگی خطر بیشتری برای همه ندارد؟!
 
ماندگاری هرچه بیشتر کرونا و هزینه‌هایی که افزایش می‌یابد
افزایش خطر ابتلا به کرونا در جامعه؛ افزایش هزینه‌های درمان و البته خستگی هرچه بیشتر بخش‌های مختلف مقابله و پیشگیری از جمله کادر درمان است که به راحتی توسط عده‌ای نادیده گرفته شده چراکه همچنان معتقد هستند به هیچ عنوان ناقل نبوده و می‌توانند سفر کنند.
تحرک و ارتباط ناقل‌های پنهان و افزایش خطر ابتلای دیگران به معنای ماندگاری بیشتر کرونا است که همه‌گیری آن علاوه بر هزینه‌های مالی؛ رکود اقتصاد و داغدار شدن خانواده‌های مختلف؛ از نظر روانی نیز تاثیر مخربی بر افراد مختلف جامعه از جمله کودکان و سالمندان داشته چراکه مجبور شده‌اند علاوه بر نگرانی‌های این بیماری علیرغم میلشان در خانه بمانند که این امر منجر به مشکلات روحی و حتی افسردگی در برخی شده است.
البته این افراد از ناقل نبودن اطرافیان خود در شهرهای مقصد هم اطمینان دارند که متأسفانه هردوی این احتمالات به یک اندازه در خصوص ناقل بودنشان نیز صدق می‌کند بنابراین بهترین اقدام در این شرایط اتخاذ یک تصمیم عاقلانه و ماندن در خانه است.
 
الهام بابایی/ ایرنا

ناقل عاقل باشیم

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا