یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهرداری خرم‌آباد در پاسخ به یک مطالبه مردمی اقدام به نصب جام چشمه اِراز کرد.

به گزارش یافته، عصر امروز دوشنبه ۱۹ اسفندماه ۹۸ جام چشمه اِراز در محل این چشمه اراز خرم‌آباد واقع در خیابان ۱۷ شهریور نصب شد.
شهردار خرم‌آباد در جریان بازدید از مراحل نصب این اثر هنری گفت: جام چشمه اِراز در پاسخ به یک مطالبه عمومی و با الگوبرداری از یک آبریز مفرغی باستانی کشف‌شده در جنوب خرم‌آباد ساخته شده است.
محمد شریفی مقدم افزود: چشمه تاریخی اِراز همواره در بین مردم خرم‌آباد از اهمیت خاصی برخوردار بوده و حتی آب آن را شفابخش می‌دانسته‌اند، هرچند عنصر شفابخشی آن به اثبات علمی نرسیده است.
شهردار خرم‌آباد افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلایل متعدد این جاذبه طبیعی، تاریخی و توریستی مورد غفلت واقع‌شده و موجبات نارضایتی و اعتراض فعالان اجتماعی و زیست‌محیطی خرم‌آباد را فراهم‌ آورده بود.
وی افزود: بر همین اساس تصمیم گرفتیم با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان میراث فرهنگی استان و خصوصاً دکتر عطا حسن‌پور که از سال‌ها پیش در این زمینه یک رشته پیگیری‌ها و مطالعات تخصصی را انجام داده است، به این مطالبه جدی تحقق ببخشیم.
وی ادامه داد: جنس جام چشمه اِراز از میلگرد و بتن بوده و برای زیباسازی آن از رنگ‌آمیزی و پینه کاری هنری بهره برده شده است.
شایان‌ذکر است در این بازدید با حضور محمد شریفی مقدم شهردار خرم‌آباد، علی محمدخانی معاونت خدمات شهری، عطا حسن‌پور کارشناس میراث فرهنگی و پژوهشگر اثر مذکور انجام شد.

چشمه‌ی إراز؛ یکی از هزار

مهرداد خدایی سوری از نویسندگان پایگاه خبری یافته در باره این چشمه می‌نویسد: سال‌ها و شاید قرن‌هاست این چشمه‌ی، بخشنده رافع تشنگی ما و ابا و اجدادمان بوده و به همین شکل مهجور از آثار باستانی کهن‌شهرِ خرم‌آباد محسوب می‌شود. در دهه‌های دورتر گذشته آب این چشمه را شفابخش و عامل بهبود امراض گوارشی می‌دانستند، هر چند که جدا از این نگاه و باور نیز؛ این چشمه آبشخور و سیراب‌ڱهِ کسبه‌ی بازار و میدان تیر ارتش و محله‌ی کهن تختی بوده است. چشمه‌ی اِراز در پایین‌دست گرداب سنگي قرار گرفته که خود گرداب نیز یک اثر تاریخی و طبیعی است و به علت عبور آب گرداب از كنار چشمه اِراز، خروجي آب اِراز با آب گرداب یکی می‌شود. موقعیت چشمه از مسیر میدان تختی به سمت دوراهی بازار و چهارراه بانک کمی جلوتر از شهرداری قرار گرفته و شاید به همان عللی که عرض شد بیشتر رهگذران آن را نبینند و نشناسند. اِراز از نظر لغوی در زبان لری معادل غم بغض و وجه‌تسمیه اِراز از جنبه كلي آن به معني درد گواتر است وتاویل و علت نام‌گذاری آن از نگاه بومیان سده‌های گذشته خرم‌آباد نیاز به کارشناسی و تحقیقات مدققی دارد.



دیدگاه‌ها  

#1 مصطفی 1398-12-19 20:55
تشکر از دوستان شهرداری .ای کاش در ادامه این کار زیبا کف سازی مناسبی هم داشت ارزش کار بیشتر میشد
نقل قول کردن
#2 مریم 1398-12-19 22:52
آقای شهردار بجای این کارها لطفا حفوق پرسنل بدبخت و زحمت کش شهرداری رو پرداخت کن بخدا پول نون خالی رو هم نداریم
نقل قول کردن
#3 فرزاد 1398-12-20 10:31
کار بسیار عالی و پسندیده ای بود ... به همین راحتی و سلیقه به خرج دادن های ساده میشود خرم آباد جذاب و دیدنی کرد.
نقل قول کردن
#4 رضا 1398-12-20 11:15
خیلی عالی بود کارتون
نقل قول کردن
#5 لرستان 1398-12-20 13:52
باسلام و تشکر از کارکنان شهرداری. در جواب اسم مستعار مریم عرض کنم .زیبایی شهر و نصب آثار باستانی در میادین ربطی به حقوق پرسنل زحمت کش شهرداری نداردگرچه مهم است اما اون بحث جداگانه ای است.هموطن یا همشهری عزیز
نقل قول کردن
#6 بچه های افلاک 1398-12-20 18:11
اقای شهردار بابت این کاری که انجام دادی ممنون واقعا فکری به حال این چاله چوله ها که به علت بارندگی رخ داده فکرکنید توشهر واقعا خیابان اصلی خراب هستند
نقل قول کردن
#7 مهدی 1398-12-21 23:22
ملتو مسخره کردید. بخاطر یه کار پیش پا افتاده و با شندغازهزینه حالا بیاید تو بوق و کرنا کنید که اینکارو کردیم.این کارهای کوچیک هم شد اباد سازی شهر !! کم به شعور مون توهین کنید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا