یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

روز اول تعطیلی را بخوابیم، روز دوم را هم تلویزیون ببینیم، خیلی صبور باشیم روز سوم محصور شدن در خانه کلافه‌مان می‌کند. ‏بالاخره باید کاری باشد تا انجام دهیم و خود را مشغول کنیم آن هم با هر آنچه در خانه داریم. شاید یکی از چیزهایی که بتواند زیاد ‏سرگرم‌‎مان کند، موسیقی است.
اما موسیقی هر چقدر هم خوب باشد مگر چقدر می‌تواند سرگرم‌مان کند؟ بیایید به موسیقی طور دیگری نگاه ‏کنیم. موسیقی را فقط نشنوید. به آن فکر هم بکنید. احتمالا معنای قابل تأملی داشته باشد که بتوانید ساعت‌های زیادی را به آن ‏اختصاص دهید.‏
 
سازها چه می‌گویند؟
می‌توانید در طول روز به صدای سازها گوش دهید. یک قطعه چند دقیقه‌ای می‌تواند در طول روز ذهن شما را درگیر خودش کند. اما ‏ساز کدام موسیقیدانان ما این قابلیت را دارد؟ بیایید کمی در تاریخ موسیقی سیر کنیم. آن موقع‌ها که انرژی دارید و می‌خواهید ‏موسیقی شارژتان کند چهارمضراب گوش دهید. آلبوم چهارمضراب‌های استاد فرامرز پایور و آلبوم سه‌گانه آثار درویش خان این نوازنده ‏سنتور به همراه گروهش گزینه خوبی برای چنین مواقعی است.
آبشارهای مضراب پایور می‌تواند شما را سر ذوق بیاورد و ایده‌های ‏جدیدی را به رویتان بگشاید. بعدازظهرها که واقعا حوصله‌تان سر رفته و همه چیز خسته‌کننده است، نغمه‌پردازی‌های تار جلیل ‏شهناز یکی از بهترین راه‌حل‌هاست. ساز شهناز به‌رغم غم و شادی و تغزل و عشقی که دارد حکایتگر نوایی است که نسبت به دنیا و تمام ‏زرق و برق‌هایش بی‌تفاوت است.
با ساز شهناز می‌توانید لحظاتی از عرفان را تجربه کنید. اگر خیلی حوصله قدیمی‌ها را ندارید، آلبوم تنها ‏نخواهم ماند کیهان کلهر به همراهی سنتور علی بهرامی‌فرد گزینه خوبی است.
 
ساز خالی حوصله می‌خواهد ‏
‏ اگر حتما اصرار دارید خواننده‌ای کنار ساز بخواند، می‌توانید به آوای مهر دل بسپارید. گلبانگ محمد رضا شجریان در دو شماره ‏پیشنهاد خوبی است. می‌توانید گلبانگ یک را گوش دهید و همراه شجریان روی میز ضرب بگیرید و تصنیف ‌ای مه من را زمزمه کنید. ‏اگر اهل تصنیف هستید آلبوم خزان تصنیف‌های غمگین دارد و اگر می‌خواهید گوش طرب به دست گیرید آلبوم رسوای دل در مایه سه‌‏گاه را در خانه پخش کنید.
آلبوم لیلی  و مجنون، آتشی در نیستان و بشنو از نی با خوانندگی شهرام ناظری و آلبوم کنسرت گروه ‏عارف به خوانندگی حمیدرضا نوربخش هم از آثار دیگری است که می‌توانید ساعتی از روز را با آنها سپری کنید. اگر هم اهل شنیدن ‏آواز هستید، به آواز استاد در نوا مرکب خوانی به همراه نی محمد موسوی، شاهکار عشق داند به همراه نوای تار محمدرضا لطفی و آستان ‏جانان و قاصدک با همنوایی سنتور شوریده سر پرویز مشکاتیان گوش بسپارید. اگر تنها هستید، شب، سکوت، کویر  گوش بدهید.‏‏ شاید دل‌تان بخواهد کمی متفاوت‌تر موسیقی گوش کنید. موسیقی که وقت را بگذراند. اگر می‌خواهید موسیقی حسابی تکان‌تان دهد به سراغ محسن شریفیان بروید. محسن نی‌انبان می‌زند و نام یکی از آلبوم‌هایش دینگو مارو است.
چشمان‌تان را ببندید و ‏آهنگ‌های شریفیان را بشنوید، یک دقیقه که گذشت احساس می‌کنید به بوشهر سفر کردید. اگر گذار گوش‌تان به صدای ساز محسن ‏شریفیان افتاد، قطعه گفت‌وجو و خلخال را از دست ندهید.‏
 
از زبان‌های دیگر هم گوش کنید
حالا که برای شنیدن موسیقی وقت هست می‌توانید به موسیقی اقوام غرب کشور هم گوش بسپارید. یعنی لری و کردی. نگران اینکه ‏متوجه زبان لری و کردی نمی‌شوید، نباشید. صدا و موسیقی آنچه را باید به شما می‌فهماند. صدای لرستان بانگ آواز رضا سقایی ‏است.
مردم لر زبان سال‌هاست که با نوای او زیست می‌کنند. رتم وِ صحرا، بزران، تفنگ، جنگ لرو و دالکه و قطعه معروف «دایه دایه وقت ‏جنگه»  از خوانده‌های سقایی است. بعد از سقایی ساخته‌های فرج علیپور شنیدن دارد.
مخصوصا دو قطعه بَمیرم سیت و چیته جا. ‏قطعه زخم و دهه نود او میخ‌کوب‌تان می‌کند. اما اگر دل‌تان خواست از نواهای سرزمین سماع و بلوط، کردستان، بشنوید بهترین گزینه‌ها ‏مظهر خالقی و حسن زیرک است. شهروندان کُرد با موسیقی زندگی می‌کنند و سنندج به‌عنوان شهر خلاق موسیقی در دنیا شناخته ‏می‌شود. موسیقی جنوب و خراسان و مناطق دیگر هم که جای خودش را دارد./ شهروند

موسیقی در ایام خانه‌نشینی/ صدای لرستان بانگ آواز رضا سقایی ‏است

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا