ایرنا در یادداشتی به قلم الهام بابایی چگنی نوشت: در حالی که مراجع قانونی و انتخاباتی بارها در خصوص تبلیغات سالم، پاک و مجاز تذکر دادهاند اما برخی کاندیداها و طرفداران آنها در لرستان همچنان گوش شنوایی ندارند و چشم خود را بر قانون بستهاند.
لرستان از دیرباز به دلایل متعدد طایفهای، هیجانی، حس رقابت بالا و البته وفور مشکلات اقتصادی و امید به حل آن، حضور پرشور مردم را قبل و هنگام انتخابات تجربه کرده و تبلیغات انتخاباتی گیرا، بانشاط و گاها منحصربهفردی نیز دارد.
از گستردن سفرههای شام و نهار آنچنانی تا اجاره تالارهای شهر تا جایی که در فصل انتخابات یکی از دغدغههای زوجهای جوان رزرو محل برگزاری مراسم آنها است چراکه این مکانها بیشتر و باقیمتهای بالاتر در اختیار ستادهای تبلیغاتی و میتینگهای انتخاباتی قرار میگیرد.
اما نکته مهم در تمامی این تبلیغات نادیده گرفتن قانون و دهنکجی به حقوق شهروندی است، قانون انتخابات بسیار شفاف و صریح در خصوص نحوه، زمان و چگونگی انواع شیوههای تبلیغات انتخاباتی اتمامحجت کرده است اما به نظر میرسد این مهم در اجرا دارای ضعفهای بسیاری بوده و البته ضمانت اجرایی نیز ندارد.
شاید اگر ضمانت اجرایی برای قانون تبلیغات انتخابات بهویژه در فصل ۵۶ این مقوله وجود داشت کاندیداها و هوادارانشان اینگونه به قانون نمیتاختند و با این جسارت و سبکسری چهره شهر را به دفتر رنگارنگ کریه و خطخطی تبدیل نمیکردند.
گذشته از هزینههایی که این تبلیغات کثیف و این قانونشکنیها برای شهرداریهای فقیر لرستان بهجای میگذارد، فرهنگ قانون مداری و قانون پذیری نیز با اینگونه رفتارهای هیجانی تضعیفشده که نتیجه آن عدم احترام به حقوق شهروندی از طرف خود شهروندان است.
نکته قابلتوجه اینکه در تمامی ادوار انتخابات نسبت به تشکیل پروندههای تخلفاتی از جمله در حوزه تبلیغات، اطلاعرسانی و هشدار داده میشود اما مردم به دلیل حافظه کوتاهمدت در موارد سیاسی، خواستار و پیگیر نتایج این پروندهها نمیشوند و از طرف به نظر میرسد در صورتی که پروندههای تخلف تبلیغاتی به سرانجامی هم برسند، مجازات نهایی آنچنان بازدارنده نبوده تا در دور بعد درس عبرتی برای عدم تکرار این رفتارهای غلط اجتماعی و سیاسی شود.
این روزها که تب انتخاباتی بالا گرفته، تخلفات تبلیغاتی بهویژه نصب پوستر و کاروانهای نمایش قدرت خودرویی نیز رفتهرفته بیشتر و آشکارتر میشود که این موارد در شهرهای کوچکتر استان و حوزههای دوقطبی انتخاباتی شدت بیشتری دارد.
در اغلب شهرستانهای استان معابر و خیابانهای شهر در قبضه اختیارات و کنترل نامزدها و هوادارانشان هستند تا جایی که بنرها و تصاویر بعضا چندمتری از سردر خانهها و مغازههای شهر آویزان شده است.
معابر، میدان، خیابان، بلوار و هرجایی که در این شهر به ذهن طرفداران رسیده مملو از پوستر و تصاویر در اندازههای مختلف است.
علاوه بر دیوارهای سخنگو، کاروانهای خودرویی همچنان موردتوجه کاندیداها میباشد چرا که بنا بر اصول روانشناسی گمان میرود هر فردی که نمایش قدرت بهتری داشته باشد تأثیرگذاری بیشتری نیز برای جلب نظر مردم دارد.
بهطور معمول در تمامی شهرهای لرستان با نزدیک شدن به پایان تبلیغات، قانونشکنیها بیشتر شده و ستادهای تبلیغاتی هر آنچه در چنته دارند رو میکنند تا آخرین تلاش خود را برای ورود منتخبشان دریغ نکرده باشند و این روزها شهر و دیوارهای سخنگو پوسترها و دستنوشتههای تبلیغاتی غیرمجاز را در سکوت قانون منعکس میکنند که بدون شک این روند در تقویت و تکرار این روش اشتباه برای ادوار بعد مؤثر خواهد بود.
تعداد کل ثبتنامشدگان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی استان لرستان ۴۰۸ نفر بودند که از این تعداد با تغییر حوزه انتخابیه و جابجایی هشت نفر به این ترتیب که پنج نفر وارد استان، ۲ داوطلب خارج و یک نفر داخل استان موافقت شد.
تعداد نامزدهای انتخاباتی که تاکنون در این استان انصراف دادهاند ۵۹ نفر به تفکیک شهرستانهای خرمآباد و چگنی ۱۵ نفر، بروجرد هفت، الیگودرز پنج، کوهدشت و رومشکان ۶، دورود و ازنا ۹، دلفان و سلسله ۱۶ و پلدختر یک نفر اعلام شده است.
در حال حاضر در شهرستانهای خرمآباد و چگنی ۵۷ کاندیدا، بروجرد ۳۵، الیگودرز ۱۸، کوهدشت و رومشکان ۳۷، دورود و ازنا ۲۲، دلفان و سلسله ۱۲ و پلدختر ۲۴ نفر فعالیتهای تبلیغاتی خود را دنبال میکنند.
لرستان با هفت حوزه انتخابیه ۹ نماینده در خانه ملت دارد.
دیدگاهها
اگه انقد سود داره تا ما هم خونه وماشین و مغازه هامون رو بفروشیم نقد کنیم دور بعد کاندید بشیم ؟؟