یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استاندار لرستان گفت: امیدواریم با اقدامات لازم‌ موضوع ویروس کرونا در حد هشدار باقی بماند در این راستا آموزش و اطلاع‌رسانی باید تقویت شود.
به گزارش خبرنگار یافته، سید موسی خادمی در جلسه ویژه مشترک پدافند غیر عامل و شورای سلامت استان  با موضوع پیشگیری و مراقبت در بحث ویروس کرونا که در سالن جلسات استانداری برگزار شد اظهار داشت: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا آموزش به مردم باید در دستور کار قرار گیرد زیرا مردم نقش اساسی در پیشگیری از بروز این بیماری دارند.
استاندار لرستان بیان داشت: ویروس کرونا به عنوان عامل یک بیماری واگیردار شناخته شده که شیوع آن از کشور چین آغاز و در برخی نقاط جهان نیز گسترش یافته است از این رو انجام اقدامات پیشگیرانه توسط مردم و دستگاه‌های اجرایی در این خصوص لازم بوده و جلسه امروز نیز به همین منظور تشکیل شده است.
وی افزود: خوشبختانه بر اساس گزارشات واصله از دانشگاه علوم پزشکی، تاکنون موردی از ابتلاء ویروس کرونا در کشور و استان مشاهده نگردیده است.
خادمی ادامه داد: مردم در پیشگیری از شیوع این بیماری نقش مهمی را بر عهده دارند و علاوه بر نقش مردم، مجموعه دولت نیز مکلف به اجرای اقدامات پیشگیرانه نظیر آموزش، اطلاع‌رسانی و تجهیز دستگاه‌های مربوط می‌باشد.
استاندار لرستان گفت: اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش به دانش آموزان و صدا وسیما به مردم باید به‌خوبی صورت گیرد همچنین خوابگاه‌های دانشجویی و سربازخانه‌ها باید نحوه اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.
وی بیان کرد: ایجاد اتاق ایزوله و آزمایشگاه ویروس‌شناسی باید از طریق اعتبارات ملی صورت گیرد اما برای اقدامات موردنظر ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار از طریق استان تامین می‌شود و باقی آن را دانشگاه علوم پزشکی تهیه کند.
همچنین در اماکن خاص مانند آموزش و پرورش، بهزیستی و پادگان‌های آموزشی با توجه به حضور دانش آموزان، افراد سالمند و سربازان اقدامات لازم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در جهت ارائه آموزش‌ها انجام پذیرد.
استاندار لرستان در پایان تأکید کرد: با توجه به گزارشات ارائه شده، دستگاه‌های اجرایی استان از لحاظ آمادگی برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در سطح مطلوبی قرار دارند.
 
تاکنون هیچ انسان مبتلایی در ایران مشاهده نشده است
به گزارش خبرنگار یافته، «دکتر محمدرضا نیکبخت» رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم در این جلسه گفت: ویروس کرونا، ویروس خیلی جدیدی نیست چون نمونه‌هایی از آن در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۲ کشف شد، یک نمونه این ویروس در خفاش و نمونه دیگر آن در شتر دیده شد، امروزه نمونه این ویروس در انسان دیده شده است.
وی بیان کرد:  سازمان بهداشت جهانی اعلام‌خطر کرده است و کشورها را از نظر خطر دسته‌بندی کرده است.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی  لرستان بیان کرد: بیماری که امروز در چین بروز پیدا کرده نسبت به ویروس‌های مشابه قبلی خطر آن کمتر است اما شیوع و گسترش ابتلای به آن زیاد است.
وی افزود: بخش عفونی بیمارستان عشایر که بیشترین متخصصان ما در آن جا هستند را آماده می‌کنیم تا آماده رسیدگی به موارد احتمالی و مشکوک باشند.
نیکبخت با تاکید بر اینکه باید حتماً یک اتاق ایزوله در بیمارستان عشایر برای این بیماری تشکیل دهیم که اگر بیماری رخ داد جایی داشته باشیم که حداقل ۵ بیمار احتمالی را پوشش دهد گفت: حداقل یک میلیارد تومان اعتبار برای این کار نیاز است.
نیکبخت در خصوص علائم و روش‌های پیشگیری از ابتلای به کرونا اظهار داشت: در افرادی که بیماری زمینه‌ای مثل دیابت و … امکان ابتلاء و مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا بیشتر است و  دوره کمون این بیماری که علائم نهفته است، ۲ تا ۱۴ روز است.
وی بیان کرد. سرفه‌های متعدد و پشت سر هم تب، تنگی نفس و… از علائم این بیماری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: این ویروس از طریق سرفه و عطسه منتقل می‌شود، اگر فاصله افراد از یک و نیم متر کمتر باشد امکان انتقال ویروس وجود دارد و همچنین  مشخص نیست که این ویروس از طریق اشیای آلوده منتقل شود اما باید این مورد را نیز جدی گرفت و احتیاط کرد و در جایی که تجمع افراد است، مواظب انتقال بیماری‌های تنفسی باید باشیم
وی گفت: در جهان تا امروز از ۱۴ هزار و ۵۵۷ نفر مبتلای به این ویروس ۳۰۴ نفر فوت کرده‌اند و مهم‌ترین راه کنترل بیماری عدم تماس با فرد آلوده به ویروس است
 
در حیوانات نیز مورد مشکوکی گزارش نشده است
 مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: ویروس کرونا تا به این لحظه در حیوانات اهلی که مورد تغذیه انسان است مشاهده نشده است.
زینب محمدخانی در این جلسه اظهار داشت: ما در حالت آماده‌باش و در حالت پدافندی هستیم و از هم استانی‌ها می‌خواهیم تا زمانی که از این فضا و حالت پیشگیری هستیم فرآورده‌های خام دامی را به شکل پخته مصرف کنند.
وی بیان کرد: در استان هم با همکاری اداره کل محیط زیست مرتب فضای زیستی پایش می‌شود و هنوز هیچ موردی گزارش نشده است.

تخصیص 5 میلیارد ریال برای اقدامات پیشگیرانه مقابله با ویروس کرونا در لرستان/ موردی از ابتلاء به ویروس کرونا در کشور و استان مشاهده نشده است




خبر: آقایی چگنی/ یافته

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا