یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

این که لرستان و مرکز آن چند سالی است که داعیه تبدیل به مقصد گردشگری را در سر دارد و بهار زیبای این منطقه، مسافران زیادی را به این جا کشانده از جمله مسائلی است که باید در برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت به آن توجه شود و برای ارتقا این موقعیت، طرح‌های عمرانی و زیرساختی مناسب وجود داشته باشد و شرایط مناسب و برنامه‌ریزی‌های خاص برای معرفی لرستان به عنوان یکی از ‌قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های تاریخ بشریت فراهم آید.
خرم‌آباد به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی تهران – جنوب دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است و ورودی‌های مرکز استان به‌عنوان اولین قدم، برای نگه‌داشتن مسافرانی که قصد گذر از این شهر و یا اسکان چندساعته در خرم‌آباد را دارند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

اهمیت ورودی‌های شهر برای جذب مسافر
خیرمقدم و معرفی استان با برپایی سیاه‌چادرهایی در ورودی‌های شهر ازجمله اقدامات شایسته شهرداری و میراث فرهنگی است، اما از وقتی‌که این مراکز به غرفه‌هایی برای فروش تنقلات، بدلیجات، اسباب‌بازی، دمپایی پلاستیکی و ... تبدیل شده است و فرهنگ، هنر و تاریخ این استان، جایگاه خاصی در این غرفه‌ها ندارند نمی‌توان از این ایستگاه‌ها توقع چندانی برای معرفی استان و ایجاد جاذبه برای جذب گردشگرهای غیربومی داشت.
فرماندار خرم‌آباد در این باره به «یافته» می‌گوید: به‌طور حتم به فکر ایجاد تغییرات مثبتی در نمایشگاه‌های ورودی شهر هستیم.
«محمدجعفر طولابی» می‌افزاید: با توجه به در پیش بودن انتخابات، هنوز فرصت نکرده‌ایم در این باره تصمیم‌گیری کنیم.
وی ادامه می‌دهد: به‌زودی جلسه ستاد نوروزی را برپا می‌کنیم و رسانه‌ها را از تصمیمات جدید در این باره باخبر می‌کنیم.
 


بی‌نشانی تمدن چند هزارساله لرستان در بهارمالگه
رضا حجتی که اهل بروجرد است در خصوص نمایشگاه‌های برپا شده در ایام نوروز در خرم‌آباد می‌گوید: این نمایشگاه‌ها در خور فرهنگ و تمدن چند هزار ساله لرستان نیستند.
 وی اذعان می‌کند: خرم‌آباد به‌عنوان مرکز استان باید در این زمینه بسیار حرفه‌ای عمل کند حیف است که در نمایشگاه مرکز استان چاقوی زنجان و نان برنجی کرمانشاه، فلافل و سمبوسه آبادان و عینک آفتابی پلاستیکی و لباس زیر بفروشند. او می‌گوید: نباید اجازه دهیم که این مکان‌ها به فرصتی برای دست‌فروشی تبدیل شود چرا که چهره شهر را بسیار زشت می‌کند.
حجتی می‌افزاید: حضور افراد متکدی و ایجاد مزاحمت برای مسافران و مهمانان نوروزی جنبه خوبی برای میزبان ندارد.
 
نمايشگاه‌هاي بهار‌مالگه لرستان، نشاني از فرهنگ و هويت استان ندارند!
 
وسایل بازی که مزاحم‌اند
میزان استقبال از این غرفه‌ها به‌خصوص در بهار مالگه توسط مردم شهرمان علاوه بر مهمانان، نشان‌دهنده نیاز مردم این شهر به مکان تفریحی شاد و زیباست این در حالی است که نه‌تنها فروش اقلام بی‌ربط در نمایشگاه موجب اذیت شدن خانواده‌هایی که با بچه‌هایشان می‌آیند می‌شود بلکه برپا کردن سرسره بادی و سایر وسایل بازی باعث ناراحتی برخی افراد می‌شود.
زهرا مروتی از همشهری‌هایمان در این باره به «یافته» می‌گوید: وقتی با بچه‌ها به دیدن نمایشگاه می‌رویم غرفه‌های اسباب‌بازی و خوراکی‌های بدون فایده برای بچه‌ها برایمان دردسرساز می‌شوند. وی می‌افزاید: برپا کردن وسایل بازی در کنار این نمایشگاه‌ها هم جلوه زیبایی ندارد هم باعث می‌شود که ما نتوانیم ساعتی را در پارک با آرامش بگذرانیم و تمام مدت باید دنبال بچه‌ها از این وسیله به‌وسیله دیگر باشیم.
جدا کردن منطقه شهربازی از پارک‌ها ازجمله مسائلی است که نه‌تنها در بهار مالگه بلکه در سایر پارک‌های شهر، موجب ایجاد دردسر برای خانواده‌ها شده است و لازم است که در این باره تصمیمات جدی گرفته شود.
 


کیفیت را قربانی کمیت نکنیم
لیلا رحمتی یکی از شهروندان خرم‌آبادی در خصوص برپایی نمایشگاه بهارمالگه در پارک شریعتی به «یافته» می‌گوید: نوروز هر سال همراه خانواده برای دیدن این نمایشگاه به پارک شریعتی می‌روم، محیط شادی دارد و بچه‌ها بسیار لذت می‌برند. او ادامه می‌دهد: اما متأسفانه در بعضی از غرفه‌ها مواد غذایی که طبخ می‌شود از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است. او می‌افزاید: سال گذشته همراه مهمانان غیربومی‌مان به نمایشگاه رفتیم و آن‌ها را به خوردن یکی از غذاهای بومی خرم‌آباد به نام چزنک رغو دعوت کردیم، یک ورق نان نازک که کمی کره و شیره رویش مالیده بودند را به عنوان چزنک رغو به ما دادند. مهمانان که اصلاً خوششان نیامد و ما هم خوشمان نیامد و رغبتی به خوردنش نداشتیم.
رحمتی می‌گوید: آش رشته‌اش هم تعریف چندانی نداشت، به نظر من در چنین مواردی نباید فقط به فکر سود اقتصادی باشیم و کیفیت را قربانی کمیت کنیم.

آن‌چه می‌تواند موجب رونق گردشگری و جذب مسافر در استان شود تکیه بر داشته‌هایمان است و این امر محقق نمی‌شود مگر این‌که از هنرمندان، محققان و پژوهشگران در این باره دعوت به عمل آید و با هم‌اندیشی و مشارکت صاحب‌نظران تجدیدنظری در کیفیت غرفه‌های بهار مالگه، پارک کیو و دیگر نمایشگاه‌هایی ازاین‌دست که در خرم‌آباد برگزار می‌شود داشته باشیم و با معرفی علمی و کارشناسانه آثار تاریخی و مناظر طبیعی استان قدمی مثبت در این باره برداشته شود هم‌چنین انجام کارهای زیر ساختی و نه مُسکن های موقت، توسعه مراکز تاریخی و گسترش فعالیتشان، احداث مهمان‌سراهایی در خور مردم فرهنگ دوست کشور و بسنده نکردن به برپایی چادر و معرفی آبشارهای بی‌نظیر و مناظر منحصربه‌فرد طبیعت لرستان بسیار حائز اهمیت است.
 
فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته


عكس هوايي از پاركينگ فلك‌الافلاك در محل سابق دانشگاه لرستان - يافته

دیدگاه‌ها  

#1 هاشم 1398-11-13 07:37
شهری که این همه جوان بیکار و مبلمان شهری نداره هیچگاه در صنعت گردشگری موفق نخواهد بود.
نقل قول کردن
#2 لرستان 1398-11-13 07:42
وظیفه شهرداری خرم آباد هست ک‌اجازه نده دست فروشهای ک‌ نان برنجی مونده کرمانشاه تخمه کردستان رو بیارن ورود خروجی شهر بفروشن..حتی در طول سال نباید این اجازه رو بدن
نقل قول کردن
#3 لرستان 1398-11-13 08:18
از شلوار و کفش نوازنده های ساز ودهل در تصویر بالا کاملا مشخصه که چقدر به سنت و آیین و معرفی استانمون اهمیت میدیم .
مخصوصا سرسره بادی های داخل پارک ها که با نهایت صدا ترانه های حمید هیراد رو فقط پخش میکنن و جاذبه که هیچ دافعه رو دوچندان میکنن.
نقل قول کردن
#4 امیر 1398-11-13 10:23
آهنگهایی که در این محل با بلندگو پخش میشه نه تنها معرف موسیقی غنی لرستان نیست بلکه باعث آزار شنونده و تولید آلودگی صوتیه معلوم نیست خواننده داد و بیداد میکنه یا آواز میخونه!!!!
نقل قول کردن
#5 ابو اسحاق 1398-11-13 13:13
آخه به توریست که نباید چزنک رغو داد سنگکوب می کند
نقل قول کردن
#6 مادر 1398-11-13 23:05
ورودیهای شهر چه ازشمال وچه از جنوب پر از اشغال وپلاستیکه۰ اگه به نگاه اول هم معتقد باشی که دیدن منظره برخی محلات وورودی بی کلاس شهرمون کلی تو ذوق میزنه۰
نقل قول کردن
#7 شهروند 1398-11-14 08:37
بهارمالگه با برگزاري نمايشگاه بهارانه درپاركها، برپايي چادرهاي عشايري با هدف معرفي آداب و رسوم سنتي عشاير به گردشگران و برگزاري نمايشگاه بهار در بهار و سوغات اقوام ،عيد نوروز رو جذابتر وديدني تركرده .
نقل قول کردن
#8 موسوي 1398-11-14 08:42
جهانگردی اگر چه یک صنعته ولی بیشترین تبادلات فرهنگی در آن انجام می گیره و شاید یکی از اهداف توسعه آن در میان کشور ضمن رشد و توسعه اقتصادی به رخ کشیدن فرهنگشان به دیگر شهرها باشه
نقل قول کردن
#9 شهريار 1398-11-14 08:46
قبلا كسي جاذبه هاي گردشگري لرستان رو نمي شناخت الان آمار خانواده هاييكه خرم آبادرو براي مسافرت انتخاب ميكنن خيلي بيشترشده اينكارباعث جذب گردشگران شده عاليه
نقل قول کردن
#10 گودرزي 1398-11-14 08:51
والله چزنك رغو خيلي خوشمزه ست ماپارسال بامهمانانمون ازبروجرد اومديم خرم آباد برديمشون بهارمالگه خيلي خوششون اومد هميشه از چزنك رغونيكه خورده بودن يادميكنن عاليه
نقل قول کردن
#11 الياسي 1398-11-14 09:32
بهتره جهت ارتقای سلامت مردم دغدغه ها و مشکلات در حوزه درمان رفع بشه و در نوروز ستادنوروزي به امر سلامت جسمي وروانی مسافران توجه بشه وازقبل برنامه ريزي كنن
نقل قول کردن
#12 چگنی 1398-11-15 17:28
خداوکیلی گز اصفهان و نان برنجی کرمانشاه باید در غرفه‌های لرستان بفروش برسد؟؟؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا