یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پاسخ‌های شبه توجیهی استاندار به سوالات خبرنگاران در نشست خبری امروز، این شائبه را ایجاد کرده است که گویا هیچگونه نقد و حرف حسابی از سوی تیم مدیریت اجرایی استان پذیرایی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری استاندار لرستان به مناسبت آغاز دهه فجر و اعلام برنامه‌های این ایام، با حضور معاونان اقتصادی، عمرانی، سیاسی و منابع انسانی استانداری لرستان در محل سالن جلسات این نهاد برگزار شد.

این نشست سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز همچون معدود نشست‌های گذشته وی، محل انتقادات جدی اهالی رسانه و مطبوعات لرستان بود و اکثر خبرنگاران پرسش کننده در این نشست با سوالاتی انتقادی و مطالبه گرانه پشت تریبون رفتند.

حضور تزئینی معاونان استاندار لرستان در نشست خبری

با وجود آنکه خبرنگاران پرسش‌های متعددی را در حوزه‌های کاری معاونان استاندار لرستان مطرح کردند اما هیچیک از معاونان وی پاسخ گوی سوالات نبودند و استاندار لرستان خود پاسخ گویی همه سوالات را به عهده گرفت؛ تا جایی که علی رغم انتقادات متعدد خبرنگاران نسبت به عملکرد معاون عمرانی استاندار بازهم «گودرز امیری» پاسخی به خبرنگاران نداد و سکوت پیشه کرد و این شخص استاندار لرستان بود که پاسخ انتقادات به حوزه معاونت عمرانی اش را داد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان نیز که از ابتدای جلسه در این نشست حضور داشت، پس از پایان طرح سوالات خبرنگاران و آغاز پاسخگویی استاندار لرستان، این نشست را ترک کرد.

سرنوشت پروژه‌های کلیدی لرستان چه شد؟

یکی از سوالات مطرح شده در این نشست، سرنوشت پروژه‌های کلیدی لرستان بود که از ابتدای حضور استاندار لرستان در این استان گردآوری شده و قرار بود پیگیری مجدانه ای در خصوص آنها صورت گیرد و استاندار لرستان در این رابطه اینگونه پاسخ داد که پروژه‌های کلیدی استان را انتخاب کردیم، در حوزه ایستگاه‌های پمپاژ همه را تا حدودی به نتیجه رساندیم. اما متأسفانه تعداد زیادی از این ایستگاه‌ها در پلدختر بودند و در سیل اخیر دچار مشکل شدند.

وی افزود: در مجموع بر اساس گزارشی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی داده است، پیشرفت فیزیکی این ۱۲۰ پروژه ۵۸ درصد است و برخی هم تمام شده‌اند. مانند مجتمع گردشگری مخملکوه، پرورش ماهی خاویاری پلدختر، گاوداری ۲ هزار راسی، گلخانه ۱۰ هکتاری، دانشکده پرستاری الیگودرز و...

ساخت جاده پلدختر را ما می‌گوئیم ۸۰۰ میلیارد نیاز دارد اما شاید با ۱۵۰۰ میلیارد هم تمام نشوند

سوال دیگری که از سوی تعدادی از خبرنگاران مطرح شد، وضعیت راه‌های لرستان و پروژه‌های راهسازی بود. خبرنگاران در این نشست تاکید کردند که محورهای مواصلاتی استان با کمترین بارش باران و برف مسدود شده و به علت خسارات متعدد در جریان سیل ناایمن هستند و همین امر زمینه افزایش تصادفات و تلفات جاده‌ای را در محورهای لرستان فراهم کرده است.

سید موسی خادمی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: جاده‌های استان بعد از سیل دچار مشکل شدند. برخی جاده‌ها الان جاده روکش ندارند، یا ترک برداشته و چاله ایجاد شده است و عامل ایجاد تصادف است.

وی یادآور شد: ساخت جاده پلدختر را ما می‌گوئیم ۸۰۰ میلیارد نیاز دارد اما شاید با ۱۵۰۰ میلیارد هم تمام نشوند. بعد هم این پروژه امسال و سال آینده تمام نمی‌شود، پروژه‌ای که ۸ کیلومتر تونل دارد حتماً چندسال طول می‌کشد احداث شود.

اینکه می‌گویند استاندار نامه زده که مطالبات رسانه‌ها را ندهند حرف سخیفی است

نشست خبری امروز استاندار لرستان همچنین محل انتقادات متعدد خبرنگاران نسبت به کم توجهی به اهالی رسانه و عدم حمایت از مطبوعات محلی و نشریات استان بود، تا جایی که برخی خبرنگاران اعلام کردند که اشتراک مطبوعات استان از سوی استانداری لغو شده و استاندار نیز دستور داده است مطالبات خبرنگاران از سوی دستگاه‌ها پرداخت نشود.

استاندار لرستان در این رابطه گفت: در خصوص اعتبار اشتراک مطبوعات ما هیچ دستوری در این رابطه نداده‌ایم، غیر عقلایی است کسی چنین دستوری بدهد، از سوی دیگر هر دستگاهی خودش بودجه جدا دارد و این‌طور نیست من بگویم به مطبوعات پول بدهد یا ندهد؛ این حرف غلطی است و ما اعلام می‌کنیم دستگاه‌ها مطالبات را بدهند و هیچ مشکلی با پرداخت مطالبات هم نداریم.

ما اعلام می‌کنیم دستگاه‌ها مطالبات را بدهند و هیچ مشکلی با پرداخت مطالبات هم نداریم

خادمی ادامه داد: اصولاً چنین کاری خیلی کار سخیفی است که کسی نامه زده که پول مطبوعات را ندهید، این حرف خیلی حرف بی ربطی است.

وی با تاکید بر اینکه هر مطالبات تأیید شده‌ای باشد ما پرداخت می‌کنیم، افزود: اداره ارشاد ۱۵ میلیون خرج خانه مطبوعات کرده، آقای ولی زاده معاون منابع انسانی استانداری ۵ میلیون تومان داده است، ما کمک‌های خاص را نمی‌خواهیم بگوییم. اما اینکه گفته‌اند استاندار گفته است پول مطبوعات را ندهید حرف سخیفی است، استاندار که نمی‌آید نامه بنویسد و رسمی بگوید این کار را نکنید.

همین یارانه مطبوعات از طرف دولت پرداخت می‌شود

استاندار لرستان با بیان اینکه در خصوص این مطلب که ادارات مطبوعات را کمک کنند، بالاخره دارد کمک می‌شود، همین یارانه مطبوعات از طرف دولت پرداخت می‌شود، لیست را گرفته‌ام و خیلی از دوستان هم دارند این یارانه را می‌گیرند، تصریح کرد: در استان هم هر کمکی از دست ما بربیاید قانونی انجام می‌دهیم. هرکاری هم راهی دارد، دست من هم باز نیست که پول را از جایی بگیرم و به عده دیگری بدهم و فردا یک پرونده بازرسی هم برای آن تشکیل شود.

خادمی با اشاره به اینکه نظام اجرایی و قانونی هم هست، در حد توان کمک می‌کنیم و قطعاً به مطبوعات هم اعتقاد داریم، یادآور شد: در خصوص احداث چاپخانه هم سرمایه گذار بیاورید حمایت می‌کنیم، ما حمایت می‌کنیم، اهل چاپخانه زدن و کارخانه زدن نیستیم، دولت حمایت گر است.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص اینترنت پرسرعت برای خبرنگاران در محل استانداری هم کار قابل انجام است، ادامه داد: اما در خصوص مکانی برای کار و استراحت خبرنگاران استانداری وضعش خوب نیست. معاونت عمرانی اصلاً جا ندارد، نصف ساختمان استانداری در اختیار علوم پزشکی است و خود ساختمان هم مشکلاتی دارد. برج امید هم چندبار توضیح داده‌ام قصه اش چیست.

حوزه عمرانی از موفق ترین حوزه‌های استان است

در ادامه نشست استاندار لرستان در مقام پاسخ به انتقادات خبرنگاران نسبت به معاون عمرانی خود برآمد و اذعان داشت: حوزه عمرانی از موفق ترین حوزه‌های استان است، شما گزارش را از مدیران ذی ربط بگیرید، سابقه تخصصی آقای امیری در حوزه عمران است، ۶ سال شهردار بوده است، ۶ سال مدیرکل امور شهری و روستایی بوده است آن زمانی که یک مدیرکل دو حوزه شهر و روستا را می‌چرخاند. ۴ سال معاون عمرانی بوده است و تمامی تجارب لازم را دارد.

وی در خصوص انتقادات خبرنگاران نسبت به تندخویی و رفتارهای معاون عمرانی استانداری نیز گفت: حالا یک جایی ممکن است بعضی کارشان را انجام ندهند و خوب تندی بشود که لازم است. حوزه عمرانی ما جزو حوزه‌های موفق است و در اکثر ارزیابی‌ها هم موفق بوده است، قبلاً هم که در حوزه اقتصادی بوده است اگر از حوزه‌های اقتصادی وزارت کشور بپرسید به شما خواهند گفت که جزو حوزه‌های موفق بوده است.

استاندار لرستان ادامه داد: اما بازهم می گویم ممکن است من ۱۰ تا ضعف داشته باشم، آقای امیری ۵ تا ضعف داشته باشد، هیچ کسی بدون ضعف نیست. اینکه نکته‌ای را به دلایلی که من پشت پرده‌هایش را می دانم برجسته بکنید درست نیست.

شاید مدیران کهگیلویه‌ای هم کم کم بروند

خادمی همچنین در خصوص انتقادات نسبت به عدم استفاده از نیروهای بومی کارآمد و به کارگیری نیروهای غیربومی و ناکارآمد در استان گفت: بحث بومی و غیربومی را چندبار گفتم. اولاً تعداد غیربومی‌ها در اینجا زیاد نیست، در عین حال همانطور که از لرستان می‌روند در جاهای دیگر مدیریت می‌کنند ممکن است کسی از استان دیگری بیاید اینجا مدیریت کند. این رفتار را ترویج نکنید، این «همه ایران سرای من است» را شما خرابش نکنید.

وی در واکنش به این سخن یکی از خبرنگاران که شاهد «کهگیلویه بازی و بویراحمد نوازی» در استان هستیم، اظهار داشت: مدیران کهگیلویه‌ای دو تا سه تا بیشتر نیستند، شاید هم کم کم رفتند، شما خیلی عجله نکنید.

من نگفتم نمایندگان مجلس اصلاً به جلسات نیایند

استاندار لرستان در ادامه این نشست در خصوص سخنانی که پیش از این در رابطه با عدم دعوت نمایندگان مجلس در جلسات گفت: من نگفتم نمایندگان اصلاً نیایند، نماینده تا روزی که نماینده است حق دارد، اختیار دارد و وظایفی دارد. ما گفتیم در جلساتی که بوی تبلیغات و بهره برداری بدهد دعوت نشوند. در جلسه افتتاح پروژه‌های عمرانی استان و یا جلسات این چنینی که دولتی هستند نمایندگان بیایند تبلیغاتی می‌شود.

خادمی همچنین با بیان اینکه اگر مدیری این چنین کرد، قانون مشخص است، قوه قضائیه ستاد پیشگیری از جرم دارد و ماهم داریم، هرجا مستند به ما گزارش شود با مدیر مربوطه برخورد می‌کنیم چراکه جرم است، تصریح کرد: هرجا هم دست ما باشد برخورد می‌کنیم، برخورد ما اداری است اما برخورد قضائی هم می‌شود کرد و قانون هم تعریف کرده است.

وی یادآور شد: تاکنون در استان روند انتخابات خوب بوده است و خیلی مشکل خاصی نداریم که دوستان نگران باشند، دوستان اطلاعاتی و امنیتی هم همین را می‌گویند.

پای سایت دفن زباله الیگودرز هم به نشست استاندار باز شد

اما مسئله احداث مرکز دفن زباله‌های صنعتی و ویژه در شهرستان الیگودرز که با مخالفت مردم، امام جمعه الیگودرز و فعالان محیط زیستی مواجه شده هم از مواردی بود که از سوی خبرنگاران در این نشست استان مورد سوال قرار گرفت تا استاندار لرستان اینچنین پاسخ دهد که برای هر استانی گفته‌اند یک سایت دفن زباله‌ای باید ایجاد شود، قرار نیست زباله استان دیگری برای ما بیاید؛ این زباله هم خرده شیشه، روغن سوخته و خرده فلز و این چیزها است، خوب حالا الیگودرز نه آیا بیاوریمش خرم آباد؟ اگر خرم آبادی‌ها گفتند نه چکار کنیم.

خادمی ادامه داد: کارشناسان ما رفته‌اند گفته الیگودرز، شما می‌گوئید نه، ما می‌گوئیم چشم. خوب کجا بزنیم؟ محیط زیست می‌گوید تأیید است و سرمایه گذار هم انتخاب کرده است و گفته است تولید مواد اولیه من بیشتر در الیگودرز و ازنا است. کار کار درستی است حالا یک عده مخالف هستند باید ببینیم چکار می‌شود کرد.

شما که از اداره محیط زیست مسئول تر نیستید

وی افزود: اگر مشکل محیط زیستی باشد خوب باید محیط زیست مخالفش باشد، اگر زباله دردسر درست کند برای مردم که محیط زیست می‌گوید نه، محیط زیست می‌گوید آره اما فلان آدم می‌گوید نه، شما که از محیط زیست مسئول تر نیستید. ما اصراری هم نداریم، هر شهر دیگری هم برویم همین مسئله است، فوقش می‌گوئیم لرستان سایت دفن زباله نداشته باشد، البته این‌طور نیست و تلاش می‌کنیم کارمان را درست انجام دهیم.

استاندار لرستان همچنین در پاسخ به انتقادات پیرامون این مسئله که براساس دستور دولت قرار بود معاونت منابع انسانی را یک خانم تصدی گری کند اما در لرستان به یک مدیر مرد واگذار شد، گفت: ما در این رابطه تلاش کردیم، خانم حسن پور هم رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی شد و یک جا را پر کردند خانم‌ها، ضمن اینکه در بحث انتصاب خانم‌ها رتبه ششم هستیم و ۸۸ انتصاب داریم و جزو استان‌های خوب هستیم.

سیل سیستان آمد، اعتبار لرستان را ندادند

خادمی در خصوص عدم اختصاص اعتبار ساماندهی رودخانه‌های لرستان نیز گفت: حوزه ساماندهی رودخانه ۲۰۰ میلیارد مصوب شد به ما بدهند اما به دلیل سیل سیستان و بلوچستان نشد، نمی دانم دیگر پول جور بشود یا نه، اما نزدیک ۳۶۰ میلیارد برای ما تصویب شده بود که ۲۰۰ میلیارد حوزه ساماندهی رودخانه‌ها است و دنبال می‌کنیم آن را، دو سه روز قبل از سیل سیستان و بلوچستان قرار بود اعتبار ما برود به دولت و اختصاص یابد اما سیل آمد و بخشی از منابع به سیستان رفت.

شورای دانا به آن شکلی که فکر می‌کردم بشینیم و جلسات داشته باشیم نشد

وی همچنین در رابطه با سرنوشت شورای دانا در لرستان نیز که از نخستین تصمیمات خادمی در بدو ورود به استان بود، اظهار داشت: شورای دانا کار خوبی بود، گفتیم اگر قرار است از سرمایه گذار حمایت شود هم امام جمعه، هم دادگستری و استانداری و نمایندگان حمایت کنند. اما به آن شکلی که فکر می‌کردم بشینیم و جلسات داشته باشیم نشد، به دلایلی، یکی اینکه رئیس جمع نمایندگان عوض می‌شود. آن نهاد به معنی که در استان شکل بگیرد نشد، حتی ما دنبال این بودیم آن را تبدیل به یک الگو کنیم اما نتوانستیم خوب جلو ببریم.

برخی فقط زمانی که جلسه خبری و پرسش خبری و جشن خبرنگار است می آیند

بخش پایانی سخنان استاندار نیز دوباره حول محور ارتباط با رسانه‌ها چرخید تا خادمی بگوید: نمی‌دانیم این مطلب که ما با رسانه‌ها بیگانه ایم را چطور رفع اتهام کنیم، ما کمتر شما را می‌بینیم، من ۷-۸ نفر را میبینم که همیشه در جلسات ما هستند و حرف‌های ما را می‌شنوند ولی برخی فقط زمانی که جلسه خبری و پرسش خبری و جشن خبرنگار است می آیند، وظیفه شما خبرنگاری است و باید بروید خبر را دریافت کنید، نه اینکه خبر را تولید کنند و به شما بدهند.

وی افزود: آن خبرنگارانی که فعال هستند را تشکر می‌کنم، جلسات ساعت ۱۰ شب و سفرهای استانی را حضور دارند، کار رسانه‌ای خود را انجام می‌دهند. ولی یک کسی گوشه‌ای کانال تلگرامی دارد و بعد یک مرتبه طلبکار عالم و آدم می‌شود، بگردید دو تا مقاله و مطلب هم نزده است.

استاندار لرستان گفت: اشکال این است که نمی‌توانیم اینها را از هم تفکیک کنیم اما باید این کار را بکنیم. آدم‌های اهل کار حالا منتقد و مخالف هم باشند خیلی خوب است، قطعاً ما با رسانه‌ها هیچ مسئله‌ای نداریم و در خدمت آنها هستیم.

به هرروی، لرستان این روزها با مشکلات متعددی از رتبه‌های اول تورم و بیکاری گرفته تا مشکلات زیرساختی، خسارات سیل، انتصابات غیرکارشناسی، مدیران ناکارآمد، پروژه‌های نیمه تمام و… مواجه است و در این میان پاسخ‌های استاندار لرستان نسبت به این حجم از مشکلات در دوران مدیریتی وی، هنوز افکار عمومی و رسانه‌ها را راضی نکرده است.

دیدگاه‌ها  

#1 هرمزان 1398-11-12 22:13
جالبترین نکته این نشست خبری تعریف و تمجید برخی ... از روابط عمومی استانداری بود که واقعا مضحک به نظر میرسید
نقل قول کردن
#2 جمشید 1398-11-13 07:37
اینجا لرستان هست
نباید انتظار داشت پروژه ای افتتاح بشه
همه نماینده ها با هم متحد بشن
استاندار جواب قانع کننده بده
و.....
هیچ فرقی نمیکنه کدوم حزب و جناح بیاد رو کار
لرستان محروم و مظلوم بوده و هست :-*
نقل قول کردن
#3 منصوری 1398-11-13 08:29
واضح است همه کم کم میروند و هیچ کس ماندنی نیست
نقل قول کردن
#4 حمید ت 1398-11-13 10:09
یادش بخیر آقای دهمرده و صابری ،..
نقل قول کردن
#5 کامی 1398-11-14 13:15
یاد دهمرده بخیر
بعد ایشان کاری برای استان انجام نشد
نقل قول کردن
#6 چگنی 1398-11-15 17:30
استاندار ضعیف عمل میکند و نمایندگان هم هیچ طرحی ندارند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا