یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بعد از آنکه مجادله های قانونی طلاق تمام شد و طلاق انجام گرفت و پس از آنکه شوک و رنج اولیه برطرف شد، زندگی برای کسانی که طلاق گرفته اند چه وضعيتي پیدا می کند؟
 


تاثیرات طلاق
تحقیقات متعددی در این زمینه انجام شده است و نشان داده که درآمد سرانه خانوادگی زنان بعد از طلاق کاهش می یابد و اساساًکمتر از درآمد زنان متاهل است وهمچنین درآمد سرانه یا سطح زندگی مردان بعد از طلاق افزایش می یابد، شاید به این دلیل که بعد از طلاق معمولاًبچه ها با مادرشان زندگی می کنند، بنابراین مردان هزینه های معیشتی کمتری دارند.
همچنین به دنبال زیان و کاهش اقتصادی افراد مطلقه جابجایی نزولی را تجربه می کنند یعنی اکثراًبه خانه های پست تر نقل مکان می کنند، به طور شگفت آور کاهش وضعیت اقتصادی خانواده های طلاق حتی سال ها قبل از طلاق شروع می شود و افت آن در طول فرایند متارکه ادامه می یابد.
این زیان ها حداقل 5 سال بعد از طلاق به طول می انجامد، بنابراین یکی از روشن ترین پیامدهای طلاق نقل مکان به سمت نواحی پایین شهر است.
 
تغییر در شبکه های اجتماعی
طلاق در زندگی اجتماعی نیز تغییرات شگرفی ایجاد می کند، قبل از هر چیز همسر از دست می رود، بنابراین فعالیت های زناشویی کاهش می یابد، علاوه براین وقتی همسر از دست رفت، به همین ترتیب خانواده ی همسر نیز غالباً از دست می رود و تماس با خانواده ه ی همسر قبلی آشکارا کم می شود، این کاهش در مقابل با خانواده ی همسر مخصوصاًدر مورد مردان بارزتر است.
احتمالاً دلیل اينکه مردان حضانت فرزندانشان را به عهده بگیرند کمتر است، اما فقط اعضای خانواده همسر نیست که از دست می روند، اکثراًمطلقه ها درمی یابند که به همین نسبت دوستان را نیز ازدست داده اند، بخصوص اگر رابطه دوستی در طول مدت ازدواج شکل گرفته باشد و دوست مشترک همسر سابق باشد.
تغییر در سبک زندگی برای روابط با دوستان قبلی تاثیر می گذارد. به هر دلیل، افراد مطلقه منزوی تر شده و بیشتر از متاهل ها احساس تنهایی می کنند.
 
تغییر نقش ها
طلاق در نقش افراد تغییرات بنیادی ایجاد می کند، بخصوص اگر زن و شوهر درطول ازدواج از نقش های جنسیتی پیروی کرده باشند.
طلاق نقش زنان خانه دار را به نقش زنان نان آور مبدل می کند، در حالی که مردانی که فقط والد «پشتیبان » بوده اند خودشان را در فرزند پروری (حداقل در پایان هفته) احساس می کنند.
 زنان در ازدواج های سنتی که شوهرشان تنها نان آور خانواده بوده در پذیرش نقش و هم چنين در خصوص فرزندان مشكلات بسياري داشته اند. آنها در مقابل مسئولیت های شغلی جديد احساس عصبانیت و ناکامی مي نمودند، از اینکه همراه بچه هایشان نبودند احساس گناه می کردند و در مورد شغلشان حس دوگانه ای داشتند، هر چند تغییر نقش ناشی از طلاق ناگهانی تر باشد ظاهراًپذیرش آن دشوارتر خواهد بود.
 
مشکلات روانشناختی
با وجود مشکلات پیش رو که تا کنون توضیح داده شد عجیب نیست اگر افراد دچار مشکلات روانشناختی شوند.
اکثر مردان وزنان طلاق، عصبانیت، اضطراب، افسردگی و احساس تنهایی دارند، طلاق آشفتگی عاطفی و حتی گاهی بیماری روانی ایجاد می کند، در سراسر جهان میزان خودکشی در میان مردان وزنان مطلقه بالاتر است، همچنین افراد مطلقه بیشتر معتاد می شوند.
 
علایم جسمانی
مسائلی که بزرگسالان مطلقه تجربه می کنند ممکن است در سلامت جسمانی آنها نیز نشان داده شود، مشکلات جسمی افراد مطلقه در مقایسه با افراد متاهل بیشتر و احتمال دارد زودتر بمیرند.
مشکلاتی همچون بیماری های قلبی، کاهش وزن، به هم خوردن تعادل معده، دردهای بدنی، فرسودگی، بی میلی، سردرد و مشکلات خواب را گزارش می کنند، این افراد سلول های مقاوم کمتری دارند و سیستم ایمنی بدن ایشان در مقابل بیماری مقاومت کمتری دارد.
 
سازگاری با طلاق
افراد در نشان دادن واکنش نسبت به طلاق خیلی متفاوتند، برای بعضی، طلاق یک امتیاز است. برای بعضی دیگر، طلاق یک کاهش موقتی در بهزیستی فرد می شودو گروه دیگری از افراد را در مسیر رو به کاهش قرار می دهد که در آن هرگز بهبودی کامل پیدا نمی کنند.
خصوصیتی که به نظر می رسد روی سازگاری با طلاق تاثیر بگذارد سن فرد در زمان طلاق است، تعدادی از محققان دریافته اند که افراد مسن تر به وسیله طلاق آشفته تر می شوند و نسبت به جوان ترها زمان زیاد تری برای سازگاری نیاز دارند.
اگر افراد بتوانند موقعیت های استرس زا را به روش قابل مدیریت قالب بندی مجدد کنند راهبردهای فعالی را برای تسلط بر موقعیت به کار می برند و اگریک سبک کنار آمدن مسئله مدار داشته باشند این راهبردها بهتر از آن هستند که افراد خودرا در مورد مشکلاتشان سرزنش کنند و غرق در خیال پردازی شوند یا به دنبال کمک گرفتن از سایر افراد باشند.
کسانی که دوستان بیشتری دارند و دارای شبکه اجتماعی وسیع تری هستند و کسانی که مجذوب تعامل مداوم با دوستانشان هستند سازگاری بهتری با طلاق دارند، گرچه اثرات طلاق روی بزرگسالان می تواند شدید باشد اما تا ابد ادامه ندارد. اکثر افراد با شرایط جدید سازگارمی شوند.
 
مرکز مشاوره آرامش پلیس لرستان

پیامدهای طلاق برای بزرگسالان

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا