یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مرحوم دهخدا در تعریف خوشه‌چین می‌فرماید: چیننده خوشه، آنکه پس از درو کردن کشت زار جو و گندم و جمع‌آوری حاصل، تک خوشه‌هایی که در آنجا مانده برای خویشتن جمع می‌کند.
 


حدود 60 سال از فوت مرحوم دهخدا می‌گذرد و نمی‌دانست که روزگاری فرامی‌رسد که در خرم‌آباد باید در تعریف خوشه‌چینی بازنگری کند! و جمع‌آوری میله‌های آهنی موجود در بتن‌های کنده‌شده کف رودخانه خرم رود (گلال) نیز مشمول تعریف خوشه‌چینی خواهد شد! به یاد دارم که از سال 1387 زمزمه‌های طرح ساماندهی خرم رود آغاز شد و مدیران و برنامه ریزان شرکت آب منطقه‌ای، راه و شهرسازی، شرکت عمران و بهسازی شهری، شهرداری و استانداری با زحمات زیاد! و مطالعات فراوان! و کار کارشناسی طاقت‌فرسا! بتن‌ریزی کف خرم رود را به‌منظور تبدیل به جاذبه گردشگری در غرب کشور، ایجاد پارکینگ، زیباسازی چهره آکنده از زباله و ... شروع کردند. از همان زمان ناصحان و دلسوزان محیط زیستی و اجتماعی دغدغه‌های خود را نسبت به این امر بیان کردند و اعلام داشتند که پوشش بتني نفوذناپذیر، باعث قطع شدن ارتباط هيدروليكي بين بستر رودخانه و سفره آب زيرزميني شده و در ادامه موجب افزايش توليد رواناب و خطر سيلاب خواهد شد و همه ما در قضیه سیل فروردین‌ماه 1398 به عینه شاهد محقق شدن این هشدارها بودیم.
 
اینک مدیران فعلی به صرافت افتاده و در حال برچیدن دال بتنی بستر خرم رود هستند ولی سؤال اصلی اینجاست که تا به کی ما بایستی تاوان اقدامات غیر کارشناسی مدیران گذشته و فعلی را بدهیم؟ آیا امثال این قضایا درس عبرتی برای سیاست‌گذاران شهری، استانی و ملی خواهد شد؟ ظاهراً دیدگاه همه‌جانبه نگر داشتن، توجه به مزایای درازمدت طرح‌ها و لحاظ کردن آینده‌نگری در تعریف پروژه‌ها حلقه مفقوده‌ای است که در بدنه مدیریت کشور بسیار به چشم می‌خورد! و متأسفانه در قضایایی همچون بتن‌ریزی بستر خرم رود، بودجه عموم شهروندان خرم‌آباد صرف اشتباهات مدیران سابق و اسبق شده و صرفاً صنف محترم ضایعاتی‌های سطح شهر خوشه‌چین این اشتباهات خواهند شد!
 
 "ما خوشه‌چین خرمن اصحاب دولتیم
باری نگه کن ای که خداوند خرمنی "
 
 بهروز عزت پور/ پژوهشگر، کنشگر اجتماعی

"خوشه‌چینان اشتباهات مدیران"


دیدگاه‌ها  

#1 هم استانی 1398-10-02 13:02
این خوشه های بجا مانده همان حق و حقوق پایمال شده ی این ملت هستن که به دست عده ای نا کار بلد و غیر متخصص در ابتدا اینگونه اصراف شدن و الان به ضابعات تبدیل شدن.
من که از حق خودم نمیگذرم واین مسئولین بی کفایت که اینطور سرمایه ها رو حیف و میل میکنن رو حلال نمیکنم.
نقل قول کردن
#2 حسن 1398-10-02 14:41
تحلیل این دوست هم دچار اشکالاتی فنی می‌باشد.
در طول اجرای این پروژه از سال ۸۷ تا ۹۷ اینهمه مهندس رودخانه و عمران در این پروژه طرح دادند و اجرا کردند، دریغ از یک مورد مشورت بخش عمران شهرداری خرم‌اباد با کارشناسان ژئومورفولوژی و مهندسی رودخانه!
زمانی که بستر رودخانه گلال به ارتفاع تقریبی یک متر ابتدا از سنگ و سپس بتن پر شد یعنی تقریبا یک سوم سطح مقطع رودخانه از بین رفت؛ ارتفاع دیوار ساحلی هدایت کننده سیلاب از حدود ۳ متر به حدود ۲ متر رسید. از بین رفتن یک سوم سطح مقطع رودخانه می‌تواند سیلابهایی را که قبلا به راحتی و با کمترین خسارت توسط دیواره رودخانه به سمت پایین دست هدایت می‌شده از روی دیواره لبریز کرده و وارد خانه‌های مردم حاشیه رودخانه کند.
ادامه دارد...
نقل قول کردن
#3 حسن 2 1398-10-02 14:43
برای مقابله با این مشکل شهرداری، طراح و اجرا کننده بستر بتنی رودخانه می‌بایست ابتدا یک متر از رسوبات کف بستر را تخلیه میکرد و سپس اقدام به بستر سازی و ساماندهی کف رودخانه می‌کرد که اگر این کار به درستی و با کارشناسی دقیق انجام می‌گرفت، ضرری متوجه مردم حاشیه رودخانه و بیت‌المالی که هزینه شده نمی‌شد.
ضمنا یادآوری می‌شود که شهرداری خرم‌آباد در سالهای اخیر برخی از دهانه آبروی پل‌های حاجی، صفوی و پلهای جدید شهدا و دارایی زاده را تبدیل به خیابان کرده است، در واقع به جای اینکه معبر را در محدوده شهری تعریض کند در چند محل فوق الذکر از عرض رودخانه کم کرده و آنرا تبدیل به خیابان ساحلی کرده است که امیدوارم این موضوع پیگیری شود و نقاطی که در آنها به حریم رودخانه تجاوز شده است اصلاح گردند.
نقل قول کردن
#4 بهروز عزت پور 1398-10-02 15:32
به نقل از حسن:
تحلیل این دوست هم دچار اشکالاتی فنی می‌باشد.
در طول اجرای این پروژه از سال ۸۷ تا ۹۷ اینهمه مهندس رودخانه و عمران در این پروژه طرح دادند و اجرا کردند، دریغ از یک مورد مشورت بخش عمران شهرداری خرم‌اباد با کارشناسان ژئومورفولوژی و مهندسی رودخانه!...


با سلام و سپاس از نقطه نظر جنابعالی، غرض اصلی از نگارش این تحلیل، نه بحث صرف کارشناسی و علمی در مورد چگونگی ساخت و مباحث ژیومورفولوژی، بلکه نقد اقداماتی غیر علمی و بدون نگاه آینده محور و اکولولوژیک است. قطعا در هر پروژه شهری چنانچه به نظر کارشناسان و متخصصان امر توجه نشود در نهایت منجر به حیف و میل اموال عمومی و زیان تک تک شهروندان خواهد شد.
نقل قول کردن
#5 حسن 1398-10-03 06:56
جالبه کسی به پل پایه کوتاهی که ساخته شد ایراد نمی گیره. این خرابی برای جبران ان خرابی است!!
نقل قول کردن
#6 ذاکر 1398-10-06 09:27
کدام کاره در شهر بر اساس اصول باشد بر اساس علم باشد همه کارها حاصل گزینش افراد غیر متخصص با تفکر منفعت طلبی بر مسند امور شهر قرار دارند.از اموزش و پرورش گرفته تا شهرداری علوم پزشکی .وقتی به سلامت و بهداشت و درمان مردم به عنوان یک بنگاه اقتصادی نگاه میشود قطعا درمان به حاشیه میرود و منفعت که همانا کرسی و پول است مقدمتر میشودو انگاه این افراد که در همه ادارات متحد میشوند روی کل شهر تاثیر منفی میگذارند تمام مطبها درمانگاها و بیمارستانها بسمت خصوصی شذن و در دست افراد قرار میگرند که بهداشت و درمان به حاشیه میرود پس باید نظارت شود تاثیر نمایندگان ادوار گذشته و منفعت انها در این مسائل چقدر میباشد و کارها به افراد شایسته مدیر ومتعقدبه اصول اخلاقی و دینی باشند نه قبیله گرا که جز زیان چیزی عاید شهر نمیکنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا