یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رشد و توسعه در تمامی زمینه‌ها علاوه بر این که به سمت راحت‌طلبی و مرتفع نمودن نیازهای مختلف بشر به پیش می‌رود، برخی معضلات خاص خود را نیز به همراه دارد.
یکی از این معضلات امروزی خودکشی است که روزبه‌روز جدیت بیش‌تری به خود می‌گیرد.
طبق آخرین آمار اعلام‌شده از طرف سازمان بهداشت جهانی، نرخ اقدام به خودکشی در کشورهای توسعه‌یافته به‌ویژه شمال و شمال شرق اروپا که از مرفه‌ترین کشورهای دنیا هستند بالاترین آمار است.
در کشور ما اما این آمار به ازای هر صد هزار نفر حدود نصف میانگین جهانی است. هرچند این آمار وضعیت بهتر در کشور ما نسبت به کل دنیا را نشان می‌دهد اما پدیده‌ی خودکشی آن‌قدر مردود است که حتی موارد اندک آن نیز معضل محسوب می‌شود.
شاید بسیاری از مردم مشکلات اقتصادی را عامل اصلی آن بدانند اما آمار ثبت‌شده‌ی سازمان بهداشت جهانی گویای حقایق دیگری است. به نظر می‌رسد مسائل دیگری به‌جز مشکلات اقتصادی، عوامل اصلی زمینه‌ساز اقدام به این عمل باشند. اصولاً مشکلات و مسائل روانی که خود جنبه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد، می‌توانند تصمیم به انجام خودکشی را در ذهن افراد شکل دهند.

معضل خودکشی و مشارکت همگانی برای پیشگیری از آن

طبق تحقیقات به عمل آمده بیش‌ترین میزان اقدام به خودکشی در افراد بین 15 تا 24 سال اتفاق می‌افتد و این یعنی زنگ خطر!
زنگ خطری که برای بسیاری از دستگاه‌های اجرایی، گروه‌های اجتماعی و خانواده‌ها به صدا درآمده است.
پیشگیری از این پدیده‌ی شوم نیازمند یک عزم همگانی است که با محوریت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی که منجر به فرهنگ‌سازی عمومی می‌شود، محقق خواهد شد.
استان لرستان از سالیان گذشته جزو استان‌هایی با آمار بالای خودکشی بوده است که با برنامه‌ریزی و اقدامات صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی لرستان به مقدار قابل قبولی این آمار را کاهش داده و در سال 1398 از استان‌های بحرانی در این خصوص فاصله گرفته است.
تجربیات موفق دانشگاه علوم پزشکی لرستان باعث شد تا استان لرستان به عنوان پایلوت طرح کشوری پیشگیری از خودکشی انتخاب شود.

لرستان از استان‌های بحرانی در آمار خودکشی فاصله گرفته است ...

در همین راستا (چهارشنبه سیزدهم آذرماه) هیأت اعزامی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل دکتر حاجبی مدیر کل دفتر سلامت روان، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد وزارت، دکتر ملکوتی مشاور علمی برنامه‌ی پیشگیری از خودکشی، خانم دکتر عباس زاده کارشناس مسئول برنامه پیشگیری از خودکشی و خانم دکتر فتحی کارشناس برنامه‌ی خودکشی وزارت با حضور در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان برنامه‌های عملیاتی تدوین‌شده در این خصوص را عنوان کردند.
در نشستی که با حضور این مقامات وزارت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، معاونین بهداشت، درمان و آموزش دانشگاه، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط از جمله استانداری، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و بهزیستی، کارشناسان مربوطه و همچنین روسای شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های استان برگزار شد، برنامه‌های درون بخشی و برون بخشی لازم تشریح شدند.
آنچه که در این نشست مورد تأکید قرار گرفت، شناخت مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز خودکشی و نقش همکاری دستگاه‌های آموزشی فرهنگی با دانشگاه بود که باید یک برنامه‌ریزی جامع برای آن در نظر گرفته شود.
در هر صورت باید خودکشی را به عنوان یک معضل اجتماعی، جدی تلقی کرده و حساسیت لازم در این زمینه فراهم شود.
 
کاظمی ذهابی/وبدا
 

دیدگاه‌ها  

#1 یافته خوان 1398-09-23 11:43
۱.حاصل این برنامه ها چی شده و چی بوده ؟
۲.ماهم میدونیم باید کاری کرد نیازی به نوشتار نبود لطفا طرحی بدید نظری بدید بررسی کنید.
۳. اقدام به خودکشی در برخی موارد لحظه ای هستش و در بسیاری موارد عوامل زیادی در اون دخیل هستن و شخص به جایی میرسه که کار خودشو تموم میکنه باید این موارد بررسی بشه صحبت بشه.
۴. شما برای جوانان کار و امنیت روانی فراهم کن امار خودکشی حداقل در لرستان بسیار پایین میاد.
۵. حیفه که مطالبی که ما هم میدونیم که خودتون مطلعید رو نمینویسید
نقل قول کردن
#2 گمکشته 1398-09-23 17:01
مثلا علوم پزشکی چه کارایی انجام داده که امارپایین اومده، اتفاقا آمار تفاوت فاحشی نکرده ونگفتن درایران به ازای هرصدنفر چند نفر خودکشی میکنه ، شاید نسبت به پارسال یکی دو مورد کم شده که میگن پایین اومده درایران این آمار به ازای صدنفر پنج نفرهست که خیلی هم نگران کنندس ،درصورتی که در جهان دوازده نفر به ازای هرثدنفرهست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا